Valmistelija
Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi
Perustelut
Tuusulassa on lähdetty kehittämään ruotsinkielistä varhaiskasvatusta ja opetusta. Valmistelua on tehty sivistyksen toimialueella ja sitä on viety eteenpäin vaikutusten ennakkoarviointia hyödyntäen. Kuntien päätösten ennakkoarviointimenettely, eli EVA –menettely, on lakisääteinen velvoite arvioida ennalta tietyn valmisteltavan päätöksen vaikutuksia ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. EVA lisää toiminnan suunnittelun ja päätöksenteon avoimuutta kunnissa.
Vaikutusten ennakkoarviointi on tapa arvioida etukäteen, miten valmistelussa oleva päätös vaikuttaisi erilaisten ihmisryhmien elämään. Vaikutusten ennakkoarvioinnissa yhdistetään eri näkökulmia samaan arviointityöhön. Käsiteltävä asia vaikuttaa siihen, mitä näkökulmia on syytä ottaa huomioon. Ennakkoarvioinnin tavoitteena on jäsentää ja selventää valmistelu- ja päätöksentekotilannetta. Se tukee moniarvoista ja läpinäkyvää päätöksentekokulttuuria kunnissa.
Vaikutusten ennakkoarviointi osana kuntien ja Tuusulan kunnan päätöksentekoa
Kuntaliitto on antanut suosituksensa ennakkovaikutusten arvioinnin käyttöönotosta kunnille jo vuonna 2011. Kunnallishallinnossa tehtävät päätökset ovat usein mittavia ja laajoja, ja ne vaikuttavat syvästi paitsi kuntalaisiin myös kunnan talouteen. Kuntaliiton suosituksen tarkoituksena onkin vahvistaa päätösvaihtoehtojen vaikutusten arviointia kokonaisvaltaisesti ja samanaikaisesti pitkällä aikajänteellä.
Kesäkuussa 2018 Etelä-Suomen aluehallintovirasto lähestyi kuntia ohjauskirjeellä kuntien lakisääteistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä ja etenkin päätösten ennakkoarviointimenettelyä eli EVA-menettelyä koskien. Kirjeen viestinä oli, että kuntien päätösten ennakkoarviointimenettelyssä on parannettavaa.
Kunnan oman EVA-mallin luominen ja mallin käyttöönotto on ollut kunnan tavoitteena jo useamman vuoden. Mallin varsinainen valmistelu käynnistyi vuonna 2019 ja sitä käsiteltiin kunnanhallituksen seminaareissa 2/2019 ja 2/2020. Kuntatasoisen EVA-mallin valmistelua on tehty poikkihallinnollisesti ja toimialueiden johtoryhmiä osallistaen. Mallin hyväksyminen on lykkääntynyt mm. Koronaepidemiasta johtuvista syistä ja sen hyväksyminen ajoittuu touko-kesäkuulle 2020.
Vaikutusten ennakkoarviointi ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämisestä Tuusulassa
Ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämistä on valmisteltu sivistyksen toimialueella ja sitä on viety eteenpäin vaikutusten ennakkoarviointia hyödyntäen. Sivistyksen toimialue on valmistelussa hyödyntänyt Kuntaliiton suosituksen pohjalta laadittua sivistyksen toimialueen omaa EVA-mallia. Kuntaliiton suositus on toiminut työn pohjana, sillä kunnan omaa EVA-mallia ei ole vielä käyttöönotettu.
Ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämisen ennakkoarvioinnin toteutus:
- Klemetskogin koulun ja Kievarin ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen huoltajille järjestettiin vanhempainilta 12.12.2019, jossa oli neljän eri kehittämisvaihtoehdon esittely sekä osallistavaa yhteistä työskentelyä eri vaihtoehtojen arvioimiseksi.
- Kysely Klemetskogin koulun ja Kievarin ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen huoltajille tammikuussa 2020 vanhempainillassa esitetyistä vaihtoehdoista.
- Työskentely Klemetskogin esi- ja perusopetuksen oppilaille tammikuussa 2020 piirtäen ja kirjoittaen teemasta: Tulevaisuuden koulu.
- Henkilöstökysely Klemetskogin opetushenkilöstölle vaihtoehdoista helmikuu 2020.
- Pidettiin infokeskustelu kasvatus- ja sivistyslautakunnassa 28.1.2020.
- Tuotettiin viranomaistietoa talousvaikutusten arviointia varten.
Asiaa käsiteltiin kasvatus- ja sivistyslautakunnassa 25.2. ja lautakunta päätti, että
- Tuusulan ruotsinkielistä opetusta ja varhaiskasvatusta kehitetään siten, että molemmat toiminnot sijoittuvat valmistuvaan Kirkonkylän kampukseen. Kirkonkylän kampuksen arvioitu valmistumisaika on syksy 2023
- Tuusulan kunta käynnistää neuvottelut kuntayhteistyön lisäämiseksi ja valmistelee huolellisesti kampuksen toteutussuunnittelun siten, että suomenkielinen ja ruotsinkielinen varhaiskasvatus ja opetus toteutuvat parhaalla mahdollisella tavalla
- kunnan palveluverkkosuunnitelmassa tarkastellaan Klemetskogin koulukiinteistön jatko, jota sivistyksen toimialue ei ruotsinkielisen opetuksen siirtymisen jälkeen enää tarvitse.
Lisäksi kasvatus- ja sivistyslautakunta kiinnitti päätöksessään huomiota siihen, että valmistelun edetessä tarkennetaan ennakkovaikutusten arviointia Ruotsinkylän ruotsinkieliselle ja kyläyhteisölle. Samalla lautakunta muistutti myös valtuustokauden tavoitteesta 22 kylien elinvoimaisuuden edistämisestä ja maaseutumaisesta ympäristöstä ja edellyttää Tuusulan kunnalta konkreettisia toimia tämän tavoitteen saavuttamiseksi, myös koulukiinteistön tulevassa käytössä. Matti Alanko jätti päätöksestä eriävän mielipiteen perustelunaan puutteellinen vaikutusten ennakkoarviointi.
Ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämistä käsiteltiin kunnanhallituksessa 16.3. ja kunnanhallitus päätti hyväksyä asian kasvatus- ja sivistyslautakunnan päätöksen mukaisesti ja päätti lisäksi, että toimeenpanon yhteydessä varmistetaan ruotsinkielisen yhteisön tarpeiden toteutuminen sekä tulevan koulukampuksen että Ruotsinkylän yhteisön näkökulmista. Tuija Reinikainen ja Pekka Heikkinen jättivät päätöksestä eriävät mielipiteet. Reinikaisen eriävässä mielipiteessä todettiin: perusteluissa kerrottiin, että ennakkovaikutusten arviointi on tehty Ruotsinkylän ruotsinkielisille kyläyhteisölle. Näin ei kuitenkaan ole tehty. Ruotsinkylän kyläyhdistys on pyytänyt asiasta lausunnon hyte-lautakunnalta. Lautakunnan lausunto kuitenkin puuttuu. Perusteluissa puhutaan myös yhteistyöstä naapurikuntien, Keravan ja Järvenpään kanssa. Kun kyseessä on Tuusulalle samalla merkittävästä investoinnista, olisi ollut tärkeää, että niiden kasvatus- ja sivistystoimen lausunnot olisivat olleet mukana. Ruotsinkielinen opetus on vuoden 2018 palveluverkkosuunnitelmassa ja suunnitelman 2019 tehdyssä tarkistuksessa todettu voitavan hyvin hoitaa nykyisissä tiloissa. Heikkinen totesi eriävässä mielipiteessään, että ruotsinkielisten opetus- ja varhaiskasvatuksen palvelujen tarve on kehittämistoimenpiteistä huolimatta vähentynyt selvästi, tietoa naapurikunnista mahdollisesti tulevien oppilaiden määristä ei ole, eikä myöskään investointikustannusten määrää.
Valtuusto käsitteli asiaa 6.4. kokouksessaan ja äänestyksen (39 jaa-ääntä, 9 ei-ääntä ja 3 tyhjää ääntä) jälkeen hyväksyi kunnanhallituksen pohjaesityksen, johon yksimielisesti hyväksyttiin Jussi Salosen ja Sanna Kervisen esittämät lisäykset pohjaehdotukseen. Näin valtuuston päätökseksi tuli, että
- Tuusulan ruotsinkielistä opetusta ja varhaiskasvatusta kehitetään siten, että molemmat toiminnot sijoittuvat valmistuvaan Kirkonkylän kampukseen. Kirkonkylän kampuksen arvioitu valmistumisaika on syksy 2023
- Tuusulan kunta käynnistää neuvottelut kuntayhteistyön lisäämiseksi ja valmistelee huolellisesti kampuksen toteutussuunnittelun siten, että suomenkielinen ja ruotsinkielinen varhaiskasvatus ja opetus toteutuvat parhaalla mahdollisella tavalla
- kunnan palveluverkkosuunnitelmassa tarkastellaan Klemetskogin koulukiinteistön jatko, jota sivistyksen toimialue ei ruotsinkielisen opetuksen siirtymisen jälkeen enää tarvitse
- toimeenpanon yhteydessä varmistetaan ruotsinkielisen yhteisön tarpeiden toteutuminen sekä tulevan koulukampuksen että Ruotsinkylän yhteisön näkökulmista
- edellyttää ennen lopullista rakentamispäätöstä tarkemmat taloudelliset laskelmat ruotsinkielisen opetuksen järjestämisestä niin toiminta- kuin kiinteistökustannusten osalta
- että jatkotyössä tulee ottaa huomioon HYTE-lautakunnan hankkeesta antama lausunto.
Päätökseen kolme valtuutettua jätti eriävän mielipiteen, joista valtuutettu Matti Alangon eriävä mielipide on kirjattu pöytäkirjaan. Alanko totesi eriävässä mielipiteessään, että valtuuston päätöksenteko tapahtui puutteellisilla tiedoilla. Ennakkovaikutusten arviointi pitää näin merkittävässä päätöksessä olla laaja, käsittäen taloudelliset seikat koko kuntatalouden kannalta. Valtuuston kokouksessa tietoon oli saatettu vain osa vanhempien mielipiteistä. Ruotsinkylän kyläyhteisön kannalta asiaa ei ollut selvitetty. Pormestariohjelmassa on mainittu, ettei kyläkouluja lakkauteta, ellei niissä ole sisäilmaongelmia. Klemetskogin koulu on hiljattain remontoitu, eikä siellä ole sisäilmaongelmia. Asian valmistelussa on pyritty osoittamaan vain yksi vaihtoehto mahdolliseksi mm. kirjoittamalla esittelytekstiin henkilöstön kyselyn tulokset siten, että puolet henkilöstöstä kannattaa koulun säilyttämistä nykyisellä paikallaan ja puolet haluaisi siirtää opetuksen muualle. Kuitenkin kyselyn vastauksien perusteella 86% henkilöstöstä haluaisi opetuksen säilyvän Klemetskogin koululla. HYTE-lautakunnan mielipidettä ei edes ollut Valtuuston kokoukseen mennessä, vaikka oikean menettelytavan mukaan se olisi pitänyt olla.
HYTE-lautakunnan lausunto ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämisestä
Valtuuston 6.4. tekemän päätöksen mukaisesti, ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämisen jatkotyössä tulee ottaa huomioon HYTE-lautakunnan hankkeesta antama lausunto.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pitää tärkeänä, että Tuusulan ruotsinkielistä varhaiskasvatusta ja opetusta kehitetään. Tuusulan ruotsinkielisellä väestöllä ja yhteisöllä on pitkä historia ja ruotsinkielisellä koululla on ollut tärkeä asema tässä historiassa. Klemetskogin koulun historia ulottuu lähes 130 vuoden taakse. Ruotsinkielinen yhteisö on tärkeä osa Tuusulan kulttuuriperintöä. Tuusulan kasvustrategia sekä sijainti Helsingin seudulla luo mahdollisuuksia kasvattaa ruotsinkielisen väestön määrää sekä vahvistaa ruotsinkielistä paikallisyhteisöä. Myös Tuusulassa hyödynnettävä ruotsinkielinen kielisuihkutoiminta luo edellytyksiä ruotsinkielisen opetuksen kasvavalle kysynnälle.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta ei tässä lausunnossaan ota kantaa ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen siirtoon tai siirron kohdalla tutkittuihin vaihtoehtoihin. Lausunnossa otetaan kantaa ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämisestä tehtyyn ennakkovaikutusten arviointiin.
Hallintosäännön mukaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta vastaa kuntatasoisesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja yhteistyön ohjauksesta, kunnan päätöksenteon vaikutusten ennakkoarviointimenettelyn ohjauksesta ja ohjeistuksesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmista sekä kuntalaisvaikuttamisen ohjauksesta. Hallintosäännön 25.3 § Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta ohjaa ja ohjeistaa kunnan päätöksenteon vaikutusten ennakkoarviointimenettelyä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmista.
Nyt tehdyssä ennakkovaikutusten arvioinnissa ei ole noudatettu Kuntaliiton suositusta vaikutusten ennakkoarvioinnista eikä ennakkoarvioinnin periaatteita. Valmistelu ei ole myöskään noudattanut valmistelussa olevan kunnan oman EVA-mallin lähtökohtia tai jo valmistelun aikana tehtyjä linjauksia.
Kuntaliiton vuonna 2011 antamassa suosituksessa korostetaan, että päätöksiä valmisteltaessa ja tehtäessä tulee ottaa huomioon, miten ne vaikuttavat kuntalaisiin, ympäristöön, organisaatioon ja henkilöstöön sekä talouteen. Päätösesitysten vaikutusta tulee arvioida sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä päätöksestä riippuen. Lisäksi päätösesityksissä ja tavoitteita asetettaessa esitetään vaihtoehtoja ja valmistelijan esityksen rinnalle nostetaan ainakin nollavaihtoehto, jossa on kuvattu, mitä tapahtuu, jos asialle ei tehdä mitään. Kuntaliiton mallissa korostetaan myös, että on tärkeää arvioida vaikutuksia samanaikaisesti ja kokonaisuutena eri näkökulmien osalta. Ja lisäksi kunnan on tarpeen linjata itselleen, mitkä päätökset vaativat ennakkoarviointia ja keskittyä arvioimaan vain niitä päätöksiä ja tavoitteita, joilla on merkittäviä vaikutuksia.
Sivistyksen toimialue järjesti 12.12. Klemetskogin koululla vanhempainillan, jossa esiteltiin Kuntaliiton suosituksen pohjalta laadittua sivistyksen toimialueen omaa EVA-mallia. Sivistyksen toimialue kertoi noudattavansa Kuntaliiton suositusta tilanteessa, jossa kunnan oma EVA-mallia ei ole vielä hyväksytty.
Kunnan omaa EVA-mallia on valmisteltu poikkihallinnollisesti joulukuusta 2019 ja sivistyksen toimialue on ollut mukana työssä ja tehdyissä linjauksissa. Tuusulan EVA-mallia on valmisteltu Kuntaliiton suosituksen pohjalta. Kunnan EVA-mallia on esitelty kunnanhallituksen seminaarissa 6.-7.2.2020 ja mallin viimeistely on käynnissä. Malli etenee päätöksentekoon touko-kesäkuussa 2020.
EVA-mallin poikkihallinnollisessa valmistelutyöryhmässä 16.12.2019, ja sen jälkeen vielä kirjallisesti, on sivistyksen toimialuetta muistutettu, että ennakkovaikutusten arvioinnissa tulee huomioida kuntalais- ja ympäristövaikutuksia myös kunnan ruotsinkielisten asukkaiden ja yhteisöjen osalta, ei vain koulun ja varhaiskasvatuksen huoltajien ja lasten osalta. Samalla sivistyksen toimialuetta muistutettiin HYTE-lautakunnan hallintosäännön mukaisesta tehtävästä vastata kunnan päätöksenteon vaikutusten ennakkoarviointimenettelyn (EVA) ohjauksesta ja ohjeistuksesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmista sekä kuntalaisvaikuttamisen ohjauksesta, ja että valmisteluaikataulussa olisi myös huomioitava milloin valmisteltu EVAus tulee hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakuntaan. Sivistyksen toimialueelle huomautettiin myös, että suunniteltua aikataulua tulisi arvioida kriittisesti, jotta vaikutusten arviointi ennätetään toteuttaa laadukkaasti ja ruotsinkielinen väestö ja yhteisö pääsevät mukaan valmisteluun ja suunnitteluun.
Laadittu vaikutusten ennakkoarviointi on monin osin puutteellinen. Arvioinnissa on keskitytty arvioimaan mahdollisen siirron vaikutuksia eri sijaintivaihtoehdoista, mutta arvioinnissa ei ole otettu kantaa siirron kielellisiin vaikutuksiin. Päätösten vaikutuksia ruotsinkielisen väestön ja yhteisön hyvinvointiin ei ole pohdittu kokonaisvaltaisesti ja samanaikaisesti eri näkökulmista. Yhtä kieliryhmää, tässä tapauksessa Tuusulan ruotsinkielisiä asukkaita ja yhteisöä, koskevan päätöksen valmistelu olisi tullut tehdä poikkihallinnollisessa yhteistyössä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta esittää ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kehittämisestä laaditun ennakkovaikutusten arvioinnin täydentämistä seuraavilta osin:
- Päätöksen vaikutuksia ei ole arvioitu lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä
- Vaikutuksia ei ole arvioitu kuntalaisvaikutusten ja ympäristövaikutusten osalta
- Koulun siirron vaikutuksia kyläyhteisölle ja kylän ruotsinkieliselle yhteisölle ei ole arvioitu
- Koulun siirron vaikutuksia eri puolella asuvalle ruotsinkieliselle yhteisölle ei ole arvioitu
- Klemetskogin ja Ruotsinkylän koulujen mahdollisen sulkemisen vaikutuksia ei ole arvioitu yhteisökäytön osalta, mm. kyläläisten ja iltakäyttäjien osalta.
- Vaikutuksia ei ole arvioitu kyläkoulu-koulukampus näkökulmasta tai kylän vetovoiman ja elinvoiman näkökulmista
- Lapsivaikutusten arviointi (Lava), osana kuntalaisvaikutusten arviointia, on puutteellinen
- Vaikutusten arvioinnissa esitellään kyselyiden/työskentelyn tuloksia, mutta itse analyysi puuttuu. Analyysia siitä miten vaihtoehdot vaikuttavat ruotsinkielisten lasten hyvinvointiin tai lapsen oikeuksien toteutumiseen ei ole tehty.
- Arvioinnissa ei ole tuotu esiin mikä on lapsen etu. Arvioinnissa tulisi selkeästi pitäisi tuoda esiin, miten kouluyksikön muutos isommaksi vaikuttaa nykyisten lapsiryhmien koulumatkoihin, koulupäivän kokonaispituuteen sekä iltapäivähoitoon. Arviointia pitää tehdä myös erityisryhmien näkökulmasta, jotta lapsen edun ensisijaisuus saataisiin selville.
- Kielinäkökulmaa ei ole arvioitu riittävästi. Mitä positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia sillä on lapselle, jos kieliyhteisö muuttuu? Mikä on vaikutus ruotsinkielisen koulun lapsille, entä koulukampuksen suomenkielisille lapsille? Mikä on kaksikielisen koulukampuksen synnyn vaikutus (suomenkielinen ja ruotsinkielinen koulu samassa rakennuksessa ja pihapiirissä)?
- Lapsivaikutusten arvioinnin tavoitteena on tuoda esille niitä vahvuuksia ja heikkouksia, joita eri vaihtoehdoissa on juurikin lapsen edun ja hyvinvoinnin näkökulmasta, jotta voitaisiin tehdä päätöksiä sen perusteella, mutta myös löytää niitä keinoja joilla negatiivisia vaikutuksia voidaan vähentää toteutuksen yhteydessä. Nyt on lähinnä vanhempien kyselyn tulosten ja lasten kuulemisen esittelyä. Lasten kuuleminen on yksi osa lapsivaikutusten arviointia, mutta vain yksi.
- Tutkimusdata ja mittarit puuttuvat. Mikä on nykytilanne ko. oppilaiden oppimistuloksissa, terveydessä yms. indikaattoreissa ja miten niiden arvioidaan muuttuvan eri vaihtoehdoissa?
- Vaikutuksia ruotsinkieliseen ympäristöön ei ole arvioitu eikä myöskään miten ruotsinkieliset lapset sijoittuvat ja kokevat olevansa osa isompaa kaksikielistä kouluyhteisöä. Miten turvataan oma yhteisöllisyys ja toisaalta estetään kouluyhteisön kahtia jakautuminen? Tässä nimenomaisessa päätösvaihtoehdossa pitäisi arvioida eri lapsiryhmien yhteydessä myös kielellisiin lapsiryhmiin johtuvia vaikutuksia. Erityishuomiota tulisi kiinnittää, jos uudessa kouluryhmässä on kertautumista esim. kielelliseen vähemmistöön kuuluva lapsi, joka on myös erityisoppilas tms.
- Strategiavaikutuksia ei ole arvioitu.
- Yksi Tuusulan kuntastrategian tavoitteista liittyy kylien elinvoiman lisäämiseen. Siitäkin näkökulmasta ympäristövaikutuksia olisi tullut arvioida osana valmistelua.
- Taloudellisten vaikutusten arviointi on puutteellinen, etenkin koko kuntaan kohdistuvien vaikutusten osalta
- tyhjilleen jäävän rakennuksen muu käyttö/kustannukset jne.
- taloudelliset vaikutukset kuntakonsernin näkökulmasta
Hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen lautakunta muistuttaa, että asian käsittely aloitettiin lautakunnan helmikuun kokouksessa, mutta se oli kesken kunnanhallitus- ja valtuustokäsittelyn aikana, koska lautakunnan maaliskuun kokous oli koronaepidemian vuoksi peruutettu. Näin ollen lautakunnan lausunto ei ollut käytettävissä em. päätöksiä tehtäessä.
Lautakunta edellyttää, että asian jatkovalmistelussa EVAus tehdään asianmukaisesti loppuun ja valtuuston päätöksen 6.4.2020 § 26 kohtien 2-6 mukaiset toimet ja selvitykset tehdään ennen kohdan 1 mukaista opetuksen siirtopäätöksen toimeenpanoa ja mikäli em. kohtien 2-6 perusteella ilmenee aihetta asian uudelleen käsittelyyn, niin menetellään. Joka tapauksessa em. selvitysten tulokset saatetaan lautakunnalle ja asianomaisille päätöksentekoelimille tiedoksi.
Lautakunta edellyttää, että asian jatkovalmistelussa ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen piirissä olevat tahot (henkilöstö, vanhemmat, lapset, vanhempainyhdistykset) sekä ruotsinkielinen yhteisö otetaan mukaan hankkeen jatkovalmisteluun.
Päätös
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti
- antaa jatkovalmistelussa huomioon otettavaksi esityksen mukaisen lausunnon
- lähettää lausunnon tiedoksi kunnanhallitukselle sekä kasvatus- ja sivistyslautakunnalle.
Heidi Hagman poistui kokouksesta ennen asian käsittelyä, koska oli intressijäävi Klemetskogin koulun oppilaan vanhempana.