Perustelut
Vaasan hallinto-oikeus pyytää 10.8.2020 lähetetyllä lähetteellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalta lausuntoa tehtyyn valitukseen Mäntsälän Biovoima Oy:n ympäristö- ja aloitusluvasta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt em. luvat 12.5.2020 § 50.
Asia koskee Vaasan hallinto-oikeuden diaarinumerolla 00770/20/5107 kirjattua valitusta. Lausunto tulee toimittaa hallinto-oikeuteen 7.9.2020. Lausunnon antamiselle on pyydetty lisäaikaa ympäristölautakunnan kokousaikataulun vuoksi. Lausunnolle on saatu 12.8.2020 Vaasan hallinto-oikeudelta lisäaikaa 15.9.2020 asti.
Valitus
Vaasan hallinto-oikeudelle toimitetussa valituksessa on esitetty, että alun perin suljetuissa tiloissa tapahtuva toiminta on nyt muutettu niin, että jätettä säilytettäisiin ulkona taivasalla, joko säkitettynä tai aumaan sijoitettuna. Myös välivarastointi ulkona olisi väliaikaisesti käytössä. Lupamuutoksella myös laajennus käsiteltäviin jätteisiin on melkoinen.
Valituksessa on esitetty, että eläinperäiset jakeet lisäävät haittaeläinten määrää (supi, rotta, lokit, kanahaukat, varikset). Varastoinnin siirtyminen ulkotiloihin saattaa myös lisätä tuhohyönteisten mm. kirjanpainajan sekä erillaisten lahottajasienten vaikutusta lähipuihin, metsiin ja metsäpohjaan.
Valituksessa on esitetty hajuhaittojen mallinnukseen viitaten huoli hajun leviämiseen Mattilan alueen suuntaan. Lähes kaikki tuulet kiertävät pohjoisen- ja luoteen suunnista. Haju vaikuttaa pienimmilläänkin alueen asukkaiden jokapäiväiseen elämiseen ja viihtyvyyteen.
Valittaja katsoo, että jätteen säilytystä ja käsittelyä ei tule missään tilanteessa sallia kattamattomassa tilassa. Laitoksella ei tule sallia ulkomailta toimitettavaa jätettä, mädätettä tai muuten käsiteltävää materiaalia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen (18.6.2020, Dnro 00770/20/5107) johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:
Ympäristölautakunnan lausunto
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä ja ympäristölautakunnan ympäristölupa- ja aloituslupapäätös tulee pitää voimassa. Valituksessa ei ole esitetty sellaisia uusia seikkoja, joita ei olisi jo huomioitu ympäristölautakunnan päätöksessä. Hylkäysperusteina lautakunta esittää seuraavaa:
Jätteiden käsittely tapahtuu laitoksella sisätiloissa, eikä tähän ole esitetty muutosta tai tältä osin muutettu lainvoimaista ympäristölupaa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 12.6.2018 § 62 ja VHO 26.6.2019, 19/0316/3, Dno 00900/18/5107 sekä KHO 27.11.2019, 5649, Dno 3580/1/19). Ympäristölupaharkinnassa on arvioitu, että laitoksen toiminnasta ei aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa eikä kohtuutonta rasitusta lähimmille häiriintyville kohteille. Tämä on varmistettu antamalla toimintaa koskevia lupamääräyksiä.
Laitokselle on rakennettu uutena toimintona varapurkupaikka, jonka käytöstä on määrätty lupamääräyksessä 8.1. Varapurkupaikan käyttö on rajattu 10 päivään vuodessa. Varapurkupaikkaan saa vastaanottaa vain kuivaa ja kiinteää jätettä. Samaa jäte-erää ei saa varastoida varapurkupaikalla kuin enintään kahden vuorokauden ajan.
Laitokselta mädätysprosessissa muodostuva kiinteä mädäte voidaan välivarastoida aumoissa nestetiiviillä kentällä lupamääräyksen 7 mukaisesti. Tässä yhteydessä on määrätty myös kiinteän mädätteen varastointiajasta (max 7 kk/mädäte-erä) ja määrästä (max 1500 tonnia). Aiempaan ympäristölupaan verrattuna toiminnassa on tältä osin tapahtunut olennainen muutos, koska aiemmassa luvassa kiinteä mädätejäte oli tarkoitus varastoida kolmella siirtolavalla katoksessa.
Nestemäinen mädäte varastoidaan 3000 m3 PVC-muovista valmistetusta säkissä (lupamääräys 8), joka täytetään putkea pitkin pohjasta ja tyhjennetään letkuliittymän kautta säkin päältä säiliöautoon. Lietesäkin tarkkailusta on annettu määräys 36.1. Edelliseen ympäristölupaan verrattuna ainoastaan nestemäisen lietteen varastointitapa on muuttunut betonisesta pinnoitetusta lietesäiliöstä muoviseen nestetiiviiseen lietesäkkiin.
Valituksessa on tuotu esille kirjanpainajat (kaarnakuoriainen). Laitoksessa ei käsitellä jätteitä ulkona ja niitä varastoidaan varapurkupaikalla ainoastaan yksittäisinä päivinä. Kentällä välivarastoitava kiinteä mädäte puolestaan on käynyt läpi mädätysprosessin. Metsätalouden tuholaiset eivät ole olennaisia tässä ympäristöluparatkaisussa. Mahdollisia muita haittaeläimiä (esim. rotat) varten on annettu uusi määräys niiden torjumiseksi, joka määrää toiminnanharjoittajan pitämään torjunnan käynnissä jatkuvatoimisesti (lupamääräys 8.2.).
Lähimmät häiriintyvät kohteet sijaitsevat noin 450-500 metrin päässä laitoksesta. Biologiseen prosessiin perustuvan jätteenkäsittelytoiminnan voidaan olettaa myös normaalitoiminnan aikana aiheuttavan jonkun verran hajuhaittaa. Mallinnuksen ns. normaalin toiminnan skenaarion mukaan heikon hajun (1 HY/m3) leviämisen vyöhyke ulottuu 30 min ajanjakson leviämistilanteessa 1,2 km päähän biokaasulaitoksesta. Tunnin ajanjakson leviämistilanteessa heikon hajun (1 HY/m3) leviämisen vyöhyke ulottuu vajaan kilometrin päähän laitoksesta. Mallinnuksessa on esitetty, että viihtyvyyshaitan hajupitoisuuden rajana voidaan pitää selkeästi havaittavissa olevaa hajua (3 HY/m3), jonka esiintymistiheytenä pidetään 9 %:a vuoden tunneista. Mallinnuksen mukaan alue, jolla selkeää hajua (3 HY/m3) voidaan havaita 9 %:na vuoden tunneista (32 päivää vuodessa), jää 30 minuutin ajanjakson leviämistilanteessa tehdasalueen välittömään läheisyyteen. Alue, jolla selkeää hajua (3 HY/m3) voidaan havaita 9 % (32 päivää vuodessa), jää tunnin ajanjakson leviämistilanteessa tehdasalueen välittömään läheisyyteen. Hajumallinnuksen mukaan voimakasta hajuhaittaa (5 HY/m3) voidaan havaita 1 %:na vuoden tunneista (3,5 päivää vuodessa) ulottuvan 30 minuutin ajanjakson leviämistilanteessa 0,37 km päähän hajulähteestä. Voimakasta hajuhaittaa (5 HY/m3) voidaan havaita 1 %:na vuoden tunneista (3,5 päivää vuodessa) ulottuvan tunnin ajanjakson leviämistilanteessa 0,2 km päähän hajulähteestä.
Biologisessa jätteenkäsittelyssä myös erilaisissa poikkeustilanteissa voi ilmaan päästä merkittävästi hajukaasuja. Tällöin laajemmalla alueella voi poikkeustilanteissa esiintyä voimakasta hajuhaittaa. Aiemmin tehdyn mallinnuksen mukaan poikkeustilanteessa, jossa hajut pääsevät puhdistamattomina ilmaan, selviä (3 HY/m3) ja voimakkaita (5 HY/m3) hajuja voidaan aistia kilometrin päässä suunnitellusta biokaasulaitoksesta. Heikosti havaittavan hajun (1 hy/m3) vyöhyke ulottuu poikkeustilanteessa enimmällään 4 kilometrin päähän suunnitteilla olevasta laitoksesta. Poikkeustilanteiden varalle on annettu määräyksiä jo aiemmassa ympäristöluvassa (lupamääräykset 16, 18 ja 41).
Edellä esitettyyn perustuen lupaharkinnassa on arvioitu, että toiminnasta mahdollisesti aiheutuvan hajuhaitan ei voida katsoa olevan kohtuutonta tai aiheuttavan asumisviihtyvyyden alentumista. Yksittäisten poikkeustilanteiden, esimerkiksi hajunkäsittelylaitteiston hetkellinen rikkoontuminen, ei voida katsoa aiheuttavan kohtuutonta haittaa, koska kyseessä on yksittäinen tilanne. Poikkeuksellisista tilanteista on aina ilmoitettava valvontaviranomaiselle. Jos poikkeustilanteita esiintyy toiminnan aikana säännöllisesti ja niistä tai toiminnasta muuten aiheutuu säännöllistä voimakasta hajuhaittaa, pitää valvontaviranomaisen puuttua asiaan valvonnallisin keinoin.
Ympäristölupapäätöksessä ei ole otettu kantaa siihen mistä jätteet tulevat. Laitos voi halutessaan käsitellä ulkomailta tuotuja jätteitä lupamääräyksen 1 mukaisesti. Tältä osin asiaa ohjaa jätteiden kansainvälisiin siirtoihin liittyvä jätelainsäädäntö, eikä tätä asiaa käsitellä muutoin ympäristöluvassa.
Ympäristölautakunta päättää tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessaan.