Valtuusto, kokous 17.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 72 Palveluverkkosuunnitelman toteuttaminen Ruotsinkylän koulun osalta

TUUDno-2024-1046

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Kai Lange, tilapalvelupäällikkö, kai.lange@tuusula.fi
Kirsi Hanski, ruokapalvelupäällikkö, kirsi.hanski@tuusula.fi

Perustelut

1.    Palveluverkon tilanne tällä hetkellä

Tuusulan kunta kehittää palveluverkkoaan valtuuston kokouksessaan 12.11.2018 § 124 hyväksymän palveluverkkosuunnitelman mukaisesti. Palveluverkkosuunnitelmaa on päivitetty valtuuston päätöksillä 9.12.2019 § 172, 7.12.2020 § 129 sekä edelleen 13.12.2021 § 172. Kevään 2025 aikana valmistuva Riihikallion kampus tarjoaa mahdollisuuden muutokseen myös Ruotsinkylän koululle, jonka toiminta on palveluverkkosuunnitelman mukaisesti siirtymässä Lahelan kampukseen sen valmistuessa kuitenkin niin, että suunnitelmana on ollut ohjata oppilaita sekä Lahelan että Riihikallion kampuksille. Lahelan kampuksen on määrä valmistua vuonna 2029. Alkuperäinen aikataulu Ruotsinkylän koulun yhdistymiselle Lahelan kampukselle on ollut 2025, minkä vuoksi asian valmistelussa on tuotu vaihtoehtona yhdistyminen Riihikallion kampukselle sen toiminnan käynnistyessä elokuussa 2025.

1.1 Taustaa

Uuden palveluverkon tulee vastata niin lasten ja nuorten kuin aikuistenkin oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviin tarpeisiin vahvistamalla tasa-arvoista oppimista. Uudistaminen edellyttää myös toimintakulttuurin muutosta, kehittämistyötä on tehtävä moniammatillisesti. Tuusulassa lapsilla ja nuorilla tulee olla terveelliset ja turvalliset oppimisympäristöt. Palveluverkkosuunnitelma sisältää suunnitelman, kuinka sisäilmaongelmaiset ja huonokuntoiset rakennukset korvataan uusilla tiloilla. 

Palveluverkkosuunnitelma

Palveluverkon uudistamisen lähtökohtana on Tuusulan kunnan ensimmäisessä pormestariohjelmassa (2018-2021) tehty linjaus: “Puhdas sisäilma on perusoikeus. Tuusula asettaa nollatoleranssin sisäilmaongelmille. Havaittuihin ongelmiin puututaan ripeästi.” https://www.tuusula.fi/attachments/text_editor/31269.pdf?name=pormestariohjelman 

Ensimmäisessä valtuuston hyväksymässä Tuusulan palveluverkkosuunnitelmassa (12.11.2018 § 124) linjattiin palveluverkon kehittämisen lähtökohdiksi:

“Tuusulan kunnan palveluverkon kehittäminen on välttämätöntä talouden, kiinteistöjen kunnon ja sisäilmaongelmien johdosta. Kunnan palveluverkon keskeisen rungon muodostaa varhaiskasvatuksen ja koulujen palveluverkko. Varhaiskasvatuksen suunnitelmien ja perusopetuksen opetussuunnitelmien asettamat vaateet puoltavat palveluverkon kehittämistä. Osa kouluista ei myöskään enää sijaitse tarkoituksenmukaisissa paikoissa asutuksen sijoittumiseen nähden ja niiden tilaratkaisut ovat opetuksen näkökulmasta katsottuina vanhentuneet. Tilakonsultit Oy:n tekemän varhaiskasvatuksen ja koulujen palveluverkkoselvityksen (7.2.2018) johtopäätösten mukaan Tuusulan kunnan nykyinen palveluverkko on vanhentunut teknisesti, toiminnallisesti ja suhteessa kunnan väestörakenteeseen. Palvelukapasiteettia on liikaa pienissä kouluissa, jotka eivät kykene tarjoamaan uudistetun opetussuunnitelman mukaisia tiloja.”

Palveluverkon edetessä seuraavista kohteista luovutaan (Palveluverkkosuunnitelma 12.11.2018 § 124): Mattilan päiväkoti, Hyrylän päiväkoti, Väinölän päiväkoti, Keskisen Uudenmaan musiikkiopiston tilat, Tuusulan opiston tilat, Tuusulan kuvataidekoulut tilat, Kirkonkylän koulu, Mikkolan päiväkoti, Kievarin päiväkoti, Hyökkälän koulu, Mikkolan koulu, Vaunukankaan koulu, Vaunukankaan päiväkoti, Hyrylän koulukeskus ja Ruotsinkylän koulu.

Tuusulan kunnan palveluverkkosuunnitelmassa (Palveluverkkosuunnitelma 2019-2026 päivitys, khall.29.11.2021, valt. 13.12.2021 § 172) palveluverkon kehittämisestä on päätetty seuraavaa:

”Kun Lahelan ja Rykmentinpuiston monitoimikampukset ovat valmiit, voidaan luopua Hyökkälän, Hyrylän, Vaunukankaan, Mikkolan ja Ruotsinkylän koulukiinteistöistä ja Vaunukankaan päiväkodista.”

Palveluiden järjestämistä ja palveluverkkoa koskeva suunnitelmassa (valt. 14.11.2022 §134) palveluverkon kehittämisestä on päätetty seuraavaa:

”Riihikalliossa riittää 4-sarjainen yhtenäiskoulu koko alueelle. Monitoimikampuksen koko on tarkentunut toteutussuunnittelussa 850 oppilaaseen. Ruotsinkylän alueen oppilaita ohjataan Riihikallion kouluun ja Lahelan kouluun.”

Palveluverkkosuunnitelman etenemistä tarkastellaan vuosittain osana talousarviovalmistelua ja investointien suunnittelua.


Pormestariohjelma

Tuusulan kunnan pormestariohjelmaan 2021-2025 on kirjattu taloudesta ja palveluverkon kehittämisestä seuraavasti (https://www.tuusula.fi/pormestari).

Seuraavana otteet pormestariohjelma luvuista 2 ja 10.


2. TALOUS

Olemme sitoutuneet edistämään palveluverkkosuunnitelman investointeja. Pyrimme luopumaan vajaakäytössä olevista kiinteistöistä nopeasti tai tehostamaan niiden käyttöä. Teemme elinvoimaa kasvattavia päätöksiä, jotta investointivelka pystytään hoitamaan vastuullisesti. Hoidamme kunnan taloutta ensisijaisesti muilla keinoin kuin veronkorotuksilla. Tasapainoisen talouden ehdoilla toteutetaan muita pormestariohjelman tavoitteita, ts. pidämme jatkossakin Tuusulan käyttötalouden tasapainossa edellisen valtuustokauden aikana tehdyn talouden tasapainottamisohjelman mukaisesti sekä edistämme toiminnan tehostamista. Kehitämme investointien kustannusseurantaa.

10. SIVISTYS

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin keskeisenä teemana on terveet ja pedagogisesti toimivat tilat niin varhaiskasvatuksessa kuin opetuksessa. Tuusula jatkaa nollatoleranssia sisäilmaongelmien kohdalla.

Kasvatuksen ja sivistyksen resurssit tulee kohdentaa siten, että ryhmäkoot pysyvät opetuksen ja toiminnan järjestämisen kannalta sopivan kokoisina niin varhaiskasvatuksessa kuin opetuksessa. Kasvun ja oppimisen tuen resurssien riittävyys tulee myös varmistaa. Valtuuston hyväksymä Kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelma on resurssien kohdentamista ohjaava keskeinen asiakirja.

Tuusula on rakenteeltaan laaja ja monimuotoinen kunta, joka rakentuu kolmesta keskuksesta ja niitä ympäröivistä kylistä. Myös palveluverkoston tulee säilyä monimuotoisena lähikoulun arvopohjaan nojaavana kokonaisuutena, jossa keskustoihin rakentuvat monitoimikampukset sekä pienemmät yksiköt rakentavat yhdessä toimivan kokonaisuuden. Pienempien yksiköiden säilyttämistä tulee tarkastella yksikkökohtaisesti taloudellisten tunnuslukujen (tilojen toimivuus ja investoinnit, opetuksen resurssit) pohjalta edellä mainittuun lähikouluarvoon suhteuttaen.

