Valmistelija
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Perustelut
Oppivelvollisuuden laajentuessa Opetushallitus on tehnyt oppilaanohjauksen osalta opetussuunnitelmaan sekä valtakunnallisia täsmennyksiä että paikallisia täsmennyksiä vaativia muutosmääräyksiä.
Tuusulan paikalliseen opetussuunnitelmaan on yhteistyössä oppilaanohjaajien kanssa tehty tarvittavat täsmennykset, ja ne tulevat voimaan 1.8.2021 alkaen.
Seuraava valtakunnallinen opetussuunnitelmatekstin muutos viedään osaksi Tuusulan opetussuunnitelmaa sellaisenaan:
Ohjaus, tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja tukea tarvitsevan ohjaus oppilaanohjauksessa vuosiluokilla 7-9
Oppilaanohjauksessa huomioidaan jokaisen oppilaan yksilölliset lähtökohdat ja tarpeet. Ohjausta eriytetään ottamalla huomioon oppilaiden henkilökohtaiset tavoitteet, kokemukset, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, osaamisalueet sekä elämäntilanteeseen vaikuttavat tekijät. Keskeistä on eri toimijoiden yhteistyö erityisesti opiskeluun kuuluvien siirtymä- ja nivelvaiheiden ohjauksessa. Jatko-opintoihin liittyvä ohjaus aloitetaan riittävän varhain. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti myös tehostettua henkilökohtaista ohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa.
Oppilaalla, joka tarvitsee perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvää tukea, on oikeus saada oppilaanohjauksen lisäksi tarpeidensa mukaista tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta vuosiluokilla 8 ja 9 (1. Tehostetussa henkilökohtaisessa oppilaanohjauksessa painopisteenä on oppilaan jatko-opintovalmiuksien kehittäminen sekä ohjaaminen oppilaalle sopiviin jatko-opintoihin. Tavoitteena on, että jokaiselle oppilaalle löytyy jatko-opiskelupaikka, jossa oppilas jatkaa oppivelvollisuuden suorittamista perusopetuksen jälkeen.
Oppilas jatkaa perusopetuksen jälkeen (2 toisen asteen tutkinnon suorittamiseen, toiselle asteelle valmentavaan koulutukseen tai muuhun oppivelvollisuuslaissa (3 määriteltyyn koulutukseen. Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarpeen arvioi ensisijaisesti oppilaanohjaaja oppilaanohjauksen sisältöjen ja tavoitteiden näkökulmasta.
Tehostetussa henkilökohtaisessa oppilaanohjauksessa oppilaalle annetaan henkilökohtaista ja muuta oppilaanohjausta sekä laaditaan henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma (4. Henkilökohtaiseen jatko-opintosuunnitelmaan kirjataan oppilaan vahvuuksia sekä tavoitteita siirtymisestä perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Näitä vahvistetaan suunnitelmallisesti oppilaan yksilölliset lähtökohdat ja tarpeet huomioiden.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea tarvitsevan oppilaan kohdalla jatko-opintoihin liittyvä ohjaus aloitetaan riittävän varhain. Suunnittelussa otetaan huomioon oppilaan yksilölliset taipumukset, oppimisen ja opiskelun tuentarve ja koulutuksen mahdollistamat työllistymisnäkymät. Oppilaalle ja hänen huoltajalleen tarjotaan mahdollisuuksia tutustua oppilaalle soveltuviin perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintomahdollisuuksiin. Oppilaalle ja huoltajalle annetaan riittävästi tietoa oppimisen ja opiskelun tuen jatkumisen mahdollisuuksista perusopetuksen jälkeisissä opinnoissa sekä tarvittaessa muista tukimuodoista.
1 Perusopetuslaki 1216/2020 11 a §
2 Oppivelvollisuuslaki 1214/2020 10 §
3 Oppivelvollisuuslaki 1214/2020 4 § ja 5 §
4 Perusopetuslaki 1216/2020 11 a §
Opetushallitus on määrännyt, että opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa seuraavat opetuksen järjestämiseen liittyvät ratkaisut:
Ohjaussuunnitelmassa kuvataan
- oppilaanohjauksen järjestämisen rakenteet, toimintatavat, työn- ja vastuunjako sekä työskentely monialaisissa verkostoissa,
- kodin ja koulun yhteistyö ohjauksessa,
- tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus,
- jatko-ohjaus perusopetuksen jälkeisiin opintoihin,
- työelämäyhteistyö sekä työelämään tutustumisen järjestelyt (myös vuosiluokkakokonaisuuksiin sisältyvä oppilaanohjauksen tehtäväkuvaus).
Tuusulan kuntakohtainen oppilaanohjauksen suunnitelma on päivitetty näiden vaatimusten osalta kevään 2021 aikana yhdessä oppilaanohjaajien kanssa. Kuntakohtaiseen ohjaussuunnitelmaan tehdään koulukohtaisia täsmennyksiä niiltä osin kuin kuntakohtaisessa suunnitelmassa on yhdessä sovittu. Kuntakohtainen ohjaussuunnitelma on näkyvissä Tuusulan kunnan opetussuunnitelmasivulla, ja koulukohtaiset ohjaussuunnitelmat löytyvät koulujen nettisivuilta.
Tuusulassa jatketaan oppilaanohjauksen käytänteiden kehittämistä vuosien 2021-22 aikana osana 11 kunnan laajuista oppilaanohjauksen kehittämishanketta. Sen aikana kuntakohtaisia ohjaussuunnitelmia kehitetään edelleen, ja hankkeen mukanaan tuomat uudet, hyvät käytänteet saatetaan osaksi opetussuunnitelmaa pilottivaiheiden jälkeen.
Tämän johdannon liitteenä on Tuusulan ohjaussuunnitelma 1.8.2021 alkaen.
Ehdotus
Esittelijä
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää
- hyväksyä Tuusulan opetussuunnitelman päivityksen oppilaanohjauksen ohjaussuunnitelman 1.8.2021 alkaen liitteen mukaisesti.
__________
Ohjaussunnitelmaa esitetään lisäksi täydennettäväksi siten, että kunta korvaa oppilaiden työelämään tutustumisjaksojen matkat HSL-alueella, kun matka on yli viisi kilometriä
Päätös
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti hyväksyä Tuusulan opetussuunnitelman päivityksen oppilaanohjauksen ohjaussuunnitelmaan 1.8.2021 alkaen liitteen mukaisesti.
Kunta korvaa oppilaiden työelämään tutustumisjaksojen matkat HSL-alueella, kun matka on yli viisi kilometriä.
Työelämään tutustumisjaksojen matkakorvaukset KUUMA-kuntien alueella tarkastellaan erikseen syksyllä.