Tekninen lautakunta, kokous 14.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 85 Hankintaoikaisu: Talvikunnossapito Tuusulan kunnan kiinteistöjen alueilla vuosille 2021-2025

TUUDno-2021-1676

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Atso Vesa, kiinteistönhoitopäällikkö, atso.vesa@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Sarastia Oy on kilpailuttanut Tuusulan kunnan toimeksiannosta kiinteistöjen talvikunnossapitourakat ajalle 2021 - 2025. Tarjouskilpailu käsittää yli kuusikymmnetä Tuusulan kunnan julkishallinnollisten kiinteistöjen piha-aluiden talvikunnossapitoa kolmessa eri Tuusulan taajamassa. Kiinteistöt jakaantuvat pääosin seuraaviin pääryhmiin, koulu-, päiväkoti-, sosiaali- ja terveysasema-, kirjasto-, yhteisötila- ja toimistorakennukset.

Palveluntuottaja hoitaa hankintaan liittyvät kone- ja käsitalvikunnossatyöt, ulkoalueiden hoito- ja kunnossapitotyöt, kokonaisvaltaisesti ja täysin itsenäisesti ympäri vuorokauden (24 h/vrk) sopimuksenalaisilla alueilla huomioiden kohteiden toiminnallisuus vuorokauden eri aikoina. Palveluntuottaja toimii palvelun päätoteuttajana. Päätoteuttajan velvollisuuksiin sisältyy mm. työsuojeluvelvoitteet, vastuullinen työnjohto, töiden yhteensovittaminen ym. koska alueilla on aurauksen ja käsilumitöiden kannalta hankalia ja muuttuvia kohtia, palveluntuottajan edellytetään tutustuvan urakointialueeseen aina ennen talvikunnossapitojakson alkua. Sopimuskausi alkaa aikaisintaa 1.10.2021 ja on voimassa 4 vuotta mahdollisine 1+1 optiovuosineen. Sopimuskausi alkaa aikaisintaan hankintapäätöksen saatua lainvoiman.

Hankinta on jaettu viiteen (5) osakokonaisuuuteen

  • Hyrylä 1
  • Hyrylä 2
  • Hyrylä 3
  • Jokela
  • Kellokoski

Sopimustoimittajaksi valitaan yksi toimittaja per osakokonaisuus / alue. Tarjouspyynnön liittenä on kohdekohtaiset talvikunnossapitokartat. Tilaaja pidättää oikeuden lisätä tai poistaa kohteita alueista sekä talvien välissä että saman talven aikana. Tällöin alueen kokonaishinta muuttuu suhteessa kunnossapidon kohteena olevan alueen muutokseen (€/m2).

Tarjouspyynnön julkaistiin 10.5.2021 tarjouspalvelu.fi:ssä ja hankintailmoitukset.fi:ssä, ilmoituksen nro TUUDno-2021-1676 .Tarjouskilpailussa on noudatettu avaointa menettelyä.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää  hankintalain  25 §:n  kansallisen kynnysarvon tai 26 §:ssä ilmoitetun Eu-kynnysarvon.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Tarjouksia saatiin asetettuun määräaikaan 11.6.2021 klo 10.00 mennessä osakokonaisuuksittain seuraavasti:

  • OK1 Hyrylä 1: 3 tarjousta
  • OK2 Hyrylä 2: 3 tarjousta
  • OK3 Hyrylä 3: 3 tarjousta
  • OK4 Jokela: 3 tarjousta
  • OK5 Kellokoski: 3 tarjousta

Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 15.6.2021 Sarastia Oy:n tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 25.5.2021 kello 10.00 mennessä ei esitetty kysymyksiä.

Tarjousten käsittely avaamisen jälkeen on kolmivaiheinen, ensin tarkistetaan tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus. Tarjouspyynnönvastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusehdot ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailu

Sopimustoimittajaksi valitaan yksi toimittaja per osakokonaisuus / alue. Tilaaja pidättää oikeuden lisätä tai poistaa kohteita alueista sekä talvien välissä että saman talven aikana. Tällöin alueen kokonaishinta muuttuu suhteessa kunnossapidon kohteena olevan alueen muutokseen (m2). Hankinnan perusteena on edullisin hinta. Laadulliset vaatimukset on esitetty kelpoisuusvaatimuksissa ja hankinnan kohteen kriteereiden vähimmäisvaatimuksissa, mikä mahdollistaa vertailun pelkällä hinnalla.

Tarjousvertailuun hyväksyttyjen tarjoajien vertailuhinnat osakokonaisuuksittain:

OK1 Hyrylä 1

  • Lemmelän koneet Oy 199 500,00€
  • LT Kiinteistöhuolto Oy 85 229,29€
  • SL Palvelut Oy 109 500,00€

OK2 Hyrylä 2

  • Lemmelän koneet Oy 160 860,00€
  • LT Kiinteistöhuolto Oy 112 102,43€
  • SL Palvelut Oy 123 950,00€

OK3 Hyrylä 3

  • Lemmelän koneet Oy 99 540,00€
  • LT Kiinteistöhuolto Oy 65 000,16€
  • SL Palvelut Oy 73 800,00€

OK4 Jokela

  • JHM-Kaivin Oy 161 200,00€
  • LT Kiinteistöhuolto Oy 118 400,92€
  • SL Palvelut Oy 113 000,00€

OK5 Kellokoski

  • JHM-kaivin Oy 187 000,00€
  • LT Kiinteistöhuolto Oy 91 186,92€
  • SL Palvelut Oy 115 900,00€

Osakokonaisuuteen 5 ehdotetaan valittavaksi tarjousvertailussa toiseksi tullut tarjoaja eli SL Palvelut Oy, koska tarjouspyyntöön on kirjattu seuraavasti:

”Tarjoajan kanssa tehdään vain yksi sopimus, johon sisällytetään kaikki tarjoajalle kilpailutuksen perusteella valikoituneet alueet (maks. 3 osakokonaisuutta). Mikäli tarjoaja tulisi valituksia useampaan kuin kolmeen osakokonaisuuteen, valitaan ko. tarjoaja kolmeen ennakoidulta arvoltaan suurimpaan osakokonaisuuteen. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta, mikäli kahteen ennakoidulta arvoltaan pienimpään osakokonaisuuteen ei saada kuin yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous. Tällöin yksi tarjoaja voidaan valita useampaan kuin kolmeen osakokonaisuuteen.”

Hankintapäätös ja sopimus

Sarastia Oy esittää, ettö Tuusulan kunta hyväksyy talvikunnossapidon sopimustoimittajiksi seuraavat toimittajat: Osakokonaisuudet 1-3 LT Kiinteistöhuolto Oy, osakokonaisuudet 4-5 SL Palvelut Oy

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittujen toimittajien kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 11.12.2017 § 223 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 200.000 euroa.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

 Lisätiedot:

MIkko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi, 040 314 3550

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa 1-3 alueille halvimman tarjouksen tehneen L&T Kiinteistöhuolto Oy:n sekä Jokelan ja Kellokosken alueille halvimman tarjouksen tehneen SL-Palvelut Oy:n

  • oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

---

Jäsen Lassi Lemmelä poistui esteellisenä (intressijäävi) kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi eikä ottanut osaa asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon.

Valmistelija

  • Kari Haapaniemi, kiinteistönhoidon esimies, kari.haapaniemi@tuusula.fi

Perustelut

HANKINTAPÄÄTÖKSEN OIKAISU: 
Tällä hankintapäätöksellä hankintayksikkö (Tuusulan kunta) oikaisee 10.8.2021 päivätyn ja 13.08.2021 toimitetun aiemman tätä hankintaa koskevan päätöksensä. 

Hankintaoikaisu kohdistuu hankintapäätöksen liitteenä olleeseen vertailutaulukkoon ja sen myötä tarjoajien sijoittumiseen osakokonaisuuksien 3 (Hyrylä-3), 4 (Jokela) ja 5 (Kellokoski) osalta. 

 

Valinta- ja vertailuperusteet 
HINTA Vertailuhinta 100%  

Voittajaksi valitaan yksi tarjoaja per osakokonaisuus. 

