Perustelut
Asiaselostus
Tuusulan kunnan kuntakehityslautakunta oli 30.10.2019 kokouksessaan hyväksynyt kaavoituksen palveluyksikössä laaditun Hyrylän keskustan taideohjelman. Taideohjelmasta oli määrä pyytää lausunnot kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta ja tekniseltä lautakunnalta, ja tämän jälkeen viedä taideohjelma kunnanhallituksen päätettäväksi. Kunnanhallitus oli käsitellyt ja hyväksynyt taideohjelman 4.11.2019 pitämässään kokouksessa kuulematta em. lautakuntia. Tekninen lautakunta käsitteli taideohjelmaa 10.12.2019 pitämässään kokouksessa ja esitti, kunnanhallitus käsittelee taideohjelman uudelleen ja palauttaa sen uudelleen valmisteluun. Lautakunnan näkemyksen mukaan taideohjelma oli sinänsä hyvä, mutta siinä oli puutteita mm. taideohjelman rahoituksen ja taiteen valinta- ja kunnossapitovastuiden suhteen. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli taideohjelmaa 13.12.2019, ja lautakunnalla on vastaavanlaisia rahoitukseen, kunnossapitovastuuseen ja terminologiaan liittyviä huomautuksia. Kunnanhallitus otti taideohjelman uudelleen käsittelyyn 13.1.2020 kokouksessaan ja palautti taideohjelman uudelleen valmisteluun.
Lausunto
Tekninen lautakunta oli Hyrylän keskustan taideohjelmasta 10.12.2019 antamassaan lausunnossa kiinnittänyt huomiota
- organisaatiotermien ”Keskustaprojekti” ja ”JLLR” vaikeaselkoisuuteen ja esitti termien avaamista,
- yksityistä taidehanketta kuvaavan prosessikaavion lähtöoletukseen, että yksityisrahoituksella toteutettu taide sijoittuisi vain yksityiselle alueelle, kun käytännössä tällainen taide voi sijoittua myös yleiselle alueelle, jolloin lupa- ja kuulemisprosesseissa on otettava huomioon myös yleisten alueiden kunnossapidosta vastaavat tahot,
- julkisen taidehankkeen rahoitusmalliin, jota pidettiin investointirahoitusmallinsa sekä kunnossapitomäärärahamallinsa osalta pidettiin monitulkintaisena ja sen epäiltiin johtavan monimutkaisiin yli budjettikausien tapahtuviin määrärahojen siirtoihin toimialojen sisällä ja toimialojen välillä,
- ristiriitaan taiteen toteutuksen valvonnan, lupien hakijan ja alueen, jonne taide sijoitetaan, käytöstä (turvallisuudesta) vastaavan tahon välillä.
Kunnanhallituksen 13.1.2020 tekemän päätöksen jälkeen Hyrylän keskusta taideohjelman sisältöä on tarkasteltu yhteistyössä kaavoituksen, yhdyskuntatekniikan, kulttuuritoimen ja kunnan taloustoimen kanssa. Ohjelmaan on lisätty erillinen kappale, jossa termit on määritetty. Yksityisissä taidehankkeissa on otettu huomioon yhdyskuntatekniikan vastuu yleisten alueiden kunnossapidossa ja näiden alueiden käytön turvallisuudessa. Ohjelmassa on muutenkin otettu hyvin huomioon vuoropuhelu keskustaprojektin, museon ja yhdyskuntatekniikan välillä heti hankkeiden alkuvaiheessa, jolloin sovitaan mm. taiteen omistajuus ja siitä johdettavat rahoitus-, toteutus- ja kunnossapitovastuut.
Taidehankintojen omistajuus, vastuu ja rahoitus riippuvat hankittavan taiteen luonteesta. Ns. integroidussa taiteessa investointirahoituksesta samoin kuin taiteen kunnossapidosta vastaa lähtökohtaisesti yhdyskuntatekniikka. Integroidulla taiteella tarkoitetaan tässä taidetta, joka on kiinteä, toiminnallinen osa yleisen alueen rakennetta. Tällaisia ovat esimerkiksi katukiveykset, sillan kaiteet, katukalusteet tai valaisimet, joihin on haettu taiteellista näkökulmaa osana taideohjelmaa. Itsenäisten taideteosten rahoitus järjestetään varaamalla taideohjelmaa varten perustettavaan rahastoon talousarvion hyväksynnän yhteydessä summa, joka vastaa 1,5…3 % keskusta-alueen vuotuisista infrainvestoinneista. Itsenäisten taideteosten huollosta ja kunnossapidosta vastaa museotoimi vuosibudjetin mukaisista konservointirahoista. Taiteen suunnittelusta ja niistä aiheutuvista kuluista vastaa Keskustaprojekti.
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- kannattaa esitettyä Hyrylän keskustan taideohjelmaa (päivitetty 4.3.2020)
- ehdottaa kunnanhallitukselle, että
kunnanhallitus päättää
- omalta osaltaan hyväksyä taideohjelman ja esittää sen hyväksymistä kunnanvaltuustolle.