Valtuusto, kokous 7.3.2022

§ 27 Kouluteiden turvallisuus ja risteysmuutokset, aloite

TUUDno-2021-1994

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Ari Koponen esitti seuraavan hänen ja yhdeksän muun valtuutetun allekirjoittaman aloitteen:

"Suotie, Mattila  

Suotietä pitkin kulkee suuri joukko koululaisia, ja siksi turvallisuusriskit ovat suuret. Suotietä käytetään nykykyisin entistä enemmän myös läpiajoon. Läpiajoliikenne Mattilan alueella tulisikin kieltää liikennemerkein ja vain tonteille ajo tulisi sallia.  

Tuusulantien ja Suotien risteys  

Olemme reilun kahden viikon ajan seuranneet Kirkonkylän koulun oppilaiden kulkua koululle sekä koulualueella tapahtuvaa henkilöauto- ja bussiliikennettä. Alueen asukkaat ovat erittäin huolissaan lasten turvallisuudesta koulutiellä. Toivomme kunnalta nopeaa reagointia lasten koulutien turvallisuuden parantamiseksi.  

Suurin osa Mattilasta päin tulevista Tuusulantien eteläpuolella asuvista lapsista ylittää Tuusulantien Suotien risteyksen kohdalla. Kirkonkylän koulun kohdalla olevasta alikulusta kiertää vain harva edellä mainitusta suunnasta koulumatkansa kulkevista. Alikulku reittinä ei ole tällä hetkellä kovin turvallinen vaihtoehto Tuusulantien alituksen jälkeen. Alikulusta noustessa koululaiset joutuvat risteävään liikenteeseen tilausajobussien sekä saattoliikenne henkilöautojen kanssa päästäkseen viemään pyörät pyöräparkkiin koulun taakse. Juuri tämän takia yhä useampi koululainen on valinnut ylittää Tuusulantien Suotien risteyksessä, jotta pääsevät koulun taakse pyöräparkkiin ilman, että joutuvat henkilöauto- ja tilausajobussiliikenteen sekaan seikkailemaan.  

Esitämme Tuusulantien ja Suotien risteyksen turvallisuuden lisäämistä koululaisten kulun ajaksi. Ehdotamme tilapäistä nopeusrajoituksen laskemista 30km/h Tuusulantie-Suotie risteysalueella arkisin klo 7-17. Tämän voi toteuttaa tilapäisillä vaihtuvilla nopeusrajoitusnäytöillä. Ensimmäiset koululaiset ovat liikkeellä jo heti seitsemän pintaan aamulla ja viimeiset iltapäiväkerholaisia kuljettavat bussit saapuvat koululle noin klo 16.30.  

Lisäksi ehdotamme Tuusulantie-Suotie risteykseen suojatien vilkkuvaloja. Vilkkuvat valot ovat kevyt ja halpa ratkaisu toteuttaa ja ne lisäävät turvallisuutta risteysalueella merkittävästi."

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Vastine

Liikenne -yksikön vastaus aloitteeseen:

Suotien liikennemäärä on laskettu kk 9/2021 sekä kk 12/2017. Syyskuun 2021 laskennassa moottoriajoneuvoliikenteen määrä on Pihlajatien ja Tammitien välisellä Suotien osuudella ollut noin 490 ajoneuvo vuorokaudessa, ja Virpitien ja Suopurontien välisellä osuudella noin 292 ajoneuvoa vuorokaudessa Vuosien 2017 ja 2021 liikennelaskentojen perusteella Suotien liikennemäärä moottoriajoneuvoliikenteen osalta on kasvanut laskentojen välisenä aikana 3,6% Pihlajatien ja Tammitien välisellä katuosuudella ja 3,9% Virpitien ja Suopurontien välisellä osuudella. Liikennemäärien kasvu on ollut hieman alle prosentin vuodessa, Ennen pandemiaa moottoriajoneuvoliikenteen kasvun on yleisesti katsottu olleen noin prosentin vuodessa, joten Suotien tilanne ei vaikuta erityisen poikkeukselliselta.

Tuusulantien on maantie, jonka liikennemäärää kunta ei ole laskenut kattavasti eikä säännöllisesti. Viimeisin maantien liikennemäärälaskenta on kunnan toimesta toteutettu 2019 elo-syyskuun taitteessa Kirkonkylän koulun kohdalla. Tuolloin arkivuorokauden liikennemääräksi on laskennan perusteella saatu noin 9200 ajoneuvoa arkivuorokaudessa. Väyläviraston virallisessa maanteiden liikennemääräaineistossa Tuusulantien liikennemäärä on vuonna 2019 ollut 7988 ajoneuvoa vuorokaudessa. Väyläviraston vuoden 2020 liikennemääräaineistossa Tuusulantien liikennemäärä on puolestaan ollut 6956 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Tuusulantiellä on poliisin onnettomuusrekisteritiedon mukaan tapahtunut menneellä viisivuotisjaksolla vuosina 2016-2020 Järvenpääntien ja Saksantien välisellä tiejaksolla neljä onnettomuutta. Ne ovat olleet ajoneuvoliikenteen onnettomuuksia eivätkä ole aiheuttaneet henkilövahinkoja (peräänajo, kaksi suistumista sekä yksi kohtaamisonnettomuus)

Kirkonkylän kampuksen rakentamishanke on käynnistynyt joulukuussa 2021. Kampus otetaan tämän hetken tiedon mukaan käyttöön 1.8. 2024. Kirkonkylän koulun tontilla ei rakentamishankkeen aikana ole opetustoimintaa.

Kirkonkylän koulun oppilaat käyvät tällä hetkellä koulua väistötiloissa. Oppilaille on järjestetty kuljetukset väistötiloihin. Linja-autokuljetukset käyttävät lähtiessään ja saapuessaan Kirkkotie 49:ssä sijaitsevan kiinteistön pihaa. Tuusulantien ja Järvenpääntien osalta jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ovat tällä hetkellä normaalisti oppilaiden käytössä heidän kulkiessaan linja-autokuljetuksille tai kuljetuksen jälkeen takaisin esim. kotiin.

Kotorannankujalle toteutettu paviljonkikoulu on otettu käyttöön tammikuussa 2022.

Tuusulantien ja Suotien liittymän tilanne on käyty läpi Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusasiantuntijan kanssa. Uudenmaan ELY-keskus edustaa maantieviranomaista. Aloitteessa esitettyjen muuttuvien nopeusrajoitusten toteuttaminen Tuusulantielle ei ole maantieviranomaisen intressissä. Tilapäisen muuttuvan nopeusrajoitusjärjestelmän rakentamiseen Tuusulantielle kampuksen rakentamisen ajaksi ei todennäköisesti ole perusteita kun rakentamistoimet eivät koske itse tietä. Pysyvien muuttuvien nopeusrajoitusmerkintöjen toteuttamisen edellyttämät tekniset järjestelyt sekä taustajärjestelmäjärjestelyt ovat kohtuullisen raskaita toteuttaa muutamien nopeusrajoitusmerkkien tarpeen vuoksi. Muuttuvien rajoitusten toteuttamisen kustannusten arviointi on vertailutiedon vähäisyyden vuoksi haastavaa, On todennäköistä, että esim. liikennevalo-ohjauksen toteuttaminen Tuusulantie/Suotie -liittymään (karkea kustannusarvio 75000 €) ei kustannuksiltaan ole kaukana Tuusulantien nopeusrajoituksen toteuttamisesta muuttuvilla nopeusrajoituksilla.

Tuusulan kunta on toteuttanut muutamille suojateille suojatien käyttäjistä autoilijoita varoittavia vilkkuvalojärjestelyjä katuverkollaan. Vilkkuvalo sinällään on todettu hyvin näkyväksi ja huomiota kiinnittäväksi laitteeksi, mutta laitteiston toimivuus riippuu suojatiekohteen ominaisuuksista. Laitteiston toiminta oikein ja suunnitellulla tavalla on tarkka sille, miten vilkkuvalot asennetaan ja miten vilkkuvalojen anturit havaitsevat suojatiekäyttäjät. Tyypillisesti vilkkuvalojen anturit tekevät melko paljon virhehavaintoja ympäristössä tapahtuvasta liikkeestä ja siten valot vilkuttavat usein myös silloin, kun suojatiellä ei ole kulkijoita. Yleistäen voi todeta, että automatisoidut varoitusvilkut eivät aina toimi moottoriajoneuvon kuljettajan näkökulmasta varoituksena suojatietä käyttävistä kulkijoista. Tuusulantie/Suotie -liittymässä suojatiet sijaitsevat siten, että on todennäköistä, että yksinkertaisimmilla suojatievilkkuvalojärjestelmillä kohteeseen ei saada toteutettua virheettömästi toimivaa vilkkuvalojärjestelyä. Yksinkertaisimman vilkkuvalojärjestelmän toteutuskustannus tällaisessa kolmen suojatien kohteessa olisi noin 13000 € (alv 0). Yksinkertaisimpien järjestelmien ylläpitokustannus on virtalähteiden vaihdon muodossa lisäksi noin 20% laitteiden uushankintahinnasta. Virtalähteiden vaihto pitää tehdä 1-2 vuoden välein. Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava ei pidä vilkkuvalojärjestelyä toimivana Tuusulantien tapauksessa.  

Liikenneyksiköllä on vuonna 2022 käynnissä hanke, jossa selvitetään muuttuvan nopeusnäytön sijoittaminen Tuusulantielle Suotien ja Saksantien väliselle osuudelle. Hanke tähtää nopeusnäyttötaulun toteuttamiseen vuoden 2022 aikana.

Kuvattua taustaa vasten liikenneyksikkö ei pidä aloitteessa esitetyssä muodossa Tuusulantien 30 km/h -nopeusrajoitusta Tuusulantie/Suotie -liittymän ympäristössä edistämisen kannalta tarpeellisena tai liikenneturvallisuutta mainittavasti parantavana toimenpiteenä. Liikenneyksikkö ei myöskään katso, että suojateiden vilkkuvalojärjestelmä olisi tässä kohteessa toimiva tai erityisen edullinen toimenpide, Kummankin ehdotetun toimenpiteen osalta Liikenneyksikkö esittää, ettei niitä toteuteta.

Tuusulantien tilannetta seurataan ja tarkastellaan uudelleen, kun kirkonkylän kampus ja siihen liittyvät liikennejärjestelyt ovat valmiit. Maantieviranomainen ei ole aktiivisesti kehittämässä Tuusulantietä ja on esittänyt, että kunta ottaisi Tuusulantien kaduksi koko osuudelta, mikäli kunta haluaa väylää kehittää. Alustavasti kunta varautuu siihen, että maantien muuttamista kaduksi tarkastellaan ao. väylän varteen kohdistuvien seuraavien asemakaavojen yhteydessä. Tällöin asemakaavahankkeeseen sisältynee myös Tuusulantiehen liittyvien kehittämistoimien suunnittelua.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Ari Koposen esittämän, hänen ja yhdeksän muun valtuutetun allekirjoittaman 6.9.2021 § 130  aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa  Ari Koposen 6.9.2021 § 130 esittämän, hänen ja yhdeksän muun valtuutetun allekirjoittaman aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • katsoa  Ari Koposen 6.9.2021 § 130 esittämän,​ hänen ja yhdeksän muun valtuutetun allekirjoittaman aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.