 

Ruotsinkylän koulun vakavat sisäilmaongelmat ja toiminnan siirto väliaikaisiin väistötiloihin 2019

Ruotsinkylän koulussa on tehty laajoja sisäilmatutkimuksia vuodesta 2017 lähtien, koska koulun oppilailla ja henkilöstöllä oli runsaasti sisäilmaan liittyvää oireilua eri tiloissa. Ruotsinkylän koulun kohdekohtainen sisäilmatyöryhmä on perustettu vuonna 2018, jotta sisäilmatilannetta voidaan seurata säännöllisesti ja löytää tilanteeseen ratkaisuja.

Koulun ns. viipaleosassa löydettiin tutkimuksissa laajoja mikrobivaurioita. Kiinteistön vaurioiden ja tarvittavien korjausten laajuuden vuoksi kiinteistöä ei ollut mahdollista korjata vaan se asetettiin käyttökieltoon.

Opetusjärjestelyiden tilanne oli vuonna 2018 seuraava:

  • Ruotsinkylän koulussa on laajoja sisäilmaongelmia
  • Käyttökiellossa on koulun ns. viipalesiipi (yhteensä 6 luokkatilaa).
  • Musiikkiluokkaa ei käytetty tilassa oleskelevilla ilmenneiden oireiden vuoksi.
  • Koulurakennuksessa oli noin 100 oppilasta ja viisi luokkaa.
  • Kuudes luokka (24 oppilasta) opiskeli Hyrylän yläkoulussa ja kaksi ensimmäistä tuntia maanantaista torstaihin Ruotsinkylän koulussa.
  • Vuosiluokat 1-5 opiskelivat koulun liikuntasalissa, johon oli tehty uusi oppimisympäristö. Lisäksi käytössä olivat teknisen työn tila, luokkatila OT7, pienryhmätila ja liikuntasalin yläkertaan tehty opetustila.
  • Iltapäiväkerho toimi liikuntasalissa ja yläaulan luokassa.


Ruotsinkylän sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi sivistyksen toimialueella valmisteltiin 2018 viisi vaihtoehtoista mallia Ruotsinkylän koulun tulevaisuuden ratkaisuiksi ennen palveluverkkosuunnitelman kampusten valmistumista.
 Arvioitavat vaihtoehdot olivat

1)     Uusi paviljonki vuokrattuna, koulun toiminta jatkuu vuoteen 2025, koulu toimii 1-6 vuosiluokkien kouluna

2)     Uusi lisäsiipi rakennetaan, koulu toimii 1-6 vuosiluokkien kouluna

3)     Koulun toiminta jatkuu vuoteen 2023, kouluun ei oteta 1.8.2019 lukien uusia oppilaita

4)     Koulun toiminta lakkautetaan 1.8.2019

5)     Koulu toimii vuosiluokkien 1-4 vuosiluokkien kouluna 2025 saakka

Vaihtoehtojen ja valmistelun pohjalta kunnanhallitus päätti 5.11.2018 kokouksessaan Ruotsinkylän väistötilojen hankinnan käynnistämisestä (§ 381 Ruotsinkylän koulun tulevaisuuden ratkaisut).

Kunnanhallituksen tekemän päätöksen jälkeen vaikean sisäilmatilanteen ratkaisuksi Ruotsinkylän koulun pihalle, koulutontin eteläosaan, sijoitettiin kesällä 2019 väliaikainen väistötilarakennus, jossa on yleisopetustilat, joista osa toimii kuvaamataidon/tekstiilityön sekä musiikinopetuksen tilana sekä opettajien- oppilashuollon tilat. Väistötilarakennus vuokrattiin viideksi vuodeksi, ja vuokra-ajan jatkamista varten varattiin kaksi optiovuotta. (Liite 1. Allekirjoitettu vuokrasopimus väistötilat 27.3.2019)


2. Ruotsinkylän koulun yhdistämisen vaihtoehtojen esittely

Palveluverkkoa on kehitetty valtuuston hyväksymän palveluverkkosuunnitelman mukaisesti. Palveluverkkotyö on edennyt jo puoleen väliin. Tilanne keväällä 2024 on seuraava:

  • Päiväkoti Martta Wendelin avautui 8/2022. Sinne yhdistyivät Väinölän ja Hyrylän päiväkodit, joiden kiinteistöistä luovuttiin.
  • Monio valmistui 8/2023. Sinne yhdistyivät Tuusulan lukion Hyrylän toimipiste, Tuusulan Opisto, Tuusulan kuvataidekoulu ja Keskisen Uudenmaan musiikkiopisto. Aiemmista kiinteistöistä luovuttiin.
  • Tuusulanjärven kampus valmistuu 8/2024. Sinne siirtyvät Klemetskog Skola, jonka nimi vaihtuu Tusby Träsk Svenska Skola, Kirkonkylän koulu, jonka nimi vaihtuu Tuusulanjärven kouluksi sekä Mikkolan ja Kievarin päiväkodit, joiden nimi vaihtuu Tuusulanjärven päiväkodiksi.
  • Riihikallion kampus valmistuu 8/2025, ja Riihikallion koulu siirtyy uusiin tiloihin.
  • Rykmentinpuiston kampus valmistuu 8/2025, ja Hyökkälän ja Mikkolan koulut siirtyvät sinne ja kiinteistöistä luovutaan.
  • Lahelan kampus valmistuu arviolta 8/2029, ja suunnitelmien mukaan Vaunukankaan koulu, Hyrylän yläkoulu ja Ruotsinkylän koulu ovat siirtymässä sinne ja kiinteistöistä luovutaan


Palveluverkon etenemisen myötä mahdollistuu Ruotsinkylän koulun väistötiloista luopuminen alkuperäisen aikataulun mukaisesti elokuussa 2025. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen yhdistyminen tapahtuisi Lahelan sijasta ensivaiheessa Riihikallion kouluun, joka tulisi olemaan osalle oppilaista joka tapauksessa lähikoulu tulevassa palveluverkossa.

Ruotsinkylän koulu on 75 oppilaan alakoulu vuosiluokille 1−6 ja se toimii tällä hetkellä aikaisempien sisäilmahaasteiden vuoksi osin väistötiloissa. Koulun vanhojen tilojen sisäilmatilannetta tarkkaillaan aktiivisesti. Ruotsinkylän koulun oppilasmäärä laskee tulevina vuosina 75 oppilaasta 60-70 oppilaaseen.  Riihikallion koulu on noin 700 oppilaan yhtenäiskoulu vuosiluokille 1−9, ja koulun tilat on suunniteltu 850 oppilaalle tuleva oppilaaksiottoalueen kasvu huomioiden. Osa nyt Ruotsinkylään suuntautuvista oppilasalueista on laskettu ohjautuvan Riihikallioon. Lahelan koulu on noin 900 oppilaan koulu, ja kampuksella on myös päiväkoti. Ensisijaisen oppilaaksioton alueita arvioidaan palveluverkon edistymisen ja oppilasmäärien muutosten yhteydessä. Huoltajilla on mahdollisuus hakea myös toissijaista koulupaikkaa lapselleen muusta kuin ensisijaisesta koulusta. Toissijaisesta oppilaaksiotosta päätöksen tekee kyseisen koulun rehtori.

Ruotsinkylän koulun toiminta voisi siirtyä elokuussa 2025 osaksi uutta Riihikallion kampusta. Riihikallion kampuksen modernit ja turvalliset tilat tarjoavat erinomaiset puitteet Ruotsinkylän koulun oppilaille Lahelan kampuksen valmistumiseen saakka.

Palveluverkon kehittämisen arvioitavat vaihtoehdot Ruotsinkylän koulun osalta ovat

A) Ruotsinkylän koulu siirtyy osaksi Riihikallion koulua elokuussa 2025.

B) Ruotsinkylän koulu siirtyy osaksi tulevaa Lahelan koulua elokuussa 2029.

Kummassakin vaihtoehdossa arvioidaan

  • hyödyt lasten, perheiden, henkilöstön ja kuntalaisten kannalta.
  • haitat lasten, perheiden, henkilöstön ja kuntalaisten kannalta.
  • muut huomioon otettavat asiat lasten, perheiden, henkilöstön ja kuntalaisten kannalta.

 

2.1.Vaihtoehdon A) Ruotsinkylän koulu siirtyy osaksi Riihikallion koulua elokuussa 2025 esittely

Yleiskuvaus

Tässä vaihtoehdossa Ruotsinkylän koulun oppilasmäärä mahtuu hyvin valmistuvaan Riihikallion kampukseen elokuusta 2025 lähtien. Henkilöstölle löytyy työpaikka kyseisestä koulusta tai muista yksiköistä. Uuden kampuksen edut saavutetaan merkittävästi aikaisemmin ennen Lahelan valmistumista, ja alkuperäisen palveluverkkosuunnitelman aikataulussa 2025. Oppilaat jatkavat perusopetuksen loppuun Riihikalliossa. Nykyisen Ruotsinkylän oppilaksiottoalueen eteläisen osan (mm. Metsäkylä, Myllykylä, Kiilinmäki) oppilaat ohjautuvat tulevaisuudessa Riihikallion kouluun ja pohjoisen oppilasalueen (mm. Stenbackan, Hernemäentien alue) oppilaat ohjautuvat Lahelan kouluun. Eteläisellä alueella asuu tällä hetkellä n. 30 oppilasta ja pohjoisella alueella n. 40 oppilasta.

Koulumatkat

Noin puolelle Ruotsinkylän oppilaista Riihikallio on tulevaisuudessa lähikoulu. Koulumatkamuutokset riippuvat oppilaan asuinalueesta. Noin 40% oppilaista muutokset ovat muutamia satoja metrejä, ja tämän alueen oppilaat ohjautuvat 2029 Lahelaan 1. vuosiluokasta alkaen. Noin 40% Ruotsinkylän koulun oppilaista muutos nykyiseen koulumatkaan elokuussa 2025 olisi noin 3 km, mutta Riihikallion ja Lahelan vaihtoehtojen välillä vain muutamia satoja metrejä. Tämä alue ohjautuu tulevaisuudessa Lahelan koulun valmistuessa 2029 edelleen Riihikallion kouluun.

Koulumatka Riihikallioon on turvallinen. Koko matkalla on kevyen liikenteen väylä. Kunnallistekniikan rakentamisen työmaa valmistuu syksyllä 2024.

Talous

Koululle on hankittu väistötilat vuonna 2019. Niiden hankkimisesta on tehty päätös kunnanhallituksessa 5.11.2018 (§ 381 Ruotsinkylän koulun tulevaisuuden ratkaisut). Väistötilojen vuokrasopimus on allekirjoitettu 27.3.2019 (Liite 1. Allekirjoitettu vuokrasopimus väistötilat 27.3.2019). Muut väistötilan optiovuosien hintaa ja vuokrasopimuksen siirtoa koskeva sopimukset ovat liitteillä 2, 3, 4 ja 5.  

(Liite 2. Ruotsinkylän koulu, tarjous optiovuosien 2024-25 ja 2025-26 hinnasta

Liite 3. Ruotsinkylän koulun väistötilat_ Vuokrasopimuksen siirtoilmoitus

Liite 4. Ilmoitus 1. optiovuoden 2024-2025 käytöstä Ruotsinkylän koulun väistötilat

Liite 5. Ruotsinkylän_koulu__väistötilojen_1._optiovuoden_tilaaminen 2024-2025)

Ulkoisissa vuokrissa vuokra Ruotsinkylän koulun väistötiloista on

  • optiovuosi 1 (16.7.2024 - 15.7.2025) vuokra on 14,06 €/brm²/kk -> 7124,20 €/kk -> 85 490,42 €/vuosi.
  • optiovuosi 2 (16.7.2025- 15.7.2026) vuokra on 4,69 €/brm²/kk -> 2376,42 €/kk -> 28 217,08 €/vuosi.
  • Osana tämän vaihtoehdon arviointia on pyydetty hinta-arviota väistötilojen kustannuksista tuleville vuosille. Optiovuosien jälkeen Modul Rent Oy:n sähköpostitse toimittamaan arvioon perustuva vuokra on 12 €/brm²/kk -> 6080 €/kk -> 72965 €/vuosi. Säästö elokuusta 2026 eteenpäin 72 965 €/vuosi. (Oheismateriaali, jaettu lautakunnan jäsenille esityslistan mukana)
     

Alla esitetyssä taulukossa ulkoisen vuokran säästö on laskettu yllä olevilla tiedoilla.

Vaihtoehdossa opetuksen järjestämisen osalta säästöä tulee noin 35 000 – 40 000 € vuodessa. Johtamisen kustannuksista poistuu Ruotsinkylän koulun luokanopettajarehtorin opetusvelvollisuuden, johtamiskorvausten sekä apulaisrehtoreiden huojennusten ja korvausten tuomia kustannuksia n. 23 000 €. Riihikallion koulun palkkaperusteryhmät nousevat ja muutoksen tuoma lisä rehtorin palkkaukseen sekä virka-apulaisrehtorin opetusvelvollisuuteen tuo kustannuksia n. 8 000 €, jolloin kokonaissäästö johtamisesta on n. 15 000 €.

Pieniin yksiköihin joudutaan antamaan perusresursoinnin lisäksi opetustunteja n. 10 vuosiviikkotuntia. Näiden poistuessa saadaan tuntikehykseen 19 000 €:n säästöt. Opettajille maksettavia lisäkorvauksia ja yhdysluokkahuojennuksia poistuu yksiköiden yhdistyessä ja näistä saatava säästö on n. 7 000 €. Kuljetuskustannukset lisääntyvät, kun arviolta 5-10 oppilasta siirtyy kuljetusetuuden piiriin. Kustannus tulee HSL-lipun kuukausihinnasta ja kustannukseksi on arvioitu 3 000 €.  

Tilapalveluiden arvion mukaan puhtauspalveluiden, siivouksen, sähkön, lämmityksen, veden ja muiden kiinteistökustannusten osalta on saavutettavissa arviolta 81 000 euron vuotuisia säästöjä.

Kokonaissäästö vuodessa on noin 200 000 euroa vuodessa. Arvio kokonaissäästöstä on noin 0,9 miljoonaa euroa vuoteen 2029 mennessä alla kuvatun taulukon mukaisesti.

​​​​

 

2025

2026

2027

2028

2029

 

Opetus

-15 000,00 €

-35 000,00 €

-35 000,00 €

-35 000,00 €

-35 000,00 €

 

Kuljetukset

1 300,00 €

3 000,00 €

3 000,00 €

3 000,00 €

3 000,00 €

 

Ruokapalvelut

-10 000,00 €

-24 000,00 €

-24 000,00 €

-24 000,00 €

-24 000,00 €

 

Ulkoiset vuokrat (n. 12m2)

-11 880,00 €

-47 000,00 €

-72 965,00 €

-72 965,00 €

-72 965,00 €

 

Puhtauspalvelut

-12 000,00 €

-30 000,00 €

-30 000,00 €

-30 000,00 €

-30 000,00 €

 

Sähkö

-7 126,00 €

-16 968,50 €

-16 968,50 €

-16 968,50 €

-16 968,50 €

 

Lämmitys       

-5 390,00 €

-12 833,50 €

-12 833,50 €

-12 833,50 €

-12 833,50 €

 

Vesi ja jätevesi     

-423,00 €

-1 007,50 €

-1 007,50 €

-1 007,50 €

-1 007,50 €

 

Muut kiinteistönhoitokulut

-8 511,00 €

-20 266,50 €

-20 266,50 €

-20 266,50 €

-20 266,50 €

 

Yhteensä

-69 030,00 €

-184 076,00 €

-210 041,00 €

-210 041,00 €

-210 041,00 €

-883 229 €

Taulukko 1. Arvio saavutettavista säästöistä vaihtoehdossa A

 

2.2.Vaihtoehdon B) Ruotsinkylän koulu siirtyy osaksi tulevaa Lahelan koulua elokuussa 2029 esittely

Yleiskuvaus

Tässä vaihtoehdossa Ruotsinkylän koulun väliaikaisiksi tarkoitetuissa väistötiloissa jatkuu opetus vuoteen 2029 saakka, kunnes toiminta siirtyy Lahelan kampukselle. Koulun oppilasmäärä laskee noin 60-70 oppilaaseen. Henkilöstömäärä laskee lähivuosina 1-2 opettajan verran, jolloin koulusta tulee 3 –opettajainen. Uuden kampuksen edut saavutetaan neljä vuotta suunniteltu aikataulua myöhemmin. Nykyisen Ruotsinkylän oppilaaksiottoalueen eteläisen osan (mm. Metsäkylä, Myllykylä, Kiilinmäki) oppilaat ohjautuvat tulevaisuudessa Riihikallion kouluun ja pohjoisen oppilasalueen (mm. Stenbackan, Hernemäentien alue) oppilaat ohjautuvat Lahelan kouluun. Eteläisellä alueella asuu tällä hetkellä n. 30 oppilasta ja pohjoisella alueella n. 40 oppilasta.

Koulumatkat

Noin puolelle Ruotsinkylän oppilaista Lahela on tulevaisuudessa lähikoulu. Koulumatkamuutokset riippuvat oppilaan asuinalueesta. Noin 40% oppilaista muutokset ovat muutamia satoja metrejä, ja tämän alueen oppilaat ohjautuvat 2029 Lahelaan 1. vuosiluokasta alkaen. Noin 40% Ruotsinkylän koulun oppilaista muutos nykyiseen koulumatkaan elokuussa 2025 olisi noin 3 km, mutta Riihikallion ja Lahelan vaihtoehtojen välillä vain muutamia satoja metrejä. Tämä alue ohjautuu tulevaisuudessa Lahelan koulun valmistuessa 2029 edelleen Riihikallion kouluun.

Talous

Tässä vaihtoehdossa opetuksen järjestämisen tai kiinteistönhoitokulujen säästöjä ei ole saavutettavissa.

Väistötiloista tulee hankkia lisäoptiovuosien jälkeen uusi sopimus ja saada vahvistettu hinta nyt esitetyn arvioidun hinnan tilalle. Nyt on pyydetty hinta-arviota väistötilojen kustannuksista tuleville vuosille. Optiovuosien jälkeen Teijo-talojen sähköpostitse toimittamaan arvioon perustuva vuokra on 12 €/brm²/kk -> 6080 €/kk -> 72965 €/vuosi. Säästö elokuusta 2026 eteenpäin 72 965 €/vuosi. (Esityslistan oheismateriaali)

 

2.3. Tulokset

Materiaalin VOC-pitoisuusnäytteitä otetiin 21.2.2019 ja 11.4.2019 musiikkiluokasta, ruokalasta ja opetustilasta.

Taulukko 7. VOC-tulokset mattonäytteestä. Taulukkoon on merkitty yksittäiset yhdisteet, joiden suhteellinen osuus kokonais-VOC-pitoisuudesta on yli 10%.

Tila

Materiaalin VVOC-pitoisuus, ng/(g h)

2-etyyliheksanoli, ng/(g h)

6-metyyli-1-oktanoli ng/(g h)

Musiikkiluokka, RakL2 (BULK1)

540

262 (48%)

 

Ruokala (BULK2

400

7 (2%)

79 (20%)

Opetustila 7 (BULK3)

2000

86 (4%)

373 (19%)

 

Kaikissa näytteissä havaittiin 2-etyyliheksanolia. Musiikkiluokan näytteessä 2-etyyliheksanolin suhteellinen osuus ylitti 10% kokonais-VOC-pitoisuudesta ja laboratorion tilastoaineiston mediaanin. 2-etyyliheksanolin lähde voi olla vaurioituneen muovimaton liima tai kosteusvaurio. Ruokalasta ja opetustila 7:sta otetuista näytteissä havaittiin 6-metyyli-1-oktanolia, jonka pitoisuus ylitti 10% kokonais-VOC- pitoisuudesta ja laboratorion tilastoaineiston mediaanin. Nykyaikaisissa muovimatoissa on käytetty DINCH, DINP tai DIDP-pehmittimiä, joiden kemiallisina hajoamistuotteina esiintyy mm. C9-, C10- ja C11-alkoholeja. C9-, C10- ja C11-alkoholeja voi muodostua sekundaariemissioina johtuen liiallisesta kosteudesta. 6-metyyli-1-oktanoli on C9- alkoholi, joka viittaa uudentyyppisen muovimaton kemialliseen hajoamiseen.

Taulukko 9. 8.4.2019 otettujen näytteiden aistinvarainen arviointi ja mikroskopointi.

Näyte

Lab

Puu

Puupuru

Paperi

Mikroskopointi

VP, Ruokala, runko

21622

tummahkoa/harmahtava

Ei huomauttamista

-

Vähän sieni-itiöitä

VP, Ruokala, Täyte

21623

 

harmahtavaa

Hieman harmahtavaa

Ei havaittu sieni-itiöitä tai sienirihmastoa

Jsi, Ruokala, Julkisivu

21624

tummahkoa

 

Ei huomauttamista

Runsaasti (osittain kuivunutta) sienirihmastoa ja sieni-itiöitä

Näytteissä havaittiin aistinvaraisesti värimuutoksia sekä mikroskopoinnissa vähän tai runsaasti sieni-itiöitä ja sienirihmastoa.

Taulukko 11. 8.4.2019 otettujen materiaalinäytteiden mikrobitulokset (pmy/g) laimennos-sarjamenetelmällä.

Näyte

Lab

Aktino-mykeetit

THG

DG-18

M2A

Indikaattori-mikrobit

Tulkinta

VP, Ruokala, runko

21622

100

270

<100

<100

Aktinomykeetit

Ei viitettä vauriosta

VP, Ruokala, Täyte

21623

3800

7900

100

180

Aktinomykeetit

Vahva viite vauriosta

Jsi, Ruokala, Julkisvu

21624

<100

<100

<100

<100

-

Ei viitettä vauriosta

 

Ruokalan välipohjan näytteessä oli laimennossarjaviljelyssä vahva viite vauriosta eristemateriaalissa ja aktinomykeettien osalta ylittyvät asetuksen (545/2015) toimenpideraja. Välipohjan runkomateriaalin näytteessä ja julkisivunäytteessä ei ollut viitettä kosteusvauriosta.”

Ruotsinkylän koulu kohdekohtainen sisäilmaryhmän muistiossa 9.3.2020 todetaan luokkatilan OT7 ja koulun ruokalatilojen käyttämisestä seuraavaa (Liite 7. Ruotsinkylän koulun kohdekohtainen sisäilmatyöryhmän muistio 9.3.2020):  

“Koululle on tehty monialainen tarkastus 11.2.2020 (Terveysvalvonta, työterveyshuolto, työsuojelu, kuluterveydenhuolto). Terveysvalvonnan tarkastuskertomukseen ei tullut toimenpidekehotuksia koulun olosuhteista. Muuten terveystarkastaja totesi, että jos luokkatilaa OT7 ei oteta käyttöön niin toimenpiteitä ei tarvitse tehdä, mutta jos tila halutaan käyttöön, tulee tilasta tehdä lisäselvityksiä. Tarvittaessa terveysvalvonta ottaa kantaa tilan OT7 ja ruokasalin tutkimuksiin ja mahdollisiin korjaustoimenteisiin. Oppilaat oleskelevat ruokasalissa noin 20 min koulupäivinä, joten altistuminen tiloissa on joka tapauksessa varsin vähäistä. Yhteisesti todettiin, että OT7 tilaa ei oteta käyttöön.”

Mikäli päädytään jatkamaan Ruotsinkylän koulun käyttämistä vuoteen 2029 asti, ruokalatilan kuntoa on selvitettävä terveysturvallisuusnäkökulmasta tarkemmin. Jos Ruotsinkylän koulu jatkaa toimintaansa vuoden 2025 jälkeen tiloissa, tulee kuntoarvion mukaiseen remonttiin varautua. Remontin kustannus selviää kuntoarvion laatimisen yhteydessä. Lisäksi on syytä hahmottaa, että kuntoarviosta, sen mukaisesta remonttiin varautumisesta sekä remontista huolimatta on riskinä, että tiloja ei saada täysin riskittömästi peruskorjattua terveellisiksi ja turvallisiksi.

Keittiön ergonomia ja tilojen turvallisuus tulee myös kartoittaa. Alustava arvio keittiön vaatimista uusista laitteista on n. 40 000 €. Tässä yhteydessä keittiön rakenteisiin ja tiloihin on tehtävä remonttia. Mikäli keittiötiloja päätetään remontoida, on epävarmaa riittääkö keittiön sähköjen kapasiteetti laitteiden sähköjen tarpeeseen. Lisäksi keittiön ilmastoinnin riittävyys tulee tarkistaa. Tällä hetkellä keittiön henkilökunnalla ei ole kunnollisia sosiaalitiloja. Terveystarkastajan huomiona on, että elintarvikelainsäädännön mukaisesti keittiöhenkilöstölle tulee osoittaa oma WC-tila, joka ei ole oppilaiden tai muun henkilökunnan käytössä.


3 Asianosaisuus

Päätettäessä kunnan kouluverkosta ei asian käsittelyssä katsota olevan varsinaisia asianosaisia, joita tulisi kuulla siten kuin hallintolain 34 §:ssä säädetään asianosaisen kuulemisesta. Valmistelussa tulee sen sijaan noudatettavaksi hallintolain 41 §:n säännös vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta asiaan osallisille.

Laissa ei ole säädetty, että kouluverkkoa koskevien ratkaisujen valmistelun yhteydessä tulisi tehdä erillinen selvitys asian ratkaisun vaikutuksista lapsiin. Lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen 3. artiklan 1. kappaleen mukaan hallintoviranomaisten toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.

Viranhaltijavalmistelun lähtökohtana on ollut huomioida lasten edun ensisijaisuudessa tässä esiin tuodut näkökulmat. Viranhaltijavalmistelussa on tuotu esiin lasten etuun liittyviä näkökohtia myös muissa yhteyksissä lapsen oikeuksien koskevan yleissopimuksen mukaisesti. Ruotsinkylän koulun huoltajat toimivat lastensa edustajina.

Lapsen etua arvioitaessa on aikaisemmissa palveluverkkoa koskevissa muutostilanteissa toteutettu lasten kuulemista. Koulua koskevat muutokset huolestuttavat lapsia, ja tyypillisesti lasten toiveena on pystyä jatkamaan tutussa yksikössä koulunkäyntiä. Lasten kokemus kouluverkossa tapahtuvalle muutokselle voi olla uhka lasten turvallisuuden tunteelle. Suurin osa lapsista haluaa arjen pysyvän muuttumattomana ja samanlaisena. Huoltajat ovat tuoneet edellä mainitut näkökulmat hyvin esille omassa kannanotossaan toimiessaan myös lastensa edustajina. Lapsen edun ensisijaisuus ei edellytä tässä tilanteessa erillistä lapsia kuormittavaa kuulemista.

Tuusulan kunta on ennen asian ratkaisemista varannut Ruotsinkylän koulun henkilöstölle ja oppilaiden huoltajille mahdollisuuden saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta. Huoltajat toimivat asiassa lastensa edustajina. Huoltajien mielipiteen lausumista varten järjestettiin huoltajatilaisuus 24.4.2024 klo 18.30-20.00 Ruotsinkylän koululla. Henkilöstön kuuleminen järjestettiin 24.4.2024 klo 8.00-8.45. Lisäksi kuntalaisille on järjestetty 26.4.-5.5.2024 välisenä aikana mahdollisuus mielipiteen ilmaisemiseen verkkolomakkeella.


3.1 Henkilöstön kuuleminen ja huoltajien ja kuntalaisten mielipiteet

Henkilöstö

Ruotsinkylän koulun henkilöstölle on pidetty palveluverkon muutoksen mahdollisuuksista info 9.4.2024.  Henkilöstön kuuleminen on järjestetty 24.4.2024.

Henkilöstön kuuleminen on kirjattu liitteeseen 8. Henkilöstön kuuleminen, muistio 24.4.2024. Ruotsinkylän henkilöstön kuulemismuistio 24.4.2024. Ruotsinkylän koulun henkilöstön yhteinen toive on, että Ruotsinkylän koulu siirtyy osaksi Lahelan kampusta elokuussa 2029. Henkilöstö totesi, että yhdistyminen Riihikallion kouluun 8/2025 voi vaikuttaa siten, että osa voi mahdollisesti hakeutua pois Tuusulan kunnasta.

Huoltajat

Tuusulan kunta järjesti 24.4.2024 klo 18.30-20.00 Ruotsinkylän koulun oppilaiden huoltajille mahdollisuuden saada tietoja palveluverkon kehittämisen lähtökohdista, tavoitteista ja vaikutuksista Ruotsinkylän koulun osalta sekä lausua mielipiteensä asiasta. Huoltajat toimivat tässä tilaisuudessa myös lastensa edustajina arvioiden vaihtoehtoja lasten ja perheiden näkökulmasta.

Huoltajien tilaisuudessa esiin tuomat näkökulmat ja mielipiteet on koottu liitteeseen 9, Ruotsinkylän koulun huoltajien näkemykset palveluverkon kehittämisen vaihtoehdoista. Ruotsinkylän Koti- ja kouluyhteisö luovutti tilaisuudessa ja erikseen sähköpostitse toimitettuna Ruotsinkylän Koti- ja kouluyhteisön kannanoton Ruotsinkylän koulun tulevaisuudesta 24.4.2024 (liite 10).

Huoltajien enemmistön näkemyksen mukaan vaihtoehto B) Ruotsinkylän yhdistyminen Lahelan kouluun arviolta 8/2029, olisi parempi vaihtoehto. Vaihtoehdon yleisimpänä perusteluna huoltajilla on Ruotsinkylän kyläkoulun säilyminen palveluverkossa mahdollisimman pitkään. Muut tätä vaihtoehtoa puoltavat tekijät ovat Lahelan ja Ruotsinkylän välisen yhteisön rakentuminen ja alkuperäisessä suunnitelmaratkaisussa pysyminen.

Huoltajien enemmistön näkemyksen mukaan vaihtoehto A) Ruotsinkylän yhdistyminen Riihikallion kouluun 8/2025, olisi vaihtoehdoista huonompi. Yleisimmin esitetyt perustelut koskivat nopeaa aikataulua, kyläkoulun etujen menettämistä ja lapsille tulevien muutosten nopeuden vuoksi. Riihikallio on osalle perheistä luonteva lähikouluvaihtoehto ja vaihtoehdoista paras omalle perheelle. Myös vuoteen 2025 sijoittuvasta aikataulusta kuultiin muutamia huoltajien puoltavia näkemyksiä.

Kuntalaiskysely

Kuntalaisvaikutusten esittämiseksi julkaistiin tiedote ja avoin kysely 26.4.2024 kunnan verkkosivuilla ja viestintäkanavissa. Vastausaikaa kyselyssä oli 5.5.2024 asti. Vastauksia kyselyyn tuli 77, ja vastaukset on esitetty liitteessä 11. Kuntalaiskyselyn vastaukset palveluverkon kehittämiseen.

Vaihtoehdon A) Ruotsinkylän koulun yhdistyminen Riihikallion kouluun 8/2025 keskeisimmiksi hyödyiksi koettiin suurempi yhteisö oppilaiden ja henkilöstön kannalta, monipuolisempi opetus, nopeampi aikataulu terveellisten ja turvallisten tilojen saamiseksi, keskitettyjen palveluiden tarjoaminen hajautetun palveluverkon sijasta sekä taloudelliset säästöt. Vaihtoehdon haitoiksi koettiin aikataulun nopeus lasten ja perheiden kannalta sekä vaihtoehdon yllättävyys alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna sekä koulumatkat.

Vaihtoehdon B) Ruotsinkylän koulun yhdistyminen Lahelan kouluun 8/2029 keskeisimmiksi hyödyiksi koettiin sujuva kulkuyhteys ja yhteisöllisyyden kokemus Lahelan suuntaan sekä alkuperäisessä yhdistymisvaihtoehdossa pysyminen, koska se on ollut perheillä tiedossa. Hyödyksi koettiin myös Ruotsinkylän koulun säilyminen palveluverkossa mahdollisimman pitkään, pienen koulun edut verrattuna isompaan kouluun ja Ruotsinkylän kuuluminen Lahelan alueen yhteisöön. Vaihtoehdon haitoiksi koettiin vielä pitkään jatkuvat sisäilmaongelmat ja väistötiloissa toimimisen jatkuminen ja kulurakenne.

Kuntalaiskyselyssä asetuttiin enemmän vaihtoehdon B) Ruotsinkylän yhdistyminen Lahelan kouluun kannalle.


4 Johtopäätökset

Riihikallioon siirtymisellä tavoitellaan uusien koulurakennusten tuomia hyötyjä alkuperäisessä aikataulussa 2025. Ruotsinkylän koulun tiloissa on ollut vakavia sisäilmaongelmia, joiden väliaikaiseksi ratkaisuksi koulun tontille on hankittu väistötilarakennus ennen uuteen kampukseen siirtymistä. Keittiö- ja ruokalatiloissa ei saa olla pitkiä aikoja terveysviranomaisten suosituksen mukaisesti (Liite 7. Ruotsinkylän koulun kohdekohtainen sisäilmaryhmän muistio 9.3.2020).

Palveluverkon kehittämisen tavoitteena on tarjota uudet terveelliset, turvalliset ja modernit oppimisen tilat palveluverkkosuunnitelman mukaisesti. Ruotsinkylän koulun toimiessa väliaikaisiksi tarkoitetuissa väistötiloissa on katsottu tarkoituksenmukaisena tarjota uudet tilat Ruotsinkylän koulun oppilaille heti, kun palveluverkon kehittäminen sen mahdollistaa.

Huoltajien näkemyksissä tuli esiin pääasiassa kannanottoja kyläkoulun säilyttämisestä ja pienen yksikön koettujen etujen säilyttämisestä mahdollisimman pitkään. Huoltajien mielestä kyläkoulun säilyminen ja suunnitelman väljempi aikataulu ovat keskeisimmät perustelut Ruotsinkylän yhdistymiseksi Lahelan kouluun 2029.

Huoltajien näkemyksissä tuli esiin varsin vähän eroja kahden vertailtavan vaihtoehdon, Riihikallion ja Lahelan koulujen, hyödyistä, haitoista ja huomioon otettavista asioista lasten ja perheiden kannalta. Ruotsinkylän yhteisön koettiin liittyvän luontaisemmin Lahelan kuin Riihikallion suuntaan. Eroja vaihtoehtoina arvioitavien Riihikallion ja Lahelan koulujen pedagogiikassa, turvallisuudessa, oppilaiden tarpeisiin vastaamisessa tai yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentamisessa ei ole tullut huoltajien toimesta esiin.

Oppilaiden kouluihin sijoittumisen osalta on hyvä huomioida, että ensisijaisen oppilaaksioton alueita arvioidaan palveluverkon edistymisen ja oppilasmäärien muutosten yhteydessä. Tällöin on mahdollista arvioida esimerkiksi koulunsa elokuussa 2025 aloittavien oppilaiden osalta, osoitetaanko Lahelan eteläisen osan oppilaille koulupaikka Vaunukankaan, Nahkelan vai Riihikallion koulusta.  Huoltajilla on mahdollisuus hakea myös toissijaista koulupaikkaa lapselleen muusta kuin ensisijaisesta koulusta muidenkin kuin koulunsa aloittavien oppilaiden osalta. Toissijaisesta oppilaaksiotosta päätöksen tekee kyseisen koulun rehtori.

Valmistelussa ei ole arvioitu kyläkoulun säilyttämistä vaan kahden eri kampukseen vertailtavan yhdistymisvaihtoehdon hyötyjä, haittoja ja huomioon otettavia asioita. Kahden vaihtoehdon, yhdistyminen Riihikallioon 8/2025 tai yhdistymisen Lahelaan 8/2029, väliset erot ovat erot eivät ole kovin merkittäviä. Kummassakin vaihtoehdossa oppilaat siirtyvät pienemmästä yksiköstä isompaan yksikköön ja alakoulusta yhtenäiskouluun. Keskeiset erot vaihtoehtojen välillä ovat yhdistymisen aikataulussa, aikataulun riittävyydessä muutokseen sopeutumiseen ja vaihtoehdon A tarjoamassa merkittävässä säästöpotentiaalissa. Aikaisempi vaihtoehto A) Yhdistyminen Riihikallion kouluun 8/2025 mahdollistaa myös poistumisen ruokala-keittiötiloista, jotka on todettu vain tilapäiseen käyttöön soveltuviksi.

Palveluverkkosuunnitelmassa päätetyn aikataulun mukaisesti Ruotsinkylän koulun yhdistyminen Lahelan kouluun oli määrä tapahtua vuonna 2025. Päätös Ruotsinkylän koulun yhdistymisestä yhtenäiseen peruskouluun on tehty jo vuonna 2018 valtuuston hyväksyttyä palveluverkkosuunnitelman (12.11.2018 § 124). Näin ollen yhdistyminen Riihikallion kouluun 8/2025 ei ole aikataulullisesti tai oppilaiden ohjautumisen kannalta uusi muutos. Puolet Ruotsinkylän koulun oppilaista ohjautuisi joka tapauksessa Riihikallion kouluun.

Valmistelussa merkittäväksi lasten etua puoltavaksi tekijäksi on nopeampi aikataulu, koska oppilaille koituvia hyötyjä saavutetaan vaihtoehdossa A) Ruotsinkylän koulun yhdistyminen Riihikallion kouluun neljä vuotta aikaisemmin kuin vaihtoehdossa B) Ruotsinkylän koulun yhdistyminen Lahelan kouluun. Lasten edun mukaisia oppilaille koituvia hyötyjä on arvioitu olevan esimerkiksi

  • turvalliset ja terveet tilat kaikkien tilojen osalta,
  • puhdas sisäilma,
  • kasvun ja oppimisen monimuotoisiin tarpeisiin suunnitellut joustavat tilat,
  • taito- ja taideaineiden opetuksen tilojen monipuolistuminen,
  • oppilaan tuen ja opiskeluhuollon palveluiden saavutettavuuden paraneminen,
  • valinnaisainemahdollisuuksien lisääntyminen,
  • oppilaan vuosiluokan mukainen opetusryhmä ja
  • laajemmat mahdollisuudet kaveri- ja ystävyyssuhteiden luomiseen.


Suunnitelmana on jättää Ruotsinkylän koulun liikuntasali edelleen kuntalaisten hyödynnettäväksi.

Talouden näkökulmasta Riihikallioon siirtyminen toisi 200 000 euroa vuosittaista ja lähes miljoonan euron kokonaistaloudellista säästöä. Kunnan tiukkenevassa taloustilanteessa satojen tuhansien eurojen vaikutus on merkittävä. Tilapäisestä väistötilaratkaisusta voidaan luopua ja välttää uusien optiovuosien kallis ulkoinen vuokra 72 965 euroa / vuosi. Tällä ratkaisulla voidaan tuottaa selkeitä säästöjä.

Kummallakin vaihtoehdolla on vaikutuksia Ruotsinkylän koulun oppilaisiin ja heidän perheisiinsä sekä henkilöstöön. Aikaa muutokseen valmistautumiseen arvioidaan molemmissa vaihtoehdoissa olevan riittävästi. Vaihtoehdossa 1 valmistautumiseen on aikaa yksi vuosi ja vaihtoehdossa B neljä vuotta. Keskeistä on huolehtia, että lasten edun mukaisia tarpeita voidaan huomioida ja kehittää yhdessä Ruotsinkylän koulun ja Riihikallion tai Lahelan koulun yhteisön kanssa. Muutosta on lisäksi arvioitu seuraavasti:

  • Puhdas sisäilma ja terveysturvallisuus: Oppilailla ja koulun koko henkilöstöllä (mukaan lukien ruokapalvelutyöntekijät) on oikeus terveellisiin ja turvallisiin olosuhteisiin niin pian kuin mahdollista.
  • Turvallisuus ja hyvinvointi: Oppilaiden henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tukeminen muutoksessa on tärkeää. Koettuihin huoliin isomman koulun turvattomuudesta voidaan vaikuttaa osallistavan ja yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentamisella.
  • Yhteisöllinen toimintakulttuuri: Yhteisöllisyyden kokemus on tärkeä osa luottamuksen, turvallisuuden ja hyvinvoinnin rakentumisessa. Uuteen yhteisöön voi tutustua jo ennen yhdistymistä. Ruotsinkylän oppilaille on tärkeää, että tutut luokkayhteisöt säilyvät yhdistymisessä. Uudet yhteisöt tarjoavat myös mahdollisuuksia uusiin kaverisuhteisiin.
  • Oppilaiden yksilölliset tarpeet: Oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin voidaan vastata kaikissa Tuusulan kouluissa. Joustavilla tuen muodoilla ja yhteisopettajuuden keinoin oppilaat saavat tarvitsemaan tukea kaikissa Tuusulan kouluissa.
  • Koulumatkojen pituus ja turvallisuus: Koulumatka muuttuu kaikilla oppilailla, osalla pidemmäksi, osalla lyhyemmäksi. Turvallinen kevyen liikenteen reitti on tarjolla sekä Lahelaan että Riihikallioon. Koulumatkan harjoittelu yhdessä huoltajan kanssa on tärkeää. Pisimmille matkoille on tarjolla koulukyyti.


Option käytöstä tehtävä päätös puoli vuotta ennen optiokauden alkamista.


5 Yhteenveto

Palveluverkkouudistus etenee kuntastrategian mukaisesti. Vuosittaisessa talousarviokäsittelyssä on esimerkiksi talouden, kaavoituksen ja oppilasmäärien kehityksen osalta tehty pieniä muutoksia. Ruotsinkylän koulu yhdistyy palveluverkkosuunnitelman aikataulun mukaisesti, koska siellä on ollut sisäilmaongelmia, jotka on ratkaistu väistötiloilla muiden kuin keittiö-ruokalatilojen osalta.

Palveluverkon edistyessä on tullut mahdollisuus luopua Ruotsinkylän väistötiloista johtuvista ulkoisista vuokrakustannuksista ja mahdollisista remonttikustannuksista. Samalla voidaan saavuttaa säästöjä rakennuksen ylläpitokustannuksista ja opetuksen kustannuksista heikentämättä palvelun laatua. Vaihtoehdon A) Ruotsinkylän yhdistyminen Riihikallion kouluun tarjoama 200 000 euron vuotuinen kustannussäästö puoltaa yhdistymistä Riihikallion kouluun. Kuntataloudessa on haastavat ajat edessä, mistä johtuen emme voi jättää melkein miljoonan euron kumulatiivista säästöä käyttämättä. Vaikutusten arvioinnissa on hyvä huomioida oppilaskohtaisen hinnan tasa-arvoinen muodostuminen.

Ruotsinkylän koulu on hyväksytyn palveluverkkosuunnitelman mukaisesti siirtymässä osaksi suurempaa yhtenäiskoulua. Lasten kokonaisedun ensisijaisuuden vuoksi neljä vuotta aikaisemmin saavutettavat hyödyt terveellisistä, turvallisista ja moderneista oppimisympäristöistä on merkittävä asia. Riihikallion uusi kampus on hyvin suunniteltu ja oppilaalle erittäin laadukas oppimisympäristö, jossa kaikki resurssit ovat kunnossa (mitoitus ja laatu).

Ruotsinkylän koulun osalta palveluverkon kehittäminen vaihtoehdon A) Ruotsinkylän koulun yhdistyminen Riihikallion kouluun 8/2025 mukaisesti tarjoaa terveellisten ja turvallisten tilojen, oppilaille arvioitujen pedagogisten hyötyjen, toiminnallisen laadun ja kokonaistaloudellisten vaikutusten näkökulmista parhaan vaihtoehdon.

 

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

  • vaihtoehdon A mukaisesti Ruotsinkylän koulu yhdistetään Riihikallion kouluun elokuussa 2025 uuden lukuvuoden käynnistyessä valtuuston aiemmin päättämien palveluverkkosuunnitelman toteuttamislinjausten mukaisesti.​
     

Päätös

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

  • vaihtoehdon A mukaisesti Ruotsinkylän koulu yhdistetään Riihikallion kouluun elokuussa 2025 uuden lukuvuoden käynnistyessä valtuuston aiemmin päättämien palveluverkkosuunnitelman toteuttamislinjausten mukaisesti.
  • lisäksi lautakunta päätti tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
     

 

Eriävä mielipide

  • Jäsen Mirka Kovalainen jätti päätökseen seuraavan eriävän mielipiteen:

    Kasvatus- ja sivistyslautakunta 14.5.2024 § 48

    ERIÄVÄ MIELIPIDE

    § 48 Palveluverkkosuunnitelman toteuttaminen Ruotsinkylän koulun osalta

    Jätän eriävän mielipiteen asiassa. Esittelymateriaalit ja yleisesti ottaen asian valmistelu on osittain puutteellista ja taustamateriaaleissa perustellaan asiaa väärin argumentein.

    On erikoista, että Ruotsinkylän koulun kohdalla vedotaan sisäilmaongelmiin vaikka nimenomaan sisäilmaoireista ei ole vuosiin tullut ilmoituksia. Jopa kohdekohtainen sisäilmatyöryhmä on voitu lakkauttaa joitakin vuosia sitten. Paviljonkitiloissa näitä ongelmia ei ole ollut.

    Näkemykseni mukaan lapsivaikutusten arviointi on tehty puutteellisesti. Hallintolain mukainen kuulemistilaisuus on järjestetty kerran 4/2024 vanhemmille. Lapsivaikutusten arvionti tulisi ulottaa koskemaan laajempaa kokonaisuutta; vaikutusta lasten ja heidän perheiden arkeen, terveyteen, ihmissuhteisiin, turvalliseen liikkumiseen, oppimiseen ja vapaa-aikaan. Arvioinnin tulisi olla kattavaa eikä sitä voida tehdä yhden kuulemistilaisuuden perusteella. Kunnassa on turha liputtaa lapsimyönteisyydellä ja lapsivaikutusten arvioinneilla jos todellisuus on kuitenkin toista.

    Tuusulan kunnan päätöksenteko pitää olla pitkäjänteistä ja systemaattista. Aiemmin vanhemmille on palvelulupauksena kerrottu että Ruotsinkylässä koulunkäynti voi jatkua siihen asti kunnes Lahelaan valmistuu uusi koulu. Tästä olisi pitänyt pitää kiinni.

    Ruotsinkylän koulun jatkoa on kannatettu laajasti kuntalaiskyselyissä, adresseissa ja vanhempien keskuudessa tehtävällä kyselyllä. Varsin yksimielisten kuntalaismielipiteiden täytyy myös painaa päätöksenteossa.

    Mirka Kovalainen

    kasvatus- ja sivistyslautakunnan jäsen

Kokouskäsittely

Tämä asia käsiteltiin kokouksessa § 49 ja § 50 käsittelyn jälkeen.

Puheenjohtajan avattua keskustelun, jäsen Kovalainen esitti muutosehdotuksena, että vaihtoehdon B) mukaisesti Ruotsinkylän koulu siirtyy osaksi tulevaa Lahelan koulua elokuussa 2029.

Jäsen Väyrynen kannatti jäsen Kovalaisen muutosehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosesitys, asia ratkaistaan äänestämällä. Lautakunta hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat jäsen Kovalaisen tekemää muutosesitystä äänestävät EI.

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat jäsenet Kyösti Lehtonen, Sanna Lehtonen, Ville Raevuori, Emmi Sirniö, Sirpa Viiru, puheenjohtaja Anna Yltävä, varapuheenjohtaja Topi Korpinen
  • ei-äänen antoivat jäsenet Marko Ceder, Mirka Kovalainen, Virva Saari, Mari Vesa, Martti Väyrynen

·      

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa-ääntä ja 5 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen lautakunnan päätökseksi.

 

Valmistelija

Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Kai Lange, tilapalvelupäällikkö, kai.lange@tuusula.fi
Kirsi Hanski, ruokapalvelupäällikkö, kirsi.hanski@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • että vaihtoehdon A mukaisesti Ruotsinkylän koulu yhdistetään Riihikallion kouluun elokuussa 2025 uuden lukuvuoden käynnistyessä valtuuston aiemmin päättämien palveluverkkosuunnitelman toteuttamislinjausten mukaisesti.​
     

Päätös

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • että vaihtoehdon A mukaisesti Ruotsinkylän koulu yhdistetään Riihikallion kouluun elokuussa 2025 uuden lukuvuoden käynnistyessä valtuuston aiemmin päättämien palveluverkkosuunnitelman toteuttamislinjausten mukaisesti.​


Lisäksi kunnanhallitus toivoo, että kiinnitetään erityistä huomiota ryhmäytymiseen ja sujuvaan siirtymiseen.

Eriävä mielipide

Kati Lepojärvi, Elisa Laitila ja Johanna Sipiläinen jättivät päätökseen seuraavan eriävän mielipiteen:

KUNNANHALLITUS 20.5.2024 § 203

ERIÄVÄ MIELIPIDE

Esitimme, että kunnanhallitus puoltaisi Tuusulan kunnan palveluverkkosuunnitelman strategista ja ennustettavaa toteuttamista, ja pitäisi kiinni viimeksi viime vuonna talousarviokäsittelyssä tehdystä päätöksestä, jonka mukaan Ruotsinkylän koulu siirtyy Lahelan kampukseen kampuksen valmistuessa.

Kuntalaisten tulee voida luottaa pitkäjänteiseen päätöksentekoon, jonka mukaan suunnitella perheidensä arkea ja koulupolkua. Valmistelussa ja päätöksenteossa ei voi tehdä äkillisiä täyskäännöksiä varsinkaan ilman tarkkaa vaikutusten arviointia, vakaita ja varmistettuja perusteluita ja huolellista, aidosti osallistavaa valmistelua.

Kunnan osallistuminen Unicefin lapsiystävällinen kunta -toimintaan sekä sitoutuminen lapsivaikutusten arviointiin velvoittaa kuntaa tekemään päätöksenteon pohjaksi perusteellisen arvioinnin, jossa huomioidaan lasten etu, mukaan lukien myös sosiaalisten suhteiden ja yhteisöllisyyden merkitys sekä vanhempien ja henkilöstön enemmistön kanta. Kunta ei tätä päätöstä valmistellessaan arvioinut näitä tekijöitä, eikä ottanut huomioon sitä kiistatonta tosiasiaa, että miltei kaikki vanhemmat, koko henkilökunta sekä valtaosa kuntalaiskyselyyn vastaajista puolsivat Ruotsinkylän koulun siirtymistä Lahelaan Riihikallion sijaan.

Vanhempien vastausten perusteella kyse ei ole koulujen asettamisesta paremmuusjärjestykseen, vaan pikemminkin perheiden pitkän aikavälin suunnitelmista, yhteisöllisyydestä, käytännöllisyydestä ja turvallisemmasta koulutiestä. Täytyy muistaa, että myös niillä vanhemmilla, jotka toivovat lapsensa siirtyvän Riihikallioon, on täysi oikeus valita kouluksi Riihikallio.

Lahelan koulun rakentamisen lykkäämisestä syntyvät lisäkulut on huomioitu jo viime vuonna, kun valtuuston enemmistö siitä päätti. Silloin todettiin, että Ruotsinkylän koulun käyttökustannukset ovat erittäin maltilliset, eivätkä aiheuta kunnalle taloushaasteita. Tämä pitää yhä paikkansa: koulun sulkemisesta kiireaikataulussa esitetyt säästöluvut ovat pieniä ja osin myös epävarmoja.

Tuusula on osallisuuden mallikunta ja strateginen tavoitteemme on olla kasvatuksen ja koulutuksen kärkikunta. Kun yhdistämme nämä kaksi elinvoimatavoitteisiimme, pehmeisiin vetovoimatekijöihin, emme voi päätyä sellaiseen lopputulokseen, jossa päätöksiä tehdään henkilöstön ja kuntalaisten enemmistön ja perheiden näkemykset ja lasten oikeudet sivuuttaen, lyhytjänteisesti, pienten kustannussäästöjen vuoksi. Tällaisen päätöksenteon kustannukset voivat pitkällä aikavälillä olla paljon suuremmat, lasten hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden heikentymisen ja jopa pettyneiden perheiden poismuuton myötä. 

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana esittelijä muutti pohjaehdotusta siten,​ että pohjaehdotukseen lisättiin kohta: Lisäksi kunnanhallitus toivoo, että kiinnitetään erityistä huomiota ryhmäytymiseen ja sujuvaan siirtymiseen.

Muutettu pohjaesitys:
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • että vaihtoehdon A mukaisesti Ruotsinkylän koulu yhdistetään Riihikallion kouluun elokuussa 2025 uuden lukuvuoden käynnistyessä valtuuston aiemmin päättämien palveluverkkosuunnitelman toteuttamislinjausten mukaisesti.​


Lisäksi kunnanhallitus toivoo, että kiinnitetään erityistä huomiota ryhmäytymiseen ja sujuvaan siirtymiseen.

 

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, jäsen Kati Lepojärvi esitti seuraavan muutosehdotuksen jäsen Ari Nymanin kannattamana: Esitämme, että valtuusto pitää kiinni viimevuotisesta talousarvion yhteydessä tekemästään päätöksestä eli valitsee vaihtoehdon B) Ruotsinkylän koulun yhdistyminen Lahelan kouluun. Tästä haluaa pitää kiinni koulun henkilöstö, miltei kaikki vanhemmat ja myös kuntalaiskyselyyn vastanneiden aivan ehdoton enemmistö.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu esittelijän ehdotuksesta poikkeava muutosehdotus, on asia ratkaistava äänestämällä. Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "JAA" ja ne, jotka kannattavat Lepojärven tekemään muutosehdotusta, äänestävät "EI". 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin

  • 8 "JAA"ääntä (Outi Huusko, Kalle Ikkelä, Aila Koivunen, Arto Lindberg, Mika Mäki-Kuhna, Lilli Salmi, Anna Yltävä, Laura Åvall)
  • 4 "EI"-ääntä (Elisa Laitila, Kati Lepojärvi, Ari Nyman, Johanna Sipiläinen )

Puheenjohtaja totesi muutetun pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi.

Kati Lepojärvi, Elisa Laitila ja Johanna Sipiläinen jättivät päätökseen eriävän mielipiteen. Toimitettu kirjallinen perustelu eriävään mielipiteeseen on liitetty pöytäkirjaan.

Opetuspäällikkö Markus Torvinen, kehittämispäällikkö Katja Elo ja kiinteistönhoitopäällikkö Mika Savola selostivat asiaa kokouksessa. 

 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • että vaihtoehdon A mukaisesti Ruotsinkylän koulu yhdistetään Riihikallion kouluun elokuussa 2025 uuden lukuvuoden käynnistyessä valtuuston aiemmin päättämien palveluverkkosuunnitelman toteuttamislinjausten mukaisesti.​

Päätös

Valtuusto päätti

  • että vaihtoehdon B mukaisesti Ruotsinkylän koulu siirtyy osaksi tulevaa Lahelan koulua elokuussa 2029.

Kokouskäsittely

Valtuutettu Ruut Sjöblom saapui kokoukseen klo 18.11 asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa.

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, valtuutettu Vesa Hänninen esitti muutosehdotuksen valtuutettu Johanna Sipiläisen kannattamana, joka kuului seuraavasti:

  • Esitän että Ruotsinkylän koulu jatkaa alkuperäisen lupauksen mukaisesti siihen saakka, kunnes Lahelan kampus valmistuu.
  • Jatko edellyttää, että väistötilojen vuokrasopimusta saadaan jatkettua.
  • Tarpeeton keittiöremontti kyseiseltä ajalta tulee välttää. Sikäli kun kouluruoan kuljetus muusta keittiöstä sallitaan.

Käsittelyn aikana valtuutettu Matti Alanko esitti muutosehdotuksena, että valtuusto päättää vaihtoehdon B mukaisesti Ruotsinkylän koulun jatkosta. Valtuutettu Laura Vaarnas kannatti Alangon ehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kaksi samankaltaista kannatettua muutosehdotusta, voidaan ne todeta yhdeksi muutosehdotukseksi. Näin ollen, koska on tehty kunnanhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asia ratkaistava äänestämällä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta (vaihtoehto A), äänestävät "JAA" ja ne, jotka kannattavat Alangon ja Hännisen tekemään muutosehdotusta (vaihtoehto B,) äänestävät "EI". 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin

  • 22 "JAA"ääntä (Pasi Huuhtanen, Outi Huusko, Kalle Ikkelä, Jari Immonen, Sanna Kervinen, Topi Korpinen, Päivö Kuusisto,  Annika Lappalainen, Arto Lindberg, Janne Mellin, Mika Mäki-Kuhna, Ilari Roihuvuo, Lilli Salmi, Emmi Sirniö, Ilmari Sjöblom, Ruut Sjöblom, Jorma Sulander, Mika Timonen, Lauri Untamo, Eemi Vaherlehto, Anna Yltävä, Laura Åvall
  • 29 "EI"-ääntä (Matti Alanko, Jari Anttalainen, Hanna Catani, Kari Friman, Vesa Hänninen, Aarno Järvinen, Aila Koivunen, Mirka Kovalainen, Elisa Laitila, Mila Lehtonen, Kati Lepojärvi, Ari Loponen, Karita Mäensivu, Ari Nyman, Tuija Reinikainen, Kirsti Ruislehto, Risto Rämö, Jari Räsänen, Jussi Salonen, Erja Sarenius-Salmenkivi, Henri Savolainen, Johanna Sipiläinen, Raimo Stenvall, Tapio Tammilehto, Laura Vaarnas, Cecilia Veikkolainen, Mari Vesa, Margita Winqvist, Anu Åberg). 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 22 jaa-ääntä ja 29 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi muutosehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Asian käsittelyn jälkeen pidettin tauko klo 19.33- 19.58.

Kehittämispäällikkö Katja Elo, opetuspäällikkö Markus Torvinen ja kiinteistöhuoltopäällikkö Mika Savola poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 19.33. 

Liitteet


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm