Valtuusto, kokous 17.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 79 Tuusulan Jäähalli Oy, omavelkainen lainatakaus

TUUDno-2024-1290

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan Jäähalli Oy (”Yhtiö”) on Tuusulan kunnan 100 prosenttisesti omistama tytäryhtiö. Yhtiö toimii Hyrylän urheilukeskuksen alueella ja tukee omalla toiminnallaan Tuusulan kunnan strategian toteuttamista. Yhtiö osallistuu aktiivisesti urheilukeskuksen ja alueen kokonaiskehittämiseen ja täydentää sitä jääurheilun osalta.  

Tuusulan kunta luovutti kunnanhallituksen 2.9.2022 § 306 päätöksen mukaisesti kaupalla kunnan suorassa omistuksessa olleen jäähallirakennuksen Tuusulan Jäähalli Oy:lle (myöhemmin Yhtiö). Kaupan tarkoituksena oli vauhdittaa urheilukeskuksen jääurheilun palveluiden ja olosuhteiden kehittämistä. Kaupan myötä syntyi suurempi jäähalliyhtiö, joka operoi ja kehittää hallien toimintaa jatkossa yhtenä organisaationa. Perusajatuksena oli saavuttaa sekä toiminnallisia että taloudellisia synergiaetuja jääaikavuorojen myynnissä, hallin ylläpidossa ja tulevissa investoinneissa.  

Yhtiön kaksi jäähallia antavat mahdollisuuden laadukkaaseen jääurheilutoimintaan Tuusulassa ja tukevat erityisesti nuorison liikunta- ja urheilutoiminnan edellytyksiä ja kehittämistä. Tulevina vuosina Yhtiö pyrkii kehittämään tiloja paremmin lajiharjoittelua tukeviksi. Tulevat investoinnit toteutetaan taloudellisesti ja tehokkaasti. Lisäksi kaikessa toiminnassa ja ratkaisuissa noudatetaan kestävän kehityksen ja ekologisuuden periaatteita. Yhtiöllä on suunnitteilla kehittää hallin puku- ja oheistiloja sekä ottaa käyttöön aurinkovoimala, joka tuottaman energian Yhtiö pystyy hyödyntämään kokonaisuudessaan. Lisäksi kylmälaitteiden uusinnan yhteydessä pyritään lämmön talteenoton maksimaaliseen hyödyntämiseen.  

Yhtiön lainan tarve vuoden 2024 investointeihin sekä arvioidut hyödyt: 

  1. Pukuhuone saneeraus 98 700,00 euroa 

  • Arvioitu lisääntynyt jäänmyynti per vuosi 15 000 euroa 

 

  1. Kuivaushuone saneeraus, arvio   32 000,00 euroa 

  • Arvioitu tuotto per vuosi 4 250,00 euroa 

 

  1. Uusi ilmanvaihtokone   25 000,00 euroa 

  • IV-koneen vaihto välttämätön, nykyinen laite on alitehoinen  

 

  1. 1. aurinkovoimala   59 800,00 euroa 

  • tuotto vuodessa 104000 kWh -13 000,00 euroa 
  • takaisinmaksuaika 5-7 vuotta 
  • aurinkovoimalan vaikutus sähkön säästöön 10%  

 

Yhtiön kassa on tälle hetkellä noin 80 000 euroa. Yhtiön lainantarve suunnitelluille investoinneille on enimmillään 215 500 euroa.  

Lainatakaus 

Tuusulan Jäähalli Oy pyytää 28.5.2024 päivätyllä hakemuksellaan Tuusulan kuntaa myöntämään omavelkaisen takauksen Yhtiön suunnitelluille investointihankkeita varten otettavalle lainalle.  

Yhtiö perustelee hankkeita sekä hankkeen rahoituksen vakuudeksi tarvittavan takauksen myöntämistä lasten ja nuorten sekä aikuisharrastajien olosuhteiden parantamisella, kasvavilla harrastajamäärillä sekä vuorojen hyvällä kysynnällä sekä hankkeen taloudellisella kannattavuudella. Kannattavuutta Yhtiö perustelee myös sillä, että aurinkovoimalan arvioitu takaisinmaksuaika on 5-7 vuotta.  

Kuntalaki säätelee kunnan myöntämien takausten edellytyksiä. Kuntalain 129 §:n mukaan 

  • Kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. 
  • Kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa.  
  • Sen estämättä, mitä yllä säädetään, kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, joka liittyy sen liikuntalain (390/2015), kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (728/1992), museolain (729/1992), teatteri- ja orkesterilain (730/1992) tai nuorisolain mukaisen tehtävän edistämiseen. Takauksen ja muun vakuuden antamisen edellytyksistä on kuitenkin voimassa, mitä siitä erikseen säädetään. Lisäksi kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, jos se perustuu lain perusteella hyväksyttyyn tukiohjelmaan tai yksittäiseen tukeen tai liittyy yhteisölle tai säätiölle annettuun palveluvelvoitteeseen.  
  • Kunnan on lisäksi otettava huomioon, mitä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklassa säädetään. 

Yhtiössä harjoitettavan toiminnan tarkoitus on liikunnan yleisten edellytysten luominen joka ei ole liikuntalain perusteella tulkittavissa markkinoilla toimimiseksi, kun toimintaa ei harjoiteta nimenomaisesti liiketoiminnallisin tavoittein ja perustein. Yhtiön toimintaan voidaan BDO:n 25.5.2022 antaman jäähallien yhdistymisselvityksen mukaisesti myöntää ryhmäpoikkeusasetuksen 55 artiklan mukaisten reunaehtojen mukaisesti toimintatukea. Kun mahdollinen velka liittyy liikuntalain 5 §:n mukaisten tehtävien suorittamiseen, ei velan korko ole välttämätöntä olla markkinaehtoinen. Velalle tulee kuitenkin kaikissa tilanteissa olla riittävät vastavakuudet. 

Kuntalain 129 § vaatimukset huomioiden, kunnan sekä Yhtiön talouden tunnuslukujen sekä ennustelaskelmien perusteella arvioituna voidaan todeta, että myönnettäväksi esitettävä takaus ei vaaranna kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Takaukseen ei myöskään sisälly kuntalaissa tarkoitettua merkittävää taloudellista riskiä. Takauksen vastavakuudet kattavat osaltaan kunnan taloudellista riskiä. 

Yhtiöllä on tällä hetkellä korollista velkaa rahoituslaitoksille 40 000 euroa. Lisäksi Yhtiöllä on 439 600 euron laina Tuusulan kunnalle, jonka vakuudeksi Yhtiö on jälkipantannut 1 177 000 euron ensisijaiset panttikirjat maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-0013-0000-L2.  

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että 

VALTUUSTO päättää 

  • antaa enintään 215 500 euron omavelkaisen takauksen Tuusulan Jäähalli Oy:n vieraan pääoman ehtoisen velkakirjalainan vakuudeksi 
  • että kunnan takaus kattaa taattavan pääoman lisäksi korot, viivästyskorot sekä muut mahdolliset kulut 
  • että taattavan lainan laina-aika on enintään 7 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin 6 kk:n välein  
  • että takausprovisio on 0,80 % p.a. taattavan lainan maksamattomasta pääomasta 
  • että kunnan takauksen vastavakuudeksi Yhtiö on jälkipantannut 1 177 000 euron ensisijaiset panttikirjat 40 000 euron rahalaitoslainojen jälkeen    
  • valtuuttaa talousjohtajan päättämään takauksen tarkemmat ehdot. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 
 

Kokouskäsittely

Vs. talousjohtaja Heli Hippeläinen selosti asiaa kokouksessa. 

Ehdotus

Valtuusto päättää 

  • antaa enintään 215 500 euron omavelkaisen takauksen Tuusulan Jäähalli Oy:n vieraan pääoman ehtoisen velkakirjalainan vakuudeksi 
  • että kunnan takaus kattaa taattavan pääoman lisäksi korot,​ viivästyskorot sekä muut mahdolliset kulut 
  • että taattavan lainan laina-​aika on enintään 7 vuotta,​ lyhennysohjelma tasalyhennyksin 6 kk:n välein  
  • että takausprovisio on 0,​80 % p.a. taattavan lainan maksamattomasta pääomasta 
  • että kunnan takauksen vastavakuudeksi Yhtiö on jälkipantannut 1 177 000 euron ensisijaiset panttikirjat 40 000 euron rahalaitoslainojen jälkeen    
  • valtuuttaa talousjohtajan päättämään takauksen tarkemmat ehdot. 

Päätös

Valtuusto päätti

  • antaa enintään 215 500 euron omavelkaisen takauksen Tuusulan Jäähalli Oy:n vieraan pääoman ehtoisen velkakirjalainan vakuudeksi 
  • että kunnan takaus kattaa taattavan pääoman lisäksi korot,​ viivästyskorot sekä muut mahdolliset kulut 
  • että taattavan lainan laina-​aika on enintään 7 vuotta,​ lyhennysohjelma tasalyhennyksin 6 kk:n välein  
  • että takausprovisio on 0,​2 % p.a. taattavan lainan maksamattomasta pääomasta 
  • että kunnan takauksen vastavakuudeksi Yhtiö on jälkipantannut 1 177 000 euron ensisijaiset panttikirjat 40 000 euron rahalaitoslainojen jälkeen    
  • valtuuttaa talousjohtajan päättämään takauksen tarkemmat ehdot. 

Esteellisyys

  • Henri Savolainen

Kokouskäsittely

Valtuutettu Henri Savolainen ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 5 mukaisesti esteellinen (yhteisöjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, pormestari Ikkelä esitti muutosehdotuksena, että takausprovisio on 0,​2 % p.a. taattavan lainan maksamattomasta pääomasta. Valtuusto hyväksyi Ikkelän muutosehdotuksen yksimielisesti.
 


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm