Perustelut
Valmistelijat:
Päivi Klami, hallinto- ja kehittämispäällikkö, 040 314 3374
Jari Luoma, vanhus- ja vammaispalvelujen päällikkö, 040 314 3379
Marja-Liisa Palosaari, sosiaalipalvelujen päällikkö, 040 314 3325
Susanna Pitkänen, johtajaylilääkäri, 040 314 3601
Liisa Vaahtera, hallintosihteeri, 040 314 3310
Pirjo Vainio, sosiaali- ja terveystoimenjohtaja 040 314 4401
Talousarvion valmistelu
Kunnanvaltuusto hyväksyi talousarvion 7.12.2016 § 123 ja sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti toimialan tulosyksiköiden talousarviot 14.12.2016 § 102. Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi talousarvioesityksensä 14.9.2016 § 65 ja sen jälkeen valmisteltiin kunnanjohtajan talousarvioesitys kunnanhalli-tukselle.
Kunta-alan virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 31.1.2017 saakka. Talousarvion palkkaliitteeseen on päivitetty maaliskuun 2016 palkat korotet-tuina arvioiduilla sopimuskorotusten vaikutuksilla 0,2 %:lla. Lisäksi palkka-kustannuksiin lasketaan lomarahan ja lomapalkkajaksotuksen vuosivaikutuk-set, yhteensä 6 prosenttia. Sijaismäärärahat kokonaisuudessaan arvioidaan ti-lille 40010. Talousarviossa on huomioitu kilpailukykysopimuksen vaikutus (284 000 euroa lomarahan leikkaus ja 664 000 euroa 2,3 % sivukulujen vä-hennys). Henkilöstön sivukulut ovat yhteensä 28,70 % palkkasummasta.
Kuntayhtymien (HUS, ETEVA) kilpailukykysopimuksessa ETEVAn tar-jouksessa oli mukana lomarahojen 30 % leikkaus. HUS antoi uuden tarjouk-sen syyskuussa. Talousarvio oli tehty kevään tarjouksen perusteella 37 069 000 euroa, ja se oli noussut kesän aikana siten että Tuusulan osuus oli 37 424 000 euroa ja kilpailukykysopimus huomioon ottaen Tuusulan palvelu-suunnitelma on 37 085 000 euroa, eli kasvua alkuperäiseen tarjoukseen on 16 000 euroa.
Valtuusto päätti kesäkuussa pakolaisten vastaanottamisesta 13.6.2016 § 71. Vuoden 2017 talousarvioon varattiin määräraha kahdelle työntekijän kustan-nuksiin (92 000) sekä pakolaisten toimeentulotukeen (300 000) ja valtion korvaamaan toimeentulotukeen (300 000).
Talousarviossa irtaimiston yli 4 000 euron hankinnat tehdään leasingrahoituk-sella ja leasingvuokria varten varattiin talousarvioon 200 000 euroa.
Työmarkkinatuen kuntaosuuden määrärahaa vähennettiin 100 000 euroa, koska maan hallituksen päätöksellä vuonna 2017 kertaluonteisesti 60 vuotta täyttäneet ja viisi vuotta työttömänä olleet työmarkkinatukea saavat henkilöt pääsevät eläkkeelle.
Kuntastrategia
Tuusulan kunnalle on määritelty viisi strategista kehittämishanketta vuodelle 2016 ja 2017: Vetovoiman kasvattaminen, Talouden vahvistaminen, Digitali-saation hyödyntäminen, Asiakaslähtöiset palveluratkaisut sekä Johtamisen ja osaamisen kehittäminen. Strategisia kehittämishakkeita toteutetaan muun muassa talousarviossa hyväksyttyjen tavoitteiden, toimenpiteiden ja toteu-tusohjelmien sekä projektien avulla.
Vuosittain kunnalle määritellään strategiset vuositavoitteet. Vuositavoittei-den toteutumista ja niiden kytkeytymistä valtuustokauden tavoitteisiin seura-taan koko valtuustokauden ajalta. Strategisilla kehittämishankkeilla tuetaan sekä strategian edistämistä että vuositavoitteiden saavuttamista.
Strategiaa toteutetaan toimialalla tekemällä edelleen palvelurakenteen uudis-tamista ja palvelutason määrityksiä.
Jatketaan Keski-Uudenmaan kuntien yhteistyötä ja valmistaudutaan sosi-aali- ja terveydenhuollon muutokseen.
Palvelujen kehittämisen painopiste on kotona asumista tukevissa palve-luissa ja avopalveluissa
Luodaan omaishoitajien ja perhehoitajien tukimallin yhteistyössä 3. sektorin kanssa
Mallinnetaan KOTA:n (kotiuttamis- ja arviointiyksikkö) kotona tehtävän kuntouttamistyön Lisäämme asiakkaiden osallistumismuotoja palvelujen kehittämiseksi
Laajennetaan akuuttikotihoidon päiväaikaisen toiminnan kattavuutta
Siirretään palvelun painopistettä, mielenterveys ja muista sosiaalisista syistä asumispalvelua tarvitsevien asiakkaiden osalta, kotona asumisen tukemiseen
Vuonna 2016 laaditaan kuntatasoiset toimintaperiaatteet sosiaalihuoltolain toimeenpanossa toimialojen noudatettavaksi ja vuonna 2017
Tuusulassa valmistellaan uuden perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon ja erikoissairaanhoidon asiakas- ja potilastietotietojärjestelmän käyt-töönottoa
Talousarvio
Toimintatuotot
Sosiaalipalveluissa tuloista vähennettiin toimeentulotuen valtionosuus siirty-vän perustoimeentulotuen osalta sekä perustoimeentulotuen takaisinperintä. Tuloihin lisättiin pakolaisten toimeentulotuen valtion korvaus. Mielenter-veyskuntoutujien asiakasmaksutuloja nostettiin sekä kuntouttavan työtoimin-nan valtion korvauksia.
Terveyspalveluissa lisättiin asiakasmaksutuloja suun terveydenhuollossa ja vastaanottopalveluissa sekä neuvolapalveluihin lisätiin vapaan valintaoikeu-den mukaisia kuntakorvauksia
Vanhus- ja vammaispalveluissa lisättiin yksityisen palveluasumisen sekä koti-hoidon asiakasmaksutuloja ja vammaispalveluissa asumispalveluiden ja toi-mintakeskus Kettusen tuloja.
Toimintakulut
Sosiaalipalveluissa menoista on vähennetty perustoimeentulotuen osuus 9 kuukaudelta STM ohjeen mukaisesti. Myöhemmin tasapainotustoimenpiteen vähennettiin edelleen puolet tammi-maaliskuun perustoimeentulotuesta, kos-ka oletuksena on että kunta ei maksa kokonaan tammi-maaliskuun perustoi-meentulotukea. Pakolaisten toimeentulotuki lisättiin. Työmarkkinatuen kun-taosuudesta vähennettiin eläkkeelle siirtyvien osuus, muuten raha on vuoden 2016 tilinpäätösennusteen tasossa, päihdekuntoutujien päivätoiminnan menot ovat palvelusopimuksen tasossa. Muuten talousarviomenoihin ei tehty koro-tuksia.
Terveyspalveluissa siirrettiin kustannuksia erikoissairaanhoitoon päivystyksen ja muun erikoissairaanhoidon kustannuksiin kirjaustavan muutoksen taksia. Vapaan hoitopaikan valinta on lisännyt Kellokoskella neuvolaan uuden neu-vola-alueen ja kasvatus- ja sivistystoimen tekemät koulusopimukset (Hyö-kännummi, Mikkola, Kolsa) aiheuttavat perheiden terveyspalveluihin resurs-sitarpeita. Aineiden ja tarvikkeiden sekä lääkinnällisen kuntoutuksen menoja lisää vanhus- ja vammaispalveluiden sekä mielenterveyskuntoutujien palve-luiden rakennemuutos, joka siirtää kuluja terveyspalveluihin. Lisäksi varaudu-taan 60 asiakkaan siirtymiseen perusterveydenhuoltoon erikoissairaanhoidon JMT:n mielenterveyspoliklinikalta.
Sairaalapalveluissa HUS-talousarvio on kuntayhtymän syyskuussa antamassa tasossa ja lääkärihelikopterin ja myrkytystietokeskuksen ja teratologisen kes-kuksen kapitaatioperusteisiin maksuihin on talousarviossa määräraha. Kilja-van sairaalan määräraha on vuoden 2016 tilinpäätösennusteen tasossa..
Vanhus- ja vammaispalveluissa on nostettu vanhusten palveluasumisen osto-palvelun määrärahaa vastaamaan palvelun piirissä olevien asiakkaiden kus-tannuksia sekä varauduttu Tuuskodon siirron yhteydessä 7 hoitopaikan muut-tamiseen ostopalveluksi ja 7 uuden asiakkaan kustannusksiin vuoden 2017 aikana. Vammaipalveluiden henkilökohtaisen avun ja vaikeavammaisten kul-jetuspalvelun määrärahat ovat tilinpäätösennusteen tasossa ja ETEVAn ta-lousarvion kasvu on mukana tulosalueen talousarviossa.
Kehittämis- ja hallintopalveluissa on valtakunnallisten ATK järjestelmien aiheuttamat kapitaatioperusteiset menot sekä käyttö-ja ylläpitokustannusten kasvu ja Etelä-Tuusulan sosiaali- ja terveysaseman korjausten aiheuttamat siirtotilojen vuokrakustannukset. Apottitoimiston henkilökuntaa varten kun-nanhallitus lisäsi tulosalueelle 200 000 euroa.
Valtuuston päätöksen mukaisesti Sosiaali- ja terveysasemilla ei vuonna 2017 ole talviajan sulkua ja talousarvioon palautettiin 40 000 euroa.
Talousarvion tasapainottaminen
Kun talousarvion valmistelu aloitettiin, ei toimeentulotuen rahoitus ollut vielä tiedossa ja perustoimeentulotuen määräraha ja tuloarvio sisältyivät määrära-hatarpeeseen. Samoin määrärahatarpeeseen sisältyivät alkuvuoden talousseu-rannassa tulleet lisämäärärahatarpeet ja HUS palvelusuunnitelman ylitys, kunnan ja HUS-talousarvion erotus sekä arvio palvelutarpeen kasvusta. Kaikkiaan määrärahatarve toukokuun valmistelussa ja navigointikeskusteluis-sa oli 6,9 milj. euroa.
Kun perustoimeentulotuen rahoitus selvisi, menoista vähennettiin yhdeksän (9) kuukauden osuus, samoin tuloista. Toimeentulotukeen jätettiin 100 % perustoimeentulotukea tammi-maaliskuulta ja täydentävä toimeentulotuki koko vuodelta. Palvelutarpeen kasvulle ei varattu määrärahaa lukuun ottamatta vanhusten yksityistä palveluasumista johon varattiin rahat seitsemälle ostopalvelupaikalle, tarpeen ollessa 10–15 vuonna 2017. Toiselle navigointikierrokselle pyydettiin listaamaan tarpeet, jotka menevät joka tapauksessa sekä toimialan henkilöstötarve. Näistä menoista oli vähennetty KELA siirron toi-meentulotuki ja loppusumma oli 5,5 milj. euroa.
Sen jälkeen tehtiin vielä tasapainotustoimenpiteitä:
vähennettiin HUS palvelutarpeen kasvu
ei varausta kalliin hoidon tasaukselle
ei varausta palvelutarpeen kasvulle
Näiden toimenpiteiden jälkeen määrärahan kasvutarve oli 3,4 milj. euroa ja sen mukaan kunnanhallitus antoi raamin 20.6.2016.
Elokuun navigointikeskusteluun piti varautua esittämään lisää määrärahatar-vetta vähentäviä toimenpiteitä.
Toimialalla vähennettiin perustoimeentulotuelle varattua kolmen kuukauden määrärahaa 200 000 euroa, siten että tammikuussa kuluu 100 %, helmikuussa 50 % ja maaliskuussa 25 % määrärahasta. Määrärahavähennys pienentää myös toimialan tuloja 100 000, jota kuitenkaan kunnanjohtajan 2.9.2016 an-tamassa raamissa ei ole huomioitu.
Kehitysvammaisten laitoshoidosta vähennettiin 100 000 euroa, koska vuoden 2016 aikana on halvempaan hoitomuotoon siirtynyt asiakas.
Tuuskodon siirto ja vähenevät hoitopaikat vähentävät henkilöstötarvetta 4 työntekijällä.
Henkilöstöesityksestä vähennettiin kaksi vakanssia.
Kiljavan sairaalan määräraha laskettiin vuoden 2016 ennusteen tasoon.
Nämä tasapainotustoimenpiteet yhteensä ovat 650 000 euroa.
Lisäksi raamia pienentävät kilpailukykysopimuksen aiheuttamat lomarahojen leikkaukset sekä henkilösivukulujen alennus.
Talousarviossa on investointeja korvaavat leasingvuokrat sekä pakolaisten vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset.
Edelleen on menossa talousarvion tasapainotustoimenpiteet jotka sisältyvät talousarvioon:
Supistetut aukiolot asiakaspalvelupisteissä kesäaikana 5 vko
Sisältyy vuoden 2015 talousarvioon
Kotiin tuotettu tukipalvelu
Palvelusetelin käyttöönotto ja laajentaminen henkilökohtainen apu
Seudullisen työterveyshuollon esiselvitys
Oppilashuoltotyön kehittäminen yhteistyössä kasvatus- ja sivis-tystoimen kanssa
Asiakassegmentointi / asiakkuuksien hallinta, kalliiden asiak-kaiden selvityksen hyödyntäminen
Palveluohjaus
Vanhuspalveluiden lääkäri- ja hoitajatuki
Palvelusisältöjen ja palveluketjujen uudistaminen, ikäihmisten palvelut
Mielenterveyspalveluissa peruspalveluiden kehittäminen sekä laitoshoidosta ja ympärivuorokautisesta asumisesta avohoitoon siirtyminen – oman toiminnan kehittäminen
ELMA-prosessi (työttömien eläkemahdollisuuksien selvittely) edelleen käytössä
Kasvatus- ja perheneuvolassa systemaattisen alkuselvityksen ja tiheämmän seurannan perusteella voidaan terapiajaksot suunni-tella tarkemmin ja päästään keskimäärin lyhempiin terapiajak-soihin
Vanhusten perhehoidon toimintamalli
Lastensuojelun palvelurakennemuutoksen toimeenpa-no(laitoshoitoyksikön lakkautus 2/2015 alkaen, perhetyön lisäys ja perhehoito sijaishoitona ensisijainen vaihtoehto)
Kehitysvammaisten asumisyksikkö
Toimintakeskus Kettusen työelämään valmentaminen
Uuden teknologian hyödyntäminen kotihoidossa
Akuutti kotisairaanhoitotoiminnan käynnistäminen
Vanhusten palvelurakennemuutos – laitospaikkojen vähentämi-nen palveluiden myöntämiskriteerit – kotiuttamis- ja arvioin-tiyksikkö
Talousarvion riskit
Riski
Työmarkkinatuen kuntaosuuden kustannukset ovat riippuvaisia työllisyy-den kehittymisestä. Pitkäaikaistyöttömien määrä on edelleen ollut kasva-va.
Riskin hallinta
Pitkäaikaistyöttömyyden kasvun hillitsemiseksi Sosiaalipalvelujen tulos-alue tekee aktiivista yhteistyötä kunnan Elinkeinopalvelujen kanssa kun-touttavan työtoiminnan jälkeisten työllistämisen polkujen kehittämisessä. Elinkeinotoimisto järjestää työttömien työkokeilu-, oppisopimus- ja tuki-työmahdollisuuksia yhdessä paikallisten yrittäjien kanssa. Kuntouttavasta työtoiminnasta ohjataan niihin mahdollisia työntekijöitä. Eläkemahdolli-suuksien selvittelyä (ELMA) yhteistyössä terveyspalvelujen kanssa jatke-taan. Työvoiman monialainen yhteistoiminta kunnan, Te-toimiston ja Ke-lan kanssa (TYP-toiminta) vakiinnutetaan. TYP-toiminnan painopisteenä ovat nuoret työttömät ja maahanmuuttajat.
Riski
Vammaisten palvelut – ei varausta palvelutarpeen kasvulle
– Henkilökohtainen apu
– Kuljetuspalvelut
– Muut vaikeavammaisten palvelut (asunnon muutostyöt ym.)
– Kehitysvammaisten palvelut
Riskin hallinta
Hyvällä yhteistyöllä asiakkaan, läheisten ja yhteistyökumppanien kanssa sekä palvelutarpeen arvioinnilla varmistetaan, että asiakkaat ohjautuvat tarkoituksenmukaiseen palveluun oikea-aikaisesti. Lisäksi huolehditaan ja vaikutetaan, että kunnalla ja yhteistyökumppaneilla on käytettävissä pal-veluvalikko, jossa on kevyempiä palveluja.
Riski
HUS palvelusuunnitelman ylitys ja kalliin hoidon tasaus - ei varausta
Riskin hallinta
Hyvinkään sairaalan sekä sairaanhoitoalueen jäsenkuntien kanssa suunni-tellaan yhteisesti palvelujen tuottamista ja arvioidaan tuotantotapoja ja päivitetään hoito- ja palveluketjuja ja sovitaan palvelujen myöntämisen vastuut.
Riski
Lastensuojelu – määräraha on vuoden 2016 talousarvion tasossa
Määrärahaan tulee ylitysuhka silloin kun ennaltaehkäisevä avopalvelu ei riitä perheen tukemiseksi tai perhehoito ei ole mahdollinen asiakkaan ongelmien kannalta
Riskin hallinta
Lastensuojelun avopalveluissa panostetaan edelleen perheen kotiin vietä-viin palveluihin, kuten perhetyöhön, perhekuntoutuksen eri vaihtoehtoihin sekä lastensuojelulain § 37 b mukaisen kiireellisen avohuollon tukitoimi-palvelun vahvistamiseen.
Sijaishuollossa perhehoito on ensisijainen vaihtoehto. Jälkihuoltopalvelut tuotetaan 75 prosentille jälkihuollon asiakkaista kunnan omana toiminta-na.
Riski
Toimeentulotuen määrärahan riittävyys; STM ohjeessa sanotaan, että muutos mahdollisesti nostaa kunnan täydentävän toimeentulotuen kus-tannuksia
Riskin hallinta
Toimeentulotuen myöntämiskriteerit?
Riski
Palvelutarpeen kasvulle ei ole varausta toimialalla
Riskin hallinta
Palveluiden myöntämiskriteerien tarkistus
Osavuosikatsaus elokuu 2017
Sosiaalipalvelut
Menojen toteuma on 60,3 % ja tulojen 49,8,2 %
Lastensuojelun rakennemuutoksen ansiosta sijaishuollon tarve väheni. Tammi-elokuun aikana sijaishuollossa oli 106 lasta, 11 % vähemmän kuin edellisvuonna (119). Sijaishuollon hoitovuorokausien määrä (17911) oli 20 % pienempi kuin edellisvuonna (2016: 22393). Perhehoidon osuus sijaishuollon hoitovuorokausista pysyi alkuvuonna samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna, 35 %, ei yltänyt talousarviossa asetettuun 40 %:n tavoitteeseen.
Vastaanotto- ja arviointiyksikön kiireellisen avohuollon tukitoimityöskentelyllä on vähennetty sijaishuollon hoitovuorokausia.
Tammi-elokuussa 80 % jälkihuoltonuorista oli kunnan oman tukipalvelun piirissä. Omaa asumisvalmennusyksikköä käynnistettiin elokuussa.Ostopalvelujen piirissä ovat toisella paikkakunnalla asuvat jälkihuoltonuoret sekä ne asumispalvelujen tarpeessa olevat nuoret, joille ei voida järjestää riittävää jälkihuollon tukea omana toimintana.
Perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle 1.1.2017 alkaen. Toimeentulotuen käsittely sujuu Kelassa alkuvuoden ruuhkien jälkeen jo lain edellyttämässä määräajassa. Harkinnanvaraista toimeentulotukea on haettu erityisesti vuokrarästeihin. Kelasiirrosta johtuen ehkäisevää toimeentulotukea maksettiin enemmän kuin edellisvuonna.
Toimeentulotukea saaneiden talouksien määrä kunnassa vähentyi selvästi viime vuodesta. Kuukausittain tukea saavia talouksia tammi-toukokuussa oli keskimäärin 125 eli 75 % edellisvuotta vähemmän (490/kk).
Mielenterveyskuntoutujien ympärivuorokautisessa palveluasumisessa oli tammi-elokuussa 48 asiakasta ja hoitovuorokausia oli 10294 5 % vähemmän kuin vuonna 2016 (10865 vrk). Kunnan omassa asiakkaan kotiin vietävässä kotikuntouttajien palvelussa oli elokuun loppuun mennessä 44 mielenterveyskuntoutujaa ja tuetun asumisen ostopalvelussa 15 asiakasta. Kotikuntouttajien järjestämään ryhmätoimintaan osallistuneita oli 33, joista 12:lle pelkkä ryhmätoiminta oli riittävä tukimuoto.
Lisäksi asumispalvelua ostettiin tammi-elokuussa 18 asiakkaalle(v. 2016 8) päihteidenkäytön tai muun sosiaalisen syyn perusteella.
Alkuvuonna ostopalveluista kunnan omaan palveluun ja kevyempiin ostopalveluihin siirtyi edelleen asiakkaita. Kustannuksia vähentävä vaikutus on noin 15.000 euroa/kuukausi. Asumisen tukipalvelujen tarve on kasvava mielenterveys- päihde ja muiden sosiaalisten syiden vuoksi. Kasvu hoidetaan ensisijaisesti kunnan kahden kotikuntouttajan tukitoimilla.
Mielenterveyskuntoutujien työtoiminnan kysyntä kasvaa, koska Kellokosken sairaalan työtoimintaan ei voi enää osallistua avohoidon potilaat, jotka siirtyvät erikoissairaanhoidosta kunnan palvelujen piiriin. Työtoiminnan palvelua ostetaan asiakkaan arvioidun tarpeen mukaisesti. Työtoiminnan hinta on yksityisillä palveluntuottajilla edullisempaa kuin erikoissairaanhoidolla, joten kunnan kokonaiskulut vähenevät, kustannukset siirtyvät terveyspalveluista sosiaalipalveluihin.
Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalvelut sekä työ- ja päivätoimintapalvelut on kilpailutettu. Lautakunta päättää palveluntuottajien valinnasta lokakuun kokouksessa.
Työttömien määrä on kääntynyt laskuun. Pitkäaikaistyöttömien määrä on edelleen kuitenkin korkea. Heinäkuussa yli vuoden työttömänä olleita oli 559 (2016 590). Työttömyysprosentti oli heinäkuussa 7,9.
Kunnan maksuvastuulla olevien työmarkkinatukea saaneiden määrä kasvoi alkuvuonna. Heinäkuun lopussa työmarkkinatuen saajia oli 373 (379/2016 ), joista 221 yli 300 päivää ja 152 yli 1000 päivää työmarkkinatukea saaneita. Kunnan rahoitusosuus työmarkkinatuesta oli heinäkuun lopussa 1 062 103 euroa. Mikäli kehitys jatkuu nykyisen kaltaisena, aiheutuu siitä työmarkkinatuen talaousarviomäärärahaan 100.000 euron ylitysuhka.
Työttömien tilanteen seurantaa on laajennettu vuoden 2017 alusta yli 200 päivää työmarkkinatukea saaneiden ja juuri työttömäksi jääneiden osalta. Tavoitteena on ehkäistä pitkäaikaistyöttömyyttä varhemmin aloitetuilla tukitoimilla.
Kela ryhtyy maksamaan 60-vuotiaille lähes yhtäjaksoisesti 5 vuotta työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea saaneille pitkäaikaistyöttömille takuueläkkeen (760,26 eur) suuruista eläketukea kesäkuusta 2017 alkaen. Tuusulan mahdollisia eläketukeen oikeutettuja henkilöitä kartoitetaan yhdessä Kelan ja Te-toimiston kanssa.
Terveyspalvelut
Terveyspalveluiden tulojen toteuma on 60,2% ja menojen 61,6%
Vastaanottotoimintoja supistettiin kaikilla asemilla 12.6 - 13.8.2017. Supistusaikana keskityttiin hoitamaan pääsääntöisesti kiireelliset tapaukset ja välttämättömät kontrollikäynnit. Työterveyshuollon potilaat käyttivät vastaanottopalveluiden palveluita 3.7.2017 – 30.7.2017. Terveyspalveluiden sähköisen asiakaspalautejärjestelmän kesäajan kyselyyn vastasi 1209 henkilöä. Vastaajista 75 % piti kesäajan tiedottamista riittävänä, 25 % riittämättömänä. Terveysasemien kesäaukioloaikoihin oli tyytyväisiä 52 %, kantaa ei osannut ottaa 36 % ja tyytymättömiä oli 12 %.
Tuusula osallistuu Keski-Uudenmaan kuntien lääkäri- ja sairaanhoitajan vastaanoton palvelusetelihankkeeseen (= valinnanvapauskokeilu), jossa Tuusulan hankeosuus valtion-avusta on 334 923 € ja omavastuuosuus 99 362 €. Asiakasvalintaportaali avattiin kuntalaisille 19.5.17. Heinäkuun loppuun mennessä hieman yli 600 tuusulalaista valitsi yksityisen palveluntuottajan. Näistä 3 % on alle kouluikäisiä, 7-64 vuotiaita 70 % ja yli 65 v 27 %. Palveluntuottajille maksettavat kapitaatiokorvaukset määräytyvät asiakkaan iän, aikaisemman vastaanottopalveluiden käytön ja hoidollisuuden perusteella. Kesäkuusta tuusulalaisten kapitaatiokorvauksia on maksettu yhteensä n. 28 000 €.
Duodecimin sähköiset omahoidon palvelut avattiin Tuusulan internet-sivuilla 15.3.2017. Omahoidon sähköisten palvelujen käyttöä edistettiin kytkemällä ne hoitomalleihin. 31.8.2017 mennessä rekisteröityneitä käyttäjiä oli 150, terveystarkastuksia oli tehty 171 kertaa, valmennuksia oli aloitettu 82 kertaa ja omahoitokirjastokäyntejä 468 kpl. Forsante-järjestelmän avulla on korvattu tammi-elokuussa 7998 lääkäri- ja sairaanhoitajan käynti- tai puhelinkontaktia. Kuntalaisille tarjottavat sähköiset omahoitopalvelut ja omahoitokirjasto otettiin käyttöön maaliskuussa (vuosilisenssi 19 000 €). Hoitomallien päivityksissä huomioidaan mahdollisuus ohjata potilaita ja asiakkaita digitaaliseen terveystarkastukseen ja hyödyntämään verkokursseja ja videohjeistuksia. Palveluun on kirjauduttu 420 kertaa, digitaalisia terveystarkastuksia on tehty yli 160. Kesäkuussa käyttöönotettuun sähköiseen asiakaspalautejärjestelmään (vuosilisenssi /laite n. 1000 €) on kirjautunut 1390 palautetta.
Avopsykiatrisessa hoidossa olevien 60 psykiatristen potilaan hoitovastuun siirtosuunnitelmat perusterveydenhuoltoon valmistuivat ja ensimmäiset potilassiirrot on toteutettu. Uusi psykiatrisen sairaanhoitajan toimi täytettiin huhtikuun alussa.
Apottitoimiston yhteistyö aloitettiin ja terveyspalveluista kehitystyöhön on kohdistettu lääkärin, hammaslääkärin ja sairaanhoitajan työpanosta yhteensä 1,2 henkilötyövuotta. Erityisryhmiin kohdennettuja terveystarkastuksia jatkettiin. Työttömien ja maahanmuuttajien hoitajan terveystarkastuksia toteutui 121 ja lääkärin vastaanottoja järjestettiin 66. Potilasryhmien erityistarpeiden vuoksi tarkastusten toteuttamiseen on tavanomaisesta vastaanottotapahtumista erotettu lääkärin, sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan työpanosta yhteensä 1,3 htv.
Tuusulan lääkekeskuksen myynti 1-8 /2017 väheni 28 % vastaavaan viime vuoden ajankohtaan nähden. Tulokertymää vähentää Tuuskodon toiminnan siirtyminen Riihikodon asumipalveluyksiköihin, Järvenpään osasto 3:n muuttaminen asumispalveluyksiköksi, jossa lääkkeet tilataan avoapteekeista asukkaiden kustantamina sekä Järvenpään kaupungin JUST terveysaseman käyttöönotto. Toimenpiteet tehostivat Järvenpään lääkehuoltoa ja vähensivät Tuusulan toimituskertoja.
PopUp-hammashoitolan toiminta laajentui lukuvuonna 2016–2017 kaikkiin alakouluihin. PopUp – hammashoitolaan pilotoitu terveydenedistämisen pienryhmäohjaus koululaisille vakiintui toimintana. Lähes kaikki alakoulujen oppilaiden suun terveystarkastukset on tehty. Kahdeksas-luokkalaisten suun terveystarkastustoiminnassa pilotoitiin monihuonemallia ja kerralla kuntoon -mallia soveltaen. Alustavan analyysin peruteella toimintamallit vapauttavat suun terveydenhuollon aikoja laskutettavaan toimintaan.
Aikuisten suunterveydenhuollon hoitoon pääsyä ja hoidon toteuttamista kehitettiin eri ammattiryhmien osaaminen hyödyntäen. Kiireettömään hoitoon pääsy oli kahden kuukauden tasolla.
Tuusulan ja naapurikuntien oppilaaksiottosopimuksiin perustuen Tuusulan koulujen ulkokuntalaisoppilasmäärä kasvaa vuoteen 2019 mennessä n. 150 oppilaalla. Oppilasmäärien kasvuun varaudutaan kouluterveyden- ja suunterveydenhuollon palveluiden järjestämisessä. Mäntsälän oppilaaksiottosopimuksen kirjaustavan vuoksi terveyspalvelut ei pysty laskuttamaan 1.8 alkaen koulupsykologi ja -kuraattoripalveluista. Odotettavissa oleva tulonmenetys on n. 7000 €.
Perheiden terveyspalveluissa puheterapiaostot ylittyvät. Talousarviossa palveluihin on varattu 40 000 € kun samanaikaisesti palvelun tarvearvion perusteella maksusitoumuksia on myönnetty 142 547 €. Vastaavasti neuropsykologisiin tutkimuksiin ja kuntoutukseen on varattu 250 000 € ja myönnettyjen maksusitoumusten yhteissumma on 371 263 €. Huomionarvoista on, että osa kustannuksista siirtyy ensi vuoteen, koska palveluntuottajat eivät psyty ottamaan uusia asiakkaita ennen vuoden vaihdetta.
Valtionapulainsäädännön muutosrajoitin-järjestelmä vähentää Tuusulan kunnan valtionapuja sosiaali- ja terveysmenojen kasvaessa ennen 1.1.2019. Kunnan on siten tarkoituksenmukaista rajoittaa kasvua mm. siirtämällä toimintoja muille toimialoille jo ennen maakuntaan siirtymistä. Maakuntauudistuksen linjauksen mukaisesti koulupsykologit ja –kuraattorit jäävät kuntaan. Talousarvioon 2018 esitetään kyseisten ammattihenkilöiden siirtämistä kasvatus- ja sivistystoimialalle vuoden 2018 alusta. Valmistelut siirtymisen toteuttamiseksi aloitettiin.
Tuusulan valtuusto päätti 8.5.2017 Tuusulan ja Nurmijärven yhteisten työterveysyhtiöiden perustamisesta. Keski-Uudenmaan Työterveys Oy tuottaa omistajakuntien oman henkilöstön työterveyshuollon. Tuusulan omistuksessa on 45 osaketta, joiden kokonaismerkintähinta on 247 500 €. Uudenmaan Työterveys Oy vastaa omistajien työterveyden järjestämisvastuusta ja tuottaa markkinaehtoista työterveyspalveluja. Yhtiöstä Tuusulan osuus on 144 osaketta ja näiden kokonaismerkintähinta 160 000 €. Yhtiöhallitukset ovat järjestäytyneet ja operatiivisen toiminnan suunnittelutyö jatkuu. Yhtiöt aloittavat toimintansa loka-marraskuun vaihteessa.
Sairaalapalvelut
Sairaalapalveluiden tulojen toteuma on 62,5% ja menojen 73 %.
Akuutti jatkohoito- ja kuntoutusosaston remontti aloitettiin tammikuussa ja on valmistunut. Remontti ei vaatinut väistötiloja, mutta siitä koitui jonkin verran haittaa päivittäiseen toimintaan. Potilaspaikkamäärä laski alimmillaan 28:n eikä ylipaikkoja ollut käytössä. Osaston kuormitus oli keskimäärin 80,8 % ja keskimääräinen hoitoaika pysyi ennallaan 7,5 päivää.
Akuuttikotihoidossa tammi-heinäkuussa on hoidettu yhteensä 325 eri henkilöä ja tehty 2848 hoitokäyntiä.
Vainajien tilaremontti valmistui huhtikuussa. Vainajien kylmiökapasiteetti kasvoi remontin myötä yhdeksästä paikasta viiteentoista.
Kiljavan sairaala toimii osana sairaalajatkohoidon ja kuntoutuksen alueellista palveluketjua. Tuusulan Kiljavan potilaspaikkakäyttö oli alkuvuodesta keskimäärin 2,1 paikkaa alle tavoitteen 14,4. Paikkakäyttö on ollut vajaata, koska veteraanikuntoutusjaksojen ja omaishoitajakuntoutusryhmien aloitus siirtyi syksyyn, intervallipaikkakäyttö on ollut aikaisempaa vähäisempää ja Kiljavan pitkäaikaishoitopaikkakäyttö pienempää. Kiljava laskutti palvelusopimuksen mukaisista käyttämättömistä potilaspaikoista yhteensä 51.313,50 euroa. Tasauslaskennan perusteella kunnan on mahdollista saada palautusta, mikäli potilaspaikkojen käyttö vuoden lopussa ylittää sopimustason.
Yhteisvastaanotto fysiatrin kanssa käynnistettiin helmikuussa ja pilotin tuloksia arvioidaan yhdessä erikoissairaanhoidon kanssa vuoden lopussa.
HUS palvelusuunnitelman talousarvio on kuntayhtymän ilmoittamalla tasolla (37,085 milj. euroa). Vuoden alussa maksettiin kalliin hoidon tasausmaksun ennakkoa 1,077 milj. euroa. Kalliin hoidon tasaukselle ei ole talousarviovarausta. HUS maksoi elokuussa Tuusulalle vuodelta 2017 ylijäämänpalautusta n. 1,4 milj. euroa. Tuusula on maksanut palveluiden käytön perusteella jäsenkuntien maksuosuuden tasausta huhtikuussa 0,7 milj. euroa ja heinäkuussa 0,7 milj. euroa. Heinäkuun lopussa jasenkunnan maksuosuuden poikkeama talousarviosta oli 0,3 %. HUS on ilmoittanut, että loppuvuonna mahdollisesti tulee vielä n. 1 milj. euron ylijäämäpalautus. Summa tulee riippumaan HYKSin tuloksesta, joten palautettavan summan suuruuteen liittyy vielä epävarmuutta. Tuusulalla on ollut paljon kalliita hoitoja ja HUS on palauttanut kunnalle kalliin hoidon tasausta 0,3 milj. euroa kesäkuun tilanteen perusteella.
Vanhus- ja vammaispalvelut
Vanhus- ja vammaispalvelujen tulojen toteuma on 62,8% ja menojen 60,7 %.
Tuuskodon muutto Riihikallioon toteutui joulukuussa 2016 ja uuden talon vihkiäisiä vietettiin kesäkuussa. Uuden tehostetun palveluasumisen Riihikodon toimintamalli vakiintuu vuoden 2017 aikana. Riihikalliossa on yhteensä 111 tehostettua palveluasumispaikkaa, joista osa on lyhytaikaishoidon käytössä.
Kunnan omien vanhusten tehostetun palveluasumisen paikkojen sekä laitoshoitoyksiköiden käyttöaste pysyi korkeana koko viime vuoden. Vanhuspalvelujen tilanne näyttää alkuvuoden perusteella talousarvion ja vuoden 2016 tilinpäätöksen mukaiselta. Tehostetun asumispalvelujen ostojen lisäys on alkuvuoden osalta taittunut ja uusia sijoituksia on pystytty tekemään Riihikodosta vapautuneille asumispaikoille.
Vanhuspalvelujen osalta riski on olemassa, että suunta kääntyy syksyllä edellisvuosien tapaan ja ostopalvelut ylittävät talousarvion. Talousarvion määrärahat ostopalvelulisäyksiin täyttyivät jo ennen vuoden 2017 alkua. Henkilöstön suuret sairauspoissaolomäärät alkuvuoden aikana ovat johtaneet ennakoitua suurempaan sijaistarpeeseen ja henkilöstömenojen kasvuun. Mikäli tilanne ei muutu vuoden aikana normaalivuotta paremmaksi joudutaan talousarvioylityksiin.
Tässä vaiheessa vuotta kuitenkin ennakoidaan, että tehtyjen kehittämisasioiden johdosta vanhuspalvelut pysyy osaltaan talousarviossa, mikäli em. riskit eivät toteudu.
Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden lukumäärä on vähentynyt kesällä keväisistä luvuista ja on heinäkuussa jo edellisvuotta alhaisemmalla tasolla. Kotihoidon käyntimäärien ja kahden hoitajan tekemien käyntien määrä kertoo kuitenkin, että kotihoidon asiakkaat ovat entistä hoidollisempia. Tilapäisen kotikäynnin asiakasmäärä on edellisvuoden tasolla. Maaliskuun alusta voimaan astuneiden kotihoidon kriteerien mukaisesti kotihoidon asiakkuus pyritään aloittamaan määräaikaisella arviointijaksolla, jonka kuluessa arvioidaan tarvittavan palvelun määrä ja toimenpiteet, joilla sitä voidaan pienentää/poistaa. Viitteitä tämän vaikutuksesta on nähtävissä.
Omaishoidon tuen saajien lukumäärä on alentunut merkittävästi vuoden aikana erityisesti yli 65-vuotiaiden omaishoidettavien osalta. Uusia omaishoidettavia tulee jatkuvasti palvelun piiriin, mutta palvelun piiristä poistuvien määrä on uusia suurempi.
Vanhuspalvelujen asiakasmääriä:
:
|
Palvelu
|
31.8.2016
|
TA2017
|
31.8.2017
|
|
Säännöllisen kotihoidon asiakkaita
|
288
|
280
|
268
|
|
- joista yli 75-v
|
210
|
241
|
179
|
|
Tehostettu palveluasuminen,
kunnan toiminta
|
77
|
111
|
111
|
|
Laitoshoito, kunnan palvelut
|
41
|
-
|
0
|
|
Tehostetun palveluasumisen ostot
|
89
|
113
|
104
|
|
- joista kotikuntakorvausasiakkaita
muu kunta maksaa Tuusulalle Tuusula maksaa toiselle kunnalle
|
5
3
|
|
4
5
|
|
- palveluseteliasiakkaita
|
1
|
|
1
|
|
Tehostetun palveluasumisen
jonottajat
|
5
|
|
4
|
|
Laitoshoitopaikan jonottajat
|
0
|
|
0
|
|
Omaishoidon tuki 65-v. täyttäneet
|
103
|
103
|
86
|
|
Perhehoidon asiakkaita
-pitkäaikaisessa perhehoidossa
-lyhytaikaisessa perhehoidossa
|
0
0
|
5
10
|
2
6
|
Vanhuspalvelujen käynti- ja päiväsuoritteet
|
Palvelu
|
1-8/2016
|
TA2017
|
1-8/2017
|
|
Säännöllisen kotihoidon käynnit
|
89 198
|
132 000
|
97 439
|
|
Tilapäisen kotihoidon käynnit
|
711
|
|
717
|
|
Tehostetun palveluasumisen
ostojen päivät
|
20 130
|
37 600
|
23 481
|
Mobiilitoiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton ja kotihoidon tiimien välisten järjestelyiden odotetaan lisäävän kotihoidon mahdollisuuksia hoitaa huonokuntoisia asiakkaita, kun välittömän työajan osuus nousee 50 %:sta 60 %:iin työjärjestelyjen optimoinnin avulla. Kotihoidon henkilöstön ajankäyttöä tehostamiseen on etsitty keinoja ja kartoitettu ongelmakohtia, jotka ovat esteenä asiakaskohtaisen välittömän työajan lisääntymiselle. Toiminnanohjausjärjestelmän, mobiilitoimintojen ja sähkölukkojen mahdollisuudet, koneellisen lääkkeiden annosjakelun, ateria- ja kauppakassipalvelujen muutosten tuomia mahdollisuuksia ei ole vielä saatu riittävästi hyödynnettyä. Henkilöstön jaksamiseen on panostettava ja ryhdyttävä toimenpiteisiin suurten sairauspoissaolojen vähentämiseksi.
Kesällä kotiutus-ja arviointiyksikkö oli remontissa, jonka aikana asiakaspaikat vähenivät. Tilanteeseen valmistauduttiin tehostamalla kotiutumista tukevaa työtä asiakkaan kodissa ja varhaisella puuttumisella ehkäistään toimintakyvyn hiipumista ja asiakkaan siirtymistä raskaampien palvelujen tarvitsijaksi. Etelä-Tuusulan ikäihmisten päivätoiminta siirtyi remontin alta väliaikaisesti Kellokoskelle Kustaa Aadolf-taloon. Alkuvuoden aikana on hahmoteltu kehittämistoimenpiteitä, joilla päivätoiminta yhdessä kotiutus- ja arviointiyksikön kanssa tukisi asiakkaiden kotona asumista aikaisempaan paremmin.
Vammais- ja kehitysvammapalvelujen asiakasmäärät ovat lisääntyneet viime vuoden heinäkuuhun verrattuna henkilökohtaisessa avussa ja vaikeavammaisten kuljetuspalveluissa. Kehitysvammaisten henkilöiden autetun asumisen (ympärivuorokautinen henkilökunta) sekä omaishoidon tuen asiakasmäärät ovat vähentyneet jonkin verran. Muilta osin asiakasmäärät ovat lähellä viime vuoden tasoa.
Vammaispalvelujen asiakasmääriä:
|
Vammaispalvelut
|
31.8.2016
|
TA 2017
|
31.8.2017
|
|
Palvelunsaajat 31.12.
– Kuljetuspalvelu
– Henkilökohtainen apu
– Palveluasuminen,
joista asumisyksiköissä
|
496
109
50
26
|
500
115
50
26
|
517
127
47
26
|
|
Kehitysvammapalvelut
|
|
|
|
|
Palvelusaajat 31.12.
– Työ- ja päivätoiminta
- joista toimintakeskus Kettusessa
– Autettu asuminen
– Ohjattu asuminen
– Tuettu asuminen
– Pitkäaikainen perhehoito
– Lyhytaikainen perhehoito
– Pitkäaikainen laitoshoito
|
102
54
69
6
16
8
30
7
|
102
58
70
8
18
7
35
6
|
104
58
63
9
18
7
31
6
|
|
Muut vammaispalvelut
|
|
|
|
|
Omaishoidettavat 31.12.
alle 18-vuotiaat
18–64-vuotiaat
Palveluseteli, omaishoidon vapaat
|
96
56
40
-
|
90
50
40
20
|
89
52
37
19
|
Kunnan omana toimintana toteutettavan kehitysvammaisten henkilöiden asumisyksikön suunnittelu jatkuu yhteistyössä Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n kanssa. Asukasehdokkaiden haastattelut ovat päättyneet ja alustavat asiakasvalinnat on tehty kesäkuussa. Yksikkö valmistuu vuonna 2018.
Henkilökohtaisen avun avustajakeskuksen valmistelu jatkuu yhdessä Keski-Uudenmaan kuntien kanssa. Avustajakeskuksen toiminta käynnistyy vuoden 2018 alussa.
Kehittämis- ja hallintopalvelut
Kehittämis- ja hallintopalveluissa tulojen toteuma on 359,6 % ja menojen 35,7%. Tulojen osalta ennustetta on tarkistettu.
Apotin käyttöönotto etenee Tuusulassa, kun kunta merkitsi Apotin osakkeita. Käyttöönottoon liittyvät merkintä- ja aikatauluneuvottelut saatiin valmiiksi toukokuussa 2017. Apotin käyttöönotto ja siihen liittyvät tehtävät on keskitetty Tuusulan Apotti-toimistoon. Hanketta tehdään yhteistyössä Oy Apotti Ab:n, järjestelmien toimittajien ja käyttäjien sekä tietojärjestelmäpalveluiden kanssa.
Suun terveydenhuolto liittyy kansalliseen potilastiedon arkistoon (KanTa) vuoden 2017 aikana. Palveluntuottajan tuotantovaikeuksista johtuen asia ei ole edennyt ja ICT-kustannukset ja -toimitukset painottuvat loppuvuoteen.
Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain toteuttamiseksi ja valtakunnallisen sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittymisen valmiutta lisätään osallistumalla kirjaamisen Kansa-kouluhankkeeseen. Hankkeessa edistetään määrämuotoisen kirjaamisen käyttöönottoa sekä kansallisten luokitusten ja asiakirjarakenteiden toimeenpanoa asiakastietojärjestelmiin, niin että ne noudattavat sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain vaatimuksia.
Tilakustannuksissa on varaus Etelä-Tuusulan sosiaali- ja terveysaseman väistötilatarpeisiin remontin takia. Kotiutus- ja arviointiyksikön remontti alkoi toukokuussa viikolla 19 ja sen on arvioitu valmistuvan lokakuun alkuun mennessä, tälle ajalle päivätoiminta tarvitsee väistötiloja.
Taloussuunnitelman toteutumisesta raportoidaan kuukausittain toimialan johtoryhmälle, sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja kunnanhallitukselle. Taloushallinnon järjestelmämuutokset sekä vuonna 2014 tehdyt henkilöstöhallinnon järjestelmämuutokset työllistävät edelleen toimialaa. Toukokuussa on otettu käyttöön uusi asiakirjahallintajärjestelmä CaseM. Hankinta - ja sopimusasiakirjoja siirretään myös sähköiseen TWeb-sopimusrekisteriin.
Toimialalla jatketaan palveluiden tuotteistamista ja tuotteistettujen palveluiden hintojen päivittämistä oman toiminnan kustannustietoisuuden ylläpitämiseksi sekä kuntalaskutuksen perusteiden tuottamiseksi.
Sote- ja maakuntauudistukseen valmistaudutaan kartoittamalla kunnan järjestämisvastuulla olevia palveluita sekä tehtäviä sekä osallistumalla valmistelua tekeviin työryhmiin.
Toimiala yhteensä
Tasaisen kulutuksen mukaan käyttö olisi 66,7 %. Kirjanpito suljetaan pian kuukauden alussa (6-8. pvä) toimialan toteumasta puuttuu palveluostojen kustannuksia jotka kirjautuvat seuraavalle kuukaudelle.
Huhtikuun osavuosikatsauksen yhteydessä toimialalle myönnettiin määrärahamuutoksia:
- vammaispalveluihin lisämäärärahaa 600 000
- Tuuskodon sisäiset vuokra vähennettiin - 67 500
- lääkekeskuksen tuloja vähennettiin - 30 000
- kehittämis- ja hallintopalvelujen tuloja lisättiin 2 100
Menomuutokset 532 500
Tulomuutokset 27 900
Sosiaali- ja terveystoimen koko toimialan tulojen toteuma on 59,9% ja menojen 65,1% suhteessa muutettuun talousarvioon.
Sosiaalipalveluissa talouden riskinä on lastensuojelun määräraha, joka budjetoitiin vuoden 2016 talousarvion tasoon, joka ylittyi vuonna 2016. Alkuvuonna sijaishuollon tarve väheni, toisaalta avopalveluiden tarve on lisääntynyt. Kesäaikana on tullut asiakkaita, joiden hoitoisuus edellyttää sijaishuoltoon sijoittamista ja perhehoito ei ole mahdollinen.
Mielenterveyskuntoutujien osalta budjetti on myös vuoden 2016 talousarvion tasossa, vaikka tilinpäätöksessä menot ylittyivät. Mielenterveyskuntoutujien ympärivuorokautisessa palveluasumisessa ostopalveluista siirtyminen kunnan omaan palveluun tai kevyempiin ostopalveluihin jatkui. Ympärivuorokautisen hoidon tarve oli pienempi kuin edellisvuonna.
Työmarkkinatuen määrärahasta vähennettiin arvio 60 vuotta täyttäneiden henkilöiden siirtymisestä eläkkeelle hallitusohjelman mukaisesti 1.1.2017 alkaen, mutta eläkkeen maksatus siirtyi kesäkuuhun 2017. Tammi-heinäkuun työmarkkinatuen piirissä olleiden asiakkaiden määrä ei ole laskenut, ja määräraha ylittyy n. 0,1 milj. euroa.
Terveyspalvelut toteutuvat tällä hetkellä talousarvion mukaisesti. Vastaanottopalveluissa lääkäripalvelujen ostot on lisääntynyt edellisvuoteen verrattuna. Lääkekeskuksen tulot eivät toteudu talousarvion mukaisina ja ennuste on tehty nyt vuoden 2016 tilinpäätöksen tasoon.
Vanhuspalvelujen tilanne näyttää alkuvuoden perusteella talousarvion ja vuoden 2016 tilinpäätöksen mukaiselta. Tehostetun asumispalvelujen ostojen lisäys on alkuvuoden osalta taittunut ja uusia sijoituksia on pystytty tekemään Riihikodosta vapautuneille asumispaikoille.
Vanhuspalvelujen osalta riski on olemassa, että suunta kääntyy ja ostopalvelut ylittävät talousarvion. Talousarvion määrärahat ostopalvelulisäyksiin täyttyivät jo ennen vuoden 2017 alkua. Henkilöstön suuret sairauspoissaolomäärät alkuvuoden aikana ovat johtaneet ennakoitua suurempaan sijaistarpeeseen ja henkilöstömenojen kasvuun. Tässä vaiheessa ennakoidaan, että tehtyjen kehittämisasioiden johdosta vanhuspalvelut pysyy osaltaan talousarviossa, mikäli em. riskit eivät toteudu.
Vammaispalvelujen tilanne näyttää alkuvuoden perusteella vuoden 2016 kaltaiselta. Jonkin verran asiakaslisäystä ennakoidaan tapahtuvan. Elokuun tilanteen perusteella osavuosikatsauksen määrärahalisäys on vaarassa ylittyä. Kuitenkin arvioidaan että vanhus- ja vammaispalveluiden tulosalueen talousarvio on riittävä.
Vammaispalveluissa talousarvion riskit ovat tietyissä kasvussa olevissa palveluissa, joiden määrärahat ylittyivät jo vuoden 2016 tilinpäätöksessä vuoden 2017 talousarvion määrärahatason. Tällaisia ovat erityisesti vammaispalvelun asumispalvelut, henkilökohtainen apu ja kuljetuspalvelu.
Vanhus- ja vammaispalveluissa on kiinnitetty aikaisempaa suurempaa huomiota talouden seurantaan ja kehitetty siihen työkaluja. Toimintayksiköissä seurataan aktiivisesti palvelujen käyttöä, henkilöstön poissaolojen määrää sekä tehdään talousseurantaa. Päätettyjä ja valmistelussa olevia kehittämistoimenpiteitä, jotka heijastuvat myös talouden tasapainottumiseen, viedään aktiivisesti eteenpäin. Palvelutarpeen muutoksista ja talouden ylitysuhista raportoidaan tarvittaessa eteenpäin.
Etelä-Tuusulan terveysaseman akuutti ja jatkohoitoyksikköä ja kotiutus- ja arviointiyksikköä koskevan remontin yhteydessä kotiutus- ja arviointiyksikön hoitopaikkamäärää vähennetään tilapäisesti ja työntekijöiden työpanosta siirretään asiakkaiden kotona tapahtuvaan arviointiin ja tukeen. Kotiutus- ja arviointiyksikön toimintaa tehdään asiakkaan omassa toimintaympäristössä ja varhaisella puuttumisella ehkäistään toimintakyvyn hiipumista ja asiakkaan siirtymistä raskaampien palvelujen piiriin. Lisäksi henkilöstön sijaistarve suhteutetaan toimintaan. Remontin johdosta Etelä-Tuusulan päivätoiminta siirretään väliaikaisesti Kellokoskelle. Päivätoimintaa muutetaan niin, että se palvelee ja tukee toimintamuotona nykyistä tehokkaammin, tavoitteellisemmin ja paremmin kotona asumista.
Kehitysvammaisten henkilöiden lyhyt- ja pitkäaikaisen perhehoidon lisäämistä voidaan tehostaa, kun uusi kokopäivätoiminen palveluohjaaja on aloittanut työt.
Kehitysvammaisten henkilöiden sijoittumista kevyempiin tuetun ja ohjatun asumisen palveluihin edistetään mm. hyödyntämällä uusien yksityisten palveluyksiköiden tarjontaa. Tuetun asumisen ostopalvelujen siirtämistä kunnan omaksi työksi aloitetaan vuoden lopulla.
Henkilökohtainen apu pyritään toteuttamaan ensisijaisesti työnantajamallilla, joka on kunnalle edullisin vaihtoehto. Ostopalveluissa hyödynnetään viime vuoden kilpailutuksen hintoja. Työnantajamallia tukevan Keski-Uudenmaan kuntien yhteisen avustajakeskuksen toiminta alkaa vuoden 2018 alussa.
Kuljetuspalvelujen ohjeiden mukaiseen käyttöön kiinnitetään huomiota ohjaamalla sekä asiakkaita että takseja matkojen käytössä sekä selvittämällä matkatiedostoista mahdollista ohjeiden vastaista käyttöä.
Sosiaali- ja terveystoimiala on saanut valtiolta testamenttivaroja, jotka käytetään kotiutus- ja arviointiyksikön, akuuttikuntoutus- ja jatkohoito-osaston, akuuttikotihoidon ja kotihoidon palveluketjujen ja yhteistoiminnan kehittämiseksi. Toimintasuunnitelma tuodaan lautakunnan käsiteltäväksi.
Tuusulan vammaispalvelut ovat Keskisuurten kuntien vertailussa kalliita. Vammaispalveluista tehtiin selvitys, jossa selvitetään myöntämisen kriteerit, palveluiden käyttö ja palveluiden tilastointitapa suhteessa muihin kuntiin. Selvityksestä saatiin ehdotus jatkotoimenpiteiksi, jotka on aikataulutettu vuosille 2017 ja 2018.