Tekninen lautakunta, kokous 14.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 84 Hankintaoikaisu, Lukkotarvikkeet ja lukitukseen liittyvien palveluiden hankinta

TUUDno-2021-1143

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Atso Vesa, kiinteistönhoitopäällikkö, atso.vesa@tuusula.fi

Perustelut

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat Lukitus- ja muiden oviympäristöjen varusteluihin liittyvien töiden sekä lukitus-, avain- ja heloitustarvikkeiden hankinta puitesopimusperiaatteella Tuusulan kunnan sekä sen omistamiin kiinteistöihin. Lukitustöitä ja hankintaan kuuluvia tarvikkeita tilataan puitesopimusperiaatteella. Tilaajan tavoitteena on saada hankinnan avulla sellaiset sopimuskumppanit, joiden kanssa Tuusulan kunnan omistamien kiinteistöjen lukitus- ja oviympäristöratkaisuja voidaan ylläpitää ja kehittää koko kiinteistökannan osalta mahdollisimman kustannustehokkaasti, pitkäjänteisesti ja joustavasti siten, että myös turvallisuuteen liittyvät näkökohdat huomioidaan riittävän tehokkaasti. Tilaajan tavoitteena on myös, että sopimuskumppanit toteuttavat tuottamiaan palveluita mahdollisimman asiantuntevasti ja ammattitaitoisesti sekä se, että palveluntuottajalla on riittävä ja monipuolinen yhteistyö- ja hankintaverkosto, jonka avulla palveluntuottaja voi osaltaan antaa tuottamilleen palveluille lisäarvoa.

Tuusulan kunta on kilpailuttanut lukitus- ja muiden oviympäristöjen varusteluihin liittyvien töiden, kuten sarjoitusten, lukitus- ja oviympäristöön asennettavien muiden tuotteiden ja komponenttien asennus- ja huoltotöiden suorittaminen sekä lukitus-, avain- ja heloitustarvikkeiden myynti sopimuskaudelle 1.9.2021– 30.8.2025.  Tilaajalle varataan mahdollisuus kahden (1+1) optionvuoden käyttöönottoon varsinaisen sopimuskauden jälkeen. Hankinnan perusteella solmitaan puitesopimukset 2-3:n palveluntuottajan kanssa. Sopimuskauden hankinnat tullaan tekemään etusijajärjestyksen perusteella.

Hankinnan kohteena olevat sopimuskauden toimitukset käsittävät:

  • Tuusulan kunnan omistamien kiinteistöjen, rakennusten ja tilojen lukitusten ja muiden oviympäristöjen tuotteisiin liittyvät pienehköt huolto-, korjaus- ja asennustyöt sekä edellä mainituissa töissä käytettävät tuotteet, tarvikkeet ja materiaalit ja ne tarvikkeet, joita Tuusulan kunnan palveluksessa ole huoltohenkilöstö noutaa Toimittajan toimipisteestä.
  • Suuremmat urakkamuotoiset hankkeet, kuten koko Tuusulan Kunnan omistaman kiinteistön, yksittäisen rakennuksen tai useaa rakennusta koskevat lukitusuudistukset.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun Eu-kynnysarvon.

Hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 14.5.2021 Hilma-​ilmoituskanavassa numerolla 2021-073410  sekä EU:n virallisen lehden täydennysosassa numerolla 2021/S 094-247373. Hankintamenettelynä oli avoin menettely, tarjousten vertailuperusteena kokonaistaloudellinen edullisuus.

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus,​ tarjouspyynnön mukaisuus ja tarjoajien soveltuvuus

Tarjouksia saatiin asetettuun määräaikaan 18.6.2021 klo 12.00 mennessä seitsemän (7) kappaletta: Certego Oy, Itä-Helsingin Lukko Oy, LukkoLuket Oy, TS Turvasi Oy, Turvaexpertit Helsinki Oy, Tuusulan Lukko ja Viria Security Oy. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 21.6.2021 klo 10.52 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.  .

.Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 31.5.2021 kello 12.00 mennessä ei esitetty kysymyksiä.

Ensin tarkistettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus ja tarjoajien soveltuvuus. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjojalle asetetut ehdot ja voitiin todeta soveltuviksi tarjoajiksi. 

Tarjousten vertailu 

Tarjousvertailussa tarjousten arvioinnin painotusten osuudet ja niiden perusteella tehtävä pisteytys oli kerrottu tarjouspyynnössä jaettavan: 35% kokonaisvertailuhinta, 35% tuoteryhmäkohtaiset alennusprosentit ja 30 % tarjouksessa esitetyt toimittajan laadulliset tekijät. Tarjoajan saamat hintapisteet (enintään 35 pistettä), tuoteryhmäkohtaiset alennusprosentit -osa-alueen pisteet (enintään 35 pistettä) ja laatupisteet (enintään 30 pistettä) lasketaan yhteen. Näistä muodostuvat kunkin tarjoajan tarjouksen kokonaispisteet (kokonaispisteet voivat olla enintään 100 pistettä). Eniten kokonaispisteitä saanut tarjoaja voittaa tarjouskilpailun.

Tarjouspyyntö ja tarjoukset ovat nähtävillä kokouksessa.

Tarjousvertailuun hyväksyttiin Itä-Helsingin Lukko Oy, TS Turvasi Oy, Turvaexpertit Helsinki Oy ja Viria Security Oy. 

Certego Oy:n, LukkoLuket Oy:n ja Tuusulan Lukko Oy:n tarjoukset todettiin tarjouspyynnön vastaisiksi, ja näin ollen ne tulee hylätä. Jäljempänä lyhyet perustelut hylkäyksille, liitteenä tarkemmat perustelut, jotka annetaan tiedoksi kullekin tarjoajalle.

Certego Oy

Tarjoaja ei ole ilmoittanut tarjouslomakkeen välilehdellä 2 sarakkeeseen D vaadittuja tietoja eli kaikkia keltaisia soluja ei ole täytetty tai niihin on mainittu ainoastaan tuote, eikä hintaan sisältyviä töitä. Vertailuhinnan muodostamistapa ja tarjousten vertailumenetelmä huomioon ottaen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus edellyttää, että jokaisen tarjouslomakkeella yksilöidyn tuotteen hinnan muodostuminen on ollut selkeästi todennettavissa tarjoajan toimittamasta tarjouslomakkeesta. Tarjouslomakkeen toimittaminen puutteellisin tiedoin on vaikuttanut tarjouksen vertailuhintoihin, eikä tarjous ole näin ollen ollut omiaan tuottamaan yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tulosta suhteessa kilpailijoiden tarjouksiin. Koska kuvauksia ei ole toimitettu, ei voida luotettavasti todeta, mitä ilmoitettu hinta pitää sisällään. Voidaan myös tulkita, että tarjoaja on jättänyt vaihtoehtoisen tarjouksen. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei tässä kilpailutuksessa hyväksytty.

LukkoLuket Oy

Tarjoaja ei ole toimittanut tarjoustaan vaaditulla, palautettavalla tarjouslomakkeella (Excel-taulukko). Tarjouksen yhteydessä on toimitettu ainoastaan osa tarjouspyyntölomakkeen liitteestä 2 - Hinnoittelulomake (3. palveluihin liittyvät työlajit) pdf-muotoisena. Koska em. tarjouslomaketta ei ole toimitettu, hankinnan osa-alueita ei voida vertailla. Vertailuhinnan muodostamistapa ja tarjousten vertailumenetelmä huomioon ottaen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus edellyttää, että jokaisen tarjouslomakkeella yksilöidyn tuotteen hinnan muodostuminen on ollut selkeästi todennettavissa tarjoajan toimittamasta tarjouslomakkeesta. Hakijan tarjous on tältä osin tarjouspyynnön vastainen.

Tuusulan Lukko Oy

Tarjoaja ei ole ilmoittanut tarjouslomakkeen välilehdellä 3 sarakkeeseen F vaadittuja tietoja eli kaikkia keltaisia soluja ei ole täytetty. Tarjoaja ei ole ilmoittanut em. sarakkeeseen valmistajan/valmistajien tai maahantuojan/maahantuojien hinnastoa, josta alennusprosentit lasketaan. Jos hinnastoja ei ilmoiteta, ei voida todeta, mistä hinnastosta alennusprosentit lasketaan. Vertailuhinnan muodostamistapa ja tarjousten vertailumenetelmä huomioon ottaen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus edellyttää, että jokaisen tarjouslomakkeella yksilöidyn tuotteen hinnan muodostuminen on ollut selkeästi todennettavissa tarjoajan toimittamasta tarjouslomakkeesta. Hakijan tarjous on tältä osin tarjouspyynnön vastainen. Asiassa voidaan myös tulkita, että tarjoaja on jättänyt vaihtoehtoisen tarjouksen. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei tässä kilpailutuksessa hyväksytty.

Pisteet jakantuivat hyäksyttejen tarjousten osalta seuraavasti alla olevan mukaisesti:

  • TS Turvasi Oy 86,70 pistettä
  • Viria Oy 82,84 pistettä
  • Turvaexpertit Oy 76,99 pistettä
  • Itä-Helsingin Lukko Oy 54,37 pistettä

Tarjousten vertailu ja pisteiden erittely on tämän päätöksen liitteenä.

Hankintapäätös ja sopimus

Palvelun tuottajiksi valitaan TS Turvasi Oy sekä Viria Oy jotka saivat korkeimmat pisteet vertailussa.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 200.000 euroa.

Lisätiedot:

Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi 040 314 4350

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa eniten pisteitä saaneet Turvasi Oy:n ja Viria Oy:n tarjoukset tehneet toteuttamaan hankinta

  • hylätä tarjoajat Certego Oy:n, LukkolLuket Oy:n  ja Tuusulan Lukko Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisena

  • oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Matti Lepistö, turvallisuussuunnittelija, matti.lepisto@tuusula.fi

Perustelut

Hankintaoikaisu

Teknisen lautakunnan 10.8.2021 tehtyyn hankintapäätökseen Lukkotarvikkeet ja lukitukseen liittyvien palveluiden hankinta- tarjouskilpailusta TUUDno-2021-1143 tehtiin 19.8.2021 tarjouskilpailuun osallistuvan tarjoajan toimesta hankintaoikaisupyyntö. Hankintaoikaisupyyntö koski Abloy-valtuutusta. Hankintaoikaisupyyntöä koskettavalle tarjoajalle tiedotettiin asiasta henkilökohtaisesti ja annettiin asiakirjan toimittamisen määräajaksi 31.8.2021. Hankintaoikaisupyynnöstä tiedotettiin kaikkia tarjouskilpailuun osallistuneita tarjoajia. Hankintaoikaisupyyntöä koskettava tarjoaja lähetti 31.8.2021 sähköpostilla lausunnon, mistä kävi ilmi, että tarjoajalla ei ole tarvittavia Abloy-valtuuksia, eikä heillä ole kohtuullisessa ajassa mahdollista sellaista toimittaa. Hankintaoikaisun liitteenä päivitetty vertailutaulukko tarjoajien tarjouskilpailusta saaduista pisteistä.

132 § Hankintaoikaisun tekeminen Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

133 § Hankintaoikaisun vireilletulo Hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireilletulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Tarjousvertailu

Tarjousvertailussa tarjousten arvioinnin painotusten osuudet ja niiden perusteella tehtävä pisteytys oli kerrottu tarjouspyynnössä jaettavan: 35% kokonaisvertailuhinta,​ 35% tuoteryhmäkohtaiset alennusprosentit ja 30 % tarjouksessa esitetyt toimittajan laadulliset tekijät. Tarjoajan saamat hintapisteet (enintään 35 pistettä),​ tuoteryhmäkohtaiset alennusprosentit -​osa-​alueen pisteet (enintään 35 pistettä) ja laatupisteet (enintään 30 pistettä) lasketaan yhteen. Näistä muodostuvat kunkin tarjoajan tarjouksen kokonaispisteet (kokonaispisteet voivat olla enintään 100
pistettä). Eniten kokonaispisteitä saanut tarjoaja voittaa tarjouskilpailun.

Tarjousvertailuun hyväksyttiin Itä-​Helsingin Lukko Oy,​Turvaexpertit Helsinki Oy ja Viria Security Oy.

Pisteet jakaantuivat hyväksyttyjen tarjousten osalta seuraavasti alla olevan mukaisesti:
Viria Oy 83,04 pistettä
Turvaexpertit Oy 77,17 pistettä 
Itä-​Helsingin Lukko Oy 54,​55 pistettä


Päivitetty tarjousten vertailu on tämän hankintaoikaisupäätöksen liitteenä.

Hankintapäätös ja sopimus

Palvelun tuottajiksi valitaan Viria Oy ja Turvaexpertit Oy jotka saivat korkeimmat pisteet vertailussa.
Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, ​kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä,​ kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 200.000 euroa.

 Lisätiedot:

Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi 040 314 4350

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa eniten pisteitä saaneet Viria Oy:n ja Turvaexpertit Oy:n tarjoukset tehneet toteuttamaan hankinta

  • hylätä tarjoajan TS Turvasi Oy:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena

  • oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, kuntakehitysjohtaja, pormestari, kansliapäällikkö, rakennuspäällikkö, kiinteistönhoitopäällikkö, hankintasuunnittelija, Kari Haapaniemi, Matti Lepistö, Erkki Vähämäki, Riikka Meriläinen

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi