Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 9.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 25 Tesl Keravan vesihuollon riskinarvioinnin hyväksyminen Kerava

TUUDno-2020-2887

Valmistelija

  • Petra Kivistö, terveystarkastaja, petra.kivisto@tuusula.fi

Perustelut

Perustiedot

Keravan Vesihuolto on talousvettä toimittava laitos, joka toimittaa Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymältä ostettua talousvettä Keravan vedenjakelualueelle. Keravan Vesihuolto toimitti vuonna 2019 talousvettä asiakkaidensa tarpeisiin 7 878 m3/d 36 861 henkilölle. Keravan Vesihuolto on laatinut koko vedenjakelutoiminnan kattavan riskinarvioinnin vuonna 2018. Keravan Vesihuolto on päivittänyt riskinarviointia yhdessä terveydensuojeluviranomaisen kanssa vuonna 2021. Keravan Vesihuollolla on yhdessä jäsenkuntien ja Keski-Uudenmaan Vesihuolto Kuntayhtymän (KUVESI) kanssa yhteinen valvontatutkimusohjelman vuosille 2021 - 2025, jossa on huomioitu KUVESI:n sekä jäsenlaitosten riskinarvioinnit.

Riskinarvioinnin hyväksyminen

Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on terveydensuojelulain (763/1994) 20 §:n mukaan hyväksyttävä talousvettä toimittavan laitoksen riskinarviointi. Keravan Vesihuollon vedenjakelutoiminnan riskinarviointi on toteutettu hyödyntäen Water Safety Plan (WSP) -riskinarviointityökalua. Riskinarviointi tehtiin vuonna 2018 ja sitä päivitettiin vuonna 2021 yhdessä terveydensuojeluviranomaisen kanssa. Riskit arvioitiin vedenjakelun sekä laitoksen toiminnan osalta. Riskinarviointi täyttää terveydensuojelulain (763/1994) ja sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 683/2017 mukaiset vaatimukset. Riskinarviointia päivitetään tarvittaessa ja se tarkastetaan viranomaisvalvonnan suunnitelmallisten tarkastusten yhteydessä.

Pyydetyt lausunnot

Etelä-Suomen aluehallintovirastolta (ESAVI) ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY) pyydettiin lausuntoja KUVESI:n ja jäsenlaitosten yhteisestä valvontatutkimusohjelmasta riskinarviointeineen 22.1.2021 mennessä.

ESAVI toteaa 21.1.2021 päivätyssä lausunnossaan (ESAVI/36017/2020) seuraavaa: Aluehallintovirasto ei puutu sen tarkemmin riskinarvioinnin sekä sen toimenpideohjelman ja seurantaohjelman sisältöön muuta kuin toteamalla, että ennen riskinarvioinnin hyväksymistä sen tulee täyttää talousvesiasetuksen 7 a §:n vähimmäisvaatimukset. Tunnistetuille riskeille pitää olla ilmoitettu riskinhallintatoimenpiteet sekä seurantaohjelma vastuuhenkilöineen niiden toimivuuden varmistamiseksi. Mikäli joiltain tunnistetuilta riskeiltä hallintatoimet vielä puuttuvat, tulee laatia toimenpideohjelma aikatauluineen uusien toimenpiteiden käyttöönottamiseksi. Riskinarvioinnin tuloksista on myös oltava yhteenveto vedenkäyttäjien tiedottamiseksi ennen sen hyväksymistä.

Riskinarviointia laadittaessa huomioitiin ESAVI:n lausunto. Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY) ei saatu lausuntoa määräaikaan mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä terveydensuojelulain 20 § mukaan Keravan Vesihuollon riskinarvioinnin.
  • toteaa, että riskinarviointia on pidettävä ajan tasalla, päivitettävä tarvittaessa.

Perustelut

Keravan Vesihuolto on laatinut riskinarvioinnin vuonna 2018 ja päivittänyt sitä yhteistyössä terveydensuojeluviranomaisen kanssa vuonna 2021. Riskinarviointi täyttää talousvesiasetuksen 1352/2015 7 a §:n vaatimukset.

Maksu
Talousvettä toimittavan laitoksen riskinarvioinnin hyväksymispäätöksestä peritään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöterveydenhuollon maksutaksan mukaisesti 104 euron maksu käsittelyaikaan perustuen (52€/h). 

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

riskinarviointi (ei julkinen)

Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunto ESAVI/36017/2020

Sovelletut säädökset

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista 1352/2015

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ympäristöterveydenhuollon maksutaksa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 10.12.2019 § 122

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Keravan vesihuolto, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, ELY-keskus/Ympäristöterveydenhuoltoyksikkö

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.