Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 11.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 51 Kirjallinen vireillepano koetuista meluhaitoista, Järvenpää

TUUDno-2020-2185

Valmistelija

  • Ville Hämäläinen, ympäristötarkastaja, ville.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Vireilletulo

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on tehty 14.9.2020 kirjallinen vireillepano (sähköpostitse), jonka mukaan ilmoittajan naapurikiinteistöllä Järvenpäässä sijaitsevalla asuinpientaloalueella tehdään töitä, joista aiheutuu vireillepanijalle meluhaittaa. Vireillepanon mukaan koettua meluhaittaa on aiheuttanut kevättalvella/keväällä 2020 halkosirkkeli ja klapikone, kun kyseisellä naapurin omakotitontilla on pienitty muualta tuotuja puunrunkoja. Sittemmin koettua haittaa on aiheuttanut sirkkeli, hiomakone, rälläkkä ja smirgeli, kun tontilla on sirkkelöity ja hiottu lautoja sekä rälläköity metallitavaraa. Häiriötä on koettu aiheutuvan laitteiden käytöstä ulkona lähellä naapurin rajaa. Vireillepanossa on esitetty epäily, että naapurikiinteistöllä olisi yritystoimintaa ja todettu, että yritystoiminnan äänet kuuluvat teollisuusalueelle.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus otti asian selvitettäväksi koetun meluhaitan osalta. Vireillepanoasian selvittäminen siirrettiin 14.9.2020 hallintolain 21 §:n mukaisesti rakennusvalvontaviranomaisen tutkittavaksi siltä osin, kun kysymys on vireillepanossa epäillystä yritystoiminnasta ja sen luvallisuudesta sekä toiminnan asemakaavanmukaisuudesta. Myös vaatimus kyseisenlaisen melua aiheuttavan toiminnan sijoittumisesta teollisuusalueelle on siirretty rakennusvalvonnan selvitettäväksi.

ASIAN KÄSITTELY

Selvityspyyntö vireillepanijalle

Vireillepanijalta on pyydetty 21.10.2020 sähköpostitse tarkempaa selvitystä asiaan. Koettua meluhaittaa ja sen lähteitä on pyydetty kuvailemaan tarkemmin. Erityisesti on pyydetty kuvaamaan, onko haitallista melua aiheuttanut toiminta ollut säännöllistä ja miten usein ja pitkäkestoisesti se on toistunut. Lisäksi meluhaittaa on pyydetty seuraamaan jatkossa päiväkirjamerkinnöin. Päiväkirjaan on pyydetty merkitsemään haittaa ja sen toistuvuutta kuvaavia tietoja sekä tietoja havaituista melulähteistä. Tarkempi arvio aiemmin koetuista meluhaitoista ja meluhaitan seurantapäiväkirja on pyydetty toimittamaan 31.12.2020.

Vireillepanija ei toimittanut asiaan tarkempaa selvitystä, eikä meluhaitan seurantapäiväkirjaa.

Tarkastus

Vireillepanon kohteena olevalla asuinkiinteistöllä on tehty 29.10.2020 tarkastus, josta on laadittu 2.11.2020 päivätty tarkastuskertomus. Tarkastukseen osallistui kyseisen kiinteistön omistaja sekä henkilöt, joihin vireillepano kohdistui. Tarkastuksella saatiin seuraavat tiedot ja tehtiin seuraavat havainnot:

Tarkastuksella saatujen tietojen perusteella polttopuiden valmistuksessa on kysymys omaan käyttöön valmistetuista ja valmistettavista puista. Polttopuita on tehty kaikkiaan 8-10 m3, joka on tavanomainen määrä, joka kiinteistön vuosittaista kulutusta varten tehdään. Polttopuiden valmistukseen kuluu kaikkiaan aikaa enintään 20 tuntia vuodessa ja vuoden 2020 osalta polttopuutyöt on tehty. Kiinteistöllä havaittiin asiakkaan kertoman mukaisesti polttopuita noin 8-10 m3 siisteissä pinoissa. Klapikone toimii sähkömoottorilla ja se sisältää sirkkelin ja halkomalaitteen. Klapikone ei ollut tarkastushetkellä kiinteistöllä.

Tarkastuksella saatujen tietojen perusteella kiinteistöllä on lisäksi tehty vuonna 2020 puisia aitaelementtejä noin 25 metriä omaan käyttöön sekä tehty vähäisessä määrin harrastuksiin liittyviä puu- ja metallitöitä. Tällaisten harrastetöiden ja oman kodin remontointiin rinnastettavien töiden kerrottiin olevan luonteeltaan satunnaisia ja niihin on kulunut aikaa vuonna 2020 enintään 20 tuntia. Lisaksi vuonna 2020 tontilla on korjattu yksittäistapauksena minikaivinkoneen kauha, jossa työssä on käytetty lyhytaikaisesti rälläkkää.

Tarkastuksella saadun tiedon mukaan kaikki edellä kuvattu toiminta on tapahtunut päiväaikaan, eikä kyseisiä töitä ole tehty aikaisin aamulla, eikä myöhään illalla. Saatujen tietojen perusteella kiinteistöllä ei ole tehty muuta vireillepanon kuvauksen mukaista melua ympäristöön aiheuttavaa työtä tai toimintaa. Vireillepanossa mainitulla yrityksellä kerrottiin olevan toimitilat muualla.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on varannut 4.2.2021 päivätyllä kuulemiskirjeellä hallintolain (434/2003) 34 § mukaisesti asianosaisille mahdollisuuden vastineen jättämiseen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle asian käsittelyn lopettamisen johdosta. Samalla asianosaisille on varattu mahdollisuus esittää kirjallisesti mielipide ja selitys kuulemiskirjeessä sekä kuulemiskirjeen liitteinä olleissa asian käsittelyn aikana muodostuneissa asiakirjoissa esitetyn johdosta sekä antaa selityksensä ja selvityksensä kaikista sellaisista asioista, jonka he katsovat saattavan vaikuttaa asian ratkaisuun.

