Perustelut
Rykmentinpuiston työpaikka-alueelle sijoittuva, VL-alueen kevyt väylän ja maisemointivallin suunnitelmaehdotus, piir.no 2097/60-64,71 on ollut nähtävillä 7.12.-20.12.2023.
Lähtökohdat
Suunnitelmaehdotus koskee Rykmentinpuiston työpaikka-alueen VL-alueille sijoittuvaa kevytväylä yhteyttä, joka kaavaan on merkitty ”baana” merkinnällä. Baanalla on kaavassa tarkoitettu ohjeellista jalankululle ja pyöräilylle varattua laatukäytävää. Kevyen liikenteen väylä on osa Rykmentinpuiston osayleiskaavaa, jossa baana kaavoituksen edistyessä yhdistyy Hyrylän keskustan kevytväylä verkostoon Rykmentinpuiston keskuksessa.
Lisäksi suunnitelmaan sisältyy Rykmentinportinkadun länsipuolelle, VL-alueelle tuleva maisemointivalli. Vallin rakentamisessa hyödynnetään Sulan TP-alueelta tulevia saatavia seula-alite massoja.
Kevytväylä 1:n rakentaminen tuli ajankohtaiseksi Rykmentinpuiston TP-alueen tonttien rakentamisen myötä, kun alueelle työssäkäyvät tarvitsevat kevytväylä yhteyden Tuusulan itäväylän bussipysäkeille.
Kevytväylä 2:n rakentamistarve johtuu VL-alueelle rakennettavan maisemointivallista. Kevytväylä 2 tulee aluksi toimimaan työmaatienä maisemointivallin rakentamisen aikana.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Kevytväylän pituus Rykmentinportinkadun länsipuolella (kevytväylä 2) noin 140 metriä ja itäpuolella (kevytväylä 1) noin 350 metriä. Kevytväylän leveys on 6,0 metriä.
Maisemointivallin täyttöihin käytetään Sulan alueen kunnallistekniikan rakentamisesta syntyviä seula-alite massoja. Vallin rakenne on esitetty maisemointivallin leikkauspiirustuksessa (2097-71). Pohjamaan päälle ennen läjitysmassoja asennetaan ensin suodatinkangas, bentoniittimatto, sitten 30 cm kuivatuskerros ja suodatinkangas. Läjitymassojen päälle vastaavasti tulee myös bentoniittimatto sekä 1,0 metrin puhtaan maan kerros.
Päällysteet ja istutukset
Kevytväylille on suunniteltu asfalttipäällyste. Kevytväylien yhteyteen ei tule istutuksia.
Maisemointivalli metsitetään.
Vesihuolto ja kaapelit
Suunnitelmaan ei sisälly vesihuoltoa.
Kuivatus
Kevytväylien ja maisemointivallin kuivatus perustuu avo-ojiin.
Valaistus
Kevytväylille rakennetaan led-valaistus. Suunnitelmiin on merkitty alustavat valaisimien sijainnit. Maisemointivallia ei valaista.
Toteutus
Kevytväylät on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman pian. Väyliä ei kuitenkaan ensimmäisessä vaiheessa toteuteta lopullisessa 6,0 metrin leveydessä. Väylät toteutetaan aluksi 3,0 metrin leveydessä ja rakennetaan lopulliseen leveyteen vasta kun baana kaavoituksen myötä baana jatkuu Hyrylän suuntaan.
Meluvallin toteuttaminen ei ole vielä täysin varmaa. Stabilointimassojen sijoittaminen meluvalliin vaatii ympäristöluvan. Meluvalli rakennetaan, mikäli puistosuunnitelma hyväksytään ja mikäli hankkeelle saadaan ympäristölupa. Ympäristölupahakemus on tällä hetkellä tekeillä ja hakemus jätetään vireille mahdollisimman pian.
Suunnitelmaehdotuksesta on jätetty nähtävillä olo aikana yksi muistutus.
Muistutus 1, Keski-Uudenmaan polkijat ry
Suunnitelmaehdotus koskee kaavaan merkittyä ”baanaa”. Baanalla on kaavassa tarkoitettu ohjeellista jalankululle ja pyöräilylle varattua laatukäytävää. Yleisesti ottaen baanalla tai laatukäytävällä tarkoitetaan pyörätietä, jonka poikkileikkaussekä risteyksien reittihierarkiaa tukevat väistämisvelvollisuudet erottuvat baanan käyttäjien eduksi. Usein myös baanoilla käytetään värillistä (punaista) asfalttipäällystettä pyörätien puolella erotuksena jalkakäytävästä. Esitetty aluksi toteutettava 3,0 m kapea yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie ei toteuta mitään laatukäytävän elementtejä. Myöhemmin toteutettava levennys 6,0 m jää laadullisesti vajaaksi mikäli jalankulun ja pyöräliikenteen erottelua ei toteuteta. Ehdotamme suunnitelmaa korjattavaksiseuraavasti
● siinä toteutetaan vähintään jalankulun ja pyörätien erottelu nykysuositusten vähimmäismitoitukset täyttäen
● muutetaan Rykmentinportinkadun risteyksen väistämisvelvollisuudetsiten, että baanan käyttäjillä on etuajo-oikeus ja ajoradalle osoitetaan väistämisvelvollisuusjoko liikennemerkillä B5 tai B7.
● Baanan suuntaisesti ei tule olla korkeuseroa risteyksessä.
Vastine 1
Suunnitelmaehdotukseen on virheellisesti merkitty baana yhdistetyttynä kevyen liikenteen väylänä. Liikennemerkiksi korjataan D7.1 "pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain". Suunnitelmaan merkitään myös pyörätie osuuden leveydeksi 4,0 metriä ja jalkakäytävä osuuden 2,0 metriä - väyläviraston ohjeistuksen mukaisesti.
Suojatien kohdalle lisätään merkki B7 "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa ja suojatien kohdalle lisätään loiva raskaalle liikenteelle soveltuva korotusalue.
Suunnitelmaan lisätään pyöräilyn ja jalankulun erottava valkoinen massaraita.
Baanalle ei tule tavanomaisesta poikkeavaa korkoeroa risteysalueella (kevyen liikenteen kulkusuunnassa).
Rykmentinporttinkatuun rajoittuva maankäyttö ja sen aiheuttama liikenne huomioon ottaen väistämisvelvollisuuden muutos baanan ja kadun ristyskohdassa on sen verran merkittävä muutos, että suunnitelmat on syytä laittaa uudelleen nähtäville.
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä suunnitelmasta annetun vastineen ja suunnitelmiin tehdyt muutokset
- laittaa suunnitelmamuutosten johdosta suunnitelmat uudelleen nähtäville.