Perustelut
Asiaselostus
Häriskiven asemkakaava-alueen katusuunnitelmaehdotus piir.nro 2123/1,5-11,21,23,28,37,41,45,48,49,52,56,60,64,66,68,74-76. on ollut yleisesti nähtävillä 24.6.-7.7.2021.
Katusuunnitelmaehdotus koskee Hyrylän taajaman Vaunukankaan alueella sijaitsevan Häriskiven asemakaavaalueen katujen ja niihin liityvän kunnallistekniikan rakentamista. Kaava-alueeseen kuuluvat Häriskiventie, Sysihiilentie, Härismäentie, Sysikalliontie, Sysimiiluntie, Sysimiilunkuja, Kirjokallionkuja, Härismäenkuja, Vesitorninkulma, Miilunvartijankuja, Vesitorninmäki, kevyen liikenteen väylä välillä Härismäenkuja-Vankkurinkuja, Kirjokallionpolku, Sysihiilenpolku, Sysimiilunpolku sekä polkuyhteydet Kirjokallionpuistoon ja Häriskivenpuistoon.
Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty nähtävillä olon aikana neljä muistutusta.
Muistutus 1, Yksityishenkilö
Sain postissa tiedot tuosta Tuusulan Häriskiven alueen katusuunnitelmasta. Itse asun Vesitorninmäellä osoitteessa X. Nyt kun tuota Häriskiven aluetta aletaan rakentaa niin olisiko mahdollista samalla kaivaa oja tuohon Häriskiven ja Kankurintien pohjoispuolen tonttien väliseen puistometsään? Nyt etenkin kun tuosta viime kesänä raivattiin paljon puustoa niin tuo metsä ja tontin takaosa ovat aivan märkää aluetta. Jos noita papereita tulkitsen oikein niin tuon nykyisen hiekkatien mikä menee häriskiven ohi kohdille tulee kävelytie niin sen viereen ainakin jos olisi mahdollista tehdä oja jos se edes hieman vähentäisi tuon metsän vetisyyttä. Liitteenä on karttakuva tuosta alueesta mitä tarkoitan.
Vastine 1
Muistutuksessa tarkoitun VL-alueen pohjoisosaan on suunnitelmissa esitetty Vesitorninmäen alueen kuivatusta palveleva oja. Oja sijoittuu ko. metsiköstä alamäkeen, joten todennäköisesti se kuivattaa myös ko. metsikköä.
Muistutus 2 (noin 40 asukkaan adressi)
Vastustamme Sepäntien ja Vesitorninkulman läpiajo mahdollisuutta. Kaavoihin on suunniteltu vesitorninkulman ja Sepäntien väliin pihakatu, joka mahdollistaa läpikulun Sepäntien kautta. Sepäntie on nyt ahdas ajettava autolla. Sepäntielle on lähes päästä päähän parkkeerattu kadulle autoja ja ajaminen on hankalaa ja näkyvyys välillä melko huonoa. Sepäntiellä ei mahdu ajamaan kahta autoa rinnakkain vaan vastaantulijoita joutuu väistämään taskuparkkeihin joita kadulta löytyy.
Siispä sepäntien ja Vesitorninkulman yhdistäminen lisäisi liikennettä jo ennestään ahtaalla tiellä. Lisääntynyt liikenne toisi mukanaan turvallisuusriskejä ja niitä emme halua. Sepäntiellä asuu paljon lapsiperheitä.
Liikenne tulisi suunnitella Hämeentieltä suoraan vesitornin kulmalle ja jättää yhdistäminen Sepäntielle tekemättä.
Vastine 2
Vesitorninkulman ja Sepäntien liittymä on suunniteltu asemakaavan mukaisesti kaavan mukaiselle katualueelle, jossa Vesitorninkulma ja Sepäntie ovat toisiinsa liittyviä katuja. Läpiajon houkuttelevuutta on pyritty vähentämään teknisillä ratkaisulla: Vesitorninkulma on pihakatu, jossa suurin sallittu nopeus on 20 km/h ja jalankulkijoilla on ajoneuvoihin nähden etuajo-oikeus. Pihakatu on erotettu muusta ympäristöstään kiveyksellä ja sinne ajetaan koroketöyssyn kautta. Sepäntie itsessäänkään ei kapeutensa vuoksi ole houketteleva ajoyhteys Häriskiven alueelta Nahkelantielle tai päinvastoin. Nopeampi ja parempi yhteys on Hämeentien ja Koskenmäen uuden kiertoliittymän kautta. Todennäköisesti ajoyhteyden vaikutus Sepänteille jää hyvin vähäiseksi saattaen jopa vähentää sitä, kun oikoliikenne ns. KTK:n tontin kautta estyy. ja ajoreitti Häriskiventieltä Sepäntielle muuttuu mutkikkaammaksi. Parhaiten yhteys palvelee jätehuollon, postin ja kunnossapidon reittisuunnittelua: siirtymät alueelta toiselle maanteiden kautta vähentyvät. Yleisten suunnitteluperiaatteiden mukaan kunnan sisäinen liikenne, johon em. huoltoliikennekin kuuluu, tulee järjestää katuverkon kautta, ei maanteiden kautta.Tilannetta tullaan seuraamaan ja mikäli Häriskiven rakentumisen jälkeen Sepätiellä ilmenee läpiajosta johtuvia liikenteellisiä ongelmia, pyritään siihen löytämään ongelman poistavat ratkaisu. Ne todennäköisesti edellyttävät kuitenkin kaavallisia toimenpiteitä.
Muistutus 3, yksityishenkilö
Häriskiven kaava-alueen katusuunnitelmiin liittyen muistutamme huomiomaan alueella jo olevat kiinteistöt rakennuksineen ja rakennelmineen. Meillä on Vankkurikuja X:ssa rinteeseen rakennettu 1,5 kerroksinen omakotitalo, jossa on lisäksi kellarikerros. Tontillamme on myös maalämpökaivo. Olemme huolissamme Häriskiven kaava-alueen rakentamisen ja mahdollisten räjäytys- tai paalutustöineen yms. vaikutuksista näihin. Vaadimme lisäksi, että hulevedet pysyvät kokonaan rakennettavilla alueilla eikä niitä valu kiinteistöllemme. Pyydämme huomioimaan vastaavat seikat ja huolemme myös myönnettäessä uusia rakennuslupia pohjoispuolellamme olevalle kiinteistölle. Rakennukset tulee hulevesien takia sijoittaa siten, että ne ovat riittävän kaukana tonttimme rajasta. Minimietäisyys ei rinteestä ja kalliosta johtuen riitä.
Vastine 3
Kunnallistekniikkaa rakennettaessa otetaan aina huomioon myös vaikutusalueella olevat nykyiset rakennukset ja rakenteet. Jos rakentamisen epäillään aiheutuvan vaaraa olemassa oleviin rakennuksiin, suoritetaan ennen rakennustöiden aloittamista katselmukset, jossa määritetään rakennusten nykyinen kunto. Töiden päätyttyä tehdään toinen katselmus sen määrittämiseksi, onko rakennuksiin syntynyt uusia rakentamisesta johtuvia vauroita. Tarvittaessa rakennuksiin asennetaan tärinämittarit. Ennen rakennustöiden aloittamista työmaan valvoja tiedottaa alueen asukkaita työn alkamisesta ja sopii tarvittaessa katselmusten pitämisestä ja muista tarvittavista toimenpiteistä.
Häriskiven alueen hulevesiä ei johdeta Vankkurikujan suuntaan vaan hulevesille on suunniteltu hulevesiverkosto sekä viivytysaltaita, joiden kautta vedet ohjataan hallitusti alueen ulkopuolelle. Tässä tapauksessa vedet ohjataan pohjoisen suuntaa Kirkokallionpuistoon. Alueelle rakentuvilla uusilla kiinteistöillä on velvollisuus liittyä ko. hulevesijärjestelmään, joten hulevesistä ei pitäisi olla haittaa alueen nykyisille kiinteistöille. Uusien rakennusten sijoittuminen tontille määräytyy asemakaavan mukaan, tähän katusuunnitelmalla ei ole vaikutusta.
Muistutus 4, As Oy Tuusulan Tinasepänpolku 3
Vastustamme Häriskiven kaava-alueen katusuunnitelmaehdotuksessa olevaa kulkuyhteyttä Vesitorninkulma nimiseltä kadulta Sepäntielle.
Sepäntie on kapea kokoojakatu, jolla käytännössä on käytettävissä ainoastaan yksi kaista ajoneuvoliikennettä varten, johtuen runsaasta kadunvarsipysäköinnistä. Nykyisillä liikennemäärillä Sepäntie vielä toimii, muttei kestä lisääntyvää liikennettä. Hämeentie 18 tontilta (KTK:n piha tai nykyisin paremmin nimellä Unkan piha tunnettu) oli myös kulku Sepäntielle nykyisen Vesitorninkulma-nimisen tien kautta, mutta se on suljettu jo vuosia sitten betoniporsailla, juuri kauttakulun vuoksi. Hämeentien remontin yhteydessä suljettiin myös eteläinen liittymä kyseiseltä tontilta ja tästä johtuen kiireisimmät oikoivat Sepäntielle jopa kevyenliikenteen väylän kautta. Tämä on nykyisin estetty myös betoniporsain.
Katusuunnitelmaehdotuksessa yhteys Sepäntieltä Vesitorninkulmalle on merkitty pihakaduksi. Alunperin läpiajoyhteyttä ei pitänyt tulla, ja olisi hyvin toivottavaa että katusuunnitelmaa näiltä osin muutettaisiin. Hämeentien liikennemäärät aamuisin ja iltapäivisin työmatkaliikenteen aikoihin ovat runsaita.Tästä johtuen Häriskiventien liittymä Hämeentielle ei tule vetämään ja aiheuttaa vaihtoehtoisten kulkureittien valintaa Häriskiven alueelle ja alueelta. Onko oikein että nämä kulkuneuvot ohjautuvat käyttämään pihakatua (Vesitorninkulma) ja Sepäntietä oikotienään? Sepäntieltä on myös hankala päästä Nahkelantielle, sillä Koskenmäen liikenneympyrä vetää hyvin ja ajoneuvot Nahkelan suuntaan tulevat yleensä reipasta vauhtia, varsinkin Hyvinkään suunnasta tulevat. Nopeusrajoitukset kun tuntuvat olevan useimmille kuljettajille vain suosituksia.
Koska tulevalta Häriskiven-alueelta ei ole Sepäntien lisäksi muuta läpikulkuyhteyttä, pyytäisin vaihtoehtoisesti tutkimaan tulevan Härismäenkujan ja Vankkurikujan yhdistämistä, näin ollen liikenne ohjautuisi Vaunukankaan liikenneympyrään, joka toimii vallan mainiosti.
Vastine 4
Vesitorninkulman ja Sepäntien liittymä on suunniteltu asemakaavan mukaisesti kaavan mukaiselle katualueelle, jossa Vesitorninkulma ja Sepäntie ovat toisiinsa liittyviä katuja. Läpiajon houkuttelevuutta on pyritty vähentämään teknisillä ratkaisulla: Vesitorninkulma on pihakatu, jossa suurin sallittu nopeus on 20 km/h ja jalankulkijoilla on ajoneuvoihin nähden etuajo-oikeus. Pihakatu on erotettu muusta ympäristöstään kiveyksellä ja sinne ajetaan koroketöyssyn kautta. Sepäntie itsessäänkään ei kapeutensa vuoksi ole houketteleva ajoyhteys Häriskiven alueelta Nahkelantielle tai päinvastoin. Nopeampi ja parempi yhteys on Hämeentien ja Koskenmäen uuden kiertoliittymän kautta. Todennäköisesti ajoyhteyden vaikutus Sepänteille jää hyvin vähäiseksi saattaen jopa vähentää sitä, kun oikoliikenne ns. KTK:n tontin kautta estyy ja ajoreitti Häriskiventieltä Sepäntielle muuttuu mutkikkaammaksi.. Parhaiten yhteys palvelee jätehuollon, postin ja kunnossapidon reittisuunnittelua: siirtymät alueelta toiselle maanteiden kautta vähentyvät. Yleisten suunnitteluperiaatteiden mukaan kunnan sisäinen liikenne, johon em. huoltoliikennekin kuuluu, tulee järjestää katuverkon kautta, ei maanteiden kautta.Tilannetta tullaan seuraamaan, ja mikäli Häriskiven rakentumisen jälkeen Sepätiellä ilmenee läpiajosta johtuvia liikenteellisiä ongelmia, pyritään siihen löytämään ongelman poistavat ratkaisu. Ne todennäköisesti edellyttävät kuitenkin kaavallisia toimenpiteitä. Katu Härimäenkujalta Vakkurinkujalle vaatii kaavamuutoksen. Nykyinen asemakaava ei mahdollista kadun rakentamista viheralueelle. Lisäksi maastonmuodoista johtuen Härimäenkujaa ei ole suositeltavaa rakentaa läpiajokaduksi. Siinä on pituuskaltevuus 11,5 %, mikä vielä toimii vähäliikenteisellä tonttikadulla, mutta ei enää läpaijon mahdollistavalla yhdyskadulla.