Kuulemiseen ei toimitettu määräaikaan mennessä vastineita.

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut asian. Ympäristölautakunta katsoo, että vireillepano ei edellytä ympäristönsuojeluviranomaiselta toimenpiteitä.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää lopettaa asian käsittelyn ympäristönsuojeluviranomaisessa.           

PERUSTELUT

Oikeusohjeita

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 186 §:ssä on säädetty asianosaiselle, kuten mahdolliselle haitan kärsijälle, erityinen vireillepano-oikeus. Vireillepano-oikeuden perusteella vireille tulleessa asiassa on aina tehtävä valituskelpoinen päätös.

Ympäristönsuojelulain 5.1 §:n mukaan ympäristönsuojelulaissa tarkoitetaan päästöllä ihmisen toiminnasta aiheutuvaa aineen, energian, melun, tärinän, säteilyn, valon, lämmön tai hajun päästämistä, johtamista tai jättämistä yhdestä tai useammasta kohdasta suoraan tai epäsuorasti ilmaan, veteen tai maaperään.

Ympäristön pilaantumisella tarkoitetaan ympäristönsuojelulaissa sellaista päästöä, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa a) terveyshaittaa, b) haittaa luonnolle ja sen toiminnoille, c) luonnonvarojen käyttämisen estymistä tai melkoista vaikeutumista, d) ympäristön yleisen viihtyisyyden tai erityisten kulttuuriarvojen vähentymistä, e) ympäristön yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähentymistä, f) vahinkoa tai haittaa omaisuudelle taikka sen käytölle tai g) muu näihin rinnastettava yleisen tai yksityisen edun loukkaus.

Ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavalla toiminnalla tarkoitetaan laitoksen perustamista tai käyttämistä sekä siihen teknisesti ja toiminnallisesti kiinteästi liittyvää toimintaa taikka alueen käyttämistä tai toiminnan järjestämistä siten, että siitä saattaa aiheutua ympäristön pilaantumista

Ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi toimittamansa tarkastuksen nojalla antaa ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaa toimintaa koskevan yksittäisen määräyksen, joka on tarpeen pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräys voi koskea toimea tai rajoitusta, toiminnan tarkkailua tai tiedottamista taikka valvontaa varten tarpeellisten tietojen antamista. Määräys ei voi koskea luvanvaraista, ilmoituksenvaraista eikä rekisteröitävää toimintaa. Määräyksen on oltava kohtuullinen ottaen huomioon toiminnan luonne ja ympäristön pilaantumisen merkittävyys.

Tosiseikat ja johtopäätökset

Tarkastuksella saatujen tietojen perusteella vireillepanon kohteena olevalla asuinkiinteistöllä tehtävässä polttopuiden valmistuksessa on kysymys omaan käyttöön valmistettavista puista. Lisäksi kiinteistöllä tehdään satunnaisesti erinäisiä melua aiheuttavia harrastetöitä sekä oman kodin remontointiin rinnastettavia töitä ja vuonna 2020 oli tontilla korjattu yksittäistapauksena minikaivinkoneen kauha. Ottaen huomioon tarkastuksella saadut tiedot töiden luonteesta, kestosta ja ajoittumisesta päiväaikaan, on kysymys tavanomaisesta asuinkiinteistön toiminnasta aiheutuvasta melusta.

Edellä mainittujen säännösten sekä tehdyn tarkastuksen ja asiassa saatujen tietojen perusteella lautakunta katsoo, ettei vireillepanon kohteena oleva melu aiheuta sellaista ympäristön pilaantumista, ympäristön pilaantumisen vaaraa tai kohtuutonta haittaa, joka edellyttäisi määräysten antamista ympäristönsuojelulain 180 §:n perusteella tai muitakaan toimenpiteitä ympäristönsuojeluviranomaiselta.

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 5 §, 6 §, 7 §,172 §, 180 §, 185 §, 186 §, 190 § ja 191 §;

Hallintolaki (434/2003) 11 §, 19 §, 20 §, 31 §, 32 §, 33 §, 34 §, 36 §, 39 §, 43 §, 44 §, 45 §, 47 §, 54 §, 55 §, 56 § ja 59 §;

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15; ja

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150).

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Täytäntöönpano

Päätösote + valitusosoitus tavallisena tiedoksiantona /

- Asianosaiset

- Järvenpään rakennusvalvonta

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Edellä olevan täytäntöönpanon mukaisesti.

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                          Korholmanpuistikko 43
postiosoite:                            PL 204, 65101 Vaasa
puhelin:                                 029 56 42780
faksi:                                     029 56 42760
sähköposti:                           vaasa.hao@oikeus.fi
sähköinen asiointipalvelu:    https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/
aukioloaika:                          maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                            PL 60, 04301 Tuusula             
Käyntiosoite:                          Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs
Sähköpostiosoite:                  yaktoimisto@tuusula.fi
Puhelinnumero:                     (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).