 

Perustelut 
Määräaikaan mennessä saapui tarjouksia osakokonaisuuksittain seuraavasti: 

  • OK3 Hyrylä-3: 3 tarjousta, joista 2 tarjouspyynnön mukaisia
  • OK4 Jokela: 3 tarjousta, joista 2 tarjouspyynnön mukaisia
  • OK5 Kellokoski: 3 tarjousta, joista 2 tarjouspyynnön mukaisia 

Hankintaoikaisun perusteena on menettelyvirhe, jossa tarjouksen pyytäjä Sarastia Oy on huomannut päätöksen tiedoksiannon jälkeen menetelleensä virheellisesti jättäessään valittujen tarjoajien osalta referenssitiedot tarkistamatta. ESPD-lomakkeella on tarjoajilta vaadittu seuraavaa: 

”Tarjoajalla on kokemusta vastaavan talvikunnossapitopalvelun tuottamisesta vastaavan kokoisille kuntakohteille. Tarjoajalla on oltava vähintään 3 vastaavaa talvikunnossapitosopimusta viimeisen viiden vuoden ajalta. Tarjoajan on pyydettäessä toimitettava selvitys referenssivaatimuksen täyttymisestä. Selvityksestä tulee käydä ilmi referenssikohde (kunta), sopimuksen arvo sekä tilaajakunnan yhteyshenkilö sekä tämän yhteystiedot. Tarjoaja ilmoittaa tähän vaatimukset täyttävien referenssien määrän.”

Tarjouksen pyytäjä on hankintayksikön pyynnöstä pyrkinyt korjaamaan virheellisen menettelyn ja toimittanut referenssejä koskevan täsmennyspyynnön asianosaisille tarjoajille hankintapäätöksen tiedoksiannon jälkeen. Tarjoajista SL Palvelut Oy ei pyynnöistä huolimatta toimittanut pyydettyjä referenssitietoja. Näin ollen SL Palvelut Oy:n tarjousta ei voida todeta tarjouspyynnönmukaiseksi.

Hankintayksikkö korjaa virheellisen menettelyn ja tekee hankintaa koskevan omaoikaisun.  

Tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen jättäneelle tarjoajalle annetaan hankintaoikaisun liitteenä kokonaisvaltaiset perustelut hylkäämiselle. 

Hankintaoikaisua koskevan päätössuosituksen myötä tarjousvertailuun hyväksyttyjen tarjoajien vertailuhinnat on ilmoitettu alla osakokonaisuuksittain: 

OK3 Hyrylä-3 

Lemmelän koneet oy 99 540,00€ 
LT Kiinteistöhuolto Oy 65 000,16€ 

OK4 Jokela 

jhm-kaivin oy 161 200,00€ 
LT Kiinteistöhuolto Oy 118 400,92€ 

OK5 Kellokoski 

jhm-kaivin oy 187 000,00€ 
LT Kiinteistöhuolto Oy 91 186,92€ 

Osakokonaisuuteen 3 ja 5 ehdotetaan valittavaksi tarjousvertailussa toiseksi tullut tarjoaja eli lemmelän koneet Oy ja jhm-kaivin Oy, koska tarjouspyyntöön on kirjattu seuraavasti:  

”Tarjoajan kanssa tehdään vain yksi sopimus, johon sisällytetään kaikki tarjoajalle kilpailutuksen perusteella valikoituneet alueet (maks. 3 osakokonaisuutta). Mikäli tarjoaja tulisi valituksia useampaan kuin kolmeen osakokonaisuuteen, valitaan ko. tarjoaja kolmeen ennakoidulta arvoltaan suurimpaan osakokonaisuuteen. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta, mikäli kahteen ennakoidulta arvoltaan pienimpään  osakokonaisuuteen ei saada kuin yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous. Tällöin yksi tarjoaja voidaan valita useampaan kuin kolmeen osakokonaisuuteen.” 

Tarkemmat tarjousten tiedot löytyvät liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).  

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 150 § hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 100.000 euroa.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

 Lisätiedot:

Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi, 040 314 3550

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • kumota 10.08.2021 tehdyn päätöksen osakokonaisuuksien 3–5 osalta
  • hylkää SL Palvelut Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena
  • valitsee talvikunnossapidon sopimustoimittajiksi seuraavat toimittajat:
    • Osakokonaisuus 3 lemmelän koneet Oy
    • Osakokonaisuus 4 LT Kiinteistöhuolto Oy
    • Osakokonaisuus 5 jhm-kaivin Oy 
  • valtuuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan ja tekemään siihen tarvittaessa teknisluontoiset muutokset ja korjaukset
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

 

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, Kari Haapaniemi, Riikka Meriläinen, Jari Huttunen, Antti Kyynäräinen, Inkeri Kontiola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi