Perustelut
Vireilletulo
Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on tehty 28.4.2020 kirjallinen vireillepano, jonka mukaan ilmoittajan naapurikiinteistöllä Nurmijärven Leppälammessa poltetaan jätteitä avopolttona asukkaan pihalla ja tästä aiheutuu vireillepanijalle savu- ja hajuaittaa. Vireillepanija on ilmoituksessaan vaatinut, että viranomaisen tulee puuttua naapurin toimintaan toimenpiteillä tai mahdollisesti jopa uhkasakolla.
Asian selvittäminen viranomaisessa
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvonta on tehnyt tarkastuksen 28.5.2020 kiinteistölle, johon vireillepano kohdistuu. Tarkastukseen osallistui kaksi ympäristötarkastajaa sekä kiinteistön edustaja. Kiinteistön edustaja kertoi tarkastuksella polttavansa risuja ja oksia omalla pihallaan, mutta kiistää polttavansa jätteitä. Tarkastuksella ei havaittu viitteitä siitä, että pihalla olisi poltettu jätteitä. Tarkastuksesta on laadittu tarkastuskertomus.
Vireillepanon kohdetta on kuultu vireillepanon johdosta. Kirjallinen vastine on toimitettu 18.6.2020. Asianosainen kiistää polttavansa jätteitä, hän on ilmoittanut polttavansa risuja, oksia sekä lehtiä omalla kiinteistöllään. Kiinteistöllä kaadettiin keväällä kaksi kelomäntyä, joiden oksia ja risuja poltettiin avopolttona.
Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräykset (hyväksytty 20.6.2012 § 63) sekä jätelautakunta Kolmenkierron alueen jätehuoltomääräykset (12.3.2020) sallivat vaarattomien kasviperäisten polttokelpoisten kuivien jätteiden, kuten olkien, risujen ja hakkuutähteiden poltton avopolttona taajaan rakennettujen alueiden ulkopuolella. Polttamisen edellytyksenä on, ettei siitä aiheudu haittaa naapureille tai ympäristölle.
Vireillepanijaa on kehotettu pitämään kirjaa naapurin avopolttamisesta. Hänelle on 28.4.2020 lähetetty savupäiväkirja-lomake. Päiväkirja on pyydetty palauttamaan asiaa hoitavalle ympäristötarkastajalle 13.8.2020 mennessä, mutta päiväkirjaa ei kuitenkaan ole palautettu ajoissa.
Kuuleminen
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on varannut 21.7.2020 päivätyllä kuulemiskirjeellä hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti asianosaisille mahdollisuuden esittää kirjallisesti mielipiteensä ja selityksen kuulemiskirjeessä sekä asian käsittelyn aikana muodostuneissa asiakirjoissa esitetyn johdosta sekä antaa selityksensä ja selvityksensä kaikista sellaisista asioista, jonka he katsovat saattavan vaikuttaa asian ratkaisuun.
Vireillepanija on toimittanut vastineen 29.7.2020. Vireillepanija on vastineessaan ilmoittanut polttamisen olevan jatkuvaa, ei pelkästään keväisin ja syksyisin, ja savumuodostuman olevan yleensä runsasta. Kiinteistön rajalla olevat puut eivät hänen mukaansa estä savuhaittaa, savu ei kierrä vaan tulee suoraan hänen kiinteistölleen. Ilmoituksen kohde ei ole toimittanut vastinetta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Ehdotus
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut 28.4.2020 saapuneen kirjallisen vireillepanon mahdollisesta jätteenpoltosta osoitteessa Kettusuontie 26 ja siitä koituvaa savu- ja hajuhaittaa. Ympäristölautakunta katsoo, että vireillepano ei edellytä ympäristönsuojeluviranomaiselta toimenpiteitä.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää lopettaa asian käsittely ympäristönsuojelu-viranomaisessa.
Perustelut
Ympäristönsuojelulain 186 §:ssä on säädetty asianosaiselle, kuten mahdolliselle haitan kärsijälle, erityinen vireillepano-oikeus. Vireillepano-oikeuden perusteella vireille tulleessa asiassa on aina tehtävä valituskelpoinen päätös.
Ympäristönsuojelulain 5.1 §:n mukaan ympäristönsuojelulaissa tarkoitetaan päästöllä ihmisen toiminnasta aiheutuvaa aineen, energian, melun, tärinän, säteilyn, valon, lämmön tai hajun päästämistä, johtamista tai jättämistä yhdestä tai useammasta kohdasta suoraan tai epäsuorasti ilmaan, veteen tai maaperään.
Ympäristön pilaantumisella tarkoitetaan ympäristönsuojelulaissa sellaista päästöä, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa a) terveyshaittaa, b) haittaa luonnolle ja sen toiminnoille, c) luonnonvarojen käyttämisen estymistä tai melkoista vaikeutumista, d) ympäristön yleisen viihtyisyyden tai erityisten kulttuuriarvojen vähentymistä, e) ympäristön yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähentymistä, f) vahinkoa tai haittaa omaisuudelle taikka sen käytölle tai g) muu näihin rinnastettava yleisen tai yksityisen edun loukkaus.
Jätteiden polttamisesta säädetään sekä Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä, että Jätelautakunta Kolmenkierron alueen jätehuoltomääräyksissä. Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräysten (hyväksytty 20.6.2012 § 63) 11 §:n mukaisesti taajaan rakennettujen alueiden ulkopuolella saa puutarhan hoidossa, maa- ja metsätaloudessa sekä puistojen hoidossa syntyviä myrkyttömiä ja poltettavaksi kelpaavia kuivia jätteitä, kuten olkia, risuja ja hakkuutähteitä, polttaa avopolttona vähäisessä määrin. Polttamisen edellytyksenä on, ettei siitä aiheudu haittaa naapureille tai ympäristölle.
Jätelautakunta Kolmenkierron alueen jätehuoltomääräysten (hyväksytty 12.3.2020) 20 §:ssä säädetään, että taaja-asutusalueen ulkopuolella saa polttaa avopolttona vähäisiä määriä kuivia risuja ja oksia, vaarattomia kasviperäisiä polttokelpoisia jätteitä kuten kuivia olkia ja hakkuujätteitä sekä käsittelemätöntä puujätettä. Polttaminen ei saa aiheuttaa naapurustolle savu-, noki-, haju- tai terveyshaittaa.
Valvontaviranomainen voi ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisesti kieltää sitä, joka rikkoo ympäristönsuojelulakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä. Viranomaisen on YSL 184 §:n mukaan tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, ympäristönsuojelulain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Hallintopakkomenettelyn käynnistäminen edellyttää, että ympäristönsuojelulakia taikka sen nojalla annettua säännöstä olisi rikottu. Ympäristökeskuksen selvityksissä ei ole ilmennyt lainsäädännön rikkomusta
Saadun selvityksen mukaan polttaminen on ajoittaista ja liittynyt normaaliin piha-alueen hoitoon. Keväällä kaadettujen puiden osalta mahdolliset haittavaikutukset ovat olleet lyhytaikaisia. Vireillepanijalta ei ole saatu savuhaittapäiväkirjaa tai muuta tarkempaa selvitystä haitan määrän tai jatkuvuuden tueksi. Tarkastuksella tehdyt havainnot eivät tue vireillepanijan väitettä jätteiden poltosta, eikä viittaa jatkuvaan toimintaan.
Edellä mainittujen lainkohtien ja säännösten sekä selvitysten ja havaintojen perusteella lautakunta katsoo, että saadun selvityksen mukaisesta avopoltosta mahdollisesti syntyvä savu sekä haju eivät aiheuta sellaista ympäristön pilaantumista tai kohtuutonta haittaa, joka edellyttäisi laajempia toimenpiteitä viranomaiselta.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 5 §, 172 §, 186 §, 190 §, 191 §, 202 §
Hallintolaki (434/2003) 11 §, 20 §, 34 §, 36 §, 43 §, 44 §, 45 §, 47 §, 54 §, 55 §, 56 §, 59 §
Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräykset (20.6.2012 § 63)
Jätelautakunta Kolmenkierron alueen jätehuoltomääräykset (12.3.2020)