Kunnanhallitus, kokous 22.2.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 80 Maankäyttösopimus, Sammonmäki III, Ruotsinkylä

TUUDno-2020-2885

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuija Palkki, maankäyttöinsinööri, tuija.palkki@tuusula.fi

Perustelut

Sammonmäen alueella on voimassa Sammonmäki-niminen asemakaava, joka on saanut lainvoiman vuonna 1999. Kaava-alue on pääosin omakotirakennusten korttelialuetta.  Sammonmäki III kaavamuutoksen tavoitteena on muuttaa Sammonmäen asuinalueen asemakaava vastaamaan alueella voimassa olevaa oikeusvaikutteista Focus-osayleiskaavaa. Vuonna 2017 voimaantulleessa Focus-alueen osayleiskaavassa Sammonmäen asuinalue on osoitettu työpaikka- ja palveluvaltaiseksi alueeksi.

Valmistelussa olevassa Sammonmäki III -asemakaavassa omakotirakennusten korttelialue (AO-37) ollaan muuttamassa teollisuus ja varastorakennusten korttelialueeksi (TY-17). Kaavamuutoksessa alueen tehokkuus nousee e=0,1 -> 0,5. Alueella on 23 yksityisessä omistuksessa olevaa omakotitonttia. Kaavamuutoksesta tulee maanomistajille arvonnousua purkukustannukset huomioiden noin 5 000 - 45 000 €.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan asemakaavoitettavan alueen maanomistajalla, jolle asemakaavasta aiheutuu merkittävää hyötyä, on velvollisuus osallistua yhdyskuntarakentamisesta aiheutuviin kustannuksiin. Merkittävä hyöty arvioidaan kaavakohtaisesti. Tuusulan kunnan maapoliittisen ohjelman 2030 mukaan pientalojen muutoskaava-alueilla arvonnousu lasketaan kerrosneliömetrien lisääntymisestä yli vähäisen arvonnousun kynnyksen 100 k-m² tai tehokkuusluvun noustessa AO-alueella max. e= +0,1. Sammonmäen alueella rakennusoikeus nousee enemmän kuin maapoliittisessa ohjelmassa määritellyt vähäisen arvonnousun rajat. Käyttötarkoituksen muuttuessa asumisesta työpaikka-alueeksi, alueen kerrosneliömetrikohtainen arvo kuitenkin laskee, näin arvonnousu jää arvoltaan samalle tasolle kuin maapooliittisessa ohjelmassa 2030 määritetty pientaloalueen vähäinen arvonnousu 100 k-m2.

Asemakaavan muuttaminen on käynnistynyt kunnan aloitteesta ja alue on ollut pitkään rakennuskiellossa. Osa maanomistajista on jo vuosia sitten tarjoutunut myymään tonttinsa Sammonmäestä kunnalle, mutta kunnanhallitus linjasi 24.8.2015 § 347, että kunta ei osta Sammonmäen alueen asuinkiinteistöjä. Ratkaisuna alueen saamiseksi osayleiskaavan mukaiseen käyttöön olisi, että Sammonmäen omakotialueen arvonnousu luettaisiin vähäiseksi arvonnousuksi ja kaavoitus voisi edetä ilman maankäyttösopimuksia.

Kaavamuutoksen voimaan tultua kunta hankkii tarvittavat yleiset alueet omistukseensa.

Voimassa olevassa asemakaavassa on kaksi työpaikkarakentamiseen osoitettua tonttia, joita tämä päätös ei koske, vaan niiden omistajien kanssa tehdään maankäyttösopimukset rakennusoikeuden lisäyksestä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle,​ että

VALTUUSTO päättää 

  • että Sammonmäki III -alueella ei tehdä maankäyttösopimuksia omakotirakennusten korttelialueen muuttumisesta teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi.

Päätös

Kuntakehityslautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle,​ että

VALTUUSTO päättää 

  • että Sammonmäki III -alueella ei tehdä maankäyttösopimuksia omakotirakennusten korttelialueen muuttumisesta teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi.

Valmistelija

Tuija Palkki, maankäyttöinsinööri, tuija.palkki@tuusula.fi
Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle,​ että

VALTUUSTO päättää 

  • että Sammonmäki III -alueella ei tehdä maankäyttösopimuksia omakotirakennusten korttelialueen muuttumisesta teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Maankäyttöpäällikkö Päivi Hämäläinen ja maankäyttöinsinööri Tuija Palkki olivat asiantuntijoina kokouksessa.

Valmistelija

  • Tuija Palkki, maankäyttöinsinööri, tuija.palkki@tuusula.fi
  • Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Asemakaava

Tuusulan kunta on laatinut Sammonmäki III-nimisen asemakaavan muutosluonnoksen (nro 3561). Asemakaavaluonnos on ollut julkisesti nähtävillä 14.5.–18.6.2020.

Maankäyttösopimus

***** omistaa kiinteistöt *****. Maanomistajan kanssa on neuvoteltu maankäyttösopimus. Sopimuksella maanomistaja osallistuu asemakaavan muutosalueen rakentamista palvelevan sisäisen ja ulkoisen yhdyskuntarakentamisen kunnalle aiheuttamiin kustannuksiin maankäyttö-​ ja rakennuslain 91 b §:n,​ kunnan maapoliittisen ohjelman ja valtuuston päätöksen mukaisesti.

Sopimusalueella on voimassa Puusepäntie (nro 3397) -niminen asemakaava. Voimassa olevassa asemakaavassa sopimusalueelle on osoitettu 6566 m2 teollisuusrakennusten korttelialuetta merkinnällä TY-10, jolle on osoitettu rakennusoikeutta 1500 k-m² jonka arvo hintatasolla 115 €/k-m² laskettuna on 172.500 euroa.

Asemakaavaluonnoksessa maanomistajan maalle on osoitettu Teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta (TY-17) 6566 m², jolla on rakennusoikeutta 2000 k-m², jonka arvo hintatasolla 115 €/k-m² laskettuna on 230.000 euroa

Edellä esitetyn perusteella alueen arvonnousu on 57.500 euroa, josta maapoliittisen ohjelman perusteella kunnalle tuleva sopimuskorvausosuus on 50 % eli 28.750 euroa.

Alueen rakennusoikeuden arvon määritys perustuu ulkopuolisten arvioitsijoiden arvioihin. Valtiontukisäädökset on huomioitu sopimuskorvauksessa.

Kyseessä on maapoliittisen ohjelman mukainen maankäyttösopimus,​ mutta koska alueelta ei ole kunnanvaltuuston hintapäätöstä, on sopimuksen hyväksymisen päätösvalta kunnanvaltuustolla.

Liitteenä 16.2.2021 allekirjoitettu sopimus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että 

 VALTUUSTO päättää 

  • hyväksyä Tuusulan kunnan sekä ***** välillä 16.2.2021 allekirjoitetun maankäyttösopimuksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.