Perustelut
Lainsäädännöllinen tausta
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilulain (1046/2020) tarkoituksena on toteuttaa elokuun 2021 alusta toukokuun 2024 loppuun kestävä kokeilu kaksivuotisesta esiopetuksesta. Laki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta 1046/2020 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Kokeilun tarkoituksena on vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa, kehittää esiopetuksen laatua ja vaikuttavuutta, selvittää varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen välisiä jatkumoita, perheiden palveluvalintoja sekä saada tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja terveen itsetunnon muodostumiseen.
Kokeilun laajuus ja opetussuunnitelma
Kaksivuotista esiopetusta annetaan kahtena vuotena yhteensä vähintään 1 400 tuntia, vähintään 700 tuntia kumpanakin vuotena
Opetushallitus päättää kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetuksen tavoitteista, oppimisen alueista ja niiden keskeisistä sisällöistä sekä kodin ja esiopetuksen yhteistyön ja oppilashuollon keskeisistä periaatteista ja opetustoimeen kuuluvan oppilashuollon tavoitteista (kokeilun opetussuunnitelman perusteet). Kokeilun opetussuunnitelman perusteissa tulee erityisesti huomioida, että siirtyminen varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta alkuopetukseen tapahtuu kasvun ja oppimisen polun jatkuvuus ja eheys turvaten. Kokeilun opetussuunnitelman perusteet ovat valmistuneet tammikuussa 2021.
Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet | Opetushallitus (oph.fi)
Kokeilukunnan tulee hyväksyä tässä laissa tarkoitettua opetusta varten paikallinen opetussuunnitelma heinäkuun 2021 loppuun mennessä.
Kokeilua koskevia tarkentavia säännöksiä
Perusopetuslain 32 §:stä poiketen ensisijainen koulumatkaetuus on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.
Kaksivuotinen esiopetuksen toiminta perustuu uuteen kokeiluopetussuunnitelmaan
Kaksivuotisen esiopetuksen perusteissa määritellään tavoitteet esiopetuksen järjestämiselle ja opetukselle. Perusteissa otetaan huomioon kokeilussa mukana olevat aiempaa pienemmät lapset. Kokeilun opetussuunnitelman perusteissa korostetaan lapsilähtöistä, leikkiin ja tutkivaan havainnointiin perustuvaa pedagogiikkaa sekä lasten hyvinvoinnista huolehtimista. Lasten osaamiselle ei aseteta tavoitteita, vaan kaksi vuotta kestävässä esiopetuksessa kukin lapsi saa edetä oppimisessaan omaan tahtiinsa.
Tuusulassa suunnitelmaa on ollut laatimassa varhaiskasvatuksen asiantuntijan johdolla päiväkodin johtajista ja esiopetuksen opettajista muodostettu työryhmä.
Paikallista kokeiluopetussuunnitelmaa toteutettaessa on tärkeää järjestää kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuvalle henkilöstölle mahdollisuuksia keskustella ja pohtia omien yksiköiden nykyisiä pedagogisia vahvuuksia sekä kehittämisen kohteita uudistuvan esiopetuksen näkökulmasta. Nämä keskustelut ovat perusta laadukkaan paikallisen kokeiluopetussuunnitelman toiminnan toteuttamiselle. Keskustelulle työyhteisöissä sekä yksikkö- ja järjestäjärajat ylittävälle yhteistyölle tulee varata mahdollisuuksia koko kokeilun aikana.
Kokeiluun osallistuminen edellyttää myös muuta kehittämistä kaksivuotisen esiopetuksen onnistumiseksi. Tällaisia ovat muun muassa palveluohjauksen kehittäminen, lasten kuljetusten sujuva järjestäminen, henkilöstön osaamisen vahvistaminen sekä kasvun ja oppimisen tuen ja oppilashuollon palvelujen ulottuminen viisivuotiaille.
Linkit alla oleviin asiakokonaisuuksiin on lähetetty lautakunnan jäsenille kokouskutsussa.
Laki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta 1046/2020 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet | Opetushallitus (oph.fi)
Ehdotus
Esittelijä
-
Tiina Simons, kehittämispäällikkö, tiina.simons@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää hyväksyä laaditun Tuusulan kaksivuotisen esiopetuksen opetussuunnitelman.