Perustelut
Ympäristöterveydenhuoltoa säätelevien lakien mukaan ympäristöterveydenhuollon viranomaisvalvonnan on oltava suunnitelmallista. Kunnan tulee laatia vuosittain oma, valtakunnalliseen valvontaohjelmaan perustuva, ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus vastaa ympäristöterveydenhuollon viranomaistoiminnasta Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan alueilla. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on aloittanut toimintansa 1.4.2009. Nurmijärvi liittyi yhteistoiminta-alueeseen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimintojen osalta 1.1.2013.
Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annettu asetus (VNA 665/2006) on kumottu eikä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin sisällöstä säädetä enää lainsäädännössä. Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tulee kuitenkin tehdä 31.3.2022 mennessä.
Elintarvikevalvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Elintarvikevalvonnan toteuma
Vuonna 2021 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella tehtiin yhteensä 743 elintarvikevalvonnan tarkastusta. Sopijakuntien alueelle tehdyistä tarkastuksista 713 oli valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia. Muut tarkastukset olivat toiminnan aloittamiseen liittyviä tai ruokamyrkytysepäilyn perusteella tehtyjä tarkastuksia. Vuodelle 2021 oli suunniteltu seurantatarkastukset mukaan lukien 796 elintarvikehuoneiston tarkastusta, suunnitelluista tarkastuksista tehtiin 90 %.
Valvontasuunnitelma vuodelle 2021 tehtiin Ruokaviraston riskiluokitusohjeen (10503/4) perusteella.
Elintarvikevalvonta toteutui hyvin riskiperusteisen suunnitelman mukaisesti.
Elintarvikehuoneistoilmoituksia käsiteltiin 164 kpl ja lisäksi tehtiin yksi päätös alueella sijaitsevien elintarviketuotantolaitoksen toiminnan muuttamisesta.
Tarkastusten kattavuus
Tarkastusten kattavuutta voidaan arvioida, kun verrataan tarkastettujen kohteiden määrää kaikkiin elintarvikehuoneistoihin. Tiedot elintarvikevalvonnan kohteista syötetään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa valtakunnalliseen tietojärjestelmään. Vuoden 2021 valvontasuunnitelmaa tehtäessä alueella oli 1106 toiminnassa olevaa elintarvikehuoneistoa. Vuonna 2021 tarkastettiin 541 elintarvikehuoneistoa eli noin 49% kaikista elintarvikehuoneistoista.. Elintarviketuotannon määrän tai toiminnan vuoksi suuririskisimmät kohteet tarkastettiin kattavasti vuonna 2021. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Tarkastajan arvion perusteella vakaviksi todettujen puutteiden korjausten eteneminen tarkastettiin jo kuluneena vuonna.
Elintarvikelainsäädännön noudattaminen
Kaikki elintarvikehuoneistojen tarkastukset tehtiin Ruokaviraston ohjeistamina OIVA-hymy tarkastuksina, näissä kohteen elintarvikelainsäädännön noudattamista arvioidaan neliportaisen asteikon mukaisesti (oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono).
Oiva-arvosanat jakautuivat Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella seuraavasti (suluissa vuoden 2020 osuudet)
- oivallinen 40 % (39,7 %)
- hyvä 42 % (39,5 %)
- korjattavaa 17 % (19,9 % )
- huono 2 % (0,9 %)
Neljälle elintarvikehuoneistolle annettiin Elintarvikelain mukainen määräys tai kielto valvonnassa havaittujen epäkohtien poistamiseksi.
Elintarvikenäytteenotto
Elintarvikenäytteenotto sujui vuonna 2021 suunnitellusti. Elintarvikenäytteenotossa keskityttiin projekteihin. Näytemäärältään suurempi projekti keskittyi pizzerioiden pizzatäytteiden hygieeniseen laatuun. Projektissa otettiin 76 näytettä 22 pizzeriasta. Enemmistö projektin näytteistä oli huonoja (18%/14 kpl) tai välttäviä (41%/31 kpl).Erityisesti kinkku/pizzasuikaleiden laadussa oli huomautettavaa, näitä näytteitä otettiin 22kpl, joista oli huonoja 8kpl ja välttäviä 5kpl. Huonoksi/välttäväksi luokitteluun johti liian suuri kokonaisbakteerimäärä tai liian iso enterobakteerimäärä. Lisäksi yhdessä näytteessä oli Listeria monocytogenestä. Huonot näytetulokset huomioidaan kohteiden valvonnassa. Toinen projekti oli pääkaupunkiseudun kuntien kanssa yhteinen. Siinä tutkittiin alueen lihavalmistelaitosten valmistamien lihavalmisteiden nitriittipitoisuuksia. Projektissa tutkittiin yhteensä 45 näytettä (8 tuotetta, joista useita osanäytteitä). Kaikkien tuotteiden nitriittipitoisuus oli alle enimmäiskäyttömäärän. Yhdessä tuotteessa käytetyn nitriitin tuotespesifikaatiossa ilmoitetut puhtausvaatimukset eivät asetuksen mukaiset ja kahdessa tuotteessa huomattiin sivulöydöksenä, että lisäaineiden osalta pakkausmerkinnöissä oli virheitä. Projektinäytteiden lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa otettiin näytteitä ruokamyrkytysepäilyjen selvittämiseksi ja eläinperäisiä elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevistä laitoksista otettiin listeria-pintapuhtausnäytteitä.
Elintarvikevalvonnasta saadut tulot
Suunnitelmallisesta elintarvikevalvonnasta kertyi valvontatuloja 136 195 euroa. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.
Elintarvikevalvonnan raportointi
Elintarvikevalvonnan tarkastuspöytäkirjat ja elintarvikehuoneistojen ilmoituskäsittely tehdään valtakunnallisessa Vati-asiakastietojärjestelmässä. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Terveydensuojeluvalvonnan toteuma
Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan sisältyy julkisten tilojen kuten koulujen, päiväkotien, vanhainkotien ja liikuntapaikkojen terveydellisten olosuhteiden valvonta. YTerveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan kuuluu myös talous- ja uimaveden valvonta.
Vuodelle 2021 oli suunniteltu 251 terveydensuojelulain mukaista tarkastusta. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 290 kpl. Suunnitelmallisista tarkstuksista osa oli epäkohtien vuoksi tehtyjä seurantatarkastuksia, tämän vuoksi tarkastuksia tehtiin suunniteltua enemmän. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Eniten suunnitelmallisia tarkastuksia tehtiin kouluihin ja päiväkoteihin. Suunnitelmallisten tarkastusten lisäksi tehtiin 121 tarkastusta toimenpidepyyntöjen johdosta, näistä suurin osa oli asunnontarkastuksia.
Kaikista terveydensuojelulain mukaan valvottavista kohteista tarkastettiin 33 % vuoden 2021 aikana. Tämä tarkoittaa, että terveydensuojeluvalvonta oli kattavaa, koska terveydensuojelulain nojalla tarkastettavista kohteista keskimäärin 33 % tulisi tarkastaa vuoden aikana. Osaan tehtiin suunnitelmallinen tarkastus ja osa tarkastettiin toiminnan aloittamisen johdosta.
Toimialueen kouluihin tehtiin 47 tarkastusta ja päiväkoteihin 62 tarkastusta.
Terveydensuojeluvalvonta toteutui täysin suunnitellussa laajuudessa vuonna 2021.
Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi terveysvalvonnan edustajat ovat osallistuneet noin kolmeenkymmeneen eri sisäilmatyöryhmään, joista osa on alueellisia ja osa kohdekohtisia. Eri ryhmien kokoontumistiheys vaihtelee muutamasta kerrasta vuodessa lähes kuukausittaisiin kokouksiin.
Terveydensuojelulain mukaiset talousveden ja uimarantavesien valvontanäytteet otettiin suunnitellusti. Uimahallit ottivat itse valvontatutkimusohjelmien mukaiset uimavesinäytteet, joiden tulokset raportoitiin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Talousveden valvontatutkimusohjelmia hyväksyttiin kolme vuoden 2021 aikana.
Terveydensuojelulain mukaisia hallintopakkotoimenpiteitä jouduttiin käyttämään neljässä terveydensuojelulain mukaisessa kohteessa. Kolme tapauksista koski kohteiden sisäilmaan vaikuttavia rakennusteknisiä epäkohtia ja yksi koski kohdetta, jota ei mm.päästy tarkastamaan.
Terveydensuojeluvalvonnasta saadut tulot
Terveydensuojeluvalvonnasta kertyi tuloja 53 176 euroa. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.
Terveydensuojeluvalvonnan raportointi
Terveydensuojeluvalvonnan valvontatoimenpiteet kirjataan valtakunnalliseen Vati-asiakastietojärjestelmään. Kyseisessä järjestelmässä tehdään myös ilmoituskäsittely ja kirjoitetaan tarkastuspöytäkirjat. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Tupakkalain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen valvontasuunnitelmassa vuodelle 2021 oli suunniteltu 76 kpl tupakkalain mukaista tuppakan vähittäismyynnin tarkastusta. Tarkastuksia tehtiin 37 kpl. Tarkastuksia tehtiin suunniteltua vähemmän, koska tupakan vähittäismyynnin valvontaan suunnattuja resursseja käytettiin osin tartuntatautilain mukaiseen neuvontaan ja valvontaan. Lisäksi vähittäismyynnin tarkastuksiin varattua aikaa kului suunniteltua enemmän tupakan vähittäismyyntilupien valmisteluun. Vuonna 2021 myönnettiin 24 tupakan vähittäismyyntilupaa, mikä oli huomattavasti enemmän kuin vuonna 2020, jolloin vähittäismyyntilupia myönnettiin 10 kpl
Tupakkalain mukaan taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin. Tällaisia tupakointikieltopäätöksiä tehtiin 10kpl vuoden 2021aikana.
Tupakan vähittäismyynivalvonnan valvonnasta saatiin tuloja 101 219 euroa. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.
Eläinlääkintähuollon suunnitelman toteutumisen arviointi
Eläinlääkäripalvelujen arviointi, saatavuus ja laatu
Eläinlääkäripalveluita annetaan ympäristökeskuksen omilla vastaanotoilla sekä tilakäynneillä. Mäntsälän kunnalle eläinlääkäripalvelut on hankittu ostopalveluna Helsingin yliopistolta. Eläinlääkäripalveluita on ollut saatavilla virka- ja päivystysaikana ja asiakkaat ovat päässeet kohtuullisessa ajassa eläinlääkärin vastaanotolle. Vuonna 2021 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueella on hoidettu noin 13 350 potilasta, joista päivystysaikana noin 2 260.
Eläinlääkäripäivystys
Eläinlääkäripäivystyksessä valtakunnalliset kriteerit avun saatavuudelle pääosin täyttyvät. Päivystysaikainen keskitetty yhteydenottopalvelu on käytössä. Maakunnallista päivystysaluetta ei ole alueella. Seutukunnan alueella ei ole eriytettyä suur- ja pieneläinpäivystystä, koska seutukunnan alue on hyvin pieneläinvoittoista. Suureläimet ovat saaneet päivystyksessä tarvitsemansa hoidon. Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on yksityisiä päivystäviä klinikoita, joille voi tarvittaessa lähettää sekä suur- että pieneläimiä.
Ostopalveluiden laadun arviointi
Eläinlääkäripalvelut on hankittu Mäntsälän kunnalle ostopalveluna. Ostopalvelua koskevassa sopimuksessa on huomioitu palvelun laadunvarmennus, seuranta ja reklamaatiot.
Yksityiset eläinlääkäripalvelut
Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on useita yksityisiä eläinlääkäripalveluja antavia klinikoita ja ammatinharjoittajia. Ympäristökeskuksen eläinlääkäripalvelut ovat mitoitettu niin, että sekä suur- että pieneläimille voidaan järjestää päivystysaikainen palvelu sekä tarjota kiireellistä eläinlääkäripalvelua ja ajanvaraukseen perustuvaa palvelua myös virka-aikana.
Tuotantoeläinten terveydenhuoltopalvelut
Ympäristökeskuksen eläinlääkärit tarjoavat terveydenhuoltopalveluja alueellaan. Kunnaneläinlääkärin kanssa tehtyjä terveydenhuoltosopimuksia on tällä hetkellä ainoastaan Nurmijärven alueella. Mäntsälän alueella palvelu ostetaan Helsingin yliopistolta.
Työjärjestelyt
Kaikilla eläinlääkäreillä on mahdollisuus ajanvarausperusteiseen työhön. Työajasta varataan osa kiireelliselle ja osa kiireettömälle työlle. Asiakkaita on myös mahdollisuus ohjata ympäristökeskuksen eri vastaanotoille.
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta
Valvonnan toteutuminen
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ympäristökeskuksessa tekee pääasiassa valvontaeläinlääkäri. Valvontaeläinlääkärille ilmoituksia tuli yhteensä 322 (vuonna 2020 321 ilmoitusta). Näistä 212 (vuonna 2020 211 kpl) aiheutti epäilyn eläinsuojelusäädösten vastaisesta toiminnasta ja johti tarkastukseen tai yhteydenottopyyntöön. Käyntejä tehtiin 124 (vuonna 2020 113 kpl) kohteeseen. Osaan kohteista tehtiin useampi käynti.
Koronavirusepidemian takia tarkastustoimintaa jouduttiin tekemään osin eri lailla kuin ennen kokronaa. Osa ilmoituksista selvitettiin haastattelemalla eläimen omistajaa puhelimitse ja pyytämällä häntä lähettämään tarvittaessa dokumentin, esimerkiksi tositteen eläinlääkärikäynnistä, jonka perusteella asia voitiin arvioida. Mikäli asia ei ollut luotettavasti arvioitavissa muuten kuin tarkastuksella, tarkastus tehtiin varotoimet huomioiden.
Ilmoituksia tehtiin eniten lemmikkieläinten hoidon laiminlyönneistä. Epäilyyn perustuvat tarkastukset tehtiin enimmäkseen tavoiteajassa. Koronavirusepidemian takia tarkastustoiminnassa keskityttiin vain välttämättömiin tarkastuksiin ja suunnitelmallisen eläinsuojeluvalvonnan tarkastuksia tehtiin vain muutama.
Korjaavat toimenpiteet
Tarkastuksella havaitut lievät eläinsuojelulliset epäkohdat pyritään oikaisemaan antamalla neuvoja ja ohjausta. Mikäli eläinsuojelusäädöksiä on rikottu, annetaan määräyksiä tai kieltoja sekä määräaika asioiden korjaamiseksi. Uusintatarkastus tehdään määräajan umpeuduttua. Neuvonnalla, ohjauksella, määräyksillä ja kielloilla on velvoitettu tarkastuksen/päätöksen kohdetta saattamaan eläintenpito lainsäädännön vähimmäisvaatimusten mukaiseksi.
Puutteiden analyysi
Koirien hoidon laiminlyönti on tavallisin syy epäilyyn perustuvassa tarkastuksessa. Hoitamaton sairaus, riittämätön ravinnon saanti ja riittämätön ulkoilutus ovat tavallisimmat puutteet. Puutteet ulkokoirien tarhoissa ja kopeissa ovat niin ikään tavallisia. Eläimen hylkääminen hoidotta on tavallisin syy kiireellisiin toimenpiteisiin. Hylkäämisen taustalla on usein omistajan elämän kriisi, päihteet tai vakava sairaus.
Pätevyyden ja osaamisen varmistaminen sekä valvontaeläinlääkäreiden perehtymisen tukeminen.
Henkilöstöä rekrytoitaessa on virkaan/tehtävään asetettu pätevyysvaatimukset. Eläinlääkäreiden kohdalla pätevyys (laillisuus toimia työssään) tarkistetaan Ruokaviraston eläinlääkärirekisterin tietopalvelusta. Valittaessa henkilöä tehtävään huomioidaan henkilön pätevyys, työkokemus ja yleinen soveltuvuus tehtävään. Vuosilomien sijaisia ja ulkopuolisia päivystäviä eläinlääkäreitä valittaessa sovelletaan samoja perusteita kuin vakituisten valinnassa. Eläinlääkintähuollon henkilökunta on osallistunut soveltuviin koulutuksiin sekä valvontatehtävien, eläintautien että kliinisen eläinlääkinnän osalta. Valvontaeläinlääkärin työtä tukevat työyhteisön muut työntekijät sekä valvontaeläinlääkärikollegat. Praktikkoeläinlääkärit ovat myös tehneet yhteiskäyntejä valvontaeläinlääkärin kanssa.