Kunnanhallitus, kokous 16.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 454 Jätemaksutaksa 2021 esitys, Kiertokapula Oy, Tuusulan lausunto

TUUDno-2020-2515

Valmistelija

  • Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Jätehuoltoviranomainen jätelautakunta Kolmenkierto on asettanut Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksaluonnoksen nähtäville ajalle 2.11. - 23.11.2020.

Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä taksassa. Jätelautakunta päättää taksan hyväksymisestä nähtävillä olon jälkeen.

Yhteinen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kiertokapula Oy:n osakaskunnilta jätemaksutaksaluonnoksesta. Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle 23.11.2020 mennessä.

Taksojen korotusesitystä on perusteltu muun muassa seuraavilla tekijöillä.

Jätehuollon palvelutasosta on päätetty jätelautakunta Kolmenkierron kokouksessa 30.1.2020 § 4. Palvelutason muutoksiin vastaamiseksi on tarpeen varautua investointeihin ja kehittämiseen, jota varten kaikkiin seka/kuivajätteen ja biojätteen tyhjennyksiin esitetään 0,40 € investointiosaa.

Pienastioissa investointiosa sijoittuu jätteenkäsittelyn osuuteen tyhjennyksen hinnassa. Nostoperusteisissa säiliöissä ja jätepuristimissa investointiosa sijoittuu kuljetuksen osuuteen, koska jätteenkäsittelyn osuus hinnasta on painoperusteinen todellisen punnitun painon mukaisesti.

Seka/kuivajäteastioiden tyhjennysten määrät ovat laskeneet johtuen kierrätyksen lisääntymisestä jätelain ja jäteyhtiön tavoitteiden mukaisesti. Vähentyneeseen tyhjennysten määrään on vaikuttanut myös jätehuoltomääräysten muutos 1.4.2020 alkaen, joka sallii aikaisempaa pitemmät tyhjennysvälit. Seka/kuivajätteen kokonaiskertymä ei ole kuitenkaan toistaiseksi laskenut samassa suhteessa kuin tyhjennysten määrät, mikä on johtanut siihen, että jäteastiat tyhjennetään keskimäärin noin 1,6 % täydempänä kuin vuosi sitten. Muutoksen takia jätteenkäsittelyn maksun laskennassa käytettävää jätemäärän arviota on päivitetty 63 kg/m3 -> 64 kg/m3 (muutoksen kustannusvaikutus astiatyhjennysten jätteenkäsittelyosaan 1,6 %).

Biojätteen käsittelykuluista 80 % subventoidaan seka/kuivajätteen tyhjennyksien hinnoissa. Muutokset tyhjennysten määrissä ovat vaikuttaneet siihen, että biojätteen subventoinnin laskelmaa on ollut tarpeen päivittää vastaamaan muutosta. Subventoinnin muutoksen vaikutus astiatyhjennysten jätteenkäsittelyosaan on noin 0,3 %.

Yhdyskuntajätteen/sekajätteen hinnankorotus 156,80 €/tonni -> 159,80 €/tonni (alv. 0%). Yhdyskuntajätteen hinnanmuutoksen taustalla on vastaanottohintojen korotus 1.1.2021 (1,9 %).

Punnitusmaksun korotus 15,00 € -> 17,00 € (alv. 0%) korotuksen taustalla on vaakapalveluihin kohdistuvien resurssien kattaminen ja vaakapalveluiden kehittämisen mahdollistaminen.

Esitys kyllästetyn puun maksullisuuden muuttuminen koskemaan myös kotitalouksia perustuu siihen, että lainsäädäntö ei edellytä kunnallisia jätehuoltoyhtiöitä olemaan velvollisia vastaanottamaan kyllästettyä puuta maksutta. Kiertokapula esittää, että myös se siirtyy monen muun kunnallisen jätehuoltoyhtiön tapaan ottamaan kyllästetystä puusta maksua myös kotitalouksilla, millä katetaan kyllästetyn puun vastaanotosta ja käsittelystä aiheutuvat kulut.

Sammuttimien ja retkikeittimien hinnoittelumallin muuttamisessa niin, että maksu menee jatkossa niiden koon mukaan, taustalla on se, että muutoksen myötä hinnoittelu on oikeudenmukaisempi. Kotitaloudet, joista yleensä toimitetaan pienempiä sammuttimia maksavat niistä vähemmän, ja yritykset, jotka toimittavat isoja, teollisia sammuttimia, maksavat niistä enemmän. Tällä hinnoittelumallilla katetaan sammuttimien ja retkikeittimien käsittelykustannukset.

Muutokset Tuusulan kunnan osalta

Astioiden tyhjennyksiin esitetty 0,4€ investointikorotus aiheuttaa sen, että pienten jäteastioiden taksat nousevat prosentuaalisesti eniten.

Jätemaksutaksan liitteen 1. taulukossa 9. on esitetty astiatyhjennysten maksut Tuusulassa, joista poimintoja:

Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia enintään 140 L käsittelymaksu nousee 30 %.
Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 140 L, enintään 240 L käsittelyhinta nousee 19,8%. Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 240 L, enintään 360 L käsittelyhinta nousee 14,5 %. Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 360 L, enintään 660 L käsittelyhinta nousee 10%. Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 660 L, enintään 770 L käsittelyhinta nousee 9 %.
Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia enintään 140 L tyhjennyshinta nousee 11,7%
Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 140 L, enintään 240 L tyhjennyshinta nousee 14,4%.

Pientalovaltaisessa Tuusulassa, jossa on pääosin 140l ja 240 l jäteastioita, korotukset tulisi näissä astioissa olemaan jätteiden käsittelyn osalta keskimäärin 25 %.

Taksan korotuksia on perusteltu osaltaan tyhjennysmäärien vähenemisellä, mikä on ympäristön kannalta tavoiteltava asia, mutta esityksen mukaan kaikkein vähiten jätettä tuottaville kotitalouksille tulee kaikkein suurimmat korotukset, kuten on tulossa myös tulevan jätehuollon perusmaksunkin myötä. Nämä esitetyt korotukset koskevat kaikkein eniten pientalovaltaisia kuntia, kuten Tuusulaa.

Muita havaintoja

Kuten jo vuoden 2019 lausunnossaan (jätelautakunta 12.12.2019§ 59) Tuusulan kunta toteaa, että lausuntopyynnölle varattu aikataulu on asian laatuun nähden liian lyhyt.

Edelleen olisi hyvä selkeyttää onko kyseessä JÄTETAKSA vai JÄTEMAKSUTAKSA, kun lausuntoa pyydetään jätemaksutaksasta ja taksassa puhutaan jätetaksasta.

Taksan korotuksia on perusteltu tyhjennysmäärien vähenemisellä, mikä on ympäristön kannalta tavoiteltava asia, mutta esityksen mukaan kaikkein vähiten jätettä tuottaville kotitalouksille tulee kaikkein suurimmat korotukset, kuten on tulossa myös tulevan jätehuollon perusmaksunkin myötä. Nämä esitykset koskevat kaikkein eniten pientalovaltaisia kuntia, kuten Tuusulaa.

Jätelautakunta on 12.3.2020 § 15 päättänyt jättää kotitalouksilta tulevan käsitellyn puun maksuttomaksi palveluksi ja jätehuollon perusmaksua on perusteltu lisääntyvien maksutta otettavien jätejakeiden, mm. käsitelty puu, vastaanotolla. Esitetyssä taksassa on kuitenkin taksa myös kotitalouksilta tulevalle käsitellylle puulle.

Palvelutason muutoksia koskevat investoinnit tulee kattaa 2022 käyttöön otettavalla perusmaksulla tai vaihtoehtoisesti jätteen tuottoon perustuvalla kaatopakkamaksulla, eikä esitetyillä kiinteillä asitiamaksuilla.

Mikäli esitetyllä taksaesityksellä on tarkoitus rahoittaa, perusmaksulla jatkossa katettavaa, uutta palvelutasoa, niin myös perusmaksuissa esitetyt perusteet pitäisi toteuttaa vuoden 2021 alusta alkaen.

Kaikkiaan taksaluonnoksessa hinnankorotuksia perustellaan osittain palveluilla, joita on käytetty jätehuollon perusmaksun perusteluissa. Siitä syystä jätetaksasta ja jätehuollon perusmaksunsuuruudesta tulee päättää saman aikaisesti, jotta kokonaisuuskuva palveluista ja niiden kustannuksista pysyy hallittavissa.

Kunnanhallituksen lausunto

Tuusulan kunnanhallitus vastustaa

  • taksaesityksessä olevia korotuksia sekä käsitellystä puusta perittävän maksun käyttöönottoa kotitalouksilta. Taksan korotukset johtavat vähän jätettä tuottavien kustannusten nousuun ja alentaa suhteellisesti paljon jätettä tuottavien kustannuksia. Taksan korotukset ovat ristiriidassa siitä yleistä tavoitteesta, että vähennetään jätteen tuottamista ja edistetään kierrätystä.
  • investointiosan 0,4 € lisäämistä jäteastioiden tyhjennyshintoihin, koska palvelutason muutoksesta aiheutuvat investoinnit tulee aikanaan kattaa 2022 käyttöönotettavalla perusmaksulla
  • käsitellyn puun vastaanottotaksan käyttöönottamista kotitalouksilta.

Tuusulan kunnanhallitus esittää, että esityksessä olevat virheet ja epäkohdat korjataan, minkä jälkeen tehdään uusi taksaesitys, mikä lähetetään uudelle lausuntokierrokselle. Tuusulan kunnanhallitus toivoo, että jätetaksa sekä jätehuollon perusmaksu käsiteltäisiin yhtäaikaisesti yhtenä kokonaisuutena. Tuusulan kunnanhallitus toivoo, että jatkossa lausuntopyynnöille varattaisiin nykyistä enemmän lausuntoaikaa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, valtuuston puheenjohtaja, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • merkitä tiedoksi ehdotuksen Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksasta 2021
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon jätelautakunnalle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Jätelautakunta Kolmenkierto jatelautakunta(at)hameenlinna.fi, Jari Huttunen

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.