Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 18.2.2025

§ 21 Terveydensuojelulain mukaisen asian käsittelyn lopettaminen, oikaisuvaatimus, Ruutosuonpolku 6, Nurmijärvi

TUUDno-2024-2205

Valmistelija

  • Miika Soininen, Terveystarkastaja, miika.soininen@tuusula.fi

Perustelut

Keski- Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta on tehnyt asuntoon Ruutosuonpolku 6 05100 Nurmijärvi terveydensuojelulain mukaisen asunnontarkastuksen 9.2.2024 terveyshaittaepäilyn johdosta. Asukas oli kokenut asunnon meluolosuhteet terveydelleen haitalliseksi. Asuntoon kantautuva melu oli asukkaan kertoman mukaan peräisin naapurirakennusten lämmitys/viilennyslaitteista.

Viranomaistarkastuksessa asunnon ääniolosuhteet todettiin täyttävän sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen vaatimukset. Tarkastuksessa keskiäänitasot (LAeq) vaihtelivat, huoneesta riippuen välillä 21 - 26,4 dB päiväaikaisen (07-22) raja-arvon ollessa 35 dB ja yöaikaisen (22-07) 30 dB. Matalataajuisen melun osalta äänitasot jäivät myös alle toimenpiderajan (taulukko 1). 

Taulukko 1. Pientaajuisen melun raja-arvot

Kaista/Hz 20 25 31,5 40 50 63 80 100 125 160 200
Yöajan (klo 22–7) Leq,1h/dB 74 64 56 49 44 42 40 38 36 34 32

Päiväajan (klo 22–7) Leq,1h/dB

79 69 61 54 49 47 45 43 41 39

37

Taulukko 2. Mittauksen pientaajuisen melun tulokset

Kaista/Hz 20 25 31,5 40 50 63 80 100 125 160 200
Mittauksen vaihteluväli (dB) 29-41 29-37 33-42 16-38 17-32 15-25 9-23 14-23 9-21 10-18 11-16

 

Päätöksen perustelut

Asuntoon Ruutosuonpolku 6 05100 Nurmijärvi on tehty viranomaistarkastus ja asunnossa ei ole todettu terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa. Asunnon ääniolosuhteet tarkastushetkellä täyttivät terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen vaatimukset. Asukaat eivät olleet tyytyväisiä tehtyyn tarkastukseen ja mittaukseen.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta tarjosi asukkaille mahdollisuuden terveyshaitan tarkempaan selvittämiseen pitkäkestoisella melumittauksella, jossa olisi mitattu asuinhuoneen äänitasoja vähintään vuorokauden ajalta. Asukkaat eivät hyväksyneet tätä, vaan vaativat lisäksi ulkona suoritettavia äänitasomittauksia. Terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen vaatimukset/toimenpiderajat koskevat asuntojen sisätiloja. Jos sisätiloissa todettaisiin melun toimenpiderajojen ylittyminen, ulkona tehtävillä mittauksilla voitaisiin selvittää mahdollista haitan aiheuttajaa. Mutta ennen tälläisen selvittämistä, tulisi ensin todeta terveyshaitta sisätiloissa (ts. melun toimenpiderajojen ylittyminen sisätiloissa). 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on  useita kertoja ehdottanut pidempiaikaisia mittauksia asuntoon äänitasojen selvittämiseksi, mutta asukas on toistuvasti kieltäytynyt näistä, vedoten vaatimukseensa mitata äänitasoja huoneiston ulkopuolella. Asukkaan kieltäytyessä ehdotetuista pidempikestoisista melumittauksista asunnon sisätiloissa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta päätti lopettaa tapauksen käsittelyn.

Oikaisuvaatimus

Asunnon Ruutosuonpolku 6 05100 Nurmijärvi asukas teki asiasta oikaisuvaatimuksen, jossa asukkaat esittävät Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimineen estyneenä, puolueellisesti ja rikkoneen heidän oikeusturvaansa. Asukkaat myös esittävät, että he eivät ole kieltäytyneet mittauksista vaan ehdottaneet ulkona tehtäviä mittauksia. He myös esittävät, että äänitasomittauksia ei ole suoritettu oikein tapauksen selvittämiseksi. He eivät myöskään koe, että ehdotettu pitkäaikaismittaus ei tuottaisi heidän mielestään olennaista tietoa tapauksen selvittämiseksi. Asukkaiden mukaan äänitasomittaukset tulisi järjestää niin, että naapurirakennusten lämmitys/jäähdytyslaitteiden äänitasot voitaisiin todentaa ensin ulkona. Heidän mielestään äänitasot ovat olleet mittausten aikana liian pieniä siihen nähden, mitä he ajattelevat niiden olevan laitteiden toimiessa maksimiteholla.

He myös haluavat, että Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ottaisi kantaa asetukseen rakennusten ääniympäristöstä 796/2017 äänitasovaatimuksiin. Asukkaat toteavat oikaisuvaatimuksessaan näin: "Sisämelumittauksen lisäksi vaadimme kyseisten ulkoyksiköiden aiheuttaman melun tutkimista niiden todennetulla lämmitystehon äänenpaineteholla rakennusten ääniympäristöasetuksen 796/2017 mukaisesti."

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski- Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hylätä tehdyn oikaisuvaatimuksen
     

Perustelut

Asuntoon Ruutosuonpolku 6 05100 Nurmijärvi on tehty viranomaistarkastus ja asunnossa ei ole todettu terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa. Tarkastuksen jälkeen viranomaiset eivät ole päässet suorittamaan tarkempia pidempikestoisia melumittauksia ja selvityksiä asunnon sisätiloissa asukkaiden vastustuksen johdosta.

Terveydensuojeluviranomaisen tehtävä on arvioida asunnon terveydellisiä olosuhteita ja tarvittaessa puuttua mahdollisiin terveyshaittoihin. Terveydensuojelulain nojalla annetussa asumisterveysasetuksessa olevat melun toimenpiderajat koskevat asunnon sisätiloja. Tämän vuoksi terveydensuojelulain nojalla tehtävät melumittaukset ja niiden perusteella mahdollisesti todettu terveyshaitta, olisi pitänyt tehdä asunnon sisätiloissa. Terveydensuojeluviranomainen ei ole toimivaltainen antamaan määräyksiä  rakennusten ääniympäristöstä annetun asetuksen 796/2017 nojalla, vaikka parvekkeiden/terassien osalta se voisikin joskus olla tarkoituksenmukaista.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet
Terveydensuojelulaki 763/1994
Terveydensuojeluasetus 1280/1994
Asumisterveysasetus 545/2015
Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016
Hallintolaki 434/2006
Keski- Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski- Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asukkaat

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm