Tekninen lautakunta, kokous 14.4.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 39 Kasvualustat ja katteet, hankinta

TUUDno-2020-455

Valmistelija

  • Riitta Kalliokoski, kunnanpuutarhuri, riitta.kalliokoski@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Kasvu ja ympäristö, viherpalvelut on pyytänyt tarjouksia kunnallisteknisillä työmailla, teiden viherkaistoilla ja puistorakentamisessa vuosina 2020-2022 tarvitsemistaan kasvualustoista ja katteista (TUUDno-2020-455).

Tuusulan kasvu ja ympäristö/ Viherpalvelut julkaisi 1.6.2007 voimaan tulleen hankintalain mukaisen hankintailmoituksen Kauppa- ja teollisuusministeriön ylläpitämässä ilmoitusjärjestelmässä (HILMA) 6.3.2020. Hankinta oli kansallisen kynnysarvon ylittävä ja menettely avoin hankinta, jossa osatarjoukset hyväksytään.

Hankinnan kohteena on Tuusulan kunnan tarvitsemat käyttövalmiit ja tuotteistetut kasvualustat ja katteet. Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta, minkä lisäksi Tilaaja varaa oikeuden kahdelle (1+1) optiovuodelle.

Hankinta on jaettu kahteen osakokonaisuuteen:

- Kasvulaustat ja katteet toimitettuna
- Kasvualustat ja katteet noudettuna

Tilattavat tuotteet toimitetaan työmaille Tuusulan kunnan alueella tai noudetaan itse tarjoajan noutopisteestä.

Hankintasopimus tehdään seuraavista kasvualustatuotteista ja katteista:

1) Vaateliaat puut, pensaat, köynnökset, ryhmäruusut ja perennat sekä rajoitetut kasvualustat
2) Happaman kasvualustan kasvit
3) Nurmikot A1...A3 sekä vaatimattomat puut, pensaat, köynnökset ja perennat
4) Kuivat niityt
5) Karut alueet (maisemanurmi 1)
6) Kantava kasvualusta
7) Turvakate
8) Maisemointikate
9) Puistokate mänty.

Molempiin osakokonaisuuksiin valitaan kaksi (2) toimittajaa, mikäli hyväksyttäviä tarjouksia ei ole tätä vähemmän.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Määräaikaan 26.03.2020 klo 16.00 mennessä saatiin tarjoukset kolmelta (3) toimittajalta: Hyvinkään Tieluiska Oy, Kekkilä Oy ja Ralf Ajalin Oy. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Lisätietokysymykset tuli lähettää 17.3.2020 klo 13.00 mennessä, niitä saapui kolme (3) kappaletta. Kysymyksiin vastattiin sekä 12.3. (1 kpl) että 16.3 (2kpl).

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdot.

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjoajien valintamenettely tapahtui kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa tarkistettiin, että tarjous vastasi sisällöltään ja muodoltaan tarjouspyynnön ehtoja. Tarjoajien kelpoisuusehdot oli asetettu tarjouspyynnössä. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut kelpoisuusvaatimukset. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot.

Toisessa vaiheessa hyväksytyn tarjouksen jättäneistä tarjoajista kasvualusta tai katetoimittajiksi valittiin ne kaksi, joiden tarjoukset olivat kasvualusta- ja katelajikeittain kokonaishinnaltaan edullisin erikseen sekä toimitettuna, että noudettuna.

Tarjousvertailu

Molempiin osakokonaisuuksiin valitaan kaksi kokonaishinnaltaan halvinta (2) toimittajaa. Toimittajat valitaan erikseen sekä toimitettaville materiaaleille että noudettaville materiaaleille. Tarjotut yksikköhinnat näkyvät liitteissä.

Toimitettuna Tuusulan kunnan alueelle Hyvinkään Tieluiska tarjous oli yhteensä 171 790,00 €, Kekkilä Oy 155 500,00 € ja Ralf Aijalin Oy 156 430,00 €. Tästä osakokonaisuudesta halvimmat olivat Kekkilä Oy (1) ja Ralf Aijalin Oy (2).  

Noudettuna multa-asemilta Hyvinkään Tieluiskan tarjous oli 141 850,00 €, Kekkilä Oy:n 136 950,00 € (2) ja Ralf Aijalin Oy:n 134 340,00 € (1). Tästä osakokonaisuudesta halvimmat olivat Ralf Ajalin Oy (1) ja Kekkilä Oy (2).  

 

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 100.000 euroa.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

 Lisätiedot:

Riitta Kalliokoski, riitta.kalliokoski@tuusula.fi, 0403144091

Liitteet:

Tarjouspyyntö, avauspöytäkirja, vertailutaulukko

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • että ensisijaisesti kasvualustat ja katteet tilataan:
    • paikalle ajettuna Tuusulaan
      • vertailutaulukossa parhaimman tai toiseksi parhaimman sijoituksen (1,2) kyseisen kohderyhmän sisällä saaneelta, mikäli se työmaan kannalta on mahdollista.
        Valitut toimittajat ovat: Kekkilä Oy ja Ralf Ajalin Oy.
    • noudettuna asemalta
      • vertailutaulukossa parhaimman tai toiseksi parhaimman sijoituksen (1,2) kyseisen kohderyhmän sisällä saaneelta, mikäli se työmaan kannalta on mahdollista.
        Valitut toimittajat ovat: Ralf Ajalin ja Oy Kekkilä Oy.
  • että noutokuormien osalta on noutohinnan lisäksi erikseen tapauskohtaisesti huomioitava kokonaistaloudelliset muut vaikuttavat seikat, kuten matka, yhteiskuljetus tai meno/paluukuorma ja hetkellinen saatavuus
  • oikeuttaa kunnanpuutarhurin allekirjoittamaan sopimukset kahden edullisimman tarjonneen yrityksen kanssa sekä noudettujen kasvualusta- ja katemateriaalien osalta että toimitettujen kasvualusta- ja katemateriaalien osalta
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, petri.juhola@tuusula.fi, jyrki.sjoblom@tuusula.fi, jari.huttunen@tuusula.fi, antti.kyynarainen@tuusula.fi,keijo.salminen@tuusula.fi,riitta.kalliokoski@tuusula.fi, ismo.autere@tuusula.fi,raimo.niiranen@tuusula.fi, anne.saavalainen@tuusula.fi, hilla.karppinen@tuusula.fi, alina.juntunen@tuusula.fi, jukka.sahlakari@tuusula.fi, petteri.laaksonen@tuusula.fi, lassi.jutila@tuusula.fi, esa.koskinen@tuusula.fi, atso.vesa@tuusula.fi, risto.kanerva@tuusula.fi, jaska.vilen@tuusula.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi