Tekninen lautakunta, kokous 13.12.2022

§ 131 Rykmentinpuiston monitoimikampuksen hankintapäätös

TUUDno-2021-2445

Valmistelija

  • Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, jyri.olkkonen@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Rykmentinpuiston monitoimikampuksen elinkaarihankkeeseen sisältyy kampuksen uudisrakennuksen suunnittelu- ja rakennustyö sekä rakennuksen ylläpitopalveluiden tuottaminen 20 vuoden palvelujakson ajalle. Lisäksi hankkeeseen sisältyy kunnan optio hankkia myöhemmin kampuksen yhteyteen mahdollisesti toteutettavan päiväkodin suunnittelu- ja rakennustyö sekä vastaavat ylläpitopalvelut monitoimikampuksen palvelujakson ajalle.

Hanke kilpailutettiin julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetussa laissa (1397/2016, hankintalaki) tarkoitettuna EU-kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana käyttäen hankintamenettelynä kilpailullista neuvottelumenettelyä, joka käynnistyi hankintailmoituksen julkaisemisella Hilma- ja TED-ilmoituskanavissa tammikuussa 2022. Osallistumishakemuksen jättivät helmikuussa 2022 Fira Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n ryhmittymä, Lehto Tilat Oy, SRV Rakennus Oy sekä YIT Suomi Oy. Kaikki neljä ehdokasta täyttivät hankintailmoituksessa asetetut soveltuvuusvaatimukset ja valittiin tarjoajiksi hankinnan neuvotteluvaiheeseen.

Hankinnan neuvotteluvaiheen aikana helmikuusta 2022 lokakuuhun 2022 käsiteltiin tarjoajien kanssa useilla neuvottelukierroksilla monitoimikampusta koskevia suunnitelmia sekä hankkeen sopimusten kaupallisia ja oikeudellisia kysymyksiä.

Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin pääosin 5.10.2022 sähköisesti Sokopro-projektipankin kautta. Tarjousaikana tarjouspyyntöaineistoa täydennettiin kahdella lisäkirjeellä.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Tarjouksille asetettuun määräaikaan 11.11.2022 mennessä kunta vastaanotti tarjoukset seuraavilta tarjoajilta:

·         Fira Rakennus Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n ryhmittymä

·         SRV Rakennus Oy

·         YIT Suomi Oy

Fira Rakennus Oy:n antaman ilmoituksen mukaan Fira Oy:n rakennusliiketoiminta on keväällä 2022 siirtynyt Fira Rakennus Oy:lle konsernin sisäisessä rakennejärjestelyssä hankintalain 136 §:n 2 momentin 4) kohdassa tarkoitetulla tavalla.

​​​Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Kaikkien tarjoajien todettiin tarjousasiakirjojen perusteella täyttävän tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjousten täyttävän tarjouksille asetetut vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoukset hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu

Kunnan asiantuntijaryhmä on toteuttanut tarjousten laatuarvioinnin marraskuussa 2022. Laatuarvioinnin vertailuperusteet ja tulokset perusteluineen on kuvattu tarkemmin liitteessä 1.

Vertailuperusteiden pääkohdat olivat seuraavat:

Suunnitteluratkaisu

77

Toiminnallisuus (rakennuksen sisä- ja ulkotilat, piha- ja ulkoalueet)

67

Arkkitehtoniset ratkaisu ja soveltuvuus ympäristöön

10

Kestävä kehitys (sosiaalisen, ekologisen ja elinkaarivastuun näkökulma)

13

Toteuttamisen arviointi

12

Suunnittelun ja rakentamisen toteutus

5

Ylläpidon ja palveluiden toteutus

4

PTS-suunnitelma

3

Neuvotteluvaiheen toiminta

5

Tarjousten hinnanarviointiperusteena on tarjoushinnan nykyarvo, joka muodostuu kohteen rakennusurakan kokonaishinnasta, kohteen vuosittaisten palveluiden ja energiakustannusten nykyarvosta sekä kohteen vuosittaisten PTS-investointien nykyarvosta siten, että hinnoittelussa on huomioitu sekä uudisrakennuksen toteutus ilman päiväkotilaajennusta että päiväkotilaajennuksen kanssa.

Palveluiden, energiakustannusten ja PTS-investointien nykyarvon laskennassa on oletettu, että vuosihinta maksetaan kerran vuodessa, aina kunkin palvelujakson vuoden puolivälissä (kustannukset diskonttauspäivä on 31.1.2023). Kustannukset indeksoidaan (ennen diskonttausta) vuoden 2023 tammikuun kustannustasosta olettaen, että vuosittainen kustannustasonnousu on 2,5 %. Diskonttauskorkona käytetään 5,0 % p.a. (nimellisarvoinen diskonttauskorko vuositasolla).

Tarjoushinnan nykyarvo (NPV (tarjous)) on laskettu seuraavan kaavan mukaisesti:

𝑁𝑃𝑉 (𝑡𝑎𝑟𝑗𝑜𝑢𝑠) = (𝐾𝐻1 + 𝑃𝐻1 + 𝑃𝑇𝑆𝐻1) × 𝑃1 + (𝐾𝐻1 + 𝐾𝐻2 + 𝑃𝐻1+2 + 𝑃𝑇𝑆𝐻1+2) × 𝑃1+2

missä:

𝐾𝐻1 = Vaiheen 1 tarjottu rakennusurakan kokonaishinta (euroa),

𝑃𝐻1 = Vaiheen 1 vuosittaisten kiinteistöpalveluiden ja energiakustannusten yhteenlaskettu nykyarvo (euroa),

𝑃𝑇𝑆𝐻1 = Vaiheen 1 vuosittaisten PTS-investointien yhteenlaskettu nykyarvo (euroa),

𝑃1 = Vaiheen 1 painoarvo 50 %,

𝐾𝐻2 = Vaiheen 2 tarjottu rakennusurakan laskennallinen kokonaishinta (euroa) hintalomakkeella määritellyn mukaisesti. Puitesopimuksen kohdan 4.4.3 mukaisten Päiväkodin urakkavaihtoehtojen (i) ja (ii) kokonaishintoja painotetaan siten, että urakkavaihtoehdon (i) kokonaishinnan painoarvo on 50% ja urakkavaihtoehdon (ii) kokonaishinnan painoarvo on 50%.

𝑃𝐻1+2 = Vaiheen 1+2 vuosittaisten kiinteistöpalveluiden ja energiakustannusten yhteenlaskettu nykyarvo (euroa),

𝑃𝑇𝑆𝐻1+2 = Vaiheen 1+2 vuosittaisten PTS-investointien yhteenlaskettu nykyarvo (euroa),

𝑃1+2 = Vaiheen 1+2 painoarvo 50 %.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu on suoritettu tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla seuraavan kaavan mukaisesti:

𝐻 = 𝑁𝑃𝑉(𝑡𝑎𝑟𝑗𝑜𝑢𝑠) × [1 − (𝐿/𝑀 × 50 %)]

missä:

H = Tarjouksen vertailuhinta

NPV (tarjous) = Tarjoushinnan nykyarvo (NPV)

L = Tarjouksen laatupisteet

M = Korkeimman laatupistemäärän saaneen tarjoajan laatupisteiden määrä

50 % = Laadun painoarvo

Hintavertailu ja kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu on esitetty liitteessä 2.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun perusteella edullisimman tarjouksen on tehnyt Fira Rakennus Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n ryhmittymä.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 11.12.2017 § 223 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta/kunnanhallitus päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 200.000 euroa.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Lisätiedot:

Jyri Olkkonen, jyri.olkkonen@tuusula.fi, 040 314 3555

Liitteet:

  • Kokonaistaloudellisuuden vertailu
  • Laatuarvioinnin perustelut

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Lonka, kuntakehitysjohtaja, heikki.lonka@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • valita Rykmentinpuiston monitoimikampuksen toteuttajaksi eli palveluntuottajaksi Fira Rakennus Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n ryhmittymän
  • valtuuttaa kuntakehitysjohtajan allekirjoittamaan hankinnan sopimukset
  • Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä vaan erillisten sopimusten allekirjoituksin. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan, kun julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) 129 §:n mukainen 14 päivän odotusaika on päättynyt.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Projektitoimiston päällikkö Jyri Olkkonen selosti asiaa kokouksessa.
Lisäksi Kimmo Niemi Capex Advisors Oy:stä ja Jon Forssell Capex Advisors Oy:stä olivat asiantuntijoina kokouksessa.

Ari Koponen ja Ilari Roihuvuo saapuivat kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.

Jorma Sulander ja opetuspäällikkö Markus Torvinen poistuivat kokouksesta tämän asian käsittleyn aikana.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.