Valtuusto, kokous 19.3.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 31 Koululaisten kannustaminen fysiikan, kemian ja robotiikan opintoihin, aloite

TUUDno-2018-110

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi

Perustelut

Valt § 83/8.5.2017 

Päivö Kuusisto esitti seuraavan hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteen:

”Osallistuin vuosi sitten kunnan silloisen Kasvatuksen- ja koulutuksen toimialajohtajan, Esa Ukkolan, johtamaan kunnan ystävyyskuntavierailuun Hvidovreen. Suomalaista koulua arvostetaan maailmalla, mutta on meillä varmasti opittavaa muutakin.

Tuolla vierailulla erityisen vaikutuksen teki sponsorirahalla perustettu, fysiikan, kemian ja robotiikan opintoihin kannustava 'NEWTON-ROM. Kyseessä oli opintotilakokonaisuus, jossa alan aiheisiin yläkoululaiset tutustuivat erinomaisen havaintomateriaalin kautta laboratorioasuun pukeutuneina.

Nyt matkanjohtaja on siirtynyt hengellisempiin tehtäviin, joten muistutuksena KASKO:lle esitän selvitettäväksi olisiko Tuusulassa mahdollisuus toteuttaa jo Tanskassa ja Norjassa toteutettavaa koulutustoimintaa? Näin tuon ystävyyskuntamatkan oheiskeskustelussa sovittiin, joka tuntuu joko unohtuneen tai on vireillä ilman näkyvää tulosta.”

Päätös  Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

---

23.1.2018

Kasvatus- ja sivistyslautakunnan vastaus aloitteeseen:

Uudessa opetussuunnitelmassa on vahvasti näkyvissä teknologian käyttö opetuksessa mm. ohjelmoinnin sekä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kautta. Yksi laaja-alaisen osaamisen osa-alueista on tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään suunnitelmallisesti perusopetuksen kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä.

Tieto- ja viestintäteknologista osaamista opetussuunnitelman mukaisesti kehitetään neljällä pääalueella

1) Oppilaita ohjataan ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.

2) Oppilaita opastetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.

3) Oppilaita opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.

4) Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat tvt:n käyttämistä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.

Ohjelmoinnin opiskelu toteutuu jo esiopetuksesta lähtien. Toiminnan kehittymistä on tuettu ohjaamalla koulutusmäärärahoja opettajien koulutukseen ja varhaiskasvatuksen ja koulujen laite-/ohjelmistohankinnat ovat myös viime vuosina auttaneet toiminnan kehittämisessä.

Tuusulan kunnan opetustoimessa on selvitetty robotiikan opetuksen kehittämistä hankintojen valmistelun kautta. Suunnitteilla on lainaamo, josta koulut voisivat varata materiaalia opetuksen toteuttamiseen. Toimintaa koordinoisi kuntaan palkattava ict-suunnittelija. Robotiikan kokonaisuuden osalta hankinnan kustannusarvio on n. 50 000 – 90 000 € riippuen hankittavan kokonaisuuden laajuudesta.

NEWTON-ROM kokonaisuuteen on tutustuttu tutustumalla kyseisen toiminnan sivustoihin internetin kautta ja se vaikuttaa hyvin uuden opetussuunnitelman mukaiselta toiminnalta. Saamamme kuvan mukaan NEWTON-ROM edistäisi robotiikan ja matemaattis-luonnontieteellisten tavoitteita saavuttamista ja olisi näin oppiainerajoja rikkovaa, oppimista eheyttävä oppimiskokonaisuus. 

Asian tarkempaa arviointia varten sivistystoimesta olisi hyvä lähettää Norjaan muutaman henkilön pedagoginen asiantuntijaryhmä selvittämään miten kokonaisuus toimii ja kuinka se olisi toteutettavissa Tuusulan kunnassa ja kuinka ulkopuolista rahoitusta voitaisiin saada hankkeen toteutukseen.

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • hyväksyä esittelytekstin mukaisen vastauksen valtuutettu Päivö Kuusiston esittämään hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteeseen
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Päivö Kuusiston esittämään hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteen 8.5.2017 § 83 tulleen käsitellyksi.

