Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 18.2.2025

§ 26 ASM Kiviainespalvelu Oy, yhteisluvan siirto GRK Suomi Oy:lle, 543-2-142-2 ja 543-402-7-88, Nurmijärvi

TUUDno-2021-1901

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja

Perustelut

Yhteislupapäätös maa-aineslain 4 §:n mukaisesta maa-ainesten ottolupahakemuksesta ja ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta (kalliokiviaineksen louhinta ja murskaus, betoni- ja tiilijätteen vastaanotto, murskaus ja hyödyntäminen). Päätös sisältää ratkaisun maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisista hakemuksista toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.  

 

Luvan hakija:

ASM Kiviainespalvelu Oy, Kotimäentie 188, 04150 Martinkylä

 

Toiminta ja sen sijainti:

Yhteislupapäätöstä koskeva alue sijaitsee Nurmijärven kunnassa kiinteistöillä 543-2-142-1 ja 543-402-7-88, osoitteessa Metsä-Tuomelantie 3, 01900 Nurmijärvi. Lupahakemusta koskevan alueen sijainti on esitetty liitekartalla. Hakemuksen johdosta laadittu ehdotus maa-ainesluvaksi ja ympäristöluvaksi (yhteislupapäätös) on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää myöntää ASM Kiviainespalvelu Oy:lle maa-ainesluvan ja ympäristöluvan sekä aloitusluvat (yhteislupa) Nurmijärven kunnassa sijaitseville kiinteistöille 543-2-142-1 ja 543-402-7-88 liitteen mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja

Perustelut

Lausuntopyyntö

Vaasan hallinto-oikeus pyytää 15.11.2022 lähetetyllä kirjeellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa valituksesta, joka liittyy Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätökseen 20.9.2022 § 89 (ASM Kiviainespalvelu oy, maa-aineslupa ja ympäristölupa sekä aloitusluvat, Metsä-Tuomela, Nurmijärvi, TUUDno-2021-1901). Lausuntoa on pyydetty 13.12.2022 mennessä. Lausunnon toimittamiselle on saatu lisäaikaa 19.12.2022 asti. Vaasan hallinto-oikeudessa asian diaarinumero on 1240/2022.

Valituksenalainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 20.9.2022 § 89 myöntänyt eräin ehdoin ASM Kiviainespalvelu oy:lle yhteisluvan maa-aineslain 4 §:n mukaisesta maa-ainesten ottolupahakemuksesta ja ympäristönsuojelulain 39 §:n ympäristölupahakemuksesta koskien kalliokiviaineksen louhintaa ja murskausta sekä betoni- ja tiilijätteen vastaanottoa, murskausta ja hyödyntämistä. Ympäristölautakunta myönsi ASM Kiviainespalvelu oy:lle maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen luvan toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Ympäristölautakunta päätöksessään sen sijaan kielsi muualta tuotavan louheen alle 40 000 tonnia vuodessa vastaanoton, varastoinnin ja murskaamisen kiinteistöllä 543-2-142-1. Lupapäätös koskee Nurmijärven kunnan Metsä-Tuomelan alueella kiinteistöjä 543-2-142-1 ja 543-402-7-88.

Valitus Vaasan hallinto-oikeuteen

Ympäristölautakunnan yhteislupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen yksi valitus. Vaasan hallinto-oikeuteen toimitetussa 30.9.2022 päivätyssä valituksessa on esitetty, että hakemus tulee hylätä ympäristönsuojelulain 49 §:n ja naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n nojalla. Toiminnan aiheuttamia haittoja ei voida ehkäistä lupamääräyksin, eikä paraskaan käyttökelpoinen tekniikka riitä poistamaan aiheutuvia haittoja. Valituksen mukaan lupaharkinnassa oikea päätelmä on evätä luvat. Lupahakemus on kokonaisuudessaan lainvastaisena hylättävä ja asetettava toimenpidekieltoon. Valitus on nähtävillä lautakunnassa päätösehdotuksen oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.

Ympäristölautakunnan lausunto

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on ratkaisut ASM Kiviainespalvelu oy:n maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteislupapäätöksenä maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain perusteella. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on yhteislupapäätöksessään tutkinut luvan myöntämisedellytykset ja ottanut huomioon hakemuksen johdosta esitetyt muistutukset ja lausunnot. Lupapäätös on perusteltu ja siinä on esitetty päätöksessä sovelletut säännökset.

