Tekninen lautakunta, kokous 10.8.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Häriskiven ja Pellavamäen alueiden kunnallistekniikan rakentaminen, rakennuttajakonsultin valinta

TUUDno-2021-1473

Valmistelija

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta on perustanut 16.12.2019 julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisen dynaamisen puitesopimusjärjestelmän (DPS), jonka sisällä kilpailutetaan vuosien 2020-2022 aikana erilaisia yhdyskuntatekniikan suunnittelu- ja rakentamispalveluiden hankintoja.

DPS:ään perustuen yhdyskuntatekniikan palvelualue julkaisi 8.6.2021 Cloudia-hankintajärjestelmässä DPS:n sisäisen kilpailun Häriskiven ja Pellavamäen uusien asuinalueiden kunnallistekniikan rakentamisen rakennuttamispalveluista. Ilmoituksen numero on TUUDno-2021-1473. Tarjouspyynnön mukainen tehtävä koski rakennuttamispalveluja sekä Häriskiven että Pellavamäen alueille käsittäen mm. hankkeiden kilpailuttamisen, urakkaneuvottelut, rakennusurakoiden valvonnan ja työturvallisuuskoordinaattorin tehtävät. Tarjouspyynnön mukaisen toimeksiannon sisältö, laajuus ja kesto ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta tarjouspyynnöstä.

Soveltuvuusvaatimuksena edellytettiin, että tarjoavalla yrityksellä on vähintään 3 kpl referenssejä laajuudeltaan ja sisällöltään vastaavista asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakennuttamistehtävistä viimeisen viiden vuoden ajalta. Referenssikohteiden tulee sisältää kadunrakennusta ja vesihuollon linjarakentamista.

Lisäksi edellytettiin, että hankkeesta vastaavalla projektipäälliköllä on vähintään tehtävään soveltuva insinöörin (AMK tai vanha opistotaso) koulutustaso ja kokemusta vastaavista asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakennuttajatoimeksiannoista vähintään viiden vuoden ajalta tai tehtävään soveltuva rakennusmestarin tutkinto ja kokemusta vastaavista asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakennuttajatoimeksiannoista vähintään kymmenen vuoden ajalta. Valvonnassa käytettävällä apuhenkilöstöllä on oltava vähintään tehtävään soveltuva insinöörin (AMK tai vanha opistotaso) koulutustaso ja kokemusta vastaavista asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakennuttajatoimeksiannoista vähintään kolmen vuoden ajalta. tai tehtävään soveltuva rakennusmestarin tutkinto ja kokemusta vastaavista asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakennuttajatoimeksiannoista vähintään viiden vuoden ajalta. Henkilöreferensseissä kokemusvuosiksi hyväksytään vain ajanjaksot, jolloin henkilö on pääosin (> 50 % työajasta) toiminut vastaavissa tehtävissä, kuin mihin hänet tässä hankkeessa tarjotaan.

Tarjous pyydettiin aikapalkkiona henkilöryhmittäin. Valintaperusteena on halvin vertailuhinta. Vertailuhinta lasketaan tarjouksen liitteenä toimitetun tuntiveloitushinnaston mukaan käyttäen kertoimina seuraavia tuntiveloitusluokittaisia työmääriä.

SKOL 01         100 h

SKOL 02         100 h

SKOL 03         200 h

SKOL 04         100 h

SKOL 05         50 h

Tarjousten avaus ja tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjouksia saatiin määräaikaan 7.7.2021 klo 12.00 mennessä viisi kappaletta: Finnmap Infra, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy, Ramboll CM Oy, Welado Oy ja WSP Finland Oy. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä 29.6.2021 klo 12:00 asti. Tehtyihin kysymyksiin vastattiin 29.6.2021 klo 16:00 mennessä. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 7.7.2021. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. WSP Finland Oy:n henkilöreferensseissä oli esitetty kronologisesti kaikki rakennuttamiskohteet. Yhtiötä pyydettiin osoittamaan henkilöreferensseistä ne kohteet, joilla yhtiö osoittaa tehtävään tarjottujen henkilöiden täyttävän tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset vastaavista asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakennuttajatehtävistä. Finnmap Infraa, Weladoa ja HTJ:tä pyydettiin ilmoittamaan tarjotun henkilöstön tuntiveloitusluokat ja arviota työn kokonaistuntimäärästä. Tietoa tarvittiin sen määrittämiseksi, millä taholla on oikeus päättää hankinnasta.

Määräaikaan 9.7.2021 klo 00:00 mennessä kaikki tarjoajat toimittivat pyydetyt täydennykset. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, ja ne voitiin ottaa mukaan tarjousten vertailuun.

Tarjousvertailu

Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että ehdot täyttäneistä tarjoajista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt konsultti. Kokonaistaloudellisuuden arviointiperuste on halvin vertailuhinta. Palveluntuottajaksi valitaan yksi toimija.

Vertailuhinnat olivat seuraavat (alv 0 %):

Finnmap Infra Oy                                     40 725,00 euroa

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy                  40 600,00 euroa

Ramboll CM Oy                                        42 900,00 euroa

Welado Oy                                                40 600,00 euroa

WSP Finland Oy                                       36 200,00 euroa

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on antanut WSP Finland Oy.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan tekninen lautakunta päättää suunnitteluhankinnoista, joiden arvo ylittää 100 000 euroa. Tarjouksen mukana annetun työtuntimääräarvion perusteella hankinnan kokonaisarvo on 264 000 euroa (alv 0 %). 

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun tarjoajan kanssa tehdään erillinen kirjallinen toimeksiantosopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

 Liitteenä ovat tarjouspyyntö, hankintailmoitus, tarjousten avauspöytäkirja ja vertailutaulukko.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • että Häriskiven ja Pellavamäen kaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamista varten rakennuttajakonsultiksi valitaan tarjouskilpailun mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt WSP Finland Oy
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön solmimaan toimeksiannosta sopimuksen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, vt. työpäällikkö, kunnanpuutarhuri, kunnossapitopäällikkö, Inkeri Kontiola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi