Valmistelija
Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi
Perustelut
Tuusulan kunta kilpailutti touko-kesäkuussa 2011 (viranhaltijapäätös 36/2011) kuntakonsernin maksuliikenteen hoidon ajalle 1.9.2011 - 31.8.2014 +1 +1 vuotta. Kunta valitsi Keski-Uudenmaan Osuuspankin Tuusulan kuntakonsernin maksuliikenteen hoitajaksi ajalle 1.9.2011 - 31.8.2014 +1 +1 vuotta. Maksuliikennesopimusta on jatkettu talousjohtajan päätöksellä Keski-Uudenmaan Osuuspankin kanssa 1.9.2014 - 31.8.2015 ja 1.9.2015 - 31.8.2016 ja 1.9.2016 – 31.12.2017
Konsernitiliin on liitetty 2 miljoonan euron luottolimiitti. Kuntakonsernin keskeiset tuloerät on ohjattu Keski-Uudenmaan Osuuspankissa oleville tileille, joilta myös lähtevä rahaliikenne hoidetaan pääosin. Muita pankkeja on käytetty lähtevien maksujen hoitoon siinä määrin kuin niissä oleville kuntakonsernin tileille on kertynyt saapuvia maksuja.
Maksuliikenteestä ja konsernitilin käytöstä on tehty Keski-Uudenmaan Osuuspankin kanssa kuntakonsernia koskeva sopimus.
Kunta on neuvotellut Keski-Uudenmaan Osuuspankin kanssa maksuliikennesopimuksen jatkamisesta. Pankki ei enää maksaisi 6.9.2017 tehdyn tarjouksen mukaan Tuusulan kunnan konsernitilille tai muille maksuliiketileille korkoa. Voimassaolevan sopimuksen mukaan korkoa maksetaan konsernitilin yhteen lasketuille varoille 0,25 % - yksikköä yli 1 kk:n euriborin. Muilta osin sopimuksen ehdot säilyisivät entisellään.
Maksuliikennesopimuksen jatkamista Keski-Uudenmaan Osuuspankin kanssa puoltavat seuraavat seikat:
-
Keski-Uudenmaan Osuuspankki ei peri palvelumaksuja konsernitilipalvelusta eikä siihen liittyvistä maksuliikepalveluista. Maksuliikennepalveluiden vuosikustannus ei näin myöskään ylitä hankintalain 15 §:n mukaisia kynnysarvoja.
-
kunnan taloushallinnossa on meneillään useita isoja muutoksia (esim. keskeisten talousprosessien uudistaminen), minkä vuoksi on tarkoituksenmukaista lykätä maksuliikennekilpailutusta myöhempään ajankohtaan
-
Keski-Uudenmaan Osuuspankin tarjoama palvelu on toiminut kokonaisuutena hyvin.