Kunnanhallitus, kokous 25.11.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 482 Projekti GH Oy, ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltaminen Garden Helsinki -hankkeeseen, lausunto

TUUDno-2019-2224

Valmistelija

  • Sakari Eskelinen, rakennuslakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö
Projekti GH Oy suunnittelee Helsingin nykyisen jäähallin ympäristöön kiinteistökokonaisuutta, joka muodostuisi tapahtuma-areenoista, liike- ja palvelutiloista, asunnoista, toimistoista ja pysäköintihalleista. Hankkeeseen sisältyy runsaasti myös maanalaisten tilojen louhintaa ja louheen pois kuljetusta. Maanalaisen uudisrakennustyön kestoksi on arvioitu 2 vuotta ja maan päällä tapahtuvan rakennustyön kestoksi 2 vuotta. Hankkeen asemakaavan laadinta on käynnissä.

Uudenmaan ELY -keskus pyytää 5.11.2019 päivätyllä lausuntopyynnöllä mm. Tuusulan kunnan kantaa siitä, tulisiko YVA -menettelyä soveltaa tähän Projekti GH Oy:n Garden Helsinki -hankkeeseen.  Mahdollinen lausunto pyydetään toimittamaan 3.12.2019 mennessä.

Hankekuvaus
Projekti GH Oy suunnittelee Helsingin nykyisen jäähallin ympäristöön kiinteistökokonaisuutta, joka muodostuisi tapahtuma-areenoista, liike- ja palvelutiloista, asunnoista, toimistoista ja pysäköintihalleista. Hankkeeseen sisältyy runsaasti myös maanalaisten tilojen louhintaa ja louheen pois kuljetusta. Maanalaisen uudisrakennustyön kestoksi on arvioitu 2 vuotta ja maan päällä tapahtuvan rakennustyön kestoksi 2 vuotta. Hankkeen asemakaavan laadinta on käynnissä.

Suunnittelualueen länsiosaan on suunniteltu varsinainen areenan alue, jonka pinta-ala on noin 32 500 m2 . Alueen itäosaan on suunniteltu pinta-alaltaan noin 21 500 m2 ja tilavuudeltaan noin 230 000 m3 :n suuruinen kalliopysäköintialue, johon on suunniteltu rakennettavan pysäköintihalleja ja harjoitushalli. Lisäksi hankkeeseen sisältyy kalliopysäköintialueelle ja kaivantoon johtava ajotunneli, jonka kokonaispituus on noin 665 metriä.

Maanpinnan nykyinen korkeustaso on kaivannon kohdalla +5…+10 m ja maakerrosten paksuus suurimmillaan n. 15-20 m. Kallioavolouhintaa tehdään tasolle n. -22,4 saakka. Pysäköintialueen pohjan louhintataso on n. -23,7. Ajotunnelin pohjan louhintataso vaihtelee välillä +7…-22,4. Maanrakennustöissä massoja poistetaan n. 1,2 milj. m3 , josta 964 000 m3 on louhittavaa kalliota, 97 000 m3 savea ja 120 000 m3 kitkamaita. Osa pysäköintialueen alta poistettavista maista sisältää kynnysarvon ylittäviä pitoisuuksia haitta-aineita. Ne on suunniteltu käsiteltävän Valtioneuvoston asetuksen 214/2007 mukaisesti.

Hankkeen maamassojen kuljetuksesta syntyy kaivuu- ja louhintavaiheen aikana noin 60 000 autokuormaa, eli noin 150-250 kuormaa päivässä. Kuljetusmäärien arvioidaan olevan suurimmillaan 15 ensimmäisen rakennuskuukauden aikana, noin 250 kuormaa päivässä. Alueelta poistettavat asfaltit on suunniteltu kuljetettavan Tuusulan Sammonmäkeen tai Vantaan Voutilaan, joissa sijaitsee vanhan asfaltin vastaanottopisteet. Savet on suunniteltu kuljetettavan Espoon Kulmakorpeen. Hankkeen tuottamat rakennuskelpoiset massat ja louheet hyödynnetään Helsingin kaupungin isoissa täyttökohteissa Koivusaaressa, Jätkäsaaressa, Hernesaaressa, Kalasatamassa ja Hakaniemenrannassa. Mahdollisuuksien mukaan on suunniteltu hyödynnettävän yökuljetuksia.

YVA -menettelyn soveltaminen tämän tyyppiseen hankkeeseen
YVA-lain (252/2017) 3.2 §:n nojalla arviointimenettelyä sovelletaan yksittäistapauksessa myös sellaiseen muuhun hankkeeseen, tai jo toteutetun hankkeen muutokseen, josta todennäköisesti aiheutuu laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, hankeluettelohankkeiden vaikutuksiin rinnastettavissa olevia merkittäviä ympäristövaikutuksia. Päätöksenteon kohteena olevan hankkeen yhteisvaikutus muiden olemassa olevien ja/tai hyväksyttyjen hankkeiden vaikutusten kanssa tulee YVA-lain liitteen 2 kohtien 1(b) ja 3(g) nojalla ottaa huomioon päätettäessä arviointimenettelyn soveltamisesta yksittäistapauksessa.

Asian vireilletulo
Projekti GH Oy on 30.10.2019 pyytänyt Uudenmaan ELY-keskukselta päätöstä sovelletaanko yhtiön Garden Helsinki -hankkeeseen ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA).

Vaikutukset Tuusulan kuntaan
Hankekuvauksen tietojen perusteella Tuusulan alueelle kohdistuvat vaikutukset näyttävät vähäisiltä. Garden Helsinki -hankkeen alueelta poistettavat asfaltit on suunniteltu kuljetettavan Tuusulan Sammonmäkeen tai Vantaan Voutilaan. Tästä aiheutuu luonnollisesti raskasta liikennettä, joka kuitenkin käyttää reittinään Tuusulan alueella normaalia maantieverkkoa ja Sammonmäen alueen katuverkkoa, jolla vastaavan liikenteen esiintyminen on normaalia. Vanhan asfaltin kuljetuksia on pieni osa hankkeen vaatimasta kokonaiskuljetusmäärästä, tosin asfalttikuljetusten tai kohteesta poistettavan asfaltin määrä ei käy ilmi YVA-tarveharkintaa varten laaditusta hankekuvauksesta.

Kunnanhallituksen lausunto
Kunnanhallitus toteaa, että hankekuvauksen perusteella Garden Helsinki -hankkeen Tuusulan alueelle kohdistuvat ympäristövaikutukset arvioidaan vähäisiksi.  Merkittävimmät rakentamisen aikaiset vaikutukset suuntautuvat Helsingin kaupungin alueelle ja Espooseen ja ovat esitettyjen lähtötietojen perusteella alueellisesti ja ajallisesti rajallisia. Kunnanhallitus esittää kantanaan, ettei hankkeeseen ole tarpeen soveltaa YVA -menettelyä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ELY -keskuksen lausuntopyynnön
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon ELY -keskukselle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.