Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 16.5.2018

§ 22 Timoskainen Vesa Tapani, Valtionkonttorin päätös ja omaisuuden vastaanottamien

TUUDno-2018-666

Valmistelija

  • Susanna Pitkänen, johtajaylilääkäri

Perustelut

Kunnanhallitus § 311 12.9.2016  
Kunnanhallitus § 165  02.05.2016

TIMOSKAINEN VESA TAPANI, VALTIOKONTTORIN PÄÄTÖS JA OMAISUUDEN VASTAANOTTAMINEN

Khall § 165/2.5.2016 Tuusulan kunnalle on annettu mahdollisuus hakea Valtionkonttorilta Tuusulassa asuneen ja kuolleen Vesa Tapani Timoskaisen kuolinpesän omaisuutta. Vesa Tapani Timoskainen on kuollut Tuusulassa 27.6.2015. Häneltä ei jäänyt perillisiä, joten hänen omaisuutensa on mennyt perintökaaren 5 luvun mukaisesti valtiolle. Perillisittä kuolleen henkilön kotikunnalla on oikeus hakea kuolinpesän omaisuutta luovutettavaksi kunnalle. Hakemus on pyydetty toimittamaan Valtiokonttoriin 27.5.2016 mennessä. Päätös asiassa voidaan tehdä, kun vuosi on kulunut perinnönjättäjän kuolemasta.

  Hakemuksessa Valtiokonttorille tulee ilmoittaa jokin sosiaalinen tai kulttuuriin liittyvä käyttötarkoitus omaisuudelle. Hakemusta ei tarvitse muuten perustella.

  Kuolinpesän omaisuus muodostuu rahavaroista, kahden asunto-osakkeen osakkeista sekä Tuusulassa sijaitsevasta tilasta.

  Perukirja, josta perinnönjättäjän omaisuuden säästö ilmenee, on lähetetty esityslistan liitteenä liittämättä sitä kuitenkaan viralliseksi liitteeksi. Perukirja on salassa pidettävä.

  Tuusulan kunnan kasvatus- ja sivistystoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi ovat esittäneet alla olevia kohteita, joihin mahdollisesti saatavaa omaisuutta voitaisiin käyttää.

  Sosiaali- ja terveystoimen ehdotus:

Tuusulassa kotona asumista tukevat asiakaskeskeiset palvelut kehittämisen keskiössä
 
Sosiaali- ja terveystoimiala esittää, että perintö käytetään kotona asumista tukevien palvelujen kehittämiseen. Kohderyhmänä voisivat olla muun muassa lapsiperheet, ikäihmiset, vammaiset, kehitysvammaiset tai mielenterveysasiakkaat. Tavoitteena on mahdollistaa ihmisen asuminen kotona mahdollisimman pitkään ja tukea omavastuisuutta. Tavoitteena on myös palvelujärjestelmän palveluvalikoiman monimuotoistaminen ja keventäminen sekä samalla kustannusten kasvun hillintä.

Tuusulan sosiaali- ja terveystoimialalla tätä toteutettaisiin kehittämällä palveluvalikoimaa, toimintamalleja ja yksiköiden välistä yhteistyötä. Tuusulan sosiaali- ja terveystoimialan kalliiden asiakkaiden selvitys tehtiin 2014. Tuolloin ilmeni, että vanhuspalveluiden asiakkaat ja päihde-ja mielenterveysasiakkaat ovat suurimmaksi osaksi sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten osalta kalleimman 10 % :n joukossa. Samalla todettiin, että 96 % perusterveydenhuollon vuodeosaston kustannuksista on kalliiden asiakkaiden kustannuksia. Vuodeosastojaksoista 63 % on vanhuspalveluasiakkaiden jaksoja ja niitä edeltää todennäköisimmin perusterveydenhuollon päivystys. Samalla todettiin, että lähes kaikki lyhytaikaisvuodeosaston potilaat kuuluvat kalliin 10% joukkoon.

Näin ollen on tärkeää kehittää koko palvelujärjestelmän katvealueisiin uudenlaisia palveluja ja tapoja toimia. Kotikuntouttajien, tehostetun perhetyön, akuuttikotihoidon ja akuuttisairaanhoidon toimintojen lisäksi tulisi kehittää kotiin vietävää kuntoutusta, vahvistaa kotiutus- ja arviointiyksikön profilointia ja sen kotiin vietävää työtapaa, tehostettua kotihoitoa, perhehoitoa ja erilaisia lyhytintervention ja tuen muotoja. Tarkoituksena on muodostaa yhtäältä sairaalasta kotiutumisen ja kotona asumisen kokonaisuuden hallittavuus. 

Hallitusohjelmassa on kärkihankkeena ikäihmisten kotihoidon ja kaikenikäisten omaishoidon vahvistaminen, jonka tavoitteena on että iäkkäille sekä omais- ja perhehoitajille olisi nykyistä yhdenvertaisemmat, paremmin koordinoidut ja kustannuksia alentavat palvelut. Hankkeen tavoitteena on asiakaslähtöinen, kustannusvaikuttava ja yhteen sovitettu palvelujen kokonaisuus, jossa kotiin annettavat palvelut ovat ensisijaisia.

Maan hallituksen kärkihankkeiden lisäksi on perusteltua kehittää samalla muidenkin asiakasryhmien kotiin vietäviä palveluja.

Kasvatus- ja sivistystoimen ehdotus:

  Hyvinvointia kulttuurista - kaikille kuntalaisille

Taustatietoa:
Tuusulan kunnan strategian mukaan Tuusula tunnetaan kulttuurikuntana vuonna 2017. Vuonna 2017 juhlitaan myös satavuotiasta Suomea teemalla yhdessä. Taidetta ja kulttuuria kaikille -hankkeen tavoitteen on taata laadukkaat kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut osana jokaisen kuntalaisen arkea ja juhlaa. 

Hankkeen tarkoituksena on vahvistaa ja hyödyntää Tuusulassa jo olevaa toimintaa ja osaamista lasten- ja nuorten kulttuuritoiminnassa sekä museon taide-, kulttuurihistoria- ja kotiseutukasvatuksessa. Hankkeen avulla voitaisiin paitsi lisätä toimintaa näissä ryhmissä, ottaa toiminnan kohteeksi aiempaa vahvemmin mukaan myös aikuiset ja ikäihmiset. Hankkeesta vastaisi kulttuuri- ja museotoimi ja yhteistyökumppaneina palvelutuotannossa olisivat nuoriso-, liikunta- ja kirjastopalvelut sekä kansalaisopisto. Hanke linkittyisi sekä käynnistymässä olevaan ikäihmisten projektiin että Suomi 100-juhlavuoteen.

Menetelmät:
Tarjota eri toimialojen yhdessä tuottamia vapaa-ajanpalveluja kaikille tuusulalaisille. Laajentaa kulttuuripolkuajattelu vauvasta vaariin; mahdollisuus kokea ja kokeilla eri taidelajeja kaikissa ikäryhmissä, työpajatoimintaa kaikissa ikäryhmissä.

Kohderyhmä:
Kaikki kuntalaiset, eri väestöryhmiä yhdistävät palvelut.

Hankkeeseen palkattaisiin kulttuurituottaja ja museopedagogi. Tuottaja koordinoisi, suunnittelisi ja tuottaisi palveluita myös nuorisotoimen, liikunnan ja kirjaston tapahtumatuotannon tarpeisiin osana hanketta. Loppuraha käytettäisiin sitten tapahtumien järjestelyihin, -ohjelmaostoihin ja saavutettavuuden parantamiseen (esim. bussit).

Edellä mainitut ehdotukset soveltuvat molemmat hyvin testamenttivarojen käyttökohteeksi. Kunnanhallitus päättää omaisuuden hakemisesta ja kumpaan käyttötarkoitukseen omaisuutta haetaan.

Lisätiedot: lakimies Mia Kontio-Kaskikallio 040 314 3608, hallintosihteeri Liisa Vaahtera 040 314 3310, toimialasihteeri Pia Visti-Korhonen 040 314 3402

 Ehdotus
 Kj Kunnanhallitus päättää

- hakea Valtiokonttorilta Vesa Tapani Timoskaisen kuolinpesän omaisuutta luovutettavaksi kunnalle käytettäväksi puoliksi sosiaali- ja terveystoimen esittämään "Kotona asumista tukevaan hankkeeseen" ja puoliksi kasvatus- ja sivistystoimen esittämään" Hyvinvointia kulttuurista - kaikille kuntalaisille - hankkeeseen"

- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

  _________

Khall § 311/12.9.2016

Valtiokonttori on 17.8.2016 päättänyt luovuttaa Vesa Tapani Timoskaisen kuolinpesään kuuluvan omaisuuden lukuunottamatta Siilinjärven kunnassa sijaitsevaa Veikkola-nimistä kiinteistöä Tuusulan kunnalle seuraavin ehdoin:

- kunta vastaa pesän veloista ja maksuista

- kunta käyttää omaisuuden puoliksi "Kotona asumista tukevaan hankkeeseen" ja puoliksi" Hyvinvointia kulttuurista - kaikille kuntalaisille -hankkeeseen"

- jos ilmaantuu perimään oikeutettu sukulainen tai testamentin saaja, kunta luovuttaa omaisuuden tälle.

  Kunnanhallitus päättää omaisuuden vastaanottamisesta.

 Valtiokonttorin päätös ja perukirja ovat liitteenä.

 Liite nro 311

 Ehdotus
 Kj Kunnanhallitus päättää

- ottaa Timoskaisen omaisuuden vastaan sitoutuen Valtiokonttorin luovutukselle asettamiin ehtoihin

- luovuttaa varat puoliksi sosiaali- ja terveystoimelle käytettäväksi "Kotona asumista tukevaan hankkeeseen" ja puoliksi kasvatus- ja sivistystoimelle käytettäväksi "Hyvinvointia kulttuurista - kaikille kuntalaisille -hankkeeseen"

 Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

Sosiaali- ja terveyslautakunta 16.5.2018

Valtiokonttori päätti 17.8.2016 (päätös 822/02.06.01/2015) luovuttaa kesäkuussa 2015 kuolleen Vesa Timoskaisen kuolinpesän omaisