Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kokous 13.6.2023

§ 52 Koskensillantien ja Esikunnanpolun kortteleiden asemakaavamuutos, kaava nro 3633, OAS lausunto

TUUDno-2021-673

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petteri Erling, asemakaava-arkkitehti, petteri.erling@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus, osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä havainneaineisto 

Sijainti  

Suunnittelualue on Hyrylän taajaman keskuskortteleissa Hyryläntien molemmin puolin, Koskenmäentien, Jokipuiston, Esikunnanpolun, Tuusulanväylän ja Tykkimiehentien välisellä alueella. 

Maanomistusolot ja aloite   

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman rajaaman alueen kiinteistöt ovat pääosin Tuusulan kunnan omistuksessa, mutta kaksi kiinteistöä Koskensillantien korttelissa on yksityisomistuksessa sekä Suomen valtio omistaa Koskenmäentien lakanneen yleisen tien. Alueen yksityisten maanomistajien kanssa tehdään naankäyttö- ja rakennuslain 91 b:n mukaiset maankäyttösopimukset. Alueella on tällä hetkellä tehty yhden kiinteistön yksityisen maanomistajan kanssa asemakaavoituksen käynnistämissopimus (TUUDno-2022-2405, KKL 14.12.2022). 

Kaavan valmistelu on käynnistynyt alkujaan kunnan aloitteesta. 

Alueen nykytila 

Oas-alue on pääosin osa Hyrylän taajaman rakennettuja keskuskortteleita, Tuusulanväylän ja Jokipuiston välillä. Koskensillantien alueella, Koskensillantien varressa tai sen tuntumassa on kaksi iäkkäämpää asuinrakennusta ja yksi toimistorakennus. Kunnantalo on purettu kevättalvella 2023 ja sen eteläpuolisessa korttelissa on maantason autopaikka-alue, johon lainvoimaisen kaavan perusteella voi rakentaa pysäköintitalon. Hyryläntien katualueella on jalankulku- ja polkupyöräkaistat sekä molemmin puolin puurivejä. Esikunnanpolun korttelissa on terveyskeskusrakennus, jonka toiminnat on käytettävissä olevan tiedon mukaan tavoitteena myöhemmin siirtää Rykmentinpuiston puolelle. Terveyskeskuksen kiinteistö rajoittuu paitsi Hyryläntiehen luoteispuolella, myös Tykkimiehenpolun ja Esikunnanpolun pienipiirteisempiin katualueisiin sekä kaakossa historialliseen Esikunnanpuistoon, jota vanhoine punatiilikasarmin kulttuuriympäristön rakennuksineen reunustaa kaakkoispuolella. Puisto puolestaan rajoittuu kaakkoispuolellaan Tuusulanväylään, joka tuottaa haitallista liikennemelua ympäristöönsä. Oas-alueen luoteisosassa Tuusulanjärven eteläpuolinen jokivarsi on vaihteleva alue, jossa on metsää tai myös puistomaisena hoidettuja alueita. Tuusulanjoen ja puretun kunnanviraston välissä oleva metsäinen alue kuuluu Tuusulanjoen jakamaan harjumuodostumaan joen länsipuolisen Hyrylänharjun kanssa. Alue on kumpuilevaa maastoa, jonka rinteet viettävät jokivarteen.

Tavoitteet  ja oas-vaiheen havainneaineisto  

Oas-vaiheessa havainneaineistossa on nähtävillä kolme erilaista esimerkkiratkaisua kaavoituksen tavoitteiksi jatkossa. Niiden nimet ja keskeiset ominaisuudet ovat tiivistetysti:

1.       Ratkaisu VE A2: 

-         Kirjasto on nykyisellä paikalla tai Rykmentinpuiston puolella.

-         Asuinkerrosalaa on Koskensillantien kortteleissa: 25 000 k-m2 ja Esikunnanpolun korttelissa 20 300 k-m2, yhteensä 45 300 k-m2.

-         Autopaikat ovat pihakansien alla ja Koskensillantien kortteleissa osin kahdessa tasossa tai vaihtoehtoisesti yhdessä tasossa ja tarvittavilta osin Koskensillantien varren pysäköintitalossa.

2.      Ratkaisu VE B2:

-         Kirjasto on Esikunnanpuiston luoteispuolella, muodostaen Tuusulanväylän toisella puolella kohdalla olevalle Moniolle parin näkymissä.

-         Asuinkerrosalaa on Koskensillantien korttelissa 26 500 k-m2 ja Esikunnanpolun korttelissa 16 000 kem2, yhteensä 42 500 k-m2.

-         Autopaikat ovat yhdessä tasossa pihakansien alla.

3.      Ratkaisu VE C2:

-         Kirjasto on Hyryläntiellä Tykkimiehentien luoteispäässä, näkymän päätteenä.

-         Asuinkerrosalaa on Koskensillantien korttelissa 23 700 k-m2 ja Esikunnanpolun korttelissa 20 300 k-m2, yhteensä 44 000 k-m2,  

-         Autopaikat ovat yhdessä tasossa pihakansien alla. 

Oas:n ja havainneaineiston sekä niitä koskevan vuorovaikutuksen ja selvitysten perusteella kehitetään jatkossa kaavoituksen valmistelussa suunnitteluperiaatteet myöhäisempää laatukilpailua varten. On myös mahdollista yhdistellä erilaisia havainneaineiston ratkaisujen ominaisuuksia sekä tarvittaessa kehittää uusia. Lisäksi tilanteen vaatiessa esitettyä oas-rajausta voi jatkossa pienentää tai nykyinen esitetty kokonaisuus voi jakautua kahdeksi tai useammaksi erillisen kaavahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaksi, jolloin valmistellaan uusi oas tai muutettu oas. 

Suunnittelun tavoitteet noudattavat Tuusulan kuntastrategiaa, jonka mukaan Hyrylän keskustan täydennysrakentamista ja elinvoimaa edistetään, kunnan strategiaa ja pormestariohjelmaa, MAL-sopimuksen asuntotuotantotavoitetta sekä Tuusulan asuntopoliittista ohjelmaa toteuttaen. Tavoiteltavan kaavaratkaisun on oltava valtakunnallisten alueidenkäytön tavoitteiden, Uudenmaan maakuntakaavan, vaihemaakuntakaavan mukainen sekä sen on huomioitava Tuusulan yleiskaava 2040 ja MAL-sopimuksen tavoitteet sekä vastata Tuusulan kunnan strategiaa ja pormestariohjelmaa. 

Mitoitus 

Havainneaineiston perusteella asuinkerrostalojen korttelialuetta (AK) kivijalkaliiketiloineen on ratkaisusta riippuen mahdollista tavoitella yhteensä noin 42 500 - 45 300 k-m2. Kirjaston tarvitsema ala kahdessa vaihtoehtoisessa uudisrakentamisen sijainnissaan vähentää asuinkerrostalokortteleiden pinta-alaa. Kirjastoa kuten sote-keskusta on myös sillä perusteella syytä tavoitella Rykmentinaukion tuntumaan jatkossa, joista tarvitaan suunnitelmat ja niitä koskevat päätöksensä, joita ei ratkaista tässä kaavassa. Yhdessä havainneaineiston  esimerkkiratkaisussa on sijoitettu Koskensillantien autopaikkoja korttelin 8069 LPY-korttelin lainvoimaisen asemakaavan suunniteltavaan ja rakennettavaan pysäköintitaloon.  

Kaavatalous 

Kaavaratkaisun aiheuttamat kustannukset ja tulot kunnalle määritellään ehdotusvaiheeseen. Asemakaavojen on perusteltua syytä olla kunnalle tuottoisia, jotta kunta voi rahoittaa esimerkiksi uuden infrastruktuurin suunnittelua ja toteutusta, vähintään sem ylläpitoa, joka sekin on kustannettava. On edellytykset, että tämän kaavan talous on kunnalle tuottoisa. 

Kaavaratkaisun vaikutukset 

Ratkaisu tiivistää Hyrylän ydintaajamaa ja eheyttää taajamarakennetta. Rakentamisen ja asuntojen lisäys lähellä palveluja parantaa palvelujen saatavuutta ja kannattavuutta sekä luo parhaassa tapauksessa lisää yrittämisen ja elinkeinojenmahdollisuuksia. Joukkoliikenteen saavutettavalle vyöhykkeelle parantaa ja monipuolistaa asukkaiden liikkumisen mahdollisuuksia yhdyskuntarakenteessa ja laajemmin yli kuntarajojen. Asuinkerrostalorakentamisella on oleellista merkitystä kaupunkikuvaan. 

Kaavaratkaisun vaikutuksia arvioidaan kaavan valmistelun yhteydessä. Kaavassa luodaan edellytykset ympäristöön sovitettavalle rakentamiselle. Täydennysrakentaminen tuo kaupunkikuvaan uusia ajallisia kerrostumia. Kaava-alueen tuntumaan ja naapurustoon on kaavoitettu määrätietoisesti keskenään kaikin tavoin yhteensopivan keskustarakentamisen kokonaisuutta. 

Kaava mahdollistaa uusien asukkaiden sijoittumisen keskelle Hyrylän palveluja, kävely- ja pyöräilyetäisyydelle ja joukkoliikennereittien tuntumaan. Alueelle suunniteltu rakentaminen sijoittuu lähelle palveluita, ulkoilu- ja liikuntapaikkoja. Siten taajaman tiivistäminen lisää alueen energiatehokkuutta ja lisää vähäpäästöisten ja kestävien liikkumismuotojen osuutta. 

Kaavan toteuttaminen lisää alueella vaihtelevuutta asuntotarjontaan. Asuntorakentamisen edistämisellä on myönteinen vaikutus työllisyyteen ja investointeihin. Muodostuu myös edellytyksiä erilaisten palvelujen tarpeen kasvulle alueella, joka voi parhaassa tapauksessa lisätä jonkin verran elinkeinojen ja yrittämisen mahdollisuuksia sekä muiden palveluiden tarjontaa ja vähintään ylläpitää niitä.

Kaavaa varten valmistellaan tarvittavat ja edellytettävät selvitykset ja vaikutusten arvioinnit. 

Nähtävilläolo  

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä havainneaineisto ovat MRL 63 §:n mukaisesti nähtävillä 25.5. - 30.6.2023 välisenä aikana TuusInfo asiakaspalvelun tiloissa, sen aukioloaikoina, os. Autoasemankatu 2 ja kunnan nettisivuilla www.tuusula.fi/kaavatvireilla. Mielipiteet on toimitettava kirjallisena kunnanhallitukselle osoitettuna, os. PL 60, 04301 TUUSULA tai sähköpostilla osoitteeseen kaavoitus@tuusula.fi 30.6.2023 aikana. Oas:n ja havainneaineiston nähtävilläolon aikana järjestetään kaikille avoin asukastilaisuus

Lisätietoja antaa asemakaava-arkkitehti Petteri Erling p. 040 314 3673. 

Hallintosäännön mukaan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa koskevassa kaava-asiassa päätösvalta on kuntakehityslautakunnalla, jos nähtäville asetetaan mielipiteitä ja lausuntoja varten oasallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavaluonnosta vastaavaa aineistoa, kuten tässä tapauksessa havainneaineisto on. 

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää 

  • hyväksyä laaditun Koskensillantien ja Esikunnanpolun asemakaavamuutoksen nro 3633 osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä sen havainneaineiston koskien sekä 
  • asettaa Koskensillantien ja Esikunnanpolun asemakaavamuutoksen nro 3633 osallistumis- ja arviointisuunnitelman MRL 63 §:n mukaisesti nähtäville sekä havainneaineiston nähtäville mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten.

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää 

  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Jäsen Aki Aaltonen poistui asian käsittelyn aikana kokouksesta klo 18:38.

Valmistelija

  • Petteri Erling, asemakaava-arkkitehti, petteri.erling@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta, Kasvu ja ympäristö, Kaavoitus on asettanut Koskensillantien ja Esikunnanpolun kortteleiden asemakaavan ja asemakaavan muutoksen nro 3633 osallistumis- ja arviointisuunnitelman julkisesti nähtäville MRL 63 § ja MRA 30 §:n mukaisesti ajalle 25.5. - 30.6.2023, ja pyytää siitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan lausuntoa 30.6.2023 mennessä.

Hyrylän taajaman keskuksessa Koskensillantien ja Esikunnanpolun kortteleissa selvitetään tehokkaan asuinkerrostalorakentamisen mahdollistavaa, keskuskortteleihin sopivaa ja ympäristöön sovittuvaa kaavatyötä kivijalkatiloineen. Suunnittelualue on Hyrylän taajaman keskuskortteleissa Hyryläntien molemmin puolin Koskenmäentien, Jokipuiston, Esikunnanpolun, Tuusulanväylän ja Tykkimiehentien välisellä alueella.

Kaavatyön yhteydessä tarkastellaan kirjaston mahdollista uutta sijaintia. Vaihtoehtoisista tunnistetuista Hyrylän kirjaston sijainneista kaksi on nyt valmistellun osallistumis- ja arviointisuunnitelman alueella. Esikunnanpolun korttelissa sijaitsevan sosiaali- ja terveysaseman siirtämistä Rykmentinpuistoon tavoitellaan, ja sen tilalle esitetään asuinrakentamista. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä sen havainneaineistot on tarkoitettu osaltaan edistämään ja helpottamaan kirjaston ja sote-aseman ratkaisuja ja jatkosuunnittelua osana laajempaa kokonaisuutta sekä tarvittavaa päätöksentekoa. Edellisistä syistä johtuen asemakaavaa muutetaan myös kunnan palveluverkkoon liittyvien päätösten perusteella ja sen mukanaan tuomilla edellytyksillä.

Oas-vaiheessa havainneaineistossa on nähtävillä kolme erilaista esimerkkiratkaisua kaavoituksen tavoitteiksi jatkossa. Niiden nimet ja keskeiset ominaisuudet ovat tiivistetysti:

1. Ratkaisu VE A2
•    Kirjasto on nykyisellä paikalla tai Rykmentinpuiston puolella.
•    Asuinkerrosalaa on Koskensillantien kortteleissa: 25 000 k-m  ja Esikunnanpolun 2 korttelissa 20 300 k-m, yhteensä 45 300 k-m.
•    Autopaikat ovat pihakansien alla ja Koskensillantien kortteleissa osin kahdessa tasossa tai vaihtoehtoisesti yhdessä tasossa ja tarvittavilta osin Koskensillantien varren pysäköintitalossa.

2. Ratkaisu VE B2
•    Kirjasto on Esikunnanpuiston luoteispuolella, muodostaen Tuusulanväylän toisella puolella kohdalla olevalle Moniolle parin näkymissä.
•    Asuinkerrosalaa on Koskensillantien korttelissa 26 500 k-m  ja Esikunnanpolun 2 korttelissa 16 000 kem2, yhteensä 42 500 k-m.
•    Autopaikat ovat yhdessä tasossa pihakansien alla.

3. Ratkaisu VE C2
•    Kirjasto on Hyryläntiellä Tykkimiehentien luoteispäässä, näkymän päätteenä.
•    Asuinkerrosalaa on Koskensillantien korttelissa 23 700 k-m  ja Esikunnanpolun 2 korttelissa 20 300 k-m2, yhteensä 44 000 k-m2.
•    Autopaikat ovat yhdessä tasossa pihakansien alla.

Oas:n ja havainneaineiston sekä niitä koskevan vuorovaikutuksen ja selvitysten perusteella kehitetään jatkossa kaavoituksen valmistelussa suunnitteluperiaatteet myöhäisempää laatukilpailua varten. On myös mahdollista yhdistellä erilaisia havainneaineiston ratkaisujen ominaisuuksia sekä tarvittaessa kehittää uusia. Lisäksi tilanteen vaatiessa esitettyä oas-rajausta voi jatkossa pienentää tai nykyinen esitetty kokonaisuus voi jakautua kahdeksi tai useammaksi erillisen kaavahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaksi, jolloin valmistellaan uusi oas tai muutettu oas.

 

Koskensillantien ja Esikunnanpolun kortteleiden asemakaavan ja asemakaavan muutoksen nro 3633 OAS, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan lausunto

Ratkaisu tiivistää Hyrylän ydintaajamaa ja eheyttää taajamarakennetta. Rakentamisen ja asuntojen lisääminen lähellä palveluja parantaa palvelujen saatavuutta ja kannattavuutta sekä luo parhaassa tapauksessa lisää yrittämisen ja elinkeinojen mahdollisuuksia. Joukkoliikenneyhteyksien kehittyminen monipuolistaa asukkaiden liikkumismahdollisuuksia, myös yhdistettynä olemassa olevaan ja kehittyvään kevyen liikenteen verkostoon. 

Keskusta-aluetta tulee kehittää yhtenäisenä kokonaisuutena, jotta vaikutukset kuntalaisten hyvinvointiin ja niiden huomioiminen hahmottuisi selkeästi. Liikkuminen ja liikenneyhteydet keskusta-alueen sisällä tulee olla sujuvaa ja turvallista. Kaavassa tulee varmistaa erityisesti esteettömät reitit kaikenikäisille jalankulkijoille ja pyöräilijöille turvalliset, viihtyisät ja laadukkaat kulkuyhteydet. Liikennettä ja liikennemääriä tulee säädellä ja ohjata rakenteellisesti Koskenmäentien alueella.

Kirjaston tulee olla helposti saavutettavissa niin kävellen, pyöräillen kuin joukkoliikenteen käyttäjillekin. Eri-ikäisten tulee olla mahdollista asioida turvallisesti kirjastossa myös tulevaisuudessa.

Tiivistyvä Hyrylä tarvitsee lähiluontoa ja puustoa, jotta keskusta ei rakentamisen myötä muutu kivierämaaksi. Esimerkiksi Jokirannanpuiston mahdollisuudet keskusta-alueen yhtenä vetovoimatekijänä, myös tapahtumien näkökulmasta, tulee huomioida. Hyrylän keskustan kehittyessä puistojen merkitys lähivirkistysalueena kasvaa, ja muun muassa Jokirannanpuistoa tulee kehittää osana alueen suunnittelua. Tuusulanjärvi on olennainen osa kaava-aluetta, ja sen tulee olla helposti saavutettavissa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Tiedoksi

Kasvun ja ympäristön toimialue, kaavoitus