Kunnanhallitus, kokous 31.1.2022

§ 44 Suutarintien pysäköintitalo, hankinnan keskeyttäminen

TUUDno-2021-2056

Valmistelija

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi
  • Harri Lipasti, hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Perustelut

Kilpailutetun urakan rakennuspaikka sijaitsee asemakaava-alueella, LPY-1 (yleisten pysäköintilaitosten korttelialue). Kohteeseen oli suunniteltu viitesuunnitelmassa useampaan kerrokseen 414 autopaikkaa. Tarjouspyynnön liitteenä oivat KVR-urakan lähtötiedoiksi tekniset ja laadulliset vähimmäisvaatimukset mm. viitesuunnitelmien muodossa. 

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Hankinnassa noudatetaan  julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää  hankintalain  26 §:ssä ilmoitetun Eu-kynnysarvon.

Hankinnasta julkaistiin ennakkoilmoitus Hilmaan (hankintailmoitukset.fi)  18.9.2021 numerolla 2021-081939 ja EU-unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) 21.9.2021 numerolla 2021/S 183-474870. Hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 24.10.2021 numerolla 2021-084721 ja TED kanavalla 27.10.2021 numerolla 2021/S 209-546055. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus Hilmassa 12.11.2021 numerolla 2021-085901 ja TED kanavalla 15.11.2021 numerolla 2021/S 221-581466.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 3.12.2021 klo 12.00. Kysymyksiä sai esittää 19.11.2021 klo 12.00 saakka. Kysymyksiin vastattiin tarjouspalvelu.fi portaalin kautta kaikille tarjoajille.

Tarjouksia saatiin seitsemän kappaletta. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.  

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjoajien kelpoisuusehdot oli asetettu hankintailmoituksessa. Kaikki tarjoajat täyttivät  tarjouspyynnössä asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot.

Hankintatarpeen uudelleen arviointi

Valtuusto päätti kokouksessaan 13.12.2021 § 168 talousarviokäsittelyn yhteydessä hyväksyä seuraava toimenpidealoitteen:

  • 200 000 € määräraha Koy Hyrylän pysäköintitalon osakkeiden hankintaa varten arvioidaan seuraavassa valtuuston kokouksessa. Valtuusto edellyttää kunnanhallitusta:
    • neuvottelemaan sopimuskumppanin (Avain-yhtiöt) kanssa pysäköintitalon toteuttamisesta
    • neuvottelemaan sopimuskumppanin (Avain-yhtiöt) kanssa Suutarintien asemakaavan toteuttamisesta, tavoitteena parantaa uuden asuinalueen houkuttelevuutta erilaisille asujille, mm. varmistaen suurempien perheasuntojen rakentuminen Suutarintien alueelle, erilaiset hallintamuodot (ml. myyntikohteet), laadukas miljööseen sopiva arkkitehtuuri sekä pysäköintimahdollisuus tontilla omistusasuntojen yhteyteen esimerkiksi tonttijakoa muuttamalla tai muilla ratkaisuilla
    • kutsumaan koolle ylimääräisen valtuuston kokouksen tammikuussa 2022 jossa asiakokonaisuus käsitellään.

 

Pysäköintitalon tarve

Pysäköintitaloninvestointi on Tuusulan kunnan näkökulmasta osoittautunut tässä vaiheessa taloudellisesti epätarkoituksenmukaiseksi. Alueen asuinrakentamishankkeet, kuten Suutarintien korttelin kahden tontin ja vanhan kunnantalon korttelin rakentuminen eivät ole edenneet suunnitellusti. Viivästyneiden asuinrakennushankkeiden oli tarkoitus osaltaan rahoittaa pysäköintitaloinvestointia ja käyttötaloutta. 

Pysäköintitaloon on viitesuunnitelman mukaisesti tulossa 414 autopaikkaa. Autopaikkoja on suunniteltu otettavaksi käyttöön seuraavasti:

  • 86 ap Avain Yhtiöt Oy:n asuinkerrostalohankkeita varten. Paikat tarvitaan vuonna 2023.
  • 57 ap Suutarintien pohjoispuolisen korttelialueen, kahden toistaiseksi toteuttajaa vailla olevan asuinkerrostalotontin toteuttamiseksi. Aikaisintaan näitä paikkoja tarvitaan toteuttajan löydyttyä ja asuinkerrostalohankkeen valmistuttua. Paikat tarvitaan arviolta aikaisintaan vuosina 2024-2025.
  • 124 ap muihin asuinkerrostalohankkeisiin. Koskensillantien alueen ja sote-aseman korttelien uudistamiseksi voidaan hyödyntää loput pysäköintitalon autopaikat. Tarve syntynee aikaisintaan vuosina 2025-2030 asemakaavamuutosten, toteuttajien valitsemisen ja rakentamissuunnitelmien laatimisen jälkeen.
  • 147 ap yleistä pysäköintiä varten. Ennen nykyisten keskustassa olevien yleisten pintapysäköintipaikkojen poistumista palvelukeskuksen rakentamisen myötä, ei ole välitöntä tarvetta toteuttaa korvaavia pysäköintipaikkoja. Palvelukeskuksen toteuttaminen käynnistynee vuonna 2022, jos laadittavasta asemakaavan muutoksesta ei tule valituksia, muutoin vuosina 2023-2024. Pelkästään Aunelan, Taidekasarmin, kirjaston ja palvelukeskuksen työntekijöiden autopaikkatarpeen arvioidaan olevan 159 ap, kun oletetaan 70 %:n tulevan töihin omalla autolla. Palvelukeskukseen tullee 65 ap pitkäaikaista pysäköintiä varten. Em. oletuksella puuttuu keskusta-alueelta pitkäaikaista pysäköintiä varten 94 ap.

 

Suurin osa pysäköintitalon 414 autopaikasta olisi tässä vaiheessa, ennen palvelukeskuksen toteuttamista, tarpeettomia. Pysäköintipaikoista arvioidaan syntyvän kunnalle noin 130 000 € ylläpito- ja hoitokulut vuositasolla. Lisäksi yhtiön taloutta rasittaisivat korkokulut ja poistot. Kokonaisuutena Koy Hyrylän pysäköintitalon vuotuinen vaikutus kunnan käyttötalouteen (vastikemaksut yhtiölle) olisi alkuvaiheessa yli 400 000 euroa. Jotta voidaan välttää ylimääräisten kulujen syntymistä sekä tarpeettoman suurta taloudellista riskiä, on taloudellisesti järkevää toteuttaa pysäköintitalo vasta, kun sen autopaikkojen käyttöaste on varmuudella suurempi ja ympäröivät rakennushankkeet toteutuvat. Tämän tarpeen laukaisee lähialueelle toteutuva tehokas asuinkerrostalorakentaminen, palvelukeskuksen toteuttaminen tai molemmat.

Asemakaavan määräyksistä voidaan poiketa tietyissä tapauksessa tilapäisesti. Tilapäinen poikkeaminen ratkaistaan rakennusluvan yhteydessä ja tilapäisyys on enintään viisi vuotta. Pysäköintitalon toteuttaminen kestänee noin vuoden. Avain yhtiöt oy ilmoittanut käynnistävänsä kaikkien kolmen asuinkerrostalohankkeen toteuttamisen heti rakennusluvat saatuaan. Asuinkerrostalohankkeen toteuttamisvaihe kestänee 12–18 kk. Tilapäiden lasketaan alkavan rakennusluvan antopäivästä. Jos oletetaan, että rakennusluvat myönnetään 02/2022, tulisi pysäköintitalon rakennuttaminen käynnistää viimeistään 02/2026, jotta pysäköintitalo olisi käyttöönotettavissa tilapäisratkaisun päättymisen yhteydessä. 

Avain Yhtiöt Oy:n kanssa Tuusulan kunta on neuvotellut pysäköintitalohankkeen lykkäämisestä valtuuston toimenpidealoitteen pohjalta ja kunnanhallituksen kokouksessaan 21.12.2021 antaman valtuutuksen nojalla. 

Pysäköintitalon hankinnan keskeyttäminen 

Pysäköintitalon rakennusurakka on kilpailutettu hankintalain mukaisesti. Kunta on saanut määräaikaan 3.12.2021 mennessä tarjoukset pysäköintitalon kvr-urakasta. Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena on oikeuskäytännössä pidetty mm. muuttunutta rahoitustilannetta sekä hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana. Mikäli hankinta on keskeytetty ilman laillista perustetta, hankintakilpailun voittaneellla on oikeus saada hankintayksiköltä hyvitystä ja vahingonkorvausta.   

Pysäköintitalohankkeen toteuttamisen perusteet ovat rauenneet ja pysäköintitalon tarve on siirtynyt oleellisesti myöhemmäksi. Tällä perusteella valtuusto on kokouksessaan 24.1.2022 § 4 päättänyt poistaa vuoden 2022 talousarvion investointimäärärahoista Koy Hyrylän pysäköintitalon investointiin varatun 200.000 euron määrärahan. Koska investoinnin perusteet ovat rauenneet ja sitä varten varattu määräraha on poistettu, kunnan tulee tehdä erillinen päätös hankinnan keskeyttämisestä.  

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 11.12.2017 § 223 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan kunnanhallitus päättää talonrakennushankkeiden urakkasopimuksista, joiden arvo ylittää 4 000 000 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • todeta, että hankintalain mukaiset perusteet keskeyttää hankinta täyttyvät
  • keskeyttää Suutarintien pysäköintitalon hankintamenettelyn
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjouksen jättäneet, kasvun ja ympäristön -toimialue

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi