Kuntakehityslautakunta, kokous 16.9.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Uusimaa-kaava 2050, kunnan valitusoikeuden käyttäminen

TUUDno-2018-350

Aikaisempi käsittely

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • antaa Uusimaa-​kaava 2050 –ehdotuksesta seuraavan muistutuksen:

Tuusulan kunnan muistutus Uusimaa-​kaava 2050 -​ehdotuksesta

Muistutuksen aiheet:

  • Tallinna-​tunneli,​ Kehä IV ja raskaan liikenteen palvelualue
  • Lentoradan linjaus,​ asema Hyrylään ja Ristikytö
  • Focus –alueen kaupan määräys
  • Palojoen metsän suojelumerkintä

Tallinna-​tunneli,​ Kehä IV ja raskaan liikenteen palvelualue

Kehä IV -​yhteys on elintärkeä suunnitellulle Helsinki -​ Tallinna -​tunnelin rahtiterminaalille,​ jonka sijoittumista Tuusula kuntansa alueelle kannattaa. Tunnelin henkilöliikenne nivoutuu osaltaan Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmään ja tavaraliikenne integroidaan osaksi logistiikkaverkkoa. Tunneliyhteys tarjoaa hyvät edellytykset kehittää lentoaseman lähialuetta vahvana logistiikkatoimintojen keskittymänä. Lentoaseman pohjoispuolelle sijoittuva Kehä IV -​yhteys on olennainen osa tätä kokonaisuutta ja luo vahvan poikittaisyhteyden valtatien 3 suuntaan. Tallinna-​tunnelin suunnittelun edetessä tulee Tuusulan kunta ottaa mukaan suunnittelutyöhön jo varhaisessa vaiheessa.

Uusimaa-​kaava 2050:een on lisättävä myös Finest Bay Area -​rautatietunnelin mukainen linjaus,​ jonka suunniteltu reitti kulkee Tallinnasta Espoon Otaniemen kautta Helsinki-​Vantaan lentokentälle tai Otaniemestä Pasilan kautta Helsinki-​Vantaan lentokentälle.

Tuusulan Focus-​alueelle logistiikan liitekartalla osoitettu raskaan liikenteen palvelualueen kohdemerkintä tulee poistaa. Focus-​alueelle suunnitellaan erittäin laajaa,​ seudullisesti merkittävää työpaikka-​aluetta. Alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Focus –osayleiskaava ja alueen asemakaavoitus on vireillä. Tässä valmistelun vaiheessa ei voida vaarantaa merkittävän logistiikka-​alueen suunnittelua ja rakentumista merkitsemällä raskaan liikenteen taukopaikka kyseiselle alueelle. Maakuntakaavassa osoitetun maakunnallisesti merkittävän tuotannon ja logistiikkatoimintojen kehittämisalueen ja kaupan alueen tavoitteeseen päästään paremmin,​ mikäli tällaista taukopaikan reunaehtoa ei aseteta. Mikäli tilatarpeiden täsmennyttyä taukopaikan sijoittaminen alueelle on mahdollista,​ voidaan näin toimia,​ mutta tämän ei tule olla maakuntakaavassa sitovaa.

Lentoradan linjaus,​ asema Hyrylään ja Ristikytö

Tuusula toistaa Lentoradasta ja Ristikydöstä lausumansa: Lentorata tulee suunnitella ja toteuttaa myös taajamajunaliikennettä ja pääkaupunkiseudun paikallisliikennettä palvelevana ratana. Uudelle radalle tulee toteuttaa asema Hyrylään ja rata tulee linjata sitovana merkintänä siten,​ että se kulkee Uusimaa -​kaavassa Hyrylän kautta. Myös KUUMA-​kunnat lausunnossaan totesivat,​ että Lentoradan lähiliikennepotentiaali tulee selvittää perusteellisesti ennen radan sijainnin ja käyttötarkoituksen merkitsemistä sitovasti kartalle. Toteutuessaan lähi-​ ja kaukoliikenneyhteytenä Lentorata tarjoaisi merkittäviä kehittämis-​ ja tiivistämismahdollisuuksia raidekäytävän asemanseuduille. Hyrylä voitaisiin kytkeä lähijunaliikenteen piiriin.

Lentorata tulee linjata Hyrylän jälkeen siten,​ että se yhtyy pää-​ ja oikorataan Ristikydössä,​ jonne on mahdollista toteuttaa uusi merkittävä vaihtoasema ja taajamarakennetta maakuntakaavan tavoitevuoden jälkeen. Näin merkittävien infrapanostusten osalta tulee ennakoida tulevaisuuden tarpeita maakuntakaavan tavoitevuotta pidemmälle.

Focus –alueen kaupan määräys

Focus-​alueen kaupan kohdemerkinnän osalta Tuusula toistaa lausumansa. Uusimaa-​kaavan 2050 suunnitteluperiaatteiden mukaan kaavalla tuetaan elinkeinoelämän toiminta-​ ja kehittymisedellytyksiä maakunnan erityyppisillä alueilla ja mahdollistetaan erityispiirteiden hyödyntäminen. Koska alue rajautuu Suomen suurimpaan ja tärkeimpään lentoasemaan sekä vilkkaiden liikenneväylien solmukohtaan,​ tulee tätä sijaintitekijää pystyä hyödyntämään alueen kaupallisen konseptin suunnittelussa. Focus-​alueella toiminnan tulee tukeutua lentokentän ja erityisesti matkustajaliikenteen avaamiin mahdollisuuksiin,​ mutta vastavuoroisesti alueen kehittämisen tulee tukea lentoaseman kilpailukykyä ja palvelutarjontaa. Alue on myös liikenteellisen sijaintinsa ja erilaisten tavaraliikenteen lentokenttäintegraatiomahdollisuuksien puolesta otollinen erilaisten varastomyymälä-​ ja verkkokauppakonseptien kehittämiseen,​ joissa logistiikka on keskiössä. Maakuntakaavan tulee edistää ja mahdollistaa näiden uudenlaisten ja kehittyvien kaupan konseptien sekä liiketoimintamallien syntyminen,​ eikä ainoastaan osoittaa aluetta tilaa vaativalle kaupalle.

Maankäyttö-​ ja rakennuslain muutoksen myötä kaupan laadun ohjaamista on kevennetty ja tilaa vaativan kaupan käsite on poistettu. Maakuntakaavalla ei tule asettaa tiukkoja rajoituksia kaupan laadulle.

Palojoen metsän suojelumerkintä

Tuusulan kunta lausui Uusimaa-​kaava 2050 –ehdotuksesta,​ että maakuntakaavaan ei tule merkitä Palojoen metsän luonnonsuojelualuetta. Enviro Oy:n tekemän Jokelan Hevoskylän -​luontoselvityksen (2015) mukaan alueen kohteet eivät täytä maakunnallisia LAKU-​kriteerejä. Luonnonsuojelualueen osoittaminen alle kahden kilometrin päähän Jokelan juna-​asemasta ei tue Uusimaa-​kaava 2050 tavoitteita ilmastonmuutoksen vastaisesta kestävästä kasvun ohjaamisesta. Kasvu tulee esittää kestäville vyöhykkeille,​ seutukeskuksiin,​ asemanseuduille ja muihin joukkoliikenteen solmukohtiin. Uusimaa-​kaava 2050 tavoitteina on myös elinvoimaisten keskuksien verkosto ja keskusten monipuolisen asumisen kehittymisen tukeminen.

Alueelle tehtiin maastokäynti 14.6.2019. Maastokäyntiin osallistuivat edustajat Faunatica Oy:stä,​ Enviro Oy:stä,​ Uudenmaan ELY-​keskuksesta,​ Uudenmaan liitosta ja Tuusulan kunnasta. Maastokäynnissä saavutettiin yhteisymmärrys siitä,​ että Palojokivarsi on maakunnallisesti arvokasta ja tämän Tuusulan kunta huomioi vireillä olevassa yleiskaavatyössä sekä hevoskylän asemakaavatyössä. Kohteen itäosa on lehtomaista kangasta,​ jossa puusto on nuorempaa ja lahopuuta on niukasti,​ joten LAKU-​kriteerit eivät täyty. Näillä kuvioilla oli myös selvästi näkyvillä ihmisen toiminnan jäljet eli saven otto tiilitehtaan tarpeisiin ja myös ihmisen aikaisempi metsänhoito. Tässä kohtaa maastokäynnin tuloksena todettiin olevan syytä tarkentaa maakunnallisesti arvokkaan alueen rajausta suppeammaksi Faunatican 2018 raportin rajauksesta. Luonnonsuojelualueen rajaus on pienennetty nyt nähtävillä olevaan maakuntakaavaehdotukseen. Tuusulan kunta huomauttaa,​ että arvokkaan luontokohteen itärajaus tarkennetaan laadittavalla hevoskylän asemakaavalla ja selvitetään,​ voiko maakuntakaavassa osoitetun suojelualueen itäosaan toteuttaa esimerkiksi hevoskylää palvelevia metsälaitumia. Maakuntakaavassa tunnistetun Palojoen metsän merkittävimmät luontoarvot ja suojeluarvo tullaan turvaamaan Palojokivarressa.

Yhteenveto

Tuusulan kunta edellyttää seuraavia muutoksia Uusimaa-​kaava 2050 -​ehdotukseen:

  • Kehä IV:sta tulee painottaa maakunnallisesti merkittävänä väylänä ja Focusta maakunnallisena logistiikka-​alueena,​ jonne tulee sallia monimuotoisia kaupan konsepteja. Yhteys Tallinna-​tunneliin on tärkeä.
  • Kaavaan on lisättävä myös Finest Bay Area -​rautatietunnelin mukainen linjaus.
  • Liitekartalla osoitettu raskaan liikenteen palvelualueen kohdemerkintä tulee poistaa
  • Lentorata tulee merkitä sitovana Hyrylään,​ sekä edelleen Ristikytöön
  • Palojoen metsän luonnonsuojelualue tarkentuu kunnan yleis-​ ja asemakaavatyössä
  • Maakuntajärvi Tuusulanjärvellä ranta-​alueineen on niin ympäristö-​ kuin virkistys-​ ja kulttuuriarvoja. Näiden arvojen säilyttäminen ja edistäminen edellyttää säännöllisiä kunnostamis-​ ja hoitotoimenpiteitä. Käsittelyssä olevassa Tuusula2040-​yleiskaavassa näiden arvojen yhteensovittamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Näin ollen maakuntakaavassa ei pidä erilaisia ympäristön suojelumerkintöjä alueella kiristää eikä laajentaa.
  • Tuusulanjärven Natura-​alueen suojelutavoitteet toteutetaan vesilain ja/tai luonnonsuojelulain nojalla. Maakuntakaavassa ei tule määritellä Tuusulanjärven eteläpään osalta toteutustapaa,​ vaan merkintä "Voimassa olevien maakuntakaavojen suojelualue,​ joka esitetään Uusimaa-​kaavassa" on kumottava nykyisestä voimassa olevasta maakuntakaavasta. Samalla Tuusulan kunta toteaa,​ että Maakuntakaavassa osoitettu alue on epämääräinen piirrostavaltaan ja mittakaavasta johtuen sijainnin rajat vaikeasti selville otettavissa,​ Natura-​alueen suojeluperustetta lintuvesi ei pidä jatkotoimissa millään tavalla kiristää,​ Natura-​alueella maa-​alueen ja veden välinen raja on määrittelemätön ja Natura-​alueen rajaus on virheellinen tai vähintään epämääräinen,​ kun se ulottuu jopa Tuusulanjärven eteläosan itäpuolelle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Henna Lindström, yleiskaavasuunnittelija, henna.lindstrom@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Maakuntavaltuusto hyväksyi Uusimaa kaava 2050 -kaavakokonaisuuden kokouksessaan 25.8.2020. Pöytäkirjan julkaisemisen jälkeen alkaa 30 vuorokauden valitusaika. Tuusulan hallintosäännön mukaan maakuntakaavan hyväksymispäätöksestä valittaminen on kunnanhallituksen päätösvallassa.

Valtuusto lausui Uusimaa kaava 2050 -ehdotuksesta kokouksessaan 11.11.2019 (§ 148). Alla on lueteltu aiheet, joista valtuusto lausui sekä lainattu pääkohdat Uudenmaan liiton vastineesta. Vastine kokonaisuudessaan on liitteenä.

Valtuusto: Focuksen alueelle tulee sallia monimuotoisia kaupan konsepteja.

Uudenmaan liitto: Focuksen kaupan alue on luokiteltu tilaa vaativan kaupan alueeksi, koska muuten alueella olisi haitallisia vaikutuksia lähimmän keskustan kaupan toiminnalle ja sen kehittämiselle. Tuusulan eteläosassa olevat kohdemerkinnät sijoittuvat taajamatoimintojen kehittämisvyöhykkeen ulkopuolelle, jolloin kaupan osalta seudullisesti merkittävän vähittäiskaupan suuryksikön seudullisuuden koon alaraja on lähtökohtaisesti 4 000 k-m2 yleisten suunnittelumääräysten mukaan. Vähittäiskaupan suuryksikön seudullisuuden koon alaraja voi kuitenkin olla myös edellä mainittua suurempi tai pienempi kunnan tekemään selvitykseen perustuen. Keskustahakuinen vähittäiskauppa on tällöin merkitykseltään paikallista kauppaa.

Valtuusto: Kaavaan on lisättävä myös Finest Bay Area -​rautatietunnelin mukainen linjaus.

Uudenmaan liitto: Vain Pasilan ja Helsingin kautta kulkevasta Tallinna-tunnelin linjauksesta on olemassa riittävät selvitykset ja seudulliset päätökset mm. osana seudullista suunnittelua, maakuntakaavaprosessia ja MAL 2019-suunnittelua. --- Muut kaavaluonnoksessa esitetyt linjausvaihtoehdot eivät kytkeydy riittävän hyvin Suomen valtakunnalliseen liikennejärjestelmään, niistä ei ole riittävän kattavia selvityksiä, eivätkä ne tue samalla tavalla Helsingin ja Tallinnan välistä kaksoiskaupunkikehitystä. Muistutuksessa esitettyä linjausta ei ole perusteltua lisätä vaihemaakuntakaavaehdotukseen.

Valtuusto: Liitekartalla osoitettu raskaan liikenteen palvelualueen kohdemerkintä tulee poistaa.

Uudenmaan liitto: Liitekartta ei ole oikeusvaikutteinen. Täten liitekartalla esitetyt raskaan liikenteen palvelualueet eivät vaaranna oikeusvaikutteisella kaavakartalla osoitettua tuotannon ja logistiikkatoimintojen kehittämisalueen ja kaupan alueen toteuttamista. Liitekartan merkinnän poistamiselle Focus-alueelta ei ole perusteita. 

Valtuusto: Lentorata tulee merkitä sitovana Hyrylään,​ sekä edelleen Ristikytöön.

Uudenmaan liitto: Lentorata on ensisijaisesti nopean kaukoliikenteen rata, joka yhdistää Helsinki-Vantaan lentoaseman valtakunnan raideverkkoon. Sitä ei suunnitella taajamajuna- ja paikallisliikennettä palvelevaksi. Kaukoliikenteen toimintavarmuuden vuoksi radalle ei tule liikennettä, joka pysähtyisi muilla kuin kaukoliikenteen asemilla eli lentoasemalla ja Pasilassa. Rata on linjattu tämän mukaisesti mahdollisimman lyhyenä. Vaihemaakuntakaavoissa ei esitetä asemia.

Valtuusto: Palojoen metsän luonnonsuojelualue tarkentuu kunnan yleis-​ ja asemakaavatyössä.

Uudenmaan liitto: Merkitään tiedoksi.

Valtuusto: Tuusulanjärven ranta-​alueilla tulee voida suorittaa kunnostamis-​ ja hoitotoimenpiteitä. Maakuntakaavassa ei pidä erilaisia ympäristön suojelumerkintöjä alueella kiristää eikä laajentaa. Maakuntakaavassa ei tule määritellä Tuusulanjärven eteläpään osalta toteutustapaa,​ vaan merkintä "Voimassa olevien maakuntakaavojen suojelualue,​ joka esitetään Uusimaa-​kaavassa" on kumottava nykyisestä voimassa olevasta maakuntakaavasta. Natura-​alueen suojeluperustetta lintuvesi ei pidä jatkotoimissa millään tavalla kiristää, Natura-​alueella maa-​alueen ja veden välinen raja on määrittelemätön ja Natura-​alueen rajaus on virheellinen tai vähintään epämääräinen.

Uudenmaan liitto: Vaihemaakuntakaavaehdotuksissa osoitetaan Natura-alueet ympäristöhallinnon ajantasaisen paikkatietoaineiston pohjalta. Kaavaehdotuksissa ei esitetä muutoksia Natura-alueita koskevissa päätöksissä esitettyihin rajauksiin eikä niiden perusteisiin. -- Suojelualuemerkinnän toteuttaminen eli perustaminen luonnonsuojelualueeksi edellyttää luonnonsuojelulain mukaista menettelyä. Tässä yhteydessä maakuntakaavan suojelualuemerkinnän rajaus tarkentuu. Menettelystä vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Jos alueelle laaditaan yksityiskohtaisempi kuntakaava, voi maakuntakaavan suojelualuemerkintä tarkentua myös kuntakaavan ratkaisuilla. --- Kaavakartassa osoitetun Tuusulanjärven eteläpään suojelualuemerkinnän perusteena on Natura-alueen toteuttamistapa luonnonsuojelulain kautta sekä valtion omistamat, luonnonsuojelualueiksi soveltuvat kohteet. Suojelualuemerkinnän kumoamiselle ei ole perusteita.

Tuusulan valtuuston antaman lausunnon pohjalta Uusimaa kaava 2050:n kaavaselostusta täydennettiin kuvauksella raskaan liikenteen palvelualueiden merkityksestä kuntakaavoitusta. Muilta osin muistutus ei antanut aihetta muuttaa kaavaehdotuksia. 

Maakuntavaltuuston hyväksymä kaava-aineisto löytyy Uudenmaan liiton sivuilta osoitteesta: https://www.uudenmaanliitto.fi/aluesuunnittelu/valmistelussa_uusimaa-kaava_2050/kaavan_eteneminen_ja_aineistot/valtuuston_hyvaksyma_kaava

Ehdotus

Esittelijä

  • Henna Lindström, yleiskaavasuunnittelija, henna.lindstrom@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • ehdottaa kunnanhallitukselle, että

KUNNANHALLITUS päättää

  • merkitä tiedoksi Uudenmaan maakuntavaltuuston hyväksymispäätöksen Uusimaa kaava 2050 -kokonaisuudesta
  • että kunnanhallitus ei käytä valitusoikeutta asiassa
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Uudenmaan liitto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.