Perustelut
Vireillepano
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on 12.9.2017 vastaanottanut As. Oy Järvenpään Jampanraidan kirjallisen vireillepanon Mitsubishi Logisnext Europe Oy:n aiheuttamasta hajuhaitasta. Mitsubishi Logisnext Europe Oy:n toiminta sijaitsee osoitteessa Jampankatu 2, 04440 Järvenpää. Rocla Oy:n nimi on muuttunut 1.4.2020 alkaen Mitsubishi Logisnext Europe Oy:ksi.
Uudenmaan ympäristökeskus (No YS 934, 0199Y0046-112) on rekisteröitynyt toiminnan 30.6.2005 ympäristönsuojelun tietojärjestelmään. Toiminnan tulee täten noudattaa Vna 64/2015 eräiden orgaanisia liottimien käyttävien toimintojen ja laitosten ilmaan johdettavien päästöjen rajoittamisesta. Kyseisen asetuksen tavoitteena on vähentää ilmaan haihtuvien VOC-yhdisteiden päästöjä sekä niistä aiheutuvia haittoja.
Vireillepanon mukaan Rocla Oy:n lähialueelle tulee useina päivinä viikossa voimakasta maalinhajua. Tuulen suunnasta riippuen haju on toisinaan hyvinkin voimakasta. Vireillepanon mukaan hajun aiheuttaa kaksikomponenttimaali. Vireillepanossa ollaan huolissaan hajun mahdollisesti aiheuttamista terveyshaitoista. Vireillepanijat katsovat, että hajuhaittoja ympäristöön ei saisi tulla, jos maalaamon toiminta on kunnossa. Vireillepaniija on ollut hajuhaitan vuoksi yhteydessä Rocla Oy:öön 1-2 vuotta sitten. Lisäksi asiasta on oltu yhteydessä ympäristökeskukseen. Vireillepanossa vaaditaan oikeutta terveelliseen ja turvalliseen asumiseen.
ASIAN KÄSITTELY
Asian selvittäminen
Mitsubishi Logisnext Europe Oy:ltä pyydettiin 13.9.2017 tietoja käytettyjen liuottimien määrästä sekä VOC-päästöistä. Mitsubishi Logisnext Europe Oy lähetti 20.9.2017 tietoja käytetyistä maalimääristä sekä niiden VOC-pitoisuuksista vuodelta 2016. Lisäksi toimintaan tehtiin 2.11.2017 tarkastus vireillepanon sekä laitoksen VOC-päästöjen (VOC=haihtuvat orgaaniset yhdisteet) vuoksi.
Mitsubishi Logisnext Europe Oy:n korjaavat toimenpiteet
Mitsubishi Logisnext Europe Oy ilmoitti 27.3.2018 ja 28.3.2018, että Tikkurila Oyj suunnittelee käyttöön uutta maalia, jonka avulla päästöjä saadaan laskettua. Mitsubishi Logisnext Europe Oy:lle ilmoitettiin 28.3.2018, että toiminnanharjoittajan tulee ilmoittaa ympäristökeskukseen millä aikataululla korvaavien aineiden kehitys etenee ja milloin uudet tuotteet saadaan testaukseen ja käyttöön.
Mitsubishi Logisnext Europe Oy:lle annettiin 5.3.2019 päivätyllä kirjeellä kehotus ha-kea lisäaikaa päästöjen vähennysohjelman toimeenpanemiseksi 1.4.2019 mennessä. Selvityksessä tuli esittää millä aikataululla korvaavat tuotteet ovat käytössä. Selvitykseen tuli liittää maalintoimittajan selvitys asiassa, jos tuotteiden kehitys on edelleen kesken. Jos uudet maalit on otettu käyttöön toiminnassa, tulee tämä myös ilmoittaa.
Mitsubishi Logisnext Europe Oy toimitti 13.3.2019 selvityksen maalien kehittämisen tilanteesta. Selvityksen mukaan Tikkurila Oyj oli kehittänyt uutta maalia keväästä 2018 lähtien. Tehtyjen testien perusteella maalin kulutus tulee laskemaan noin 10-15 % uuden maalin käyttöönoton myötä sekä ohenteen käyttö tulee vähenemään.
Toiminnanharjoittajaa pyydettiin 16.5.2019 ilmoittamaan välittömästi milloin vanhan maalin käyttö loppuu ja uuden maalin käyttö alkaa.
Mitsubishi Logisnext Europe Oy toimitti 16.5.2019 vuoden 2018 VOC-päästötiedot sekä päästöjen vähennyssuunnitelman v. 2018 päästöjen perusteella, jossa Temadur SC-F RAL 9005 musta -niminen maali on vaihdettu Temasolid SC-F-20 -maaliin. Tällä toimenpiteellä esitettiin päästävän VOC-päästöissä alle tavoitepäästön.
Mitsubishi Logisnext Europe Oy ilmoitti myös 16.5.2019, että uusi maali otettiin käyttöön 19.3.2019. Vanhaa maalia (Temadur SC-F) käytettiin kuitenkin loppuun, koska uuden maalin tilauksissa oli hetkellinen järjestelmäongelma. Vanhaa maalia käytettiin neljän päivän aikana (26.-29.3.2019). Vanha maali jää edelleen kuitenkin pienempään käyttöön vastapainojen maalauksen brändiväreihin.
Merkittävin toimenpide oli, että Temadur SC-F RAL 9005 musta - maali vaihdettiin uuteen Temasolid SC-F-20 tuotteeseen. Maalitilaukset on tehty 19.3.2019 alkaen toimitetun vertailulaskelman mukaisesti, joka tarkoittaa, että vähentämissuunnitelma on pantu käytäntöön täysimääräisenä. Lisätoimenpiteenä on myös 28.3.2019 uuden pesuliuottimen tislaimen hankinta. Tällä tehostetaan maalauslaitteiston pesuun tarvittavan liuottimen uusiokäyttöä ja pyritään vähentämään Thinner 1048 -liuottimen kokonaiskäyttömäärää. Tämän toimenpiteen vaikutuksia ei ole otettu huomioon vertailulaskelmassa ja tislaamalla saavutettavat vähennykset lisäävät kokonaisvähennystä.
Mitsubishi Logisnext Europe Oy:n VOC-päästöt vuosina 2016-2020
Vuosi 2016
Mitsubishi Logisnext Europe Oy toimitti 20.9.2017 kaksi eri laskelmaa VOC-päästöitä vuodelta 2016 (toiseen laskelmaan oli kirjattu varastosaldon korjaus). Päästölaskel-mien mukaan päästöjen vähennystarve oli 2,4-2,5 tonnia.
Vuosi 2017
Mitsubishi Logisnext Europe Oy toimitti 27.3.2018 tiedot VOC-päästöistä v. 2017. Päästölaskelman mukaan päästöjen vähennystarve on 7,3 tonnia.
Vuosi 2018
Mitsubishi Logisnext Europe Oy toimitti 13.3.2019 tiedot VOC-päästöistä v. 2018. Päästölaskelman mukaan päästöjen vähennystarve on 8,5 tonnia.
Vuosi 2019
Mitsubishi Logisnext Europe Oy toimitti 7.2.2020 tiedot VOC-päästöistä v. 2019. Vuosiraportin tiedot eivät olleet riittäviä, joten ympäristötarkastaja pyysi täydentä-mään tietoja, jotka saatiin 19.5.2020 ja 26.5.2020. Päästölaskelman mukaan päästö-jen vähennystarve on edelleen noin 2,9 tonnia.
Vuosi 2020
Mitsubishi Logisnext Europe Oy toimitti 7.1.2021 tiedot VOC-päästöistä v. 2020. Vuosiraportin tietojen mukaan toiminnan VOC-päästöissä oli ensimmäinen vuosi, kun päästöjen vähennystarvetta ei enää ollut. Toimitetun laskelman mukaan päästöjen vähennystarve on negatiivinen (-2,9 tonnia).
Hajupäiväkirjat
Haitankärsijöille (As. Oy Järvenpään Jampanraidan asukkaat) varattiin mahdollisuus hajupäiväkirjan pitämiseen 1.10.-31.12.2017 välisenä aikana. Taloyhtiöstä toimitettiin kaksi erillistä hajupäiväkirjaa (hajupäiväkirja 1 ja hajupäiväkirja 2) 4.1.2018.
Hajupäiväkirja 1:ssä oli 1.10.-31.12.2017 välisenä aikana (92 päivää) tehty hajuha-vaintoja kolmenatoista (13) päivänä klo 6:20-19:30 välisinä ajankohtina. Joinain päivinä hajuhavaintoja oli tehty kahdesti. Hajun voimakkuus oli vaihdellut selkeän ja erittäin voimakkaan välillä.
Hajupäiväkirja 2:ssa oli 1.10.-31.12.2017 välisenä aikana (92 päivää) tehty hajuha-vaintoja kuutena päivänä klo 7:50-19:30 välillä. Hajun voimakkuus oli vaihdellut voimakkaan ja erittäin voimakkaan välillä.
Hajupäiväkirja 1:een ja 2:een oli kirjattu kolmena päivänä samoja hajuhavaintoja. Hajuhavaintoja on tehty ulkona, ei sisätiloissa.
Yhteensä molempien hajupäiväkirjojen mukaan yksittäisiä hajupäiviä oli 16 kappalet-ta 92 päivän aikana, joka on noin 17 % kaikista ko. ajanjakson päivistä. Erittäin voi-makasta hajua havaittiin viitenä (5) päivänä 16 hajupäivästä, joka on noin 1/3 kaikista hajupäivistä.
Hajuhavaintoja oli tehty As. Oy. Järvenpään Jampanraidan piha-alueella (oma piha, parkkipaikka tmv.) yhteensä 11 kertana (joinain päivinä havaintoja oli niin piha-alueelta kuin katualueelta), joka on noin 12 % kaikista havainnointiajanjakson päivis-tä. Hajua oli piha-alueen lisäksi havaittu Jampankadun varrella, Wärtsilänkadulla, Rekikadulla ja Jampankaaressa.
Uusi hajupäiväkirja
Haitankärsijöille (As. Oy Järvenpään Jampanraidan asukkaat) varattiin mahdollisuus pitää uutta hajupäiväkirjaa (hajupäiväkirja 3) 1.8.-31.10.2019 välisen ajan, koska Mitsubishi Logisnext Europe Oy oli vaihtanut joitain tuotannossa käytettäviä maaleja vähemmän VOC-yhdisteitä sisältäväksi. Hajupäiväkirja 3 toimitettiin ympäristökeskukseen 6.11.2019. Hajupäiväkirjan pitämisen ajanjaksolle osui 92 päivää, joina viitenä (5) päivänä oli havaittu hajua. Hajupäivien määrä koko havaintojakson päivistä on täten noin 5 %. Hajuhavainnot oli tehty As. Oy Järvenpään Jampanraidan piha-alueella. Lisäksi saatekirjeen mukaan hajupäiväkirjaan oli jäänyt merkkaamatta muutamat hajukerrat sekä muiden asukkaiden kokemat hajuhaitat. Hajuhaitat olivat esiintyneet klo 9-21 välisenä aikana. Hajun voimakkuus oli vaihdellut selkeän ja voimakkaan välillä. Tuulen suunnan olleen pääsääntöisesti luoteesta.
Terveysvalvonnan lausunto
Terveysvalvonnalta on pyydetty lausuntoa 17.1.2018. Terveystarkastaja on antanut lausunnon 16.2.2018. Lausunnossa todetaan mm. toiminnasta ei saa aiheutua terveyshaittaa lähialueen asukkaille. Hajupäiväkirjojen mukaan tuotantolaitoksen liuottimen hajuna ilmenevät päästöt ovat melko satunnaisia, eivätkä tämän hetkisen arvion perusteella aiheuta kohtuutonta haittaa. Tuotantolaitoksessa käytettyjen maalien ja ohenteiden käytöstä johtuvia haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöjä (VOC-päästöjä) leviää ympäristöön ja sopivissa sääolosuhteissa haju saattaa aiheuttaa hetkellistä viihtyvyyshaittaa. Terveysvalvonta edellyttää toiminnanharjoittajaa saattamaan VOC-päästöt Vna 64/2015 mukaisiksi. Toiminnanharjoittajan saadessa tuotantolaitoksen VOC-päästöt asetuksen mukaisiksi, tulisi lähialueen asukkaiden hajuhavaintojen ja -haittojen vähentyä. Mikäli hajuhaitat eivät vähene, voidaan hajuhaittaa arvioida uudelleen.
Kuuleminen
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on varannut 9.4.2021 päivätyllä kuulemiskirjeellä hallintolain (434/2003) 34 § mukaisesti asianosaisille mahdollisuuden vastineen jättämiseen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle asian käsittelyn lopettamisen johdosta 17.5.2021 mennessä. Samalla asianosaisille on varattu mahdollisuus esittää kirjallisesti mielipide ja selitys kuulemiskirjeessä sekä kuulemiskirjeen liitteinä olleissa asian käsittelyn aikana muodostuneissa asiakirjoissa esitetyn johdosta sekä antaa selityksensä ja selvityksensä kaikista sellaisista asioista, jonka he katsovat saattavan vaikuttaa asian ratkaisuun.
Kuulemiseen ei toimitettu määräaikaan mennessä vastineita.
Ehdotus
Esittelijä
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut asian. Asiassa saatujen selvitysten perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että Mitsubishi Logisnext Europe Oy:lle ei tarvitse antaa ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaista määräystä. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää lopettaa asian käsittelyn ympäristönsuojeluviranomaisessa.
Perustelut
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai mää-räystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö en-nalleen tai poistamaan rikkomuksesta ympäristölle aiheutunut haitta;
3) määrätä toiminnanharjoittajan riittävässä määrin selvittämään toiminnan ympä-ristövaikutukset, jos on perusteltua aihetta epäillä toiminnasta aiheutuvan tämän lain vastaista ympäristön pilaantumista.
Mitsubishi Logisnext Europe Oy:n toiminta on ympäristönsuojelulain (527/2014) liitteen 2 kohdan 6a) mukaisesti rekisteröitävä toiminta. Toiminta on rekisteröity ympäristönsuojelun tietojärjestelmään 2005. Mitsubishi Logisnext Europe Oy:n toiminta kuuluu ympäristönsuojeluviranomaisen säännöllisen valvonnan piiriin. Toiminta tarkastetaan säännöllisesti riskinarvioinnin kautta määräytyvän valvontaluokan mukaisesti. Seuraava määräaikaistarkastus tehdään vuonna 2021. Lisäksi Mitsubishi Logisnext Europe Oy:llä on velvollisuus VOC-asetuksen (64/2015) 13 §:n mukaan toimittaa vuosittain helmikuun loppuun mennessä edellistä vuotta koskevat tiedot toiminnassa käytetyistä liuottimista, päästöraja-arvojen noudattamisesta, päästöjen tarkkailusta ja vähentämisohjelman tavoitteiden saavuttamisesta sekä muut valvonnan kannalta olennaiset tiedot. Jos päästöraja-arvoja ei noudateta, voi valvontaviranomainen antaa määräyksiä saattaa päästöt vaatimusten mukaiseksi ja tehostaa määräystä sakon uhalla.
Terveydensuojeluviranomainen on edellyttänyt lausunnossaan 16.2.2018, että VOC-päästöjen määrä tulee saada laskemaan. Mitsubishi Logisnext Europe Oy on saanut vähennettyä päästöjä ja ne ovat nyt vuoden 2020 VOC-päästöjen mukaan alle vaadi-tun tason (-2,9 tonnia). Yritys on ottanut käyttöön tuotteita, joissa on vähemmän liuottimia ja näin ollen liuottimista aiheutuvat haitat vähenevät.
Valvontaviranomainen antoi Mitsubishi Logisnext Europe Oy:lle aikaa uusien maalien käyttöönottoon ja kehittämiseen, koska sopivia maaleja ei ollut tarjolla. Kun verrataan vuosien 2018, 2019 ja 2020 eniten käytettyjen maalien käyttömääriä keskenään, voidaan todeta, että enemmän haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (395 g/l) sisältävä Temadur SC-F-20 RAL 9005 käyttömäärä on vähentynyt merkittävästi, kun taas vähemmän haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (237-250 g/l) sisältävän Temasolid SC-F-20 RAL 9005 käyttö on kasvanut. Tämä on vähentänyt laitoksesta aiheutuvia päästöjä.
Maali |
Käyttömäärä (litraa)2018 |
Käyttömäärä (litraa) 2019 |
Käyttömäärä (litraa) 2020 |
Temadur SC-F-20 RAL 9005 |
15 480 |
3940 |
1440 |
Temasolid SC-F-20 RAL 9005 |
0 |
15 480 |
11 520 |
Hajupäiväkirjojen perusteella 1.10.-31.12.2017 välisenä aikana hajuhaittoja oli 16 päivänä, joka on 17 % kaikista ko. ajanjakson 92 päivästä. As. Oy Järvenpään Jampanraidan piha-alueella hajuhavaintoja tehtiin 11 päivänä, joka on 12 % kaikista ajanjakson päivistä.
Haitankärsijöille (As. Oy Järvenpään Jampanraita ja asukkaat) varattiin mahdollisuus pitää uutta hajupäiväkirjaa 1.8.-31.10.2019 välisen ajan. Hajupäiväkirjan pitämisen ajanjaksolle osui 92 päivää, joina viitenä (5) päivänä oli havaittu hajua. Hajupäivien määrä koko havaintojakson päivistä on täten noin 5 %. Hajuhavainnot oli tehty As. Oy Järvenpään Jampanraidan piha-alueella.
Toisen hajupäiväkirjan pitämisen aikaan Mitsubishi Logisnext Europe Oy oli vaihtanut maaleja vähemmän liuottimia sisältäviin. Tarkastuksen ja saatujen hajupäiväkirjojen mukaan Mitsubishi Logisnext Europe Oy:n toiminnasta aiheutuu toisinaan hajuhaittaa, jonka ei kuitenkaan selvitysten perusteella voida todeta aiheuttavan kohtuutonta haittaa. Toiminta ei tällöin voida katsovan vaativan eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentin perusteella ympäristölupaa, koska toiminnasta ei aiheudu kohtuutonta rasitusta.
Toiminnasta ei ole myöskään tarpeen antaa ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaista määräystä, koska toiminnanharjoittaja on tehnyt toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi ja saattanut päästönsä VOC-asetuksen (64/2015) mukaisiksi.
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Hallintolaki (434/2003): 11, 19, 20, 31, 32, 33, 34, 36, 43, 44, 45, 47, 54, 55, 57, ja 59 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 175, 185 ja 186 §
Valtioneuvoston asetus (64/2015) eräiden orgaanisia liuottimia käyttävien toimintojen ja laitosten ilmaan johdettavien päästöjen rajoittamisesta
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920): 17 §
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Täytäntöönpano
Päätösote + valitusosoitus tavallisena tiedoksiantona /
- As. Oy Järvenpään Jampanraita
- Mitsubishi Logisnext Europe Oy