Nurmijärven kunnan Metsä-Tuomelan alueen maankäyttö on ratkaistu lainvoimaisissa kaavoissa. Alueella on voimassa Uudenmaan maakuntakaava, jossa Metsä-Tuomelan alue on merkitty jätteenkäsittelyalueeksi (EJ1). Merkinnällä osoitetaan merkitykseltään seudulliset jäte- ja kiertotaloustoimintojen keskittymät. Uudenmaan I. vaihekaavassa Metsä-Tuomelan alue on merkitty edellä mainittujen lisäksi alueeksi, jolla sijaitsee merkittäviä kiviainesvarantoja. Alueella on voimassa Kirkonkylän Metsä-Tuomelan asemakaava. Kaava on hyväksytty kunnanvaltuustossa 19.6.2013 ja se on lainvoimainen. Asemakaavassa kiinteistö 543-2-142-1 on merkitty teollisuus- ja varastorakennusten sekä jätteenkäsittelyn korttelialueeksi (T-EJ) ja hakemuksen 2000 m² suuruinen alue kiinteistöstä 543-402-7-88 suojaviheralueeksi (EV). Asemakaavan mukainen käyttötarkoitus edellyttää kiinteistön 543-2-142-1 tasaamista louhimalla. Kiinteistölle 543-2-142-1 on myönnetty 8.12.2020 voimassa oleva rakennuslupa varastokatokselle ja piha-alueen rakentamiselle. Rakennusluvassa on osoitettu myös tulevat ottotasot. Koska kiinteistöllä on jo aloitettu louhinta rakennusluvalla ja lupahakemusta koskeva toimenpide liittyy kaavan toteuttamiseen, toiminnalle on voitu myöntää aloituslupa. Metsä-Tuomelan alueen kaavan mukainen käyttö aiheuttaa enemmän ympäristöhaittoja ympäristössä, kuin keskimääräinen maankäyttö.

Hakemuksen liitteenä oli Promethor oy 12.5.2021 päivätty meluselvitys, jossa toiminnan aiheuttamaa melutasoa oli mallinnettu. Mallinnuksessa oli huomioitu myös muut Metsä-Tuomelan alueen merkittävää melua aiheuttavat toiminnot. Melutasojen laskennallisen mallinnuksen perusteella kiviaineksen louhinnan ja murskauksen aiheuttama päiväajan keskiäänitaso ei ylitä VNa:n 800/2010 7 §:n melutason raja-arvoja toiminta-alueen ympäristössä olevilla asuin- ja lomarakennuksilla. Melun raja-arvojen saavuttaminen ei edellytä erikseen rakennettavaa meluntorjuntaa. Melumallinnuksen mukaan myöskään alueen kaikkien toimijoiden yhteismelu ei ylitä VNp:n 993/1992 ohjearvoja. Muistutuksissa ja Nurmijärven kunnanhallituksen lausunnossa vaadittu kokonaisvaikutusten arviointi on tehty melun osalta. Melumallinnuksen tulosten perusteella voidaan arvioida, ettei lupahakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheudu kohtuutonta meluhaittaa lähiympäristössä. Luvassa on annettu melun ympäristöön leviämisen torjumiseksi lupamääräykset 9 ja 10. Lupamääräyksellä 21 toiminnanharjoittaja on lisäksi edellytetty mittauksin osoittamaan, että meluntorjuntatoimenpiteet ovat riittävät.

Toiminnan alittaessa valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) säädetyt ulkomelun ohjearvot, ei toiminnan katsota aiheuttavan eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17.1 §:n mukaista kohtuutonta meluhaittaa. Asiassa tulee huomioida naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17.2 §, jonka mukaan arvioitaessa rasituksen kohtuuttomuutta on otettava huomioon paikalliset olosuhteet, rasituksen muu tavanomaisuus, rasituksen voimakkuus ja kesto, rasituksen syntymisen alkamisajankohta sekä muut vastaavat seikat. Rakennusluvan mukainen tontin esirakentaminen edellyttää kivenlouhintaa ja rakennuslupa on asemakaavan mukainen. Kyse ei ole samalla alueella tapahtuvasta pitkäaikaisesta kallion louhinnasta vaan kertaluonteisesta rakennuspaikan rakentamistyöstä. Huomioimalla paikalliset olosuhteet, hakemuksessa melusta esitetyt asiat, louhintatyön tavanomaisuuden ja rasituksen keston niin hanke ei meluvaikutusten osalta aiheuta kohtuutonta meluhaittaa lähiympäristössä.

Hakemuksen liitteenä olevan melumallinnuksen mukaan melun raja-arvojen saavuttaminen ei edellytä erikseen rakennettavaa meluntorjuntaa. Tästä huolimatta lupamääräyksessä 9 on määrätty, että raaka-aine-, pintamaa- ja tuotevarastokasat on pidettävä melun leviämisen estämisen kannalta riittävän korkeina ja ne on sijoitettava siten, että melun leviäminen melulle alttiisiin kohteisiin estyy. Saman lupamääräyksen mukaan melua on lisäksi torjuttava koteloinnein, kumituksin tai muilla vastaavilla ääniteknisesti parhailla meluntorjuntatoimilla ja meluesteet on rakennettava melulähteen välittömään läheisyyteen.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on katsonut päätöksessään, että toimittaessa päätöksen mukaisesti ei lupahakemusta koskevilla kiinteistöillä tapahtuvasta kivenlouhinnasta ja murskauksesta sekä betoni- ja tiilijätteen vastaanotosta, murskauksesta ja hyödyntämisestä aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä kohtuutonta haittaa naapureille.

Ympäristölautakunta on tämän lisäksi katsonut, että hakemuksessa esitetty toimenpide lupamääräykset huomioon ottaen ei aiheuta maa-aineslain tarkoittamalla tavalla luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista tai huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa tai tärkeän tai muun veden-hankintakäyttöön soveltuvan pohjavesialueen veden laadun tai antoisuuden vaarantumista. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei aiheudu maa-aineslain tarkoittamaa kauniin maisemakuvan turmeltumista. Ympäristölautakunta katsoo, että maa-aineslupapäätöksessä annetut määräykset huomioon ottaen haettu ottaminen tai siihen liittyvät järjestelyt eivät ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Lupapäätösharkinnassa on lisäksi otettu huomioon maa-aineslain 3.4 §:n mukaiset ottamispaikan sijoittamista ja ainesten ottamisen järjestämistä koskevat vaatimukset sekä ympäristönsuojelulain 11 §:n ja 12 §:n tarkoittamat sijoituspaikan vaatimukset.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus valvoo lupapäätöksen noudattamista säännöllisesti määräaikaistarkastuksin. Tämän lisäksi valvontaviranomainen tekee lupakohteessa valvontatoimenpiteitä ympäristökeskukseen tulleiden haittailmoitusten johdosta. Lupapäätöksessä toiminnanharjoittajalle on annettu määräyksiä toiminnan säännöllisestä tarkkailusta ja raportoinnista. Melun osalta toiminnanharjoittaja on velvoitettu tekemään melumittaukset vähintään kahdessa ottovaiheessa. Valvontaviranomainen valvoo lupamääräysten noudattamista, ettei toiminnasta aiheutuva melu ylitä VNp:n 993/1992 melutason ohjearvoja. Valituksen liitteenä oli melupäiväkirja toiminnan aiheuttamasta meluhaitasta muutoksenhakijan pihapiirissä. Melupäiväkirjassa esitetyt asiat otetaan huomioon yhteislupapäätöksen valvonnassa ja melupäiväkirjassa esitetyt haitat ovat ensisijaisesti luvan valvonnassa selvitettäviä asioita.

Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa yhteislupapäätökseen 20.9.2022 § 89. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksestä ja maa-aineslupapäätöksestä (yhteislupapäätös) tehty valitus tulee hylätä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt 20.9.2022 § 89 ASM Kiviainespalvelu Oy:lle kalliokiviaineksen ottamisen maa-ainesluvan ja kiviaineksen jalostamisen, betoni- ja tiilijätteen vastaanoton, murskauksen ja hyödyntämisen ympäristöluvan (yhteislupa) sekä aloitusluvan Nurmijärven kiinteistöille 543-2-142-2 ja 543-402-7-88. Vaasan hallinto-oikeus on päätöksellään nro 299/2024 (Dro 1240/03.04.04.04/2022) hylännyt yhteislupapäätöksestä tehdyn valituksen ja täytäntöönpanokiellon. Korkein hallinto-oikeus on 6.9.2024 päätöksellään nro 2422/2024 hylännyt Vaasan hallinto-oikeuden päätöksestä tehdyn valituksen ottamatta sitä käsittelyyn.  

ASM Kiviainespalvelu Oy on ottanut maa-ainesluvan mukaisen kalliokiviaineksen (11.000 m3ktr maa-ainesluvalla ja rakennusluvalla 146 000 m3ktr). Jälkihoito on tehty lähes valmiiksi, lukuunottamatta seinämän sortumaa ja viimeistelyä. Ympäristövalvonta on tarkastanut ottoalueen 31.1.2025. Ottotoiminnalle on asetettu 27 280 € vakuus luvan jälkihoidon varmentamiseksi lupamääräyksen 33 mukaisesti.

ASM Kiviainespalvelu Oy on siirtänyt kiinteistökaupalla 7.11.2023 kiinteistön 543-2-142-2 omistuksen ja vuokraoikeuden Nurmijärven kunnan omistamaan kiinteistöön 543-402-7-88 GRK Suomi Oy:lle. GRK Suomi Oy (y-​tunnus 2810844-3) ja ASM Kiviainespalvelu Oy (y-tunnus 2499019-2) pyytävät yhteisellä hakemuksella 16.10.2024 yllä mainitun yhteisluvan 20.9.2022 § 89 siirtämistä GRK Suomi Oy:lle. ASM Kiviainespalvelu Oy pyytää, ​että se vapautetaan mainittujen lupien velvoitteista.

GRK Suomi Oy asettaa yhteislupaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle 37 200 € vakuuden alueen asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi sekä 10 000 €:n jälkivakuuden maa-ainesten oton jälkihoitotöiden loppuunsaattamiseksi. Osapuolet esittävät, että GRK Suomi oy:n maa-ainesten ottoa koskevaa vakuutta pienennetään, koska maa-ainesten ottoalue on pääosin maisemoitu ja ottamisen lopputarkastus tehty lupamääräyksen mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta päättää:
 

  • siirtää ASM Kiviainespalvelu Oy:n maa-aines- ja ympäristöluvan (yhteislupa) 20.9.2022 § 89 GRK Suomi oy:lle (y-​tunnus 2810844-3);​
     
  • yhteisluvan 20.9.2022 § 89 lupaehtojen siirtymisestä sellaisenaan koskemaan GRK Suomi Oy:tä tämän päätöksen tiedoksisaantipäivästä lähtien;​
     
  • vapauttaa ASM Kiviainespalvelu Oy:n (y-tunnus 2499019-2) yhteislupaa 20.9.2022 § 89 koskevista velvoitteista tämän päätöksen tiedoksisaantipäivästä lähtien;​
     
  • vaatii GRK Suomi oy:ltä maa-aineslain mukaisen 10 000 euron vakuuden jälkihoidon saattamiseksi loppuun;
     
  • laskuttaa ASM Kiviainespalvelu Oy:ltä luvan siirrosta maa-​ainestaksan 7 §:n perusteella yhteensä 250,​00 €.
     

Päätöksen perustelut

Maa-​aineslain 13 a §:n mukaan, jos lupaan perustuva oikeus maa-ainesten ottamiseen siirretään toiselle, on siirrosta viipymättä ilmoitettava lupaviranomaiselle. Luvan aikaisempi haltija vastaa kuitenkin kaikista lupaan liittyvistä velvoitteista, kunnes hänen tilalleen on hakemuksesta hyväksytty toinen. Lupaviranomainen voi määrätä, että luvan uusi haltija asettaa ennen ainesten ottamista 12 §:ssä tarkoitetun vakuuden ja hyväksyä muutoksen annettuun vakuuteen. Tällaiseen päätökseen ei sovelleta, mitä 13 §:ssä säädetään kuulemisesta ja 7 §:ssä sekä maa-ainesasetuksessa säädetään lausuntojen hankkimisesta.

Maa-​ainestaksan 10.11.2020 § 130 mukaan jos lupaan perustuva oikeus maa-​ainesten ottamiseen on siirretty toiselle ja hakemuksesta luvan haltija vapautetaan lupaan liittyvistä velvoitteista sekä hyväksytään hänen tilalleen toinen,​ peritään velvoitteista vapautetulta 250 euroa. Luvan uusi haltija on siirtohakemuksessaan esittänyt siirtopäätöksen laskutustiedot. 

Oikeusohjeet

Maa-​aineslaki (555/1981) 12, 13 a,​ 19,​ 20 §;​
Maa-​ainestaksa (Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta 10.11.2020 § 130);​
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 9.12.2024 § 126);​ ja
Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109)

Päätöksen tiedoksianto

ASM Kiviainespalvelu Oy
GRK Suomi oy
Nurmijärven kunnanhallitus
Uudenmaan ELY-​keskus/kirjaamo/y-​vastuualue
Päätöskuulutus Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen ja Nurmijärven kunnan ilmoitustauluilla 24.2.2025- 2.4.2025

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Päätöskuulutus julkaistaan viranomaisen verkkosivulla 24.2.2025. Tämän päätöksen tiedoksisaantipäivä on 3.3.2025.

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                        Korholmanpuistikko 43
postiosoite:                          PL 204, 65101 Vaasa
puhelin:                                029 56 42780
faksi:                                    029 56 42760
sähköposti:                          vaasa.hao@oikeus.fi
sähköinen asiointipalvelu:   https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/
aukioloaika:                         maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                            PL 60, 04301 Tuusula             
Käyntiosoite:                          Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs
Sähköpostiosoite:                  ymparistokeskus@tuusula.fi
Puhelinnumero:                     (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).