Perustelut
Kuvaus:
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n mukainen hallintopakkomääräys Tarpaper Recycling Finland Oy:lle kattohuopajätteen varastokasan pienentämiseksi, sekä roskaantuneen alueen siivoamiseksi ja lupa-alueen saattamiseksi luvanmukaiseen kuntoon kiinteistöllä 505-407-31-25 (Marjala).
Lupapäätös ja sen sijainti:
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 39 §:n mukainen ympäristölupapäätös kattohuopajätteen siirtokuormausasemalle on annettu Tarpaper Recycling Finland Oy:lle 10. 11. 2020 (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 125 §).
Lupapäätöstä koskeva toiminta sijaitsee Mäntsälässä kiinteistöllä Marjala 505-407-31-25, os. Suoniityntie 12. Kiinteistön omistaa Mäntsälän kunta, joka on vuokrannut lupa-alueen Tarpaper Recycling Finland Oy:lle 5.2.2019 alkaen viideksi vuodeksi.
Asian valvontatietoja
Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen tuli 11.5.2021 toimenpidepyyntö koskien Tarpaper Recycling Finland Oy:n kattohuopajätteen käsittelylaitoksen roskaantumista Mäntsälässä. Ilmoituksen mukaan kattohuopamateriaalit alkavat levitä yleisessä käytössä olevalle tielle. Ennen tarkastusta oltiin yhteydessä Tarpaper Recycling Finland Oy:n Country Manageriin, ja pyydettiin lisätietoa kiinteistöllä olevista kattohuopajätemääristä, sekä kehotettiin siistimään jätteet pois kiinteistön ulkopuolelta (sähköposti 11.5.2021). Toiminnanharjoittaja ilmoitti, että yhteensä tontilla on reilu 7 000 tonnia huopajätettä, ja että urakoitsija tulee työntämään jätteet kiinteistön rajojen sisäpuolelle. Lisäksi hän ilmoitti, että tontilla olevaa jätettä ajetaan pois sitä mukaa tuotantoon Kujalan käsittelyalueelle Lahteen, kun saadaan tuotantokapasiteettia kasvatettua.
Ympäristölupahakemuksen mukaan kattohuopajätteen varastomäärä siirtokuormausasemalla saa olla enintään 6000 tonnia. Kiinteistöllä oli toiminnanharjoittajan arvion mukaan reilu 7000 tonnia jätettä, eli yli 1000 tonnia liikaa. Ympäristöluvan mukainen jätevakuus on määrätty luvan sallimien välivarastojen enimmäismäärien perusteella. Vakuus kattaa korkeintaan 6000 tonnin välivarastossa olevien materiaalien poistamisen alueelta.
Toimenpidepyynnön johdosta Mäntsälän siirtokuormausasemalle tehtiin tarkastus 12.5.2021. Tarkastuksesta ilmoitettiin ennakkoon, mutta toiminnanharjoittaja ei saapunut paikalle. Tarkastuksella todettiin, että jätteenkäsittelyalue oli täynnä kattohuopaa tieliittymää myöten. Osa kattohuopajätteestä oli pudonnut liittymässä olevalta kasalta Suoniityntien tiealueelle. Myös ympärysojissa ja suojavallissa oli huopajätettä. Lisäksi muita kevyitä roskia oli kulkeutunut tuulen mukana ympäristöön lupa-alueen ulkopuolelle. Kattohuopajätteen varastokasa täytti koko siirtokuormausaseman tilan ja oli huomattavasti suurempi kuin lupahakemuksen asemapiirustuksessa oli esitetty.
Tarkastuksen perusteella Tarpaper Recycling Finland Oy:lle annettiin kehotus jätteenkäsittelyalueen siistimiseksi ja saattamiseksi luvanmukaiseen kuntoon. Kattohuopajätteet ja roskat tuli poistaa ympärysojista, Suoniityntieltä ja tieliittymästä ja siirtää asfaltoidulle käsittelykentälle 30.5.2021 mennessä. Lisäksi ympäristöön levinneet irtoroskat tuli poistaa 30.5.2021 mennessä. Siivouskehotuksen lisäksi kehotettiin poistamaan ylimääräiset reilu 1000 tonnia kattohuopajätettä jätteenkäsittelyalueelta sekä saattaa toiminta luvanmukaiseen tilaan 15.8.2021 mennessä.
Samassa yhteydessä Keski-Uudenmaan ympäristökeskus kuuli Tarpaper Recycling Finland Oy:tä mahdollisen hallintopakkomääräyksen antamisesta kehotuksen mukaisessa asiassa. Kirjallinen vastine tuli jättää 30.6.2021 mennessä. Tarpaper Recycling Finland Oy ei antanut vastinetta määräaikaan mennessä.
Kehotuksen noudattamisen valvomiseksi tehtiin siirtokuormausalueelle tarkastus 10.9.2021. Tarkastuksesta ilmoitettiin toiminnanharjoittajalle ennakkoon, mutta toiminnanharjoittaja ei saapunut paikalle. Tarkastuksella havaittiin, että irtoroskat ympäristöstä oli siivottu pois. Suoniityntien tiealueella ei ollut enää kattohuopajätettä. Sen sijaan asfaltin reunojen ulkopuolella ja ympärysojissa oli vielä runsaasti huopajätettä. Kattohuopajätteen määrä ei ollut vähentynyt viime tarkastuksesta ja lupa-alue oli edelleen ääriään myöten täynnä kattohuopajätettä. Siirtokuormausasemalla oli edelleen arviolta 1000 tonnia liikaa kattohuopajätettä varastoituna. Toiminta ei vastannut lupahakemuksessa esitettyä.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ilmoitti tarkastuksen jälkeen laaditussa tarkastuskertomuksessa toiminnanharjoittajalle, että tulee esittämään asianosaisen kuulemisen jälkeen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle, että asiassa annetaan ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n mukaiset velvoittavat määräykset kattohuopajätteen varastomäärän pienentämiseksi reilulla 1000 tonnilla sekä ojien ja lupa-alueen siivoamiksi. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi asianosaiselle mahdollisuuden vastineen jättämiseen 15.10. 2021 mennessä. Tarpaper Recycling Finland Oy ei antanut vastinetta määräaikaan mennessä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää:
- todeta, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan ympäristölupapäätöksen 10. 11. 2020 (125 §) määräystä 1 on rikottu varastomäärien, sekä määräystä 15 roskaantumisen osalta;
- määrätä ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin kohdan 3 perusteella Tarpaper Recycling Finland Oy:lle alla olevat päävelvoitteet (1 ja 2) ja niihin liittyvät ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaiset tehosteet siirtokuormausaseman saattamiseksi luvan mukaiseen kuntoon;
- asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 20 000 € :n ja päävelvoitteen 2 noudattamiseksi 5000 € kiinteät uhkasakkolain 6 §:n mukaiset uhkasakot;
- määrätä, että tätä päätöstä on noudatettava ympäristönsuojelulain 200 §:n mukaisesti mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Päävelvoite 1
Kiinteistölle 505-407-31-25 (Marjala) varastoidut ja tarkastuksella 12.5.2021 sekä toistamiseen 10.9.2021 todetut ylimääräiset kattohuopajätteet tulee poistaa siirtokuormausasemalta Tarpaper Recycling Finland Oy:n toimesta kolmen (3) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista. Jätteitä tulee poistaa niin paljon, että varastoon jää korkeintaan 6000 tonnia käsiteltyä ja/tai käsittelemätöntä kattohuopajätettä. Siirtoasiakirjat jätteen toimittamisesta tulee toimittaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päävelvoite 2
Kattohuopajätteet ja muut roskat tulee poistaa siirtokuormausaseman ympärysojista sekä asfaltoidun käsittelykentän ulkopuolelta ja tieliittymästä. Toimenpiteet tulee suorittaa viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Perustelut
Ympäristönsuojelulain 7 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on järjestettävä toimintansa niin, että ympäristön pilaantuminen voidaan ehkäistä ennakolta. 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. Saman pykälän kohdan 2 mukaan valvontaviranomainen voi määrätä palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta ympäristölle aiheutunut haitta. 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Päätöksen tehnyt viranomainen voi 200 §:n mukaan määrätä, että 175 §:ssä tarkoitettua määräystä tai päätöstä on oikaisuvaatimuksesta ja muutoksenhausta huolimatta noudatettava.
Ympäristölupapäätöksen (10.11.2020, 125 §) lupamääräystä 1 on rikottu. Lupamääräyksen mukaan hakemuksessa ilmoitettuja varastomääriä ei saa ylittää. Kattohuopajätteen kertavarastomäärä ylittää lupahakemuksessa esitetyn 6000 tonnia. Varastomäärä on tällä hetkellä toiminnanharjoittajan arvion mukaan reilu 7000 tonnia. Ympäristöluvan mukainen jätevakuus on määrätty luvan sallimien välivarastojen enimmäismäärien perusteella.
Lisäksi ympäristölupapäätöksen lupamääräystä 15 on rikottu roskaantumisen osalta. Lupamääräyksen mukaan toiminta-alueen jätehuolto on järjestettävä jätelain (646/2011) ja sen nojalla annettujen säädösten mukaisesti siten, että toiminnasta ei aiheudu ympäristön roskaantumista, maaperän pilaantumista eikä haittaa terveydelle tai ympäristölle.
Ympärysojiin ja asfaltoidun käsittelynkentän ulkopuolelle jätetyt kattohuopajätteet aiheuttavat jätelain tarkoittamaa roskaantumista. Jätelain 13 §:n mukaan jätettä ei saa hylätä eikä käsitellä hallitsemattomasti. Jätteestä ja jätehuollosta ei saa aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, roskaantumista, yleisen turvallisuuden heikentymistä taikka muuta näihin rinnastettavaa yleisen tai yksityisen edun loukkausta. Jätteen keräyksessä ja kuljetuksessa sekä jätteen käsittelylaitoksen tai –paikan sijoittamisessa, rakentamisessa, käytössä ja käytön jälkeisessä hoidossa on erityisesti huolehdittava siitä, ettei jätehuollosta aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavia päästöjä mukaan lukien melua ja hajua taikka viihtyisyyden vähentymistä.
Toiminnanharjoittajaa on kehotettu viemään ylimääräiset kattohuopajätteet pois siirtokuormausasemalta, poistamaan jätteet ympärysojista sekä siivoamaan roskat ympäristöstä. Kehotusta on noudatettu siltä osin, että irtoroskat on poistettu ympäristöstä ja kattohuopajätteet siirretty pois Suoniityntien tiealueelta. Sen sijaan ojia eikä tieliittymää ole siistitty, eikä varastomäärää ole vähennetty ympäristöluvan mukaisiksi.
Edellä esitetyn johdosta asiassa on tarpeen antaa ja tehostaa määräystä kiinteän uhkasakon uhalla. Jos päävelvoitetta ei noudateta määräaikaan mennessä, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta voi uhkasakkolain 10 §:n nojalla tuomita uhkasakon maksettavaksi. Ympäristönsuojelulain 200 §:n perusteella kiinteistö on siivottava ja ylimääräiset kattohuopajätteet vietävä pois kiinteistöltä 505-407-31-25 heti, eikä muutoksenhaku saa viivästyttää toimenpiteitä.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6 §, 7 §, 16 §, 172 §, 175 §, 184; 200
Hallintolaki (434/2003) 34 §; 39 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 10 § ja 22 §
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150); ja
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52)