Perustelut
Perustiedot
Nurmijärven Vesi toimittaa talousvettä tällä hetkellä keskimäärin 6 733 m3/d. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa on lisäksi vireillä Lepsämän vedenottamon hyväksymishakemus ottamon olennaisesta muutoksesta. Hakemuksen mukaan Lepsämän vedenottamo on tarkoitus ottaa käyttöön syksyn 2021 aikana. Lepsämän vedentuotantomäärät huomioiden, toimittaa Nurmijärven Vesi talousvettä noin 7 333 m3/d. Nurmijärven vedellä on 10 pohjavedenottamoa, joista käytössä olevia on tällä hetkellä 5 kpl. Lepsämän vedenottamon käyttöönoton jälkeen ottamoita on käytössä yhteensä 6 kpl. Omien pohjavedenottamoiden lisäksi laitos ostaa vettä Altia Oyj:ltä 400 m3/vrk.
Laitos toimittaa talousvettä Rajamäen, Röykkän, Nukarin, kirkonkylän ja Klaukkalan alueille. Nurmijärven Vesi myy talousvettä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle (HSY) Vantaan Syväosalle 100 m3/vrk. Laitos myy vettä myös Numlahden, Haaran, Hakapellon, Perttulan, Leppälammen ja Nummimäen vesiosuuskunnille. Nurmijärven Veden riskinarviointi on hyväksytty 13.2.2018. Pohjavedenmuodostumisalueita ei käsitelty WSP-riskinarvioinnissa. Pohjavesialueiden riskit on kartoitettu pohjavedensuojelusuunnitelmissa, jotka on päivitetty 2008 - 2012. Pohjavesien suojalutyöryhmää, jolla seuttaisiin ehdotuksien ja toimenpiteiden suorantaa ei kuitenkaan ole perustettu.
Valvontatutkimusohjelman hyväksyminen
Sosiaali- ja terveysministeriön asetusta talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) sovelletaan asetuksen 2 §:n mukaan, kun talousvettä toimitetaan vedenjakelualueelle vähintään 10 m³ päivässä tai vähintään 50 henkilön tarpeisiin. Asetuksen 8 §:ssä todetaan, että kunnan terveydensuojeluviranomaisen tulee yhteistyössä talousvettä toimittavan laitoksen kanssa laatia talousvettä toimittavan laitosten vedenjakelualueelle valvontatutkimusohjelma. Valvontatutkimusohjelma on pidettävä ajan tasalla ja sen tarkistusväli on enintään viisi vuotta. Valvontatutkimusohjelma koskee verkostoveden laadunvalvontaa ja siihen kootaan tiedot laitoksen omasta käyttötarkkailusta ja raakaveden laadunvalvonnasta sekä mahdollisesta laitoskohtaisesta erityisvalvonnasta. Valvontatutkimusohjelmassa on oltava STM:n asetuksen 1352/2015 3 a §:ssä esitetyt tiedot sekä liitteen II mukaiset tutkimukset.
Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on pyydettävä tarvittaessa lausunto aluehallintovirastolta sekä elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskukselta.
Nurmijärven Vesi on laatinut valvontatutkimusohjelman vuosille 2021 - 2025. Laitokselle on aiemmin laadittu valvontatutkimusohjelmat vuosina 2006, 2011 ja 2016. Valvontatutkimusohjelmasta pyydettiin lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolta ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY). Molemmilta tahoilta saatiin lausunto määräajan puitteissa ja lausunnot huomioitiin valvontatutkimusohjelmaa laadittaessa.
Pyydetyt lausunnot
Etelä-Suomen aluehallintovirastolta (ESAVI) ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY) pyydettiin lausuntoja 15.8.2021 mennessä. Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyysi lausunnon antamiselle lisäaikaa 27.8.2021 saakka, joka myönnettiin.
ESAVI toteaa 25.8.2021 päivätyssä lausunnossaan (ESAVI/24045/2021) seuraavaa: Henkilöstön osaaminen tulisi käsitellä kattavammin, minimi viranomaisnäytemäärät on tarpeen kuvata tarkemmin luvussa 16.2.1 ja jaksottaisen seurannan näyteajankohtaa on tarpeen vaihdella eri vuosina, jottei kaikki tulisi otettua aina samana vuodenaikana. Kloramiini on eri kemiallinen yhdiste kuin klooriamiini, joka oli kirjattu näytteenottosuunnitelmaan. Muuttujien vähentämisen perusteet tulee kirjata jokaisen muuttujan kohdelle erikseen ja talousvesiasetuksen harventamisehtojen on täytyttävä. Joitakin muuttujia puuttui näytteenottosuunnitelman taulukoista ja listauksista. Lisäksi ESAVI suositteli määrittämään Clostridium perfringens -bakteerit vuosittain Kiljavan ja Nukarin vedenottamoilta, joissa pintavesi voi vaikuttaa vedenlaatuun, vaikka tutkimustiehyttä harvennettaisiinkin talousvesiasetuksen liitteen II luvun 5 kriteereihin pohjautuen aiemmasta tutkimustiheydestä. Lopuksi ESAVI muistuttaa riskinarvioinnin suorittamisesta ja sen tuloksista tiedottamisen tärkeydestä vedenkäyttäjille ja sen laatimisesta ja julkaisemisesta viipymättä.
ELY-keskus toteaa 28.7.2021 päivätyssä lausunnossaan (UUDELY/6733/2015) seuraavaa: UUDELY-keskus pitää valvontatutkimusohjelmaa monipuolisesti kattavana ja laajana kokonaispakettina Nurmijärven käytössä olevista pohjaveden ottamoista. Liitteen 9 Näytteenottosuunnitelman lyhenteet eivät avaudu heti satunnaiselle lukijalle lyhenteiden osalta. Lisäksi jaksottaisen seurannan näytteenotto on yleensä toteutettu vesilaitoksilla keväisin, kun se Nurmijärven Veden näytteenottosuunnitelmaan oli merkitty marraskuulle.
Valvontatutkimusohjelmaa laadittaessa huomioitiin ESAVI:n ja UUDELY:n lausunnot.
Ehdotus
Esittelijä
-
Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää
- hyväksyä Nurmijärven Veden valvontatutkimusohjelman 2021–2025
- toteaa, että valvontatutkimusohjelma on päivitettävä tarvittaessa, kuitenkin viimeistään vuonna 2025
- toteaa, että riskinarviointi ja talousvesiasetus 1352/2015 sekä sen muutos 683/2017 on huomioitu valvontatutkimusohjelmassa.
- toteaa, että riskinarviointi on tarpeen laatia myös raakaveden muodostumisalueen osalta
- toteaa, että riskinarvioinnin suorittamisesta ja sen tuloksista tulee tiedottaa vedenkäyttäjiä viipymättä
Perustelut
Valvontatutkimusohjelma 2021-2025 täyttää sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 1352/2015 vaatimukset. Valvontatutkimusohjelmassa on huomioitu Etelä-Suomen aluehallintoviraston 25.8.2021 ja Uudenmaan ELY-keskuksen 28.7.2021 antamat lausunnot.
Maksu
Valvontatutkimusohjelman hyväksymisestä ei Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen maksutaksan mukaan peritä erillistä maksua.
Päätöksen perusteena olevat asiakirjat
Nurmijärven Veden valvontatutkimusohjelma 2021-2025
Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunto ESAVI/24045/2021
Uudenmaan ELY-keskuksen lausunto UUDELY/6733/2015
Sovelletut säädökset
Terveydensuojelulaki 763/1994
Terveydensuojeluasetus 1280/1994
Asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista 1352/2015
Asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muuttamisesta 683/2017
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ympäristöterveydenhuollon maksutaksa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 10.12.2019 § 122