Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 9.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 23 Ympäristöterveydenhuollon vuoden 2020 valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

TUUDno-2021-312

Valmistelija

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Perustelut

Ympäristöterveydenhuoltoa säätelevien lakien mukaan ympäristöterveydenhuollon viranomaisvalvonnan on oltava suunnitelmallista. Kunnan tulee laatia vuosittain oma, valtakunnalliseen valvontaohjelmaan perustuva, ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus vastaa ympäristöterveydenhuollon viranomaistoiminnasta Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan alueilla. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on aloittanut toimintansa 1.4.2009. Nurmijärvi liittyi yhteistoiminta-alueeseen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimintojen osalta 1.1.2013.

Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annettu asetus (VNA 665/2006) on kumottu eikä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin sisällöstä säädetä enää lainsäädännössä. Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tulee kuitenkin tehdä 31.3.2021 mennessä.

Elintarvikevalvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

Elintarvikevalvonnan toteuma

Vuonna 2020 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella tehtiin yhteensä 768 elintarvikevalvonnan tarkastusta. Sopijakuntien alueelle tehdyistä tarkastuksista 722 oli valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia. Muut tarkastukset olivat toiminnan aloittamiseen liittyviä tai ruokamyrkytysepäilyn perusteella tehtyjä tarkastuksia. Vuodelle 2020 oli suunniteltu seurantatarkastukset mukaan lukien 774 elintarvikehuoneiston tarkastusta, suunnitelluista tarkastuksista tehtiin 93 %.

Valvontasuunnitelma vuodelle 2020 tehtiin Elintarviketurvallisuusviraston riskinarviointiohjeen perusteella.

Elintarvikevalvonta toteutui hyvin riskiperusteisen suunnitelman mukaisesti.

Elintarvikehuoneistoilmoituksia käsiteltiin 129 kpl ja lisäksi tehtiin kolme päätöstä alueella sijaitsevien elintarviketuotantolaitosten toiminnan muuttamisesta tai aloittamisesta, mikä osaltaan työllisti elintarvikevalvonnan viranhaltijoita.

Tarkastusten kattavuus

Tarkastusten kattavuutta voidaan arvioida, kun verrataan tarkastettujen kohteiden määrää kaikkiin elintarvikehuoneistoihin. Tiedot elintarvikevalvonnan kohteista syötetään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa valtakunnalliseen tietojärjestelmään. Vuoden 2020 aikana ko. tietojärjestelmän mukaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella oli 1261 toiminnassa olevaa elintarvikehuoneistoa, näistä 575 (47 %) tarkastettiin vuonna 2020. Elintarviketuotannon määrän tai toiminnan vuoksi suuririskisimmät kohteet tarkastettiin kattavasti. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Tarkastajan arvion perusteella vakaviksi todettujen puutteiden korjausten eteneminen tarkastettiin jo kuluneena vuonna.

Elintarvikelainsäädännön noudattaminen

Kaikki elintarvikehuoneistojen tarkastukset tehtiin Ruokaviraston ohjeistamina OIVA-hymy tarkastuksina, näissä kohteen elintarvikelainsäädännön noudattamista arvioidaan neliportaisen asteikon mukaisesti (oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono).

Oiva-arvosanat jakautuivat Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella seuraavasti (suluissa vuoden 2019 osuudet)

  • oivallinen                      39,7  %              (41,6 %)
  • hyvä                              39,5 %               (47, 1 %)
  • korjattavaa                    19,9 %              (11,1  % )
  • huono                             0,9 %                  (0,1 %)

Kuudelle elintarvikehuoneistolle annettiin  Elintarvikelain mukainen määräys tai kielto valvonnassa havaittujen epäkohtien poistamiseksi.

Elintarvikenäytteenotto

Elintarvikenäytteenotto sujui vuonna 2020 suunnitellusti. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus vastasi pääkaupunkiseudun yhteisestä päiväkotiruokien suolapitoisuusprojektista. Projektissa otettiin 23 näytettä Keski-Uudeltamaalta. Otetuista näytteistä 22 % ylitti suolapitoisuudeltaan STM:n suosituksen päiväkotiruokien suolapitoisuudesta. Huonoista näytetuloksista tiedotettiin kohteiden ruokahuollosta vastaavia ja kehotettiin korjaamaan asia. Toisena projektina Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa tutkittiin gluteenittomina myytävien pizzojen gluteenipitoisuus. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus tutkitutti 23 pizzerian gluteiinittomana myydyn pizzan. Tilaukset tehtiin tunnistamattomina, joten kohteet eivät tienneet valvonnasta. Kaikki tutkitut pizzat täyttivät gluteenipitoisuudeltaan gluteenittoman määritelmän. Projektinäytteiden lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa otettiin näytteitä ruokamyrkytysepäilyjen selvittämiseksi ja eläinperäisiä elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevistä laitoksista otettiin listeria-pintapuhtausnäytteitä.

Elintarvikevalvonnasta saadut tulot

Suunnitelmallisesta elintarvikevalvonnasta kertyi valvontatuloja 124 374 euroa. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.

Elintarvikevalvonnan raportointi

Elintarvikevalvonnan tarkastuspöytäkirjat ja elintarvikehuoneistojen ilmoituskäsittely tehdään  valtakunnallisessa Vati-asiakastietojärjestelmässä. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.

 Terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

Terveydensuojeluvalvonnan toteuma

Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan sisältyy julkisten tilojen kuten koulujen, päiväkotien, vanhainkotien ja liikuntapaikkojen terveydellisten olosuhteiden valvonta. Ympäristöterveydenhuollon viranomaiset ovat valvoneet kyseisiä kohteita jo aiemmin, mutta säännöllinen, suunnitelmallinen valvonta aloitettiin lainsäädännön muutosten myötä vuonna 2008. Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan kuuluu myös talous- ja uimaveden valvonta.

Vuodelle 2020 oli suunniteltu 230 terveydensuojelulain mukaista tarkastusta. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 239 kp. Suunnitelmallisista tarkstuksista osa oli epäkohtien vuoksi tehtyjä seurantatarkastuksia, tämän vuoksi tarkastuksia tehtiin suunniteltua enemmän. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Eniten suunnitelmallisia tarkastuksia tehtiin kouluihin ja päiväkoteihin.

Kaikista terveydensuojelulain mukaan valvottavista kohteista tarkastettiin 33 % vuoden 2020 aikana. Tämä tarkoittaa, että terveydensuojeluvalvonta oli kattavaa, koska terveydensuojelulain nojalla tarkastettavista kohteista keskimäärin 33 % tulisi tarkastaa vuoden aikana. Osaan tehtiin suunnitelmallinen tarkastus ja osa tarkastettiin toiminnan aloittamisen johdosta.

Toimialueen kouluihin tehtiin 42 tarkastusta ja päiväkoteihin 54 tarkastusta.

Terveydensuojeluvalvonta toteutui täysin suunnitellussa laajuudessa vuonna 2020.

Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi terveysvalvonnan edustajat ovat osallistuneet noin kolmeenkymmeneen eri sisäilmatyöryhmään, joista osa on alueellisia ja osa kohdekohtisia. Eri ryhmien kokoontumistiheys vaihtelee muutamasta kerrasta vuodessa lähes kuukausittaisiin kokouksiin.

Terveydensuojelulain mukaiset talousveden ja uimarantavesien valvontanäytteet otettiin suunnitellusti. Uimahallit ottivat itse valvontatutkimusohjelmien mukaiset uimavesinäytteet, joiden tulokset raportoitiin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle.

Talousveden valvontatutkimusohjelmia hyväksyttiin kolme vuoden 2020 aikana.

Terveydensuojelulain mukaisia hallintopakkotoimenpiteitä jouduttiin käyttämään kolmessa terveydensuojelulain mukaisessa kohteessa. Kaksi tapauksista koski kohteiden sisäilmaan vaikuttavia rakennusteknisiä epäkohtia ja yksi koski juhlahuoneiston aiheuttamaa meluhaittaa..

Terveydensuojeluvalvonnasta saadut tulot

Terveydensuojeluvalvonnasta kertyi tuloja 49 033 euroa.  Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.

Terveydensuojeluvalvonnan raportointi

Terveydensuojeluvalvonnan valvontatoimenpiteet kirjataan valtakunnalliseen Vati-asiakastietojärjestelmään. Kyseisessä järjestelmässä tehdään myös ilmoituskäsittely ja kirjoitetaan tarkastuspöytäkirjat.  Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.

Tupakkalain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen valvontasuunnitelmassa vuodelle 2020 oli suunniteltu  100 kpl tupakkalain mukaista tuppakan vähittäismyynnin tarkastusta. Tarkastuksia tehtiin 126 kpl. Tarkastuksia tehtiin suunniteltua enemmän, koska tarkastuksia ei oltu resurssipulan vuoksi tehty vuonna 2019.

Tupakkalain mukaan taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin. Tällaisia tupakointikieltopäätöksiä tehtiin neljä kappaletta vuoden 2020 aikana.

Tupakan vähittäismyynivalvonnan valvonnasta saatiin tuloja 110 246 euroa.. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.

Eläinlääkintähuollon suunnitelman toteutumisen arviointi

Eläinlääkäripalvelujen arviointi, saatavuus ja laatu

Eläinlääkäripalveluita annetaan ympäristökeskuksen omilla vastaanotoilla sekä tilakäynneillä. Mäntsälän kunnalle eläinlääkäripalvelut on hankittu ostopalveluna Helsingin yliopistolta. Eläinlääkäripalveluita on ollut saatavilla virka- ja päivystysaikana ja asiakkaat ovat päässeet kohtuullisessa ajassa eläinlääkärin vastaanotolle. Vuonna 2020 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueella on hoidettu noin 12 600 potilasta, joista päivystysaikana noin 2 000.

Eläinlääkäripäivystys

Eläinlääkäripäivystyksessä valtakunnalliset kriteerit avun saatavuudelle pääosin täyttyvät. Päivystysaikainen keskitetty yhteydenottopalvelu on käytössä. Maakunnallista päivystysaluetta ei ole alueella. Seutukunnan alueella ei ole eriytettyä suur- ja pieneläinpäivystystä, koska seutukunnan alue on hyvin pieneläinvoittoista. Suureläimet ovat saaneet päivystyksessä tarvitsemansa hoidon. Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on yksityisiä päivystäviä klinikoita, joille voi tarvittaessa lähettää sekä suur- että pieneläimiä.

Ostopalveluiden laadun arviointi

Eläinlääkäripalvelut on hankittu Mäntsälän kunnalle ostopalveluna. Ostopalvelua koskevassa sopimuksessa on huomioitu palvelun laadunvarmennus, seuranta ja reklamaatiot.

Yksityiset eläinlääkäripalvelut

Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on useita yksityisiä eläinlääkäripalveluja antavia klinikoita ja ammatinharjoittajia. Ympäristökeskuksen eläinlääkäripalvelut ovat mitoitettu niin, että sekä suur- että pieneläimille voidaan järjestää päivystysaikainen palvelu sekä tarjota kiireellistä eläinlääkäripalvelua ja ajanvaraukseen perustuvaa palvelua myös virka-aikana.

Tuotantoeläinten terveydenhuoltopalvelut

Ympäristökeskuksen eläinlääkärit tarjoavat terveydenhuoltopalveluja alueellaan. Kunnaneläinlääkärin kanssa tehtyjä terveydenhuoltosopimuksia on tällä hetkellä ainoastaan Nurmijärven alueella. Mäntsälän alueella palvelu ostetaan Helsingin yliopistolta.

Työjärjestelyt

Kaikilla eläinlääkäreillä on mahdollisuus ajanvarausperusteiseen työhön. Työajasta varataan osa kiireelliselle ja osa kiireettömälle työlle. Asiakkaita on myös mahdollisuus ohjata ympäristökeskuksen eri vastaanotoille.

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta

Valvonnan toteutuminen

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ympäristökeskuksessa tekee pääasiassa valvontaeläinlääkäri. Valvontaeläinlääkärille ilmoituksia tuli enemmän kuin edellisenä vuonna, yhteensä 321 (vuonna 2019 266 ilmoitusta). Näistä 211 (vuonna 2019 215 kpl) aiheutti epäilyn eläinsuojelusäädösten vastaisesta toiminnasta ja johti tarkastukseen tai yhteydenottopyyntöön. Käyntejä tehtiin 113 (vuonna 2019 120 kpl) kohteeseen. Osaan kohteista tehtiin useampi käynti.

Koronavirusepidemia muutti osittain tarkastustoimintaa. Osa ilmoituksista selvitettiin haastattelemalla eläimen omistajaa puhelimitse ja pyytämällä häntä lähettämään tarvittaessa dokumentin, esimerkiksi tositteen eläinlääkärikäynnistä, jonka perusteella asia voitiin arvioida. Mikäli asia ei ollut luotettavasti arvioitavissa muuten kuin tarkastuksella, tarkastus tehtiin varotoimet huomioiden.

Ilmoituksia tehtiin eniten lemmikkieläinten hoidon laiminlyönneistä. Epäilyyn perustuvat tarkastukset tehtiin enimmäkseen tavoiteajassa. Koronavirusepidemian takia tarkastustoiminnassa keskityttiin vain välttämättömiin tarkastuksiin ja suunnitelmallisen eläinsuojeluvalvonnan tarkastuksia tehtiin vain muutama.

Korjaavat toimenpiteet

Tarkastuksella havaitut lievät eläinsuojelulliset epäkohdat pyritään oikaisemaan antamalla neuvoja ja ohjausta. Mikäli eläinsuojelusäädöksiä on rikottu, annetaan määräyksiä tai kieltoja sekä määräaika asioiden korjaamiseksi. Uusintatarkastus tehdään määräajan umpeuduttua. Neuvonnalla, ohjauksella, määräyksillä ja kielloilla on velvoitettu tarkastuksen/päätöksen kohdetta saattamaan eläintenpito lainsäädännön vähimmäisvaatimusten mukaiseksi.

Puutteiden analyysi

Koirien hoidon laiminlyönti on tavallisin syy epäilyyn perustuvassa tarkastuksessa. Hoitamaton sairaus, riittämätön ravinnon saanti ja riittämätön ulkoilutus ovat tavallisimmat puutteet. Puutteet ulkokoirien tarhoissa ja kopeissa ovat niin ikään tavallisia. Eläimen hylkääminen hoidotta on tavallisin syy kiireellisiin toimenpiteisiin. Hylkäämisen taustalla on usein omistajan elämän kriisi, päihteet tai vakava sairaus.

Pätevyyden ja osaamisen varmistaminen sekä valvontaeläinlääkäreiden perehtymisen tukeminen.

Henkilöstöä rekrytoitaessa on virkaan/tehtävään asetettu pätevyysvaatimukset. Eläinlääkäreiden kohdalla pätevyys (laillisuus toimia työssään) tarkistetaan Ruokaviraston eläinlääkärirekisterin tietopalvelusta. Valittaessa henkilöä tehtävään huomioidaan henkilön pätevyys, työkokemus ja yleinen soveltuvuus tehtävään. Vuosilomien sijaisia ja ulkopuolisia päivystäviä eläinlääkäreitä valittaessa sovelletaan samoja perusteita kuin vakituisten valinnassa. Eläinlääkintähuollon henkilökunta on osallistunut soveltuviin koulutuksiin sekä valvontatehtävien, eläintautien että kliinisen eläinlääkinnän osalta. Valvontaeläinlääkärin työtä tukevat työyhteisön muut työntekijät sekä valvontaeläinlääkärikollegat. Praktikkoeläinlääkärit ovat myös tehneet yhteiskäyntejä valvontaeläinlääkärin kanssa.   

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta

  • hyväksyy Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen selvityksen ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutumisesta vuodelta 2020
  • saattaa selvityksen tiedoksi Etelä-Suomen aluehallintovirastolle.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Antti Tähkäpää liittyi kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Päätösote/Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ymp.etela@avi.fi)

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.