Perustelut
Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman pohjana
Asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen on yksi kuntien keskeisimmistä tehtävistä ja kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja –suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii jatkossa kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuuteen kuuluvista erillisistä asiakirjoista on tarkoitus luopua. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.
Kuntatasoisen hyvinvointikertomuksen- ja suunnitelman lisäksi tulee laatia alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma. Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinta käynnistyi kesällä Keusote-kuntayhtymän koordinoimana ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2019. Alueellinen kertomus ja suunnitelma laaditaan Keusoten ja Keusote-kuntien yhteistyönä.
Hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinnan eteneminen
Tuusulassa hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 ja valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 laadittiin keväällä 2019 ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma vuosille 2020-2021. Hyvinvointikertomus kertoo tuusulalaisten hyvinvoinnista ja sen menneestä kehityksestä useiden eri indikaattoreiden valossa. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tuleville vuosille. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Hyvinvointi-suunnitelman painopisteitä, tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan aina vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.
Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto) kanssa. Kertomus perustuu Terveyden ja hyvin-voinnin laitoksen (THL) suositukseen kunnan hyvinvointikertomuksen minimisisällöstä. Hyvinvointikertomus käsiteltiin lautakunnissa keväällä ja se hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019.
Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona hyvinvointikertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja HYTE-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä HYTE-ryhmän toimesta.
Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja lokakuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta loka-marraskuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään HYTE-lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa.
Hyvinvointisuunnitelman rakenne
Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu viiteen hyvinvoinnin näkökulmaan. Rakenne poikkeaa hyvinvointikertomuksesta, jossa tuusulalaisten hyvinvointia tarkasteltiin kohderyhmittäin. Hyvinvointisuunnitelman rakennetta haluttiin uudistaa, sillä hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat ovat monesti yhteisiä kohderyhmästä riippumatta.
1. Esipuhe
2. Yhteiskunnan megatrendit ja niiden vaikutus tuusulalaisten hyvinvointiin
3. Hyvinvoinnin näkökulmat - valtuustokauden tavoitteet ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteet
- Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
- Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
- Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
- Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
- Kulttuuri, sivistys ja oppiminen
4. Yhteenveto ja seuranta
Ehdotus
Ikäihmisten neuvosto päättää
- täsmentää antamaansa lausuntoa
Päätös
Ikäihmisten neuvosto päätti
- täsmentää syyskuun kokouksessa antamaansa lausuntoa hyvinvointisuunnitelmasta.
Ikäihmisten neuvoston lausunto hyvinvointisuunnitelmasta
Ikäihmisten neuvoston mielestä power point-esitys tai muu sähköinen esitystapa ei ole kaikkien saavutettavissa ja hyvinvointisuunnitelma tulee olla saatavilla myös paperisena esim. kirjastoissa ja apteekeissa.Neuvosto toivoo hyvinvointisuunnitelmasta myös pelkän tekstin sisältävän version.
Ikäpoliittiset toimenpiteet tulisi olla näkyvillä samalla tavoin kuin lapsipoliittiset toimenpiteet.
Huomioita megatrendeistä
Ekologinen kestävyyskriisi
- voisiko hävikkkiruoka-sanasta käyttää jotain muuta termiä esim. ylijäänyt ruoka?
- muutosehdotus: jätteiden kierrätys jätehuollon kierrätyspisteissä ei kunnan toimipisteissä
Väestön muutokset
- voitaisiinko hyvinvointisuunnitelmassa puhua ikäihmisistä vanhusten sijaan?
- lisäysehdotus: ikäihmiset ovat voimavara yhteiskunnalle ja perheille (lstenhoidossa, omaishoidossa ja järjestötoiminnassa)
- neuvosto toivoo monimuotoisia, yhteisöllisiä ja esteettömia asumismuotoja ikäihmisille
Demokratian haasteet
- lisäysehdotus: huolehdimme siitä, että kuntalaisille on tarjolla tietoa ja neuvontaa myös kasvokkain, puhelimitse ja kirjallisesti ei puolella Tuusulaa
- lisäysehdotus: otamme eri-ikäiset asukkaat ja yhdistystoimijat mukaan rakentamaan uutta Tuusulaa
Teknologian kehitys
- lisäysehdotus: huomioimme kodin turvallisuuden omatoimisessa selviytymisessä
- lisäysehdotus: sosiaaliset suhteet ja kasvokkainen kanssakäyminen on tärkeää, ei unohdeta niitä vaikka teknologia luo mahdollisuuksia muuhunkin
Hyvinvointisuunnitelman tavoitteet
Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
- lisäysehdotus: luomme digitaalisuuden rinnalle lähineuvontapisteitä eri puolille Tuusulaa
- muutosehdotus: panostamme tuusulaisten hyvinvoinnin tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn
- lisäysehdotus: panostamme monipuolisesti kasvavan ikäihmisten ryhmän hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä heille suunnattuihin palveluihin
Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
- lisäysehdotus: kehitämme ja koordinoimme vapaaehtoistoimintaa yhdessä yhdistysten kanssa
Kulttuuri, sivistys ja oppiminen
- lisäysehdotus: tarjoamme kansalaisopistojen ja kirjastojen puitteissa myös ikäihmisille luentoja, digikoulutusta ja harrastusmahdollisuuksia
- lisäysehdotus: lisäämme ikäihmisten osallistumista esim. kulttuuriluotsitoiminnalla ja maksuttomilla kulttuuritapahtumilla
Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
- lisäysehdotus: lisäämme lähiliikuntapaikoille myös senioreille sopivia kuntoilulaitteita
- lisäysehdotus: lisäämme mahdollisuuksien mukaan ikäihmisille tarkoitettua ohjattua liikuntaa koko Tuusulan alueella
- lisäysehdotus: kehitämme päiväkeskustoimintaa koko Tuusulan alueella
- lisäysehdotus: Ikäihmisillä, erityisesti huonokuntoisilla asukkailla on oikeus sosiaalisiin suhteisiin ja kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa. Erityisesti kotonaan yksin asuvat ikäihmiset kokevat usein yksinäisyyttä
- lisäysehdotus: kiinnitämme huomiota ikäihmisten terveelliseen ravitsemukseen kotona ja hoitolaitoksissa
Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
- lisäysehdotus: lisäämme erityisesti ikäihmisten ja vammaisten käyttöön suunniteltua, tarvittaessa ovelta ovelle toimivaa palveluliikennettä sekä taksisetelien käyttöä.
- lisäysehdotus: Lisäämme kodin ja kodin lähiympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.