Valmistelija
Jenni Aalto
Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi
Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi
Perustelut
Uuden päiväkoti Martta Wendelinin tonttiliittymä ja pihan liikennejärjestelyt on selvitetty hankesuunnitelman ja asemakaavatyö yhteydessä.
Suunnittelualue on moottoriajoneuvoliikenteen osalta kytkettävä Pähkinämäentiehen, Tuusulanväylän maantiealueen puolelta tonttiliittymää ei sallita. Pähkinämäentien nykyinfrassa liittymän paikkaa kiinteistöjen kohdalla rajoittaa Mikkolan koulun kohdan kevyen liikenteen alikulku sekä tarkasteltavalta päiväkotitontilta alikulun suuntaan laskeva maaston muoto. Alikulun paikkaa ei käytännössä voi siirtää vaikuttamatta Aropellon asemakaavaan, eikä panostaminen alikulun siirtoon vaikuta taloudellisesti tai muistakaan syistä perustellulta. Pähkinämäentien kevyen liikenteen väylien ja ajoradan korkeuserojen vuoksi Pähkinämäentien jakso, johon päiväkodin tonttiliittymä voidaan ongelmitta sijoittaa, on noin 60 metrin pituinen. Pähkinämäentien katuvaraus on leveydeltään noin 22-25 m, joten kadulle voidaan toteuttaa myös kääntymiskaista vasemmalle kiinteistöille johtavan liittymän kohdalle tarpeen vaatiessa.
Koska Pähkinämäentie on alueen pääkokoojakatu ja vilkas koulumatkareitti, päiväkodin tonttiliittymän suunnittelun lähtökohdaksi on otettu periaate toteuttaa se katuliittymän kaltaisena. Tällöin mm. Pähkinämäentien suuntaisen jalankulun ja pyöräilyn risteäminen tonttiliittymän kanssa voidaan toteuttaa normaalein katuympäristön suojatiejärjestelyin kiinteistölle johtavan tonttiliittymän poikki. Samalla Pähkinämäentien itäreunan jalankulun ja pyöräilyväylän suunnassa uusia suojatiekohtia tulee vain yksi lisää. Valittu lähtökohta johtaa myös siihen, että päiväkodin saattoliikennejärjestelyt ohjataan toteutumaan kiinteistön alueella.
Päiväkotitontin sijainnista johtuen, kiinteistön rakennusten ja piha-alueiden suojaamiseen liikennemelulta joudutaan suunnittelu- ja toteutusvaiheissa kiinnittämään huomiota. Päiväkotirakennuksen sijoittelua tontilla määrittää Tuusulanväylän meluvaikutus sekä tien vaikutus paikalliseen ilman laatuun. Samalla joudutaan varautumaan päiväkodin piha-alueiden suojaamiseen myös Pähkinämäentien liikennemelulta. Pähkinämäentien puolella tarvittaessa kyseeseen tuleva meluestemalli on todennäköisimmin melukaide tai –valli. Meluesteen tehokkuuden kannalta on keskeistä, että este on yhtenäinen mahdollisimman pitkältä jaksolta. Varautuminen melusuojaukseen myös Pähkinämäentien puolella ohjaa tonttiliittymäjärjestelyyn, jossa tonttiliittymä sijoitetaan mahdollista meluestettä katkomatta etäälle oleskelupihasta, ja oleskelupihan ja Pähkinämäentien väliin jäävällä osuudelle voidaan varautua yhtenäiseen meluesteeseen.
Päiväkoti Martta Wendelinin asemakaavaehdotus on etenemässä hyväksymiskäsittelyyn. Asemakaavassa liittymä tontille on osoitettu Pähkinämäentien puolelle suunnittelualueen lounaiskulmaan. Asemakaavassa ei ole määrätty pysäköintialueen tarkempaa sijaintia tontilla. Päiväkodin hankesuunnitelmassa tontin eteläosaan on esitetty saattoliikenteestä erilleen henkilökunnan ja huoltoliikenteen pysäköintialueet. Tontinkäyttösuunnitelmassa (hankesuunnitelman alustava asemapiirustus) on esitetty autopaikkoja yhteensä 61 autopaikkaa, joista 1 ap/ 2 työntekijää kohden ja saatto- ja iltakäytölle 31 autopaikkaa. Asemakaavatason suunnitteluun ei kuulu pysäköintijärjestelyiden tarkempi toiminnallinen suunnittelu. Pysäköintialueen ja -paikkojen suunnittelu tarkentuu varsinaisen toteutussuunnittelun aikana.
Suunnittelualue on hyvin saavutettavissa jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä julkisella liikenteellä. Kaavakohde sijoittuu alueelle, jonka joukkoliikenteen HSL-palvelutaso on syksyn 2019 tilanteessa ns. kahden tähden tasolla ”kohtuullinen joukkoliikenteen palvelutaso”. HSL-palvelutasonluokittelun korkein luokka Tuusulassa on kolme tähteä, joka syksyllä 2019 on voimassa keskustatoimintojen alueella Hyrylässä. Päiväkotia lähimmät linja-autopysäkit ovat Mikkolan koulun kohdalla Tuusulanväylällä sekä Pähkinämäentiellä. Vuoden 2019 elokuun tilanteessa Tuusulanväylällä liikennöivät tiheävuoroväliset linjat 641 ja 643, jotka tarjoavat yhteyksiä Hyrylään, Tikkurilaan, Keravalle sekä Helsinkiin. Pähkinämäentieltä kulkevat linjat 971 ja 974 tarjoavat yhteyksiä Hyrylään, Keravalle, Riihikallioon, Korsoon sekä Myllykylään ja Kivistöön. Uudessa linjastossa alueen pääyhteydet tukeutuvat Tuusulanväylän pysäkeille ”Mikkola” sekä Pähkinänmäentiellä sijaitseville pysäkeille ”Pähkinämäentie”.
Ehdotus
Esittelijä
Marko Härkönen, kuntakehitysjohtaja
Kuntakehityslautakunta päättää
- hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa Tuusulan valtuuston 8.4.2019 § 48 Tuusulan puolesta valtuustoryhmän esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.
Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
Päätös
Kuntakehityslautakunta päätti
- hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa Tuusulan valtuuston 8.4.2019 § 48 Tuusulan puolesta valtuustoryhmän esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.
Lisäksi kuntakehityslautakunta päätti
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.