 

Päätös

---

Lautakunta päätti lisätä aloitevastaukseen seuraavan lauseen:

Robotiikka, keinoäly on tulevaisuuden ala, jota Tuusulassa on selvitettävä kokonaisuutena kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelman päivittämisen yhteydessä.

Muilta osin päätösehdotus hyväksyttiin esittelytekstin mukaisesti.

23.1.2018

Kasvatus- ja sivistyslautakunnan vastaus aloitteeseen:

Uudessa opetussuunnitelmassa on vahvasti näkyvissä teknologian käyttö opetuksessa mm. ohjelmoinnin sekä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kautta. Yksi laaja-alaisen osaamisen osa-alueista on tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään suunnitelmallisesti perusopetuksen kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä.

Tieto- ja viestintäteknologista osaamista opetussuunnitelman mukaisesti kehitetään neljällä pääalueella

1) Oppilaita ohjataan ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.

2) Oppilaita opastetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.

3) Oppilaita opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.

4) Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat tvt:n käyttämistä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.

Ohjelmoinnin opiskelu toteutuu jo esiopetuksesta lähtien. Toiminnan kehittymistä on tuettu ohjaamalla koulutusmäärärahoja opettajien koulutukseen ja varhaiskasvatuksen ja koulujen laite-/ohjelmistohankinnat ovat myös viime vuosina auttaneet toiminnan kehittämisessä.

Tuusulan kunnan opetustoimessa on selvitetty robotiikan opetuksen kehittämistä hankintojen valmistelun kautta. Suunnitteilla on lainaamo, josta koulut voisivat varata materiaalia opetuksen toteuttamiseen. Toimintaa koordinoisi kuntaan palkattava ict-suunnittelija. Robotiikan kokonaisuuden osalta hankinnan kustannusarvio on n. 50 000 – 90 000 € riippuen hankittavan kokonaisuuden laajuudesta.

NEWTON-ROM kokonaisuuteen on tutustuttu tutustumalla kyseisen toiminnan sivustoihin internetin kautta ja se vaikuttaa hyvin uuden opetussuunnitelman mukaiselta toiminnalta. Saamamme kuvan mukaan NEWTON-ROM edistäisi robotiikan ja matemaattis-luonnontieteellisten tavoitteita saavuttamista ja olisi näin oppiainerajoja rikkovaa, oppimista eheyttävä oppimiskokonaisuus. 

Asian tarkempaa arviointia varten sivistystoimesta olisi hyvä lähettää Norjaan muutaman henkilön pedagoginen asiantuntijaryhmä selvittämään miten kokonaisuus toimii ja kuinka se olisi toteutettavissa Tuusulan kunnassa ja kuinka ulkopuolista rahoitusta voitaisiin saada hankkeen toteutukseen.

Robotiikka, keinoäly on tulevaisuuden ala, jota Tuusulassa on selvitettävä kokonaisuutena kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelman päivittämisen yhteydessä.

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti

  • hyväksyä esittelytekstin mukaisen vastauksen valtuutettu Päivö Kuusiston esittämään hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteeseen
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Päivö Kuusiston esittämään hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteen 8.5.2017 § 83 tulleen käsitellyksi.

 

 

Valmistelija

Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi

Perustelut

    

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä esittelytekstin mukaisen vastauksen valtuutettu Päivö Kuusiston esittämään hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteeseen
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Päivö Kuusiston 8.5.2017 § 83 esittämän hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteen tulleen käsitellyksi.

 

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • hyväksyä esittelytekstin mukaisen vastauksen valtuutettu Päivö Kuusiston esittämään hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteeseen
  • kehottaa kasvatus- ja sivistystoimea lisävalmisteluun NEWTON-ROM:in tutustumisen osalta
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Päivö Kuusiston 8.5.2017 § 83 esittämän hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteen tulleen käsitellyksi.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • katsoa valtuutettu Päivö Kuusiston 8.5.2017 § 83 esittämän hänen ja Tuusulan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.