Perustelut
HUS HAMMASTARVIKKEIDEN KILPAILUTUKSEEN OSALLISTUMINEN
Soteltk § 98/14.12.2016
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Hus aloittaa hammashoidon tarvikkeiden kilpailuttamisen. Kilpailutus sisältää suun terveydenhuollon tarveaineet ja tarvikkeet (perustarve-, oikomis-, tekniset aineet ja implantit). Hammashoidon instrumentit ja pienlaitteet eivät ole HUS:n kilpailutuksessa mukana.
Tarjouspyynnöt julkaistaan keväällä 2017. Sopimuskausi alkaa 1.1.2018 ja on 2-4 vuoden pituinen.
Tuusulan kunnan suun terveydenhuollon nykyinen sopimus on 1. optiovuodella, joka päättyy 31.7.2017. Ellei painavaa syytä ilmene, 2. optiovuosi otetaan käyttöön. Nykyisen sopimuksen kilpailutuksen toteutti Keski-Uudenmaan kuntien seudullinen hankintapalvelukeskus ja siinä on mukana Tuusulan lisäksi Nurmijärvi, Järvenpää, Mäntsälä, Hyvinkää, Sipoo ja Kerava. Seudullisen hankintapalvelukeskuksen toiminta on päättynyt.
Tuusulan kunnan suun terveydenhuollon tarveaineisiin kuluu n 300 000 €/vuosi. 2-4 vuoden sopimuskauden arvo 0,6 – 1,2 milj €. Suun terveydenhuollon tarveaineet tilataan suoraan ammastarvikeyrityksistä ja ovat yksikön spesifejä aineita ja materiaaleja. Kaikkia tarjouspyynnön kohteena olevia tuotteita ei voi toimittaa vain yksi yritys, mikä tullaan huomioimaan tarjouspyynnössä.
Muut Keski-Uudenmaan kunnat ja Tuusula ovat ilmaisseet alustavan kiinnostuksensa kilpailutukseen osallistumisesta määräaikaan 17.11.2016 mennessä.
Valmistelija: johtava hammaslääkäri Pirkko Letto, puh 040 314 3603
Ehdotus
Stj
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää osallistua Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hammashoitotarvikkeiden kilpailutukseen.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
________
Sosiaali- ja terveyslautakunta 5.9.2018
Tuusulan sosiaali- ja terveyslautakunta päätti osallistua Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hammashoitotarvikkeiden kilpailutukseen 14.12.2016 kokouksessaan (Soteltk § 98).
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat hammashuollon perustarveaineet ja –tarvikkeet, hammashuollon oikomisen tarveaineet ja –tarvikkeet ja hammashuollon tekniset tarveaineet ja –tarvikkeet. Hammashoidon instrumentit, pienlaitteet ja hammasimplantit eivät ole tämän hankinnan kohteena.
Hankinta yhteistyö
HUS-Logistiikka vastasi tarjouskilpailun käytännön järjestelyistä ja tarjousten vastaanottamisesta. Hankintaa valmistelemassa ja vertailua tekemässä oli HUS:n asiantuntijoista sekä mukana olleiden kuntien hammaslääkäreistä, hammashoitajista ja suuhygienisteistä koostuva asiantuntijaryhmä. Hankinnan koordinoijana toimi HUS-Logistiikan hankinta-asiantuntija. Kilpailutukseen osallistuivat kaikki Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kunnat: Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen ja Tuusula.
Hankintamenettely
Hankinta toteutettiin avointa hankintamenettelyä käyttäen. HUS-Logistiikka julkaisi hankinnasta sähköisen EU-kynnysarvon ylittävän hankintailmoituksen TARJOUSPYYNTÖ 117082 Suun terveydenhuollon tarvikkeet ja tarveaineet 7.11.2017. Määräaikaan 21.12.2017 klo 18:00 mennessä tarjouksensa jätti 14 tarjoajaa: PO MEDICA AB, Berner Oy, Dental Systems Oy, Hammasväline Oy, Implantona, JH Hammas-tuote Oy, Labo Line Oy, Mediplast Fenno Oy, Mediq Suomi Oy, ORTOMAT HERPOLA OY, Plandent Oy, Prinot Oy, Suomen 3M Oy ja Dentsply IH Oy. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut kelpoisuusehdot.
Hankinnan ratkaisuperuste ja ratkaisu
Hankinnan valintaperusteeksi oli tarjouspyynnössä ilmoitettu kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu tuoteryhmä- ja nimikekohtaisesti valintaperusteet. Valittujen tuotteiden lista tarjouspyynnön rivikohtaisen numeroinnin järjestyksestä on HUS-Logistiikan laatimassa liitteessä: Hankintapäätöksen liite 1 valitut tuotteet. Rivikohtaisessa vertailussa sopimustuotteiksi valittiin 12 522 kpl tuotetta.
Taloudelliset vaikutukset
Sopimukseen liittymällä saavutetaan laajemman volyymin tuoma hyöty. Hankinnan arvo Tuusulan kunnan osalta on noin 290.000 € (alv 0 %) vuodessa, jolloin elokuu-joulukuu 2018 osalta hankinnan arvo on n.120 800 euroa.Hankinta kustannetaan sosiaali- ja terveydenhuollon terveyspalvelujen suun terveydenhuollosta (kp 616 45430). Sopimuksen jatkon 1.1.2019 alkaen päättää Keski-Uudenmaan sote kuntayhtymä. Tilaaja ei sitoudu kiinteisiin hankintamääriin tai summiin sopimuskauden aikana.
Hankintasopimus
HUS-Logistiikan hankintapäätös 24 § 22.3.2018 suun terveydenhuollon tarvikkeista ja tarveaineista on saanut lainvoiman 7.4.2018. Tehtävät hankintasopimukset allekirjoittaa HUS Logistiikan toimialajohtaja ja allekirjoitetuista sopimuksista lähetetään kunnille kopiot. Hankinnan sopimuskausi on kaksi (2) vuotta, jonka lisäksi voidaan erikseen ottaa käyttöön kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta ilman tarjouskilpailua. Keski-Uudenmaan kuntien nykyinen sopimus on viimeisellä optiovuodella, joka päättyy 31.7.2018, joten liittyminen HUS-Logistiikan sopimukseen on mahdollista 1.8.2018 alkaen. Kaikki Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kunnat ovat mukana HUS logistiikan hankintapäätöksessä, mitä voidaan pitää etuna kehitettäessä Keski-Uudenmaan kuntien soten suun terveydenhuollon prosesseja. Sopimuksessa on tilaajalle varattu oikeus neuvotella sopimukseen liittyvistä muutoksista tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa tilaajan toimintaympäristöä. Lisäksi tilaajalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Pirjo Vainio, sosiaali- ja terveystoimenjohtaja
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että Tuusulan kunta liittyy HUS-Logistiikan suun terveydenhuollon tarvikkeita ja tarveaineita koskevaan yhteishankintasopimukseen 1.8.2018 alkaen ja hankkii tarvikkeet ja tarveaineet liitteen taulukon mukaisesti seuraavilta yrityksiltä: PO MEDICA AB, Berner Oy, Dental Systems Oy, Hammasväline Oy, Implantona, JH Hammastuote Oy, Labo Line Oy, Mediplast Fenno Oy, Mediq Suomi Oy, ORTOMAT HERPOLA OY, Plandent Oy, Prinot Oy, Suomen 3M Oy ja Dentsply IH Oy.
Päätös
Lauri Untamo poistui kokouksesta esteellisenä.
Ehdotus hyväksytään.