Ehdotus
Valtuusto päättää
- antaa Uusimaa-kaava 2050 –ehdotuksesta seuraavan muistutuksen:
Tuusulan kunnan muistutus Uusimaa-kaava 2050 -ehdotuksesta
Muistutuksen aiheet:
- Tallinna-tunneli, Kehä IV ja raskaan liikenteen palvelualue
- Lentoradan linjaus, asema Hyrylään ja Ristikytö
- Focus –alueen kaupan määräys
- Palojoen metsän suojelumerkintä
Tallinna-tunneli, Kehä IV ja raskaan liikenteen palvelualue
Kehä IV -yhteys on elintärkeä suunnitellulle Helsinki - Tallinna -tunnelin rahtiterminaalille, jonka sijoittumista Tuusula kuntansa alueelle kannattaa. Tunnelin henkilöliikenne nivoutuu osaltaan Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmään ja tavaraliikenne integroidaan osaksi logistiikkaverkkoa. Tunneliyhteys tarjoaa hyvät edellytykset kehittää lentoaseman lähialuetta vahvana logistiikkatoimintojen keskittymänä. Lentoaseman pohjoispuolelle sijoittuva Kehä IV -yhteys on olennainen osa tätä kokonaisuutta ja luo vahvan poikittaisyhteyden valtatien 3 suuntaan. Tallinna-tunnelin suunnittelun edetessä tulee Tuusulan kunta ottaa mukaan suunnittelutyöhön jo varhaisessa vaiheessa.
Uusimaa-kaava 2050:een on lisättävä myös Finest Bay Area -rautatietunnelin mukainen linjaus, jonka suunniteltu reitti kulkee Tallinnasta Espoon Otaniemen kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle tai Otaniemestä Pasilan kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle.
Tuusulan Focus-alueelle logistiikan liitekartalla osoitettu raskaan liikenteen palvelualueen kohdemerkintä tulee poistaa. Focus-alueelle suunnitellaan erittäin laajaa, seudullisesti merkittävää työpaikka-aluetta. Alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Focus –osayleiskaava ja alueen asemakaavoitus on vireillä. Tässä valmistelun vaiheessa ei voida vaarantaa merkittävän logistiikka-alueen suunnittelua ja rakentumista merkitsemällä raskaan liikenteen taukopaikka kyseiselle alueelle. Maakuntakaavassa osoitetun maakunnallisesti merkittävän tuotannon ja logistiikkatoimintojen kehittämisalueen ja kaupan alueen tavoitteeseen päästään paremmin, mikäli tällaista taukopaikan reunaehtoa ei aseteta. Mikäli tilatarpeiden täsmennyttyä taukopaikan sijoittaminen alueelle on mahdollista, voidaan näin toimia, mutta tämän ei tule olla maakuntakaavassa sitovaa.
Lentoradan linjaus, asema Hyrylään ja Ristikytö
Tuusula toistaa Lentoradasta ja Ristikydöstä lausumansa: Lentorata tulee suunnitella ja toteuttaa myös taajamajunaliikennettä ja pääkaupunkiseudun paikallisliikennettä palvelevana ratana. Uudelle radalle tulee toteuttaa asema Hyrylään ja rata tulee linjata sitovana merkintänä siten, että se kulkee Uusimaa -kaavassa Hyrylän kautta. Myös KUUMA-kunnat lausunnossaan totesivat, että Lentoradan lähiliikennepotentiaali tulee selvittää perusteellisesti ennen radan sijainnin ja käyttötarkoituksen merkitsemistä sitovasti kartalle. Toteutuessaan lähi- ja kaukoliikenneyhteytenä Lentorata tarjoaisi merkittäviä kehittämis- ja tiivistämismahdollisuuksia raidekäytävän asemanseuduille. Hyrylä voitaisiin kytkeä lähijunaliikenteen piiriin.
Lentorata tulee linjata Hyrylän jälkeen siten, että se yhtyy pää- ja oikorataan Ristikydössä, jonne on mahdollista toteuttaa uusi merkittävä vaihtoasema ja taajamarakennetta maakuntakaavan tavoitevuoden jälkeen. Näin merkittävien infrapanostusten osalta tulee ennakoida tulevaisuuden tarpeita maakuntakaavan tavoitevuotta pidemmälle.
Focus –alueen kaupan määräys
Focus-alueen kaupan kohdemerkinnän osalta Tuusula toistaa lausumansa. Uusimaa-kaavan 2050 suunnitteluperiaatteiden mukaan kaavalla tuetaan elinkeinoelämän toiminta- ja kehittymisedellytyksiä maakunnan erityyppisillä alueilla ja mahdollistetaan erityispiirteiden hyödyntäminen. Koska alue rajautuu Suomen suurimpaan ja tärkeimpään lentoasemaan sekä vilkkaiden liikenneväylien solmukohtaan, tulee tätä sijaintitekijää pystyä hyödyntämään alueen kaupallisen konseptin suunnittelussa. Focus-alueella toiminnan tulee tukeutua lentokentän ja erityisesti matkustajaliikenteen avaamiin mahdollisuuksiin, mutta vastavuoroisesti alueen kehittämisen tulee tukea lentoaseman kilpailukykyä ja palvelutarjontaa. Alue on myös liikenteellisen sijaintinsa ja erilaisten tavaraliikenteen lentokenttäintegraatiomahdollisuuksien puolesta otollinen erilaisten varastomyymälä- ja verkkokauppakonseptien kehittämiseen, joissa logistiikka on keskiössä. Maakuntakaavan tulee edistää ja mahdollistaa näiden uudenlaisten ja kehittyvien kaupan konseptien sekä liiketoimintamallien syntyminen, eikä ainoastaan osoittaa aluetta tilaa vaativalle kaupalle.
Maankäyttö- ja rakennuslain muutoksen myötä kaupan laadun ohjaamista on kevennetty ja tilaa vaativan kaupan käsite on poistettu. Maakuntakaavalla ei tule asettaa tiukkoja rajoituksia kaupan laadulle.
Palojoen metsän suojelumerkintä
Tuusulan kunta lausui Uusimaa-kaava 2050 –ehdotuksesta, että maakuntakaavaan ei tule merkitä Palojoen metsän luonnonsuojelualuetta. Enviro Oy:n tekemän Jokelan Hevoskylän -luontoselvityksen (2015) mukaan alueen kohteet eivät täytä maakunnallisia LAKU-kriteerejä. Luonnonsuojelualueen osoittaminen alle kahden kilometrin päähän Jokelan juna-asemasta ei tue Uusimaa-kaava 2050 tavoitteita ilmastonmuutoksen vastaisesta kestävästä kasvun ohjaamisesta. Kasvu tulee esittää kestäville vyöhykkeille, seutukeskuksiin, asemanseuduille ja muihin joukkoliikenteen solmukohtiin. Uusimaa-kaava 2050 tavoitteina on myös elinvoimaisten keskuksien verkosto ja keskusten monipuolisen asumisen kehittymisen tukeminen.
Alueelle tehtiin maastokäynti 14.6.2019. Maastokäyntiin osallistuivat edustajat Faunatica Oy:stä, Enviro Oy:stä, Uudenmaan ELY-keskuksesta, Uudenmaan liitosta ja Tuusulan kunnasta. Maastokäynnissä saavutettiin yhteisymmärrys siitä, että Palojokivarsi on maakunnallisesti arvokasta ja tämän Tuusulan kunta huomioi vireillä olevassa yleiskaavatyössä sekä hevoskylän asemakaavatyössä. Kohteen itäosa on lehtomaista kangasta, jossa puusto on nuorempaa ja lahopuuta on niukasti, joten LAKU-kriteerit eivät täyty. Näillä kuvioilla oli myös selvästi näkyvillä ihmisen toiminnan jäljet eli saven otto tiilitehtaan tarpeisiin ja myös ihmisen aikaisempi metsänhoito. Tässä kohtaa maastokäynnin tuloksena todettiin olevan syytä tarkentaa maakunnallisesti arvokkaan alueen rajausta suppeammaksi Faunatican 2018 raportin rajauksesta. Luonnonsuojelualueen rajaus on pienennetty nyt nähtävillä olevaan maakuntakaavaehdotukseen. Tuusulan kunta huomauttaa, että arvokkaan luontokohteen itärajaus tarkennetaan laadittavalla hevoskylän asemakaavalla ja selvitetään, voiko maakuntakaavassa osoitetun suojelualueen itäosaan toteuttaa esimerkiksi hevoskylää palvelevia metsälaitumia. Maakuntakaavassa tunnistetun Palojoen metsän merkittävimmät luontoarvot ja suojeluarvo tullaan turvaamaan Palojokivarressa.
Yhteenveto
Tuusulan kunta edellyttää seuraavia muutoksia Uusimaa-kaava 2050 -ehdotukseen:
- Kehä IV:sta tulee painottaa maakunnallisesti merkittävänä väylänä ja Focusta maakunnallisena logistiikka-alueena, jonne tulee sallia monimuotoisia kaupan konsepteja. Yhteys Tallinna-tunneliin on tärkeä.
- Kaavaan on lisättävä myös Finest Bay Area -rautatietunnelin mukainen linjaus.
- Liitekartalla osoitettu raskaan liikenteen palvelualueen kohdemerkintä tulee poistaa
- Lentorata tulee merkitä sitovana Hyrylään, sekä edelleen Ristikytöön
- Palojoen metsän luonnonsuojelualue tarkentuu kunnan yleis- ja asemakaavatyössä
- Maakuntajärvi Tuusulanjärvellä ranta-alueineen on niin ympäristö- kuin virkistys- ja kulttuuriarvoja. Näiden arvojen säilyttäminen ja edistäminen edellyttää säännöllisiä kunnostamis- ja hoitotoimenpiteitä. Käsittelyssä olevassa Tuusula2040-yleiskaavassa näiden arvojen yhteensovittamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Näin ollen maakuntakaavassa ei pidä erilaisia ympäristön suojelumerkintöjä alueella kiristää eikä laajentaa.
- Tuusulanjärven Natura-alueen suojelutavoitteet toteutetaan vesilain ja/tai luonnonsuojelulain nojalla. Maakuntakaavassa ei tule määritellä Tuusulanjärven eteläpään osalta toteutustapaa, vaan merkintä "Voimassa olevien maakuntakaavojen suojelualue, joka esitetään Uusimaa-kaavassa" on kumottava nykyisestä voimassa olevasta maakuntakaavasta. Samalla Tuusulan kunta toteaa, että Maakuntakaavassa osoitettu alue on epämääräinen piirrostavaltaan ja mittakaavasta johtuen sijainnin rajat vaikeasti selville otettavissa, Natura-alueen suojeluperustetta lintuvesi ei pidä jatkotoimissa millään tavalla kiristää, Natura-alueella maa-alueen ja veden välinen raja on määrittelemätön ja Natura-alueen rajaus on virheellinen tai vähintään epämääräinen, kun se ulottuu jopa Tuusulanjärven eteläosan itäpuolelle.