Tekninen lautakunta, kokous 14.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 87 Rykmentinpuiston elinkaarikonsultin valinta

TUUDno-2021-1982

Valmistelija

  • Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi
  • Antti Kellokumpu, rakennuttajainsinööri, antti.kellokumpu@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta on kilpailuttanut asiantuntijatiimin vastaamaan Rykmentinpuiston monitoimikampuksen kilpailutuskokonaisuuden toteuttamisesta.

Hankinnan kohteena on asiantuntijatiimin palvelut vastaamaan Rykmentinpuiston monitoimikampuksen kilpailutuskokonaisuuden toteuttamisesta. Asiantuntijatiimiltä edellytetään vahvaa projektin johdon osaamista (sisältäen taloudellisen osaamisen), juridista (hankinta-, sopimus- ja kiinteistöjuridiikka) osaamista ja rakennusteknistä osaamista. Asiantuntijatiimin on koostuttava 3-6 asiantuntijasta. Valittu asiantuntijatiimi tulee yhdessä tilaajan kanssa vastamaan noin 1000 oppilaan Rykmentinpuiston koulun toteuttajan valinnasta. Rykmentinpuiston monitoimikampus on tarkoitus toteuttaa elinkaarihankkeena, jonka toteuttaja on tarkoitus valita hankintalain mukaisella kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Rykmentinpuiston yhtenäiskoulun toteutus sisältää sekä ala- että yläkoulun opetusta ja niihin liittyvää vaativaa erityisopetusta.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin liitteessä 5 Tarjouspyyntö ja liitteessä 6 Palvelukuvaus.

Tilaajalla on tarkoitus sopimuskauden aikana käynnistää myös kahden muun elinkaarihankkeen (Lahelan koulu ja Jokelan koulu) toteutus. Tilaajalla on halutessaan mahdollisuus sopimuskauden tilata valitulta toimittajalta molempiin tai vain toiseen näistä kohteista vastaavanlainen asiantuntijapalvelun kokonaisuus kuten Rykmentinpuistoon. Lisähankintamahdollisuutena on myös Rakennushankkeen aikainen valvonta, sisältäen soveltuvin osin rakennustyön valvonnan ja LVIS-töiden valvonnan Talonrakennustyön työmaavalvonnan tehtäväluettelo RT 16-11121 ja Talotekniikkatöiden valvonnan tehtäväluettelo RT 16-11123 mukaisesti. Tilaaja ilmoittaa optioiden käyttämisestä erikseen.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on noin 800.000 euroa.

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely. Hankkeesta on julkaistu ennakkoilmoitus ja kutsu markkinavuoropuheluun 24.3.2021 Hilma -ilmoituskanavassa numerolla 2021-068622 sekä EU:n virallisen lehden täydennysosassa numerolla 2021/S 061-154677.

Hankinnassa noudatetaan  julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää  26 §:ssä ilmoitetun Eu-kynnysarvon.

Rajoitetun menettelyn ensimmäinen vaihe

Menettelyn ensimmäisessä vaiheessa tehtiin 17.6.2021 päätös kaikkien kolmen osallistumispyynnön vaatimukset täyttäneen tarjoajan valinnasta toiseen vaiheeseen, tilapalvelupäällikön päätös 17.6.2021 § 22. Toiseen vaiheeseen valittiin Capex Advisors Oy (ryhmän jäseninä Asianajotoimisto Krogerus Oy ja Ramboll CM Oy), ryhmittymä Inspira Oy ja A-insinöörit  sekä WSP Finland Oy.

Rajoitetun menettelyn toinen vaihe

Hankintayksikkö lähetti kolmelle valitulle tarjoajalle tarjouspyynnön. Tarjouspyynnössä tarjoajien valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa vertailuperusteena käytettiin parasta hinta/laatu -suhdetta.

Hinnan painoarvo oli 50 %. Hinta vertailtiin ilmoitettujen henkilötyöhintojen perusteella. Hintavertailua varten henkilötyöhinnat laskettiin yhteen, jolloin saatiin kunkin tarjoajan vertailuhinta. Alimman vertailuhinnan antanut tarjous saa hintavertailuun 50 pistettä.

Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 50.

Laadun painoarvo oli 50 %. Laadun arviointi toteutettiin koetilaisuuden perusteella. Tarjoajan nimeämästä tiimistä vähintään kahden asiantuntijan oli osallistuttava koetilaisuuteen ja presentaation toteuttamiseen. Koetehtävä esiteltiin vasta koetilaisuudessa, mutta sen sisältö liittyi olennaisesti hankinnan kohteen teemaan.

Koetilaisuuden kulku oli seuraavanlainen:

  1. Koetehtävän esittely tilaajan toimesta / 15 minuuttia
  2. Pyydetyn esityksen laatiminen tarjoajan toimesta / 45 minuuttia
  3. Esityksen pitäminen tarjoajan toimesta / 30 minuuttia

Toteutus oli videoneuvottelu Teams-kanavassa.

Tarjoajan hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen. Tarjouskilpailun voittaja on eniten pisteitä saanut tarjoaja.

Saadut tarjoukset

Hankintayksikkö sai asetettuun määräaikaan 9.8.2021 klo 10.00 mennessä kolme tarjousta. Saadut tarjoukset ovat liitteen 1 ”Avauspöytäkirja” mukaiset. Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset. Kaikki tarjoajat myös osallistuivat tarjouspyynnön edellytysten mukaisesti koetilaisuuteen, joka toimi tarjousten laatuarviointina.

Tarjousten vertailu

HINTA, Painoarvo 50 %

Tarjoajien antamat yksikköhinnat laskettiin yhteen. Halvimman tarjouksen antoi WSP Finland Oy, jonka yksikköhintojen kokonaishinta oli 355 €. WSP Finland sai lopulliseen tarjousten vertailuun tarjouspyynnön mukaisesti 50 pistettä. Ryhmittymä: Inspira ja A-insinöörit yksikköhintojen kokonaishinta oli 397 €, jonka perusteella he saivat tarjousten vertailuun tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti 44,71 pistettä. Capex advisors Oy:n yksikköhintojen kokonaishinta oli 600 €, jonka perusteella mukaan he saivat tarjousten vertailuun tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti 29,58 pistettä.

LAATU, Painoarvo 50 %

Hankintayksikön raati pisteytti tarjoajien koetilaisuudessa pitämät presentaatiot tarkemmin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien laatupisteiden pisteiden julkiset perustelut ovat tämän hankintapäätöksen liitteessä 3. Tarjoajakohtaiset perustelut ovat liitteellä 4.

Tarjoajien laatupisteet olivat seuraavat:

Laatupisteet

   
       

Laatuperuste A: Painoarvo 30

   

Vertailu

CAPEX Advisors Oy

Rahoituksen neuvonta- palvelut Inspira Oy

WSP Finland Oy

 Raakapisteet

7

6

5

 Vertailupisteet

30

25,71

21,43

       

Laatuperuste B: Painoarvo 15

   

Vertailu

CAPEX Advisors Oy

Rahoituksen neuvonta- palvelut Inspira Oy

WSP Finland Oy

 Raakapisteet

3

2

1

 Vertailupisteet

15

10

5

       

Laatuperuste C: Painoarvo 15

   

Vertailu

CAPEX Advisors Oy

Rahoituksen neuvonta- palvelut Inspira Oy

WSP Finland Oy

 Raakapisteet

3

1

2

 Vertailupisteet

15

5

10

       
       

Laatupisteet yhteensä

   
 

CAPEX Advisors Oy

Rahoituksen neuvonta- palvelut Inspira Oy

WSP Finland Oy

 

60

40,71

36,43

Hankintapäätös ja sopimus

Tarjousvertailun lopputulos

  1. CAPEX Advisors Oy 29,58 + 60 = 89,58 pistettä
  2. WSP Finland Oy 50 + 36,43 = 86,43 pistettä
  3. Ryhmittymä: Inspira ja A-insinöörit 44,71 + 40,71 = 85,42 pistettä

Capex advisors Oy:n tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin ja se valitaan tarjouskilpailun voittajaksi..

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 150 § hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 100.000 euroa.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

 Lisätiedot:

Tilapalvelupäällikkö Mikko Simpanen, mikko.simpanen@tuusula.fi, 040 314 3550

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita palveluntuottajaksi tarjouskilpailun voittajan Capex Advisors Oy:n 

  • valtuuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa teknisluontoiset muutokset ja korjaukset
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjoajat, pormestari Kalle Ikkelä, kansliapäällikkö Virpi Lehmusvaara, kuntakehitysjohtaja Petri Juhola, hankintasuunnittelija Inkeri Kontiola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi