Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 19.4.2022

§ 42 Eläinlääkäreiden yhteisvastaanoton sijainti, oikaisuvaatimus

TUUDno-2022-441

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Maija Kallioniemi, eläinlääkintähuollonpäällikkö, maija.kallioniemi@tuusula.fi
Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on asettanut vuonna 2019 strategiseksi tavoitteekseen vuodelle 2023 eläinlääkäriyhteisvastaanoton perustamisen. Tavoite on aikaistunut vuodelle 2022, sillä Tuusulan Hyrylässä sijaitsevasta vastaanoton tilasta joudutaan luopumaan elo-syyskuussa 2022 ostoskeskuksen tulevan purkamisen takia. Järvenpään Kyrölässä sijainneista tiloista siirryttiin väistötiloihin Järvenpään keskustaan, Mannilantielle jo joulukuussa 2021 edellisen, Neilikkakadulla sijainneen vastaanottotilan purkamisen takia.

Ruokaviraston julkaiseman eläinlääkintähuollon valtakunnallisen ohjelman mukaisesti yhteistoiminta-alueella on tavoitteena pidettävä eläinlääkäreiden yhteisiä toimitiloja siellä, missä maantieteelliset etäisyydet eivät muodostu liian suuriksi. Myös ajanvaraukset yhteistoiminta-alueella tulee keskittää yhteen paikkaan, ja toiminta järjestää siten, että tiettynä päivänä tietyt eläinlääkärit ovat vastuussa kiiretapausten hoidosta ja tietyt eläinlääkärit keskittyvät ajanvarausperusteiseen praktiikkaan. Yhteisvastaanoton perustaminen helpottaa töiden organisoimista mahdollistamalla joustavamman työnjaon ja resurssien tarkoituksenmukaisemman suuntaamisen.

Kunnaneläinlääkärit ovat perinteisesti työskennelleet yksin, mutta nykyään työyhteisön tukea ja apua pidetään tärkeänä osana työtä ja työhyvinvointia. Erityisesti nuoria eläinlääkäreitä rekrytoitaessa esimerkiksi sijaisuuksiin ja määräaikaisiin virkoihin, on yhteisvastaanotto osoittautunut tärkeäksi vetovoimatekijäksi, sillä he haluavat työyhteisön yksintyöskentelyn sijaan. Yhteisvastaanotto parantaa myös virka-aikaista työsuojelua, koska eläinlääkärit eivät enää työskentelisi yksin.

Yhteisvastaanotto tarjoaa ympäristökeskuksen kaikille eläinlääkäreille samanlaiset tilat, välineet ja laitteet, jotka mahdollistavat hyvän palvelun laadun asiakkaille. Samalla se järkevöittää erilaisten laitteiden ja välineiden hankintaa, koska niitä ei tarvitsee ostaa enää erikseen jokaiselle vastaanotolle.

Tuusulan kunnan hallintosäännön 25 § mukaan lautakunnat päättävät tehtävänään olevien palvelujen tuottamisesta ja järjestämisestä. Saman hallintosäännön 25.5 § mukaan ympäristölautakunta on alueella eläinlääkintähuollon toimeenpanosta ja valvonnasta huolehtiva viranomainen. Sen vuoksi lautakunta päättää yhteisvastaanoton sijainnista.

Yhteisvastaanoton asiakaskunta

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus huolehtii omana tuotantona eläinlääkäripalveluista Järvenpään, Keravan, Nurmijärven ja Tuusulan kuntien alueella. Mäntsälän kunnalle eläinlääkäripalvelut ostetaan Helsingin yliopiston Tuotantoeläinsairaalalta.

Ympäristökeskus tilastoi asiakaskäynnit vastaanotolla hoidettavien eläinten omistajan asuinkunnan perusteella sekä tilakäyntien osalta sen kunnan mukaisesti, jossa eläimen pitopaikka sijaitsee. Ympäristökeskuksen vastaanotot sijaitsevat tällä hetkellä Tuusulan Hyrylässä (kaksi eläinlääkäriä), Järvenpään keskustassa (yksi eläinlääkäri) ja Nurmijärven kirkonkylässä (yksi eläinlääkäri).

Eläimet jaotellaan tilastoinnissa pieneläimiin, kuten koiriin ja kissoihin, jotka hoidetaan vastaanotolla ja suureläimiin, kuten nautoihin ja hevosiin, jotka hoidetaan tilakäynneillä. Suureläimistä suurimman osan pitopaikka vuonna 2021 oli Nurmijärvellä, joten tilakäyntien kannalta sijainti Nurmijärvellä olisi keskeisempi. Vastaanotolla käyvien pieneläinten omistajista suurimman osan asuinkunta vuonna 2021 oli Tuusula. Asiakkaiden kulkutapaa ei tilastoida, mutta eläinlääkintähuollon palveluyksikön arvion mukaan suurin osa asiakkaista saapuu paikalle henkilöautoilla.

Asiakkaiden kotikuntien jakauma on pysynyt suunnilleen samanlaisena viimeiset vuodet. Suurimman osan asiakkaista kotikunta on joko Nurmijärvi tai Tuusula. Asiakastilastot vuodelta 2021 ovat liitteenä.

Tarkastellut tilavaihtoehdot

Yhteisvastaanotolle sopivia tiloja on tiedusteltu Mäntsälää lukuun ottamatta kaikista sopijakunnista. Tiloista on keskusteltu ympäristökeskuksen ohjausryhmässä vuonna 2021 ja tiloja on kirjallisesti tiedusteltu sopijakuntien tilakeskusten päälliköiltä. Ympäristökeskuksen edustajat ovat tutustuneet paikan päällä Mannilantien tilaan Järvenpäässä sekä kolmeen eri tilaan Nurmijärven kirkonkylällä. Mannilantien entinen hammaslääkärien vastaanotto osoittautui liian ahtaaksi kaikkien eläinlääkärien yhteisvastaanotoksi, mutta sinne remontoitiin tilapäinen väistötila, kun vastaanotto piti siirtää pois Neilikkakadulta vuoden 2021 lopulla. Nurmijärven kirkonkylän kiinteistöistä kaksi tilaa (ns. Omppulinnan kiinteistö ja entinen työterveyshuollon kiinteistö Toreeninmäellä) osoittautuivat toimimattomiksi tilaratkaisujensa vuoksi. Entinen hammaslääkärien vastaanottotila osoitteessa Aleksis Kiven tie 14 sen sijaan on mahdollinen, joskin neliöiltään pienehkö.

Tuusulassa ei ole tarjolla kunnan omistamaa tilaa. Tuusulan kunnan tilakeskus selvitti mahdollisuutta sijoittaa eläinlääkärien yhteisvastaanotto kolmeen erilliseen yksityisomistuksessa olevaan tilaan Hyrylässä. Tilat ovat Majavantiellä, Hyrylänkadulla ja Moukarinkujalla.

Tilojen vertailu esitellään taulukossa. Vuokrahinnat pitävät sisällään remonteista aiheutuvat kulut.

 

 

 

* Moukarinkujan vuokraan on lisätty lämmitys ja huolto


 

Hyrylänkatu 8, Tuusula

Majavantie 10, Tuusula

Moukarinkuja 4, Tuusula

Aleksis Kiven tie 14, Nurmijärvi

pinta-ala m2

623

667,5

530

345

vuokra-aika

10 v

väh. 5 v.

väh. 8 v.

toistaiseksi

€/m2/kk

26,00

16,50

* 23,10

15,31

vuokra €/kk

16 198

11 014

* 12 242

5 282,04

sähkö

ei sisälly vuokraan

ei sisälly vuokraan

ei sisälly vuokraan

ei sisälly vuokraan

vesi

ei sisälly vuokraan

ei sisälly vuokraan

ei sisälly vuokraan

ei sisälly vuokraan

lämmitys

sisältyy vuokraan

sisältyy vuokraan

*ei sisälly vuokraan, laskennallinen 1,6 €/m2/kk

sisältyy vuokraan

huolto

sisältyy vuokraan

sisältyy vuokraan

*ei sisälly vuokraan, laskennallinen 0,2 €/m2/kk

sisältyy vuokraan

autohalli/katos

ei

mahdollisuus rakentaa katos, kunta voi osallistua kustannuksiin

mahdollisuus vuokrata hallipaikkoja 30 €/autopaikka/kk

ei

autopaikat

toisella puolella taloa

molempien ovien edessä

pihalla

maksulliset autopaikat 15 e/paikka/kk, ei tiedossa onko vapaana

Muuta

samassa kiinteistössä KUYK toimiston kanssa, ei häiriintyvää asutusta, ei pissatus-mahdollisuuksia koirille

ei häiriintyvää asutusta, viheralueet ympärillä


 

ei häiriintyvää asutusta, ei pissatus-mahdollisuuksia koirille

asuintalon alakerrassa, ei pissatus-mahdollisuuksia koirille, häiriintyvää asutusta

 

Eläinlääkintähuollon tulevaisuuden näkymät

Valtionvarainministeriön työryhmän väliraportissa (valtioneuvoston julkaisuja 2022:7, 31.1.2022) ehdotetaan ympäristöterveydenhuollon tehtävien siirtämistä hyvinvointialueille 1.1.2026. Eläinlääkintähuolto kokonaisuudessaan on osa ympäristöterveydenhuoltoa. Siirron jälkeen palveluista vastaava hyvinvointialue päättää palvelun tarjonnasta ja sijoituksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Ympäristölautakunta päättää sijoittaa eläinlääkäriyhteisvastaanoton Tuusulaan osoitteeseen Majavantie 10 Tuusula ja valtuuttaa ympäristökeskuksen johtajan ja eläinlääkintähuollon päällikön tekemään vastaanoton perustamiseksi tarpeelliset päätökset, hankinnat ja sopimukset siten, kuin kunnan hallintosääntö määrää.

Majavantien kiinteistö sopii tarjolla olevista vaihtoehdoista parhaiten yhteisvastaanoton paikaksi, kun tarkastellaan sijaintia, toimintoja ja kustannuksia.

Koska suurin osa eläinlääkintähuollon klinikoiden asiakaskunnasta tulee Tuusulasta ja sen lähialueilta Järvenpäästä ja Keravalta, kannattaa vastaanotto sijoittaa Tuusulaan. Silloin suurimmalla osalla asiakkaista säilyy kohtuullinen etäisyys vastaanotolle.

Tuusulan kunnan tilakeskus ja arkkitehti ovat osallistuneet tilojen etsimiseen ja niiden suunnitteluun Tuusulassa. Heidän mukaansa tarjolla olevista Tuusulassa sijaitsevista kiinteistöistä parhaiten yhteisvastaanotoksi sopii Majavantie 10 tilat. Heidän mukaansa Majavantien kiinteistön muokkaaminen toimivaksi vastaanottotilaksi on muita edullisempaa, sillä tila on vastavalmistunutta tyhjillään olevaa hallitilaa. Majavantien tiloihin tulee runsaasti päivänvaloa, joten vastaanotosta on mahdollista rakentaa viihtyisä. Kiinteistön lähettyvillä ei ole häiriintyvää asutusta ja ympärillä on viheralueita vastaanotolla käyvien lemmikkien pissatusta varten. Alueella on runsaasti parkkitilaa. Lisäksi kunta on ilmoittanut olemaan valmis osallistumaan mahdollisesti rakennettavan lukittavan, sähköllä varustetun autokatoksen kustannuksiin.

Majavantien kiinteistö on kohtuullisesti saavutettavissa myös julkisella liikenteellä Tuusulasta, Järvenpäästä ja Keravalta. Riihikallion bussipysäkki sijaitsee noin 10–15 min kävelymatkan päässä.

Valittaessa Majavantien kiinteistö tulee yhteisvastaanoton vuokrakustannukseksi 132 168 euroa. Vuodelle 2022 eläinlääkärinvastaanottojen vuokrakustannuksiin on varattu 90 000 euroa, joten korotus tulee huomioida tulevien vuosien talousarvioita laadittaessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Esa Lahtela Antti Vaittisen ja Taru Mansneruksen kannattamana esitti, että ehdotus hylätään ja esitti seuraavan muutosesityksen: " Tarve järjestää tulisi lähteä kokonaan asiakaskunnan tarpeista, eläinlääkärien työyhteisölliset tarpeet pitää pystyä ratkaisemaan johtamisen keinoin, kuten esimiehen riittävällä kiertämisellä, nykyaikaisilla digimenetelmillä, tavoitteiden asettelulla. Tämän pitäisi toimia erityisen hyvin, koska on kyseessä korkeakoulutetut henkilöt, joiden tehtävät ovat joka tapauksessa osittain hajautetut kotikäyntien muodossa. Vuokrasopimukset eivät voi olla mikään syy siirtää palvelua pois kunnista ja samalla etäännyttää palvelu saavuttamattomaksi juuri niiden asiakkaiden osalta, joilla voi olla ongelmia yksityispuolen maksujen kanssa, erohan on kaksin/kolminkertainen. Ehdotetun tilaratkaisuehdotuksen osalta tulee selvittää valintaprosessi ja eri kustannusvaihtoehdot, alkuinvestointien määrä ja vaihtoehtoiset ratkaisut. Yleensäkin on kyseenalaista poistaa edullinen vaihtoehto yksityisille eläinlääkäreille Nurmijärveltä, joka on suurin isojen eläinten palvelujen tarvitsija. Tulossa oleva koko hyvinvointialueen ratkaisu on siinä määrin lähellä, että ei kannata kuluttaa yhtään verovaroja kuitenkin väliaikaiseen ratkaisuun. Edellä mainituista syistä esitä, että lautakunta ei hyväksy pohjaesityksen keskitettyä mallia, vaan että jatketaan nykyisellä mallilla, kunnes hyvinvointialueen malli on valmis toteutettavaksi."

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, puheenjohtaja totesi, että asia on ratkaistava äänestämällä. Äänestysesitykseksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Lahtelan tekemää muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa-ääntä (Heino, Kolehmainen, Särkiniemi, Carlenius, Ovaska, Salin ja Styrman) ja 4 ei-ääntä (Vaittinen, Linnamäki, Lahtela ja Mansnerus).

Puheenjohtaja totesi pohjaesityksen tulleen ympäristölautakunnan päätökseksi äänin 7-4.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Miia Suurkuukka poistui tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Maija Kallioniemi, eläinlääkintähuollonpäällikkö, maija.kallioniemi@tuusula.fi

Perustelut

Nurmijärven kunnan kaksi asukasta ovat 11.4.2022 toimittaneet oikaisuvaatimuksen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätökseen 15.3.2022 § 29 koskien eläinlääkäreiden yhteisvastaanoton sijainnista päättämistä. Oikaisuvaatimus on toimitettu säädetyssä määräajassa ja oikaisuvaatimus on liitteenä.

Oikaisuvaatimuksen tekijät esittävät, että Nurmijärvi tulee pitää ennallaan omana toimipisteenä, sillä ensinnäkin kunnan alue on todella laaja ja Nurmijärvellä on pieneläinten suuren määrän lisäksi suuri määrä suureläintiloja. Bensan hinnat ovat korkeita ja ajokilometrejä tulee valtava määrä.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 15.3.2022 § 29 käsitellyt neljää eri sijaintivaihtoehtoa, joista yksi sijaitsi Nurmijärvellä, ja päättänyt yhteisvastaanoton sijainniksi Majavantie 10, Tuusula.  

Lautakunta on päätöksessään ottanut huomioon alueella vallitsevat etäisyydet, jotka on katsottu kohtuullisiksi. Oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille perusteita, joiden johdosta lautakunnan päätöstä olisi pidettävä sisällöllisesti lainvastaisena tai päätöksenteossa olisi tapahtunut menettelyvirhettä, jonka johdosta päätöstä olisi muutettava.

Ehdotus

Esittelijä

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille perusteita, joiden johdosta lautakunnan päätöstä olisi pidettävä sisällöllisesti lainvastaisena tai päätöksenteossa olisi tapahtunut menettelyvirhettä, jonka johdosta päätöstä olisi muutettava.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien kirjaamot, pormestari, kansliapäällikkö, Tuusulan kunnan tilakeskus/Riikka Halonen, Nurmijärven kunnan tilakeskus/Ville Könönen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

 

Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosasen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen

 

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjalliesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kodin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimuksen perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja madhollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessisooite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.