Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 16.1.2024

§ 7 Peab Industri oy, Vastine Vaasan hallinto-oikeudelle, Tuusula

TUUDno-2017-109

Valmistelija

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
  • Ville Hämäläinen, ympäristötarkastaja, ville.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Muutoksenhaun alainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 111, Peab Industri Oy, ympäristöluvan muutoshakemus ja aloituslupahakemus, Focus-alue, Tuusula.

Muutoksenhaku

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä 19.9.2023 § 111 on tehty yksi valitus. Valitus on nähtävillä lautakunnan kokouksen oheismateriaalina.

Vaatimukset

Päätös on ottovaiheen 2 osalta hylättävä eikä toimintaa saa tältä osin vakuutta vastaan aloittaa. Rikotuksen toiminta-aikaa on supistettava.

Vastinepyyntö

Vaasan hallinto-oikeus pyytää antamaan kirjallisen vastineen valituksen johdosta. Vastine tulee toimittaa hallinto-oikeuteen viimeistään 29.12.2023. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt ja saanut lisäaikaa vastineen antamiseen 22.1.2024 asti. Vaasan hallinto-oikeuden diaarinumero asiassa on 1166/2023.

Aluetta koskevat päätökset

Lupahakemusta koskevalla suunnittelualueella on lainvoimainen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 12.6.2018 § 63 myöntämä louhinnan ja murskauksen ympäristölupa. Vaasan hallinto-oikeus on päätöksellään 8.10.2019 (19/0358/1) hylännyt ympäristölupapäätöksestä tehdyn valituksen ja muuttanut ympäristöluvan lupamääräyksiä 2, 12, 13 ja 16.

Hakemusta koskevalla suunnittelualueella on lainvoimainen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 12.6.2018 § 64 myöntämä kalliokiviaineksen ottamisen maa-aineslupa. Helsingin hallinto-oikeus on päätöksellään 6.9.2018 (18/0515/5) hylännyt täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen. Helsingin hallinto-oikeus on päätöksellään 9.8.2019 (19/0492/5) osin jättänyt valituksen tutkimatta ja muuten hylännyt valituksen.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja on tehnyt 4.7.2023 § 50 päätöksen ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisesta ilmoituksesta kiinteistölle 858-411-18-52. Päätös on koskenut maankäyttö- ja rakennuslain mukaisella toimenpideluvalla tehtävää rakentamiseen liittyvää kallion louhintaa. Päätöksestä on valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa seuraavan vastineen:
     

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan vastine

Lupa-alueelta louhittavan kiviainesmäärän kasvattamisella ei ole vaikutuksia lainvoimaisen ympäristöluvan vuorokautisiin toiminta-aikoihin. Muutoshakemuksessa oli esitetty kuitenkin lisäystä rikottamisen vuosittaisiin tuntimääriin. Rikottamisen lisäys aiheutuu louhintamäärän kasvun lisäksi myös voimalinjan alla käytettävästä tavallista paksummasta räjäytyksen peitepaksuudesta. Voimalinjan alla tarvittavaa tavanomaista paksumpaa peitepaksuutta ei ole huomoitu alkuperäisessä ympäristölupahakemuksessa ja tiedot on esitetty muutoshakemuksessa. Peitepaksuudella tarkoitetaan poratun reiän panostamatonta osaa. Suuremmillä peitepaksuuksilla kiviensinkoilu on vähäisempää ja työ voimalinjan läheisyydessä on turvallisempaa.

Lainvoimaista ympäristölupapäätöstä koskevassa melumallinnuksessa (Focus-alue, Tuusula, Louhinnan ja murskauksen melumallinnus, Ramboll 13.9.2016) on mallinnettu alueella tapahtuva kuormaus, rikotus, poravaunu, murskauslaitteisto ja liikenne. Muutoshakemuksessa esitetty rikotuksen vuosittainen kasvu lisää mallinnuksessa käytettyä laskennallista rikotusaikaa (klo 8-18, 50 %). Lainvoimaisessa ympäristölupapäätöksessä on rajoitettu melumallinnuksessa esitettyjä kuormauksen, poraamisen, murskaamisen ja rikotuksen toiminta-aikoja.

Peab Industri Oy on toteuttanut vuosina 2019-2023 lainvoimaisen ympäristölupapäätöksen mukaista meluntarkkailua. Ympäristömelun tarkkailuraporttien mukaan mittaukset on toteutettu siten, että toiminta-alueella on toiminut mittausjaksoilla murskauslaitos, rikotin, pora sekä pyöräkuormaajia ja / tai kaivinkoneita. Iskuvasarasta häiriintyvissä kohteissa esiintyvä impulssimaisuus on otettu huomioon mittausten tulkinnassa. Vuosien 2019-2023 mittausraporttien mukaan louhinta- ja murskaustoiminta on ollut ympäristöluvan melua koskevien lupamääräysten mukaista.

Lisäksi ympäristölupaa koskevien toimintojen melua on mallinnettu vuoden 2010 YVA-menettelyssä ja lainvoimaista ympäristölupaa koskevassa ympäristölupahakemuksessa (meluselvitys 13.9.2016). Ympäristöluvan muutoshakemuksessa on esitetty lausunto meluavien toimintojen lisäämisen (murskauslaitteisto) vaikutuksesta mitattuihin melutasoihin. Kirjallisuusselvitysten lisäksi toiminnan aiheuttamasta todellisesta melutasosta lähimpiin häiriintyviin kohteisiin on olemassa useita mittausraportteja. Ympäristölupapäätöksessä on annettu määräykset ympäristömelun torjumiseksi, toiminnan enimmäismelutaso ja ympäristömelun vuosittainen mittausvelvoite.

Valituksenalainen päätös koskee ainoastaan alueelta louhittavan kiviainesmäärän kasvattamista vastaamaan alueella jo olevaa enimmäismurskausmäärää. Selvitysten riittävyyttä harkittaessa on otettu huomioon myös ympäristöluvan meluntorjuntaa, enimmäismelua ja melun tarkkailua koskevat lupamääräykset sekä laitoksen valvonnassa saadut meluntarkkailutiedot. Toiminnanharjoittaja on esittänyt muutoshakemuksessa ympäristömelun hallintasuunnitelman. Yhteismelun tarkkailusta ja meluntorjunnasta on määrätty muutetussa lupamääräyksessä 13.

Meluista annetut lupamääräykset huomioiden Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on katsonut, että tiedot ympäristömelusta ovat olleet lupaharkinnan kannalta riittävät.

Muutoshakemus ei ole koskenut vuorokautisten toiminta-aikojen muuttamista, eikä päätöksellä ole muutettu lainvoimaisessa ympäristöluvassa määrättyä rikotuksen toiminta-aikaa (arkipäivisin klo 8-18). Focus-alueella sijaitsevilla louhinta- ja murskausalueilla rikotuksen toiminta-ajat ovat yhtenevät (arkipäivisin klo 8-18).

Valituksenalainen päätös ei ole koskenut louhinta-alueen rajausta. Päätöksellä on muutettu lainvoimaista Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 12.6.2018 § 63 myöntämää ympäristölupaa hakemuksen mukaisesti. Päätöksellä on muutettu lainvoimaisen ympäristöluvan lupamääräyksiä 1, 13 ja 15. Muilta osin lainvoimainen ympäristölupa on jäänyt voimaan. Lainvoimaisen ympäristöluvan lupamääräyksellä 2 on varmistettu, että kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (800/2010, MURAUS-asetus) etäisyysvaatimusta noudatetaan. Lupamääräyksen 2 mukaan kiviainesten ottamisen (ottoalueen) etäisyys asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan oleskeluun tarkoitettuun piha-alueeseen tai muuhun häiriölle alttiiseen kohteeseen on oltava vähintään 300 metriä. Murskauslaitteisto tulee sijoittaa siten, että laitteiston etäisyys lähimpään häiriintyvään kohteeseen on yli 300 metriä. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt Peab Industry Oy:lle maa-ainesluvan 12.6.2018 § 64. Helsingin hallinto-oikeus on pysyttänyt maa-aineslupapäätöksen ratkaisullaan 9.8.2019 (diaarinumerot 04035/18/5404 ja 05516/18/5404). Vaasan hallinto-oikeus on muuttanut ympäristölupapäätöstä ratkaisullaan 8.10.2019 (päätösnumero 19/0358/1, diaarinumero 00895/18/5109) koskien ottamisalueen merkitsemistä maastoon (lainvoimaisen ympäristöluvan lupamääräys 2) ja tarkentaen lupamääräyksiä koskien melu- ja pölytarkkailua sekä räjäytyksistä tiedottamista.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päättänyt myöntää Peab Industri Oy:lle ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen muutoshakemusta koskevan aloitusluvan vakuutta vastaan. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on katsonut, että lupahakemuksessa on esitetty toiminnan aloittamiselle lain tarkoittama perusteltu syy. Muutosta koskevalle toiminnalle on olemassa kaikki muut tarvittavat luvat (maa-aineslupa). Lupapäätös koskee olemassa olevan toiminnan jatkamista. Lupa-alueelta louhittavan kiviainesmäärän kasvattamisella ei ole vaikutusta lainvoimaisen ympäristöluvan vuorokautisiin toiminta-aikoihin. Aloitusluvan myöntäminen ei aiheuta peruttamattomia muutoksia luonnonolosuhteissa eikä aloitusluvan myöntäminen tee muutoksenhakua asiassa hyödyttömäksi.

Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa valituksenalaiseen päätökseen. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että lupapäätöksestä 19.9.2023 § 111 tehty valitus tulee hylätä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Mika Heino

Kokouskäsittely

Jäsen Mika Heino ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 3 mukaisesti esteellinen (Intressijäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Pöytäkirjan tarkastajaksi tämän pykälän ajaksi valittiin jäsen Eero Linnamäki. 

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus, sähköisesti vaasa.hao(at)oikeus.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.