Tekninen lautakunta, kokous 19.5.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 57 Ristikiven ulkoilumetsä ja frisbeegolfrata puistosuunnitelman hyväksyminen

TUUDno-2020-1060

Valmistelija

  • Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi

Perustelut

Puistosuunnitelma, Ristikiven frisbeegolfrata ja ulkoilumetsä

Ristikiven ulkoilumetsän noin 37 ha:n alueelle osoitetaan erilaisia ulkoiluun ja vapaa-aikaan liittyviä toimintoja. Suunnittelun ja toteuttamisen tavoitteena on säilyttää alue edelleen mahdollisimman luonnonmukaisena mutta samalla monipuolistaa alueen käyttöä ja tarjota mahdollisuus erilaisiin ja eri ikäisille käyttäjille sopiviin lähiliikuntapalveluihin ja frisbeegolfiin. Paikallisen frisbeegolfseuran alueelle rakentaman radan siirtäminen kokonaisuudessaan ulkoilumetsän länsiosaan on osa suunnitelmaa. Alueen käyttöä palveleva pysäköinti osoitetaan Ojakärsämöntien ympäristöön ja sen kääntöpaikan taakse rakennettavalle 13 autopaikan pysäköintialueelle. Frisbeegolfradan siirrolla ja pysäköintialueen rakentamisella saadaan ajoliikennettä ja aktiivikäyttöä ohjattua kauemmaksi asutuksesta.

Alueella ei ole voimassa olevaa puistosuunnitelmaa, joka mahdollistaisi kehittää lähiliikuntaa. Ehdotus sisältää mm. ulkoilumetsä-alueen polkuverkoston osittaisen parantamisen. Metsäalueella on suoritettu kevään aikana energiapuun keruuta ylitiheää kasvillisuutta ja puustoa raivaamalla. Tärkeimpiä polkureittejä vahvistetaan rakentamalla niistä osittain kivituhkapäällysteisiä. Alaville ja usein veden alle jääville ja muuten kosteille kohdille voidaan rakentaa pitkospuita.  Metsäalueiden raivauksilla ja harventamisella parannetaan alueen käytettävyyttä ja viihtyvyyttä. Kaikessa rakentamisessa huomioidaan alueen erityispiirteet ja sen sijoittuminen tärkeälle pohjavesialueelle (lk 1).

Ulkoilumetsän alueelle sijoitettavat liikuntaa ja vapaa-aikaa palvelevat toiminnot toteutetaan vaiheittain. Puistosuunnitelmassa mainittuja toimintoja voidaan toteuttaa talkoilla tai osallistavan budjetoinnin hankkeina kunnan ja asukkaiden kanssa yhdessä. Metsäalueen ja maaston luontaisia lähtökohtia hyödynnetään mahdollisimman paljon ja toimintojen sisällössä ja sijoittelussa huomioidaan niiden sijoittuminen metsä- ja kallioympäristöön. Lähtökohtaisesti kaikki rakenteet ja alueet pyritään toteuttamaan muokkaamalla ympäristöä mahdollisimman vähän. Toteuttavien toimintojen sisällöstä riippuen alueelle rakennetaan erilaisia rakenteita. Nämä rakenteet ovat pääosin aluekohtaisia ja pienimuotoisia. Alueesta on nyt laadittu puistosuunnitelma, jossa on esitetty toimintojen laatu ja sijoittelu. 

Puistosuunnitelma oli nähtävillä 22.4.-5.5.2020 välisenä aikana. Ennen nähtävillä oloa kunta toimitti ehdotuksen rajanaapureille (34kpl). Määräaikaan mennessä suunnitelmasta tehtiin yhteensä 21 muistutusta, joista laaditut vastineet ovat liitteinä. Puistosuunnitelmaa päivitetään vastineiden mukaisesti. Vapaa-aikapalvelut toivoo, että frisbeegolfin rata-aluetta ja P-paikkaa päästäisiin toteuttamaan mahdollisimman pian. Muistutuksissa ja vastineissa edellytetään katupysäköinnin osalta tarkempaa liikennesuunnittelua ja yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa.

Liitteenä olevat muistutukset ovat nähtävänä kokouksessa.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • hyväksyä Ristikiven ulkoilumetsä ja frisbeegolfrata puistosuunnitelmaehdotuksen, piirustusnumero 2104-1 vastineiden mukaisin muutoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

asianosaiset, Risto Kanerva, Riitta Kalliokoski, Hilla Karppinen

Liitteet


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.