Perustelut
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa 1.1.2023 alkaen Tuusulan ja viiden muun Keski-Uudenmaan kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä. Kaikki hyvinvointialueen palvelut jatkuvat vuodenvaihteen yli keskeytymättä: kenenkään asiakassuhde ei hyvinvointialueuudistuksen takia katkea.
Sote-uudistus ja pelastustoimen uudistus ovat valtakunnallisesti yksi historiamme suurimmista hallinnollisista uudistuksista. Sen myötä maahamme on perustettu hyvinvointialueet, jotka vastaavat sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen palveluista 1.1.2023 alkaen.
Hyvinvointialueet ovat kunnista ja valtiosta erillisiä julkisoikeudellisia yhteisöjä, joilla on alueellaan itsehallinto. Aluevaaleilla valittu aluevaltuusto vastaa hyvinvointialueen toiminnasta ja taloudesta ja käyttää hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa.
Uudistuksen tavoitteena on vastata syntyvyyden laskun ja ikääntymisen aiheuttamiin haasteisiin ja taata palvelujen saatavuus yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa sosiaali- ja terveyspalvelujen kysynnän kasvaessa. Suuremmalla sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäjällä on parempi mahdollisuus turvata sekä yhdenvertainen palvelujen saatavuus että toiminnan ja hallinnon tehokkuus myös yhteiskunnan muutosten keskellä.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelut
Hyvinvointialueelle siirtyvät palvelut:
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymältä
- koulujen kuraattorit ja psykologit Keusoten alueen kunnista
- erityistä tukea tarvitsevien palveluita Eteva-kuntayhtymältä (Etevalta siirtyy palveluita usealle eri hyvinvointialueelle)
- päihdehuollon palvelut Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymältä (Ridasjärven päihdehoitokeskus)
- Näiden lisäksi Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä:
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos toimii kahdella hyvinvointialueella ja tuottaa pelastuspalvelut Keski-Uudenmaan ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiden asukkaille.
HUS-yhtymä tuottaa erikoissairaanhoidon. Uudenmaan hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki omistavat HUS-yhtymän.
Hyvinvointialueiden ja kuntien yhteinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävä
Hyvinvointialueuudistus ei muuta kunnan lakisääteistä roolia kuntalaisten hyvinvoinnin edistäjänä. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistehtävä on kuntien ja hyvinvointialueiden yhteinen tehtävä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (L611/2021) määrittelee kuntien ja hyvinvointialueiden tehtäviä ja neuvotteluita. Pykälässä 6 kuvataan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä kunnissa ja pykälässä 7 hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä hyvinvointialueilla.
Kunnilla säilyy edelleen vastuu asukkaidensa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä siltä osin, kun se kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin. Hyvinvointialueille kuuluu vastuu siltä osin, kun sen kytkeytyy hyvinvointialueen tehtäviin. Terveydenhuoltolain mukaisesti hynvointia edistäviä tehtäviä ovat esimerkiksi erilaiset seulonnat, neuvolapalvelut, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ympäristöterveydenhuolto.
Kuntien on jatkossakin seurattava kansalaisten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin, ja raportoitava näistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustoille vuosittain. Lisäksi on valmisteltava lakiin perustuen valtuustoille valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma.
Kuntien tulee uuden lain myötä ottaa päätöksenteossaan huomioon päätösten arvioidut vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen väestöryhmittäin. Yksi tulevaisuuden keskeisistä kysymyksistä tulee olemaan, miten kunnat ja hyvinvointialueet tekevät yhteistyötä ja toimivat yhdessä alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Keski-Uudenmaan kunnat ja Keusote-kuntayhtymä ovat tehneet yhdyspintatyötä aina kuntayhtymän valmisteluvaiheesta saakka. Keusoten ja kuntien välistä yhdyspintaa, sen rakenteita ja toimintatapoja on kehitetty osana hyvinvointialuevalmistelua. Keski-Uudellamaalla valmius siirtymiseen on 100% tasolla valtakunnallisessa vertailussa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue siirtyy vuosikellon mukaiseen toimintaan 1.1.2023 ja yhdyspintatyötä johdetaan ja toteutetaan tavoitteiden mukaisella tavalla. Yhdyspintojen orgaisaatio perustuu vastinparimalliin niin strategisella, taktisella kuin operatiivisellakin tasolla. Keski-Uudellamaalla on mm.
- perustettu alueen johdon foorumi, joka on strategisen tason keskustelu- ja kehittämisfoorumi, jonka tavoitteena on yhteinen strateginen tietoon perustuva yhdyspintojen johtaminen, yhdyspintatyön tavoitteiden toteutumisen seuranta ja ohjaus osaltaan ja viestinnän vahvistaminen.
- vuosittaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen neuvottelujen prosessin valmistelu on alkanut.
- säännöllisesti kokoontuvat työryhmät (mm. alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ryhmä, lape-ryhmä, asumisen ratkaisut ja turvalliset asuinympäristöt -ryhmä)
- Hyvinvointialueen avustussääntö hyväksyttiin tulevaisuus- ja kehittämislautakunnassa 23.10.2022
- Vaikuttamistoimielinten järjestäytymiskokoukset 1. ja 3.11.2022 ja toimintasääntöjen hyväksyminen 13.12.2022.
- Osallisuusohjelman päivitys 1-2/2023
- Hyvinvointialueen opiskeluhuoltosuunnitelma 2023-2025 osana alueellista lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa 2022-2025 hyväksyttiin aluehallituksessa 29.11.2022
- luotu Hyte-allianssi kumppanuusmalli yhdessä 3. sektorin toimijoiden kanssa vahvistamaan alueen asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä
Ehdotus
Esittelijä
-
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää
- merkitä tiedokseen katsauksen kuntien ja hyvinvointialueiden välisestä yhdyspintatyöstä.
Päätös
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti
- merkitä tiedokseen katsauksen kuntien ja hyvinvointialueiden välisestä yhdyspintatyöstä.