Perustelut
Perusopetusasetuksen 9 §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma), jossa määrätään seuraavista asioista:
1. opetuksen yleinen järjestäminen
2. opetustunnit
3. opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta
4. työajat
5. koulun ulkopuolella annettava opetus
6. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.
Lukion osalta säädökset ovat lukioasetuksen 3 §:n mukaan koulutuksen järjestäjän tulee laatia vuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma) jossa määrätään seuraavista asioista:
1. opetuksen yleinen järjestäminen
2. opetustunnit
3. opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta
4. työajat
5. koulutuksen järjestäjän yhteistyöstä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa, koulutuksen hankkimisesta muulta koulutuksen järjestäjältä sekä muulta yhteisöltä tai säätiöltä
6. itsenäisestä opiskelusta
7. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.
Lukuvuonna 2021- 22 koulujen yhteisenä kehittämiskohteena on Agenda2030 ja kestävä tulevaisuus. Kestävän tulevaisuuden toimissa korostuvat demokratiakasvatus, tasa-arvoinen toimintakulttuuri, vastuulliseen kuluttamiseen ohjaaminen ja ilmastotekoihin kannustaminen. Yhteisenä tekijänä kaikessa kestävyyteen kannustamisessa on kestävään elämäntapaan kasvattaminen ja myönteisen keskustelukulttuurin synnyttäminen kestävyysasioista.
Henkilöstön osaamisen kehittämisessä keskiössä ovat:
- Agenda2030 ja kestävä tulevaisuus tavoitteiston tuominen koulujen arkeen
- Jokaisen opettajan ja ohjaajana pystyvyyden tunteen kasvattaminen oppilaiden tukemiseksi lähikoulussa
- Kieli ja kulttuuritietoisen toimintatavan lisääminen oppilaiden kieli- ja kulttuuritaustan monimuotoistuessa
- Yhteisopettajuuden kehittäminen
Panostaminen yhteisöllisyyteen on keskeinen osa koulujen korona-exitiä. Sekä oppilaiden että henkilöstön hyvinvointiin kiinnitetään paljon huomiota. Koulujen tiimitoiminta sekä henkilöstön kesken että henkilöstön ja johdon välillä on tärkeää. Jaetun ja osallistavan johtamisen käytännön ratkaisut ovat edenneet kouluilla paljon.
Pedagogiikan kehittämisen keskiössä tällä hetkellä ovat:
- hyvinvointitaitojen ja oppimistaitojen nivominen tiiviisti osaksi perustyötä koulussa
- oppiaineiden rajojen ylittäminen monialaisten oppimiskokonaisuuksien avulla tai opettajien tiimityönä
- oppilaiden kasvun ja oppimisen tukeminen ja inkluusion toteuttaminen
1.5.2019 voimaantulleen sivistyksen toimialueen toimintasäännön mukaan sivistysjohtaja hyväksyy koulujen lukuvuosisuunnitelmat.
Diasarja, jossa kuvataan lukuvuosisuunnitelmien kannalta keskeisiä toimia lukuvuonna 2021-22 on liitteenä. Sivistysjohtajan päätös sekä liitteinä olevat lukuvuosisuunnitelmat toimitetaan tiedoksi lautakunnalle ennen kokousta.
TUNTIRESURSSIT
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 19.3.2013 § 14 hyväksynyt perusopetuksen tuntiresurssien myöntämisperiaatteet ja 20.4.2021 § 34 lukion tuntiresurssien myöntämisperiaatteet. Tuntiresurssiesitykset lukuvuodeksi 2021-2022 on valmisteltu lautakunnan hyväksymien myöntämisperiaatteiden mukaisesti.
Sivistysjohtajan päätökset vuosiluokkien 1-6 ja 7-9, lukion sekä koulunkäynninohjaajien tuntiresursseista lukuvuodelle 2021-2022 ovat liitteenä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää merkitä tiedoksi koosteen koulujen lukuvuosisuunnitelmista ja keskeiset kehittämiskohteet lukuvuodelle 2021-2022.