Perustelut
Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen Pasila-Riihimäki liikenteen välityskyvyn nostaminen vaihe 2 ratasuunnitelma, Järvenpää, Tuusula, Hyvinkää, Hausjärvi, Riihimäki.
Väylävirasto on kuuluttanut ratasuunnitelman ratalain 22 §:n 2 momentin sekä hallintolain 62 a §:n nojalla. Kuulutus on julkaistu 3.11.2020, Väyläviraston verkkosivuilla osoitteessa www.vayla.fi/kuulutukset. Suunnitelma on ollut nähtävillä 30 päivän ajan.
Ratasuunnitelmassa on esitetty aikaisemmin nähtävillä olleeseen ratasuunnitelmaan (v.2017) tarkennuksia siitä, millä meluntorjuntatoimilla ja kustannuksilla meluntorjunnalle asetetut tavoitteet voidaan hankkeessa saavuttaa.
Väylävirasto pyytää Järvenpään, Hyvinkään ja Riihimäen kaupunkeja sekä Tuusulan että Hausjärven kuntia
- antamaan lausuntonsa nähtävillä olevasta suunnitelmasta ja vastineensa suunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin
- tarkistamaan, että ajantasaiset kaavat ja kaavamääräykset sisältyvät nähtäville asetettavaan suunnitelma-aineistoon ja hyväksymisehdotuksessa luetellut kaavat ja niiden tiedot ovat oikeat. Tarvittaessa kuntaa pyydetään täydentämään kaavojen tiedot lausunnossaan.
- toimittamaan sähköisesti ne ratasuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset kaavat, jotka eivät ole nähtävillä olevassa suunnitelma-aineistossa. Kaavat kaavamääräyksineen tulee toimittaa jokaisesta kaavasta erikseen, pelkkä kaavayhdistelmä ei ole riittävä.
Väylävirasto pyytää, että kunnat lausunnoissaan ilmoittavat:
- Kunnan toimesta tehdyt vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)
- Toteuttaako laadittu suunnitelma (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista kunnan alueella.
- Kunnan lausunnonannon ajankohtaa vastaava kaavatilanne vahvistettujen ja hyväksyttyjen oikeusvaikutteisten yleiskaavojen, asemakaavojen ja ranta-asemakaavojen osalta, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia ratasuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavasta suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kuntaa yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.
- Sisällyttääkö kunta ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset asemakaavaan
- Toteuttaako kunta ratasuunnitelmassa esitetyt katujärjestelyt K2 Hirvenojantie, Tuusulassa sekä K1J ja K2J kevyenliikenteen reitit, Tuusulassa samanaikaisesti ratatöiden kanssa?
- Onko kunta valmis luovuttamaan rautatien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta rautatie tarkoituksiin?
- Suostuuko kunta vastaamaan yksityistienä rakennettavan Y3 Radanvarsitie, Tuusula ja Järvenpää; Y4J Tyyneläntie jk+pp, Tuusula; Y5 Hornankalliontie, Tuusula; Y6J Nuppulinna jk+pp, Tuusula; Y7 Apolantie, Tuusula; Y8 Huikontie Tuusula; Y9 Radanvarsitie, Hyvinkää ja Hausjärvi sekä Y10 Monninlinja, Hausjärvi teiden yllä- ja kunnossapidosta?
- Ottaako kunta vastatakseen ratasuunnitelmassa esitettyjen jalankulku- ja pyöräteiden K1J ja K2J, Tuusulassa kunnossapidon?
- Suostuuko kunta vastaamaan rautatiealueella olevien istutusten kunnossapidosta sen jälkeen, kun Jokelan asema, Tuusulassa on rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön?
- Ottaako kunta vastatakseen rautatiealueella olevan omistamansa valaistuksen käyttö ja kunnossapitokustannukset sen jälkeen, kun Jokelan asema, Tuusulassa on rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön?
- Ottaako kunta vastatakseen valtion toimesta rakennettavan tievalaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannukset sen jälkeen, kun rautatie on rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön?
- Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin siltoihin, meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin?
- Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin asemakaava-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin?
- Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön?
Kuntaa pyydetään toimittamaan lausunto ja sen liitteet Väylävirastoon 31.12.2020 mennessä. Aikatauluun on varmuuden vuoksi pyydetty lisäaikaa siten, että lausunto voidaan toimittaa Väylävirastolle 19.2.2021 mennessä.
LAUSUNTO
Kunnan toimesta tehdyt vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)
Tuusulan kunta on ilmoittanut ja kuuluttanut hankkeesta Väyläviraston ohjeistamalla tavalla. Suunnittelun uudelleenaloituksesta ja maastotutkimuksista on kuulutettu kunnan internetsivuilla Kuulutukset -osiossa 19.2.2020 julkaistulla kuulutuksella. Kuulutus on ollut nähtävillä 19.2.2020- 11.3.2020. Kuulutus suunnitelman nähtävillä olosta on ollut esillä kunnan internetsivujen Kuulutukset -osiossa 3.11.2020-3.12.2020.
Toteuttaako laadittu suunnitelma (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista kunnan alueella.
Suunnitelma toteuttaa joukkoliikenteen kehittämistavoitetta sekä valtakunnallisella että alueellisella tasolla. Käsiteltävänä olevan ratasuunnitelman valmistuminen on edellytys Helsingin seudun ja valtion MAL-sopimuksessa 2020-2031 toimenpiteenä olevalle pääradan Pasila-Riihimäki 2. vaiheen toteutukselle.
Kunnan lausunnonannon ajankohtaa vastaava kaavatilanne vahvistettujen ja hyväksyttyjen oikeusvaikutteisten yleiskaavojen, asemakaavojen ja ranta-asemakaavojen osalta, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia ratasuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavasta suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kuntaa yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.
Tuusulan kunnasta on toimitettu pohjakartta-aineisto sekä ajantasa-asemakaava-aineisto suunnittelukonsultille 17.8.2020.
Suunnitteluaikana Jokelan osalta uusimpana kaavana on tullut 12.8.2020 voimaan Uunimiehenpuistoa koskeva asemakaava. Kaava sijoittuu noin 300 metrin etäisyydelle ratakäytävästä Kolsantien varteen. Kaava-alue ei näy ratasuunnitelmakartoilla. Muutoin Jokelan alueen asemakaavojen tilanne suhteessa ratasuunnitelmaan on kuvattu seuraavassa.
Purola-Hyvinkää suunnassa asemakaava-alue alkaa nykyisin Hirvenojantien ja radan risteyspisteestä, josta alkaen Peltokaaren asemakaava sijoittuu rata-alueen itäpuolelle. Peltokaaren asemakaava kattaa rata-alueen Hirvenojantien alikulun kohdalla sekä Blennerintien alikulun kohdalla. Ratasuunnitelma on yhdenmukainen Peltokaaren asemakaavan kanssa.
Peltokaaren asemakaava-alueen luoteispuolella rata-alueen itäpuolelle sijoittuu Tulitikun asemakaava-alue. Kaava kattaa kohdallaan rata-alueen (LR) noin paaluvälillä 47+320 - 47+615.. Ratasuunnitelma on asemakaavan mukainen.
Jokelan asema niminen asemakaava kattaa rata-alueen sekä sitä ympäröiviä alueita noin ratasuunnitelman paalulta 47+615 luoteeseen noin paalulle 48+750. Ratasuunnitelma on asemakaavan mukainen.
Jokela niminen rakennuskaava kattaa rata-alueen länsireunan noin paalulta 47+823 paalulle 47+975. Kaava kattaa rata-alueen itäreunan osuudella noin 48+094 - 48+186. Kaava kattaa rata-alueeseen rajautuvat vierialueet radan itäpuolella osuuksilla noin 48+200 - 48+230 sekä osuudella noin 48+490 - 49+060. Kaava kattaa rata-alueen osuudella noin 49+200 - 49+600 (suunnitelma-alueen raja). Ratasuunnitelma on kaavan mukainen.
Jokelan rakennuskaavan muutos niminen kaava rajautuu rata-alueeseen radan itäpuolella osuudella noin 48+225 - 48+490. Ratasuunnitelma on kaavan mukainen.
Kolsan rakennuskaavan muutos ja laajennus niminen kaava kattaa rata-alueen osuudella noin 48+748 - 49+200. Ratasuunnitelma on asemakaavan mukainen.
Sisällyttääkö kunta ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset asemakaavaan?
Suunnitelmakartoilla asemakaavoittamattomalla alueella on esitetty suoja-alue 30 m etäisyydelle uloimman raiteen keskilinjasta, paitsi nykyisen asutuksen kohdalla suoja-alue on esitetty rautatiealueen rajan mukaan. Radanpitäjällä on juna- ja liikenneturvallisuuden sitä vaatiessa oikeus poistaa suoja-alueelta kasvillisuutta tai rajoittaa kasvillisuuden korkeutta. Suoja-alueella ei saa pitää rakennusta. Suoja-alueella ei saa muuttaa maanpinnan muotoa eikä tehdä ojitusta siten, että muutos saattaisi vaarantaa rautatien turvallisuuden.
Näkemäalue on 30 metrin vaakaetäisyys radan virroitusjohdosta.
Kunta sisällyttää ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset tuleviin asemakaavoihin, mutta varaa oikeuden tarkastella kaava-alueiden melusuojausjärjestelyjen sijoitusta myös suoja- ja näkemäalueille, mikäli se on perusteltua sekä teknisesti tai taloudellisesti mahdollista.
Toteuttaako kunta ratasuunnitelmassa esitetyt katujärjestelyt K2 Hirvenojantie, Tuusulassa sekä K1J ja K2J kevyenliikenteen reitit, Tuusulassa samanaikaisesti ratatöiden kanssa?
Ratasuunnitelmassa on esitetty muutos Jokelassa Peltokaaren puistotien jatkeena olevaan Huikon alikulkuun (suunnitelmassa K2 Hirvenojantie). Uusi nykyisen ratasillan itäpuolinen ratasilta edellyttää mm. radan alittavan kadun tasauksen laskemista. Tuusulan kunta ehdottaa, että hankkeesta johtuvien K2 Hirvenojantien katurakenteiden kustannukset jaetaan valtion ja Tuusulan kunnan välillä suhteessa 75%/25%.
Ratasuunnitelmassa esitetään Jokelan aseman itäpuolelle uusi kevyen liikenteen väylä K1J Asemapolku. K1J sijoittuu asemakaavassa LP ja LR -merkinnöillä olevien kiinteistöjen alueille. Kiinteistöt eivät ole nykyisin kunnan omistuksessa. Tuusulan kunta ei toteuta K1J -väylää LR –asemakaavamerkinnällä olevalle tontille. Asemakaavamerkinnällä LR merkityn kiinteistön maankäyttösuunnitelman yhteydessä tulee tehdä oma kevyen liikenteen yhteyksien tarkastelu tässä kohdassa. Jokelan aseman nykyistä itäistä LP-aluetta (ratasuunnitelmassa LP1) reunustavalta osuudelta kunta esittää, että väylän toteuttamiskustannus jaetaan valtion ja Tuusulan kunnan välillä 75%/25%. Tämän osuuden osalta muutos toteutetaan samanaikaisesti ratatöiden kanssa.
Ratasuunnitelmassa esitetään kevyen liikenteen väylä K2J, joka on muutos Jokelan aseman itäpuolella, Asemakujan jatkeena olevaan, Asemapolun alikulkuun johtavaan kevyen liikenteen väylään. Väylä on asemakaavan mukainen ja se sijoittuu osin kunnan omistamalle maalle. Muutos toteutetaan samanaikaisesti ratatöiden kanssa. Tuusulan kunta esittää, että väylämuutoksen toteuttamiskustannus jaetaan Liikenneviraston ja Tuusulan kunnan välillä 75%/25%.
Onko kunta valmis luovuttamaan rautatien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta rautatie tarkoituksiin?
- Kunnan omistamia kiinteistöjä, jolle rautatierakentaminen ulottuu tai rautatiealue laajenee, on seuraavissa kohdissa ratasuunnitelma-aluetta.
- Kiinteistö Välikallio radan länsipuolella Purolasta pohjoiseen.
- Kiinteistö Metsämaa radan länsipuolella, Nuppulinnantien eteläpuolella
- Kiinteistö Nuppulinnan metsä radan itäpuolella Nuppulinnan vanhan aseman pohjoispuolella.
- Kiinteistö Hirvenojantie radan itäpuolella Huikontien yksityistien käytävässä kattaen nykyisin n. 330 m matkan Huikontietä sekä Huikontien ja rata-alueen väliin toteutetun meluvallin. Lisäksi kiinteistöön kuuluu kiilamainen alue Hirvenojantie/Peltokaaren puistotie -katualueen pohjoispuolella Huikon rata-alikulun kohdalla.
- Kiinteistö Peltokaaren puistotie radan itäpuolella, joka kattaa katualueen.
- Asemapolun väyläalue Jokelan aseman alikulun kohdalla radan itäpuolella.
Kunta on valmis luovuttamaan rautatien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksessa rautatietarkoituksiin.
Suostuuko kunta vastaamaan yksityistienä rakennettavan Y3 Radanvarsitie, Tuusula ja Järvenpää; Y4J Tyyneläntie jk+pp, Tuusula; Y5 Hornankalliontie, Tuusula; Y6J Nuppulinna jk+pp, Tuusula; Y7 Apolantie, Tuusula; Y8 Huikontie Tuusula; Y9 Radanvarsitie, Hyvinkää ja Hausjärvi sekä Y10 Monninlinja, Hausjärvi teiden yllä- ja kunnossapidosta?
Ratasuunnitelma sisältää yksityistiejärjestelyjä, joista kunta toteaa seuraavaa:
- Y3 Radanvarsitie: Järvenpään ja Tuusulan rajalla Radanvarsitien muuttuva tieosuus siirtyy siten, että siitä jää lyhyt osuus Tuusulan kunnan puolelle. Kunta katsoo, ettei kunta ota osuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa.
- Y4J Tyyneläntie: Tyyneläntien muuttuva tieosuus siirtyy noin 90 metrin matkalta Tuusulan puolelle. Kunta katsoo, ettei kunta ota osuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Tyynelän yksityistien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
- Y5 Hornankalliontie: Kunta katsoo, ettei kunta ota ratasuunnitelman mukaisesti muuttuvaa yksityistieosuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Hornankalliontien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
- Y6J Nuppulinna jk+pp: Tuusulan kunta ottaa muutettavan, radan alittavan kevyen liikenteen väylän kunnossapidettäväkseen.
- Y7 Apolantie: Kunta katsoo, ettei kunta ota ratasuunnitelman mukaisesti muuttuvaa yksityistieosuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Apolantien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
- Y8 Huikontie: Kunta katsoo, ettei kunta ota ratasuunnitelman mukaisesti muuttuvaa yksityistieosuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Huikontien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
Ottaako kunta vastatakseen ratasuunnitelmassa esitettyjen jalankulku- ja pyöräteiden K1J ja K2J, Tuusulassa kunnossapidon?
- K1J Asemapolku radan itäpuolella Jokelan aseman kohdalla: Kunta ei ota kevyen liikenteen väylää kunnossapitoonsa väylän suunnitelman mukaisessa laajuudessa. Asemakaavamerkinnällä LR merkityn kiinteistön maankäyttösuunnitelman yhteydessä tulee tehdä oma kevyen liikenteen yhteyksien tarkastelu tässä kohdassa.
- K2J Asemapolku, Asemakujan jatke: Tuusulan kunta ottaa muutettavan, radan alikulkuun johtavan kevyen liikenteen väylän kunnossapidettäväkseen.
Suostuuko kunta vastaamaan rautatiealueella olevien istutusten kunnossapidosta sen jälkeen, kun Jokelan asema, Tuusulassa on rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön?
Suunnitelmassa on esitetty rautatiealueelle sijoittuvia istutuksia Jokelan aseman kohdalla radan itäpuolelle. Istutukset sijoittuvat alueelle, joka on matkustajalaiturialueen ja K1J Asemapolun välissä. Tuusulan kunta ottaa istutukset kunnossapitoonsa sen jälkeen, kun Jokelan asema on rakentamis- ja parantamistyön jälkeen otettu käyttöön.
Ottaako kunta vastatakseen rautatiealueella olevan omistamansa valaistuksen käyttö ja kunnossapitokustannukset sen jälkeen, kun Jokelan asema, Tuusulassa on rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön?
Kunta ottaa vastatakseen rata-alueella olevan kunnan omistaman valaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannukset sen jälkeen, kun Jokelan asema Tuusulassa on rakentamis- ja parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön.
Ottaako kunta vastatakseen valtion toimesta rakennettavan tievalaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannukset sen jälkeen, kun rautatie on rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön?
Kunta ottaa rakennettavan tievalaistuksen ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa kun rautatie on töiden valmistuttua otettu käyttöön edellyttäen, että tievalaistus on maantieviranomaisen ja kunnan välisen työnjakomallin mukaan kunnan ylläpito- ja kunnossapitovastuulla.
Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin siltoihin, meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin?
Tuusulan kunnan ja Liikenneviraston välillä on laadittu sopimus (Liikennevirasto, Dnro 37742/0910/2013) koskien Peltokaaren asemakaava-alueen meluesteitä. Tuusulan kunta edellyttää, että sopimus otetaan huomioon Huikon alikulkusillan suunnittelussa. Silta tulee suunnitella siten, että siltakannelle, Peltokaaren alueen puoleiseen reunaan on toteutettavissa sopimuksessa esitetty melueste. Myös Palojoen sillassa sopimus tulee vastaavalla tavalla ottaa huomioon.
Kunta päättää Blennerintien toteuttamisesta Jokelassa sekä laatii tarvittavan suunnitelman kadusta ja ratasillasta. Mikäli Blennerintie päätetään toteuttaa, sen suunnitelmat tulee toteuttaa radan rakennussuunnitelmavaiheessa.
Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin asemakaava-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin?
Kunnalla ei ole huomautettavaa suunnitelmaan tältä osin.
Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön?
Kunnalla ei ole asiaan huomauttamista sillä oletuksella, että valtio vastaa radan rakentamisen aikaisten yhteyksien suunnittelu- ja rakentamiskustannuksista, niiden kunnossapito- ja ylläpitokustannuksista, ja kulkuyhteydet kiinteistöiltä tie-/katuverkkoon säilyvät myös radan rakentamisen aikana.
Muut huomautukset
Rautatieläisten talo (Rautatieläisten kasarmi) alkaen noin paalulta 48+130 on suunnitelmassa merkitty lunastettavaksi rakennukseksi. Kunnan teettämän kulttuurimaisema ja rakennuskanta -selvityksen mukaan rakennus on kolmiportaisen säilytettävyysluokituksen mukaan luokan 2 kohde. Selvityksen suositus on, että rakennukselle etsitään uusi sijoituspaikka mieluiten Jokelasta.
Ratasuunnitelman selostusosassa (Luku 4.2. Ihmisten elinolot ja viihtyvyys) todetaan Purolan ja Nuppulinnan tilannetta tarkasteltaessa, ettei ”liikennöinnin loppuminen näillä seisakkeilla ole sidoksissa liikenteellisen välityskyvyn parantamiseen tähtäävään ratahankkeeseen.” Kunta toteaa liikennöinnin seisakkeilla tulevaisuudessa riippuvan liikennöivän operaattorin sekä toimivaltaisen joukkoliikenneviranomaisen ratkaisuista. Kunta toteaa, että ratasuunnitelmaa tulee täydentää Purolan ja Nuppulinnan seisakkeiden osalta tarkastelulla, jolla varmistetaan, että myöhempi asemalaitureiden ja asemien kulkuyhteyksien toteuttamisen mahdollisuus säilytetään. Näiden seisakepaikkojen yhteydessä radan vierialueille, joille asemalaturit ja kulkuyhteydet myöhemmin toteutettaisiin, ei tule sijoittaa maisemointia, rakenteita tai järjestelyjä, jotka heikentävät laitureiden ja kulkuyhteyksien toteuttamismahdollisuuksia tai tarpeettomasti aiheuttavat niiden toteutukselle lisäkustannuksia. Ne seisakkeiden käyttöönoton edellyttämät rakenteet, joiden teko jälkikäteen on merkittävästi kalliimpaa, tulee suunnitella ja rakentaa jo lisäraiteiden suunnittelun ja rakentamisen yhteydessä.
Lausunnon liitteenä on kunnan vastineet ratasuunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin.
Lausunnon mukana Väylävirastolle toimitetaan ratasuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset kaavat sähköisesti, jokainen kaava erillisenä kaavamääräyksineen.
Lisätiedot liikenneinsinööri Jukka-Matti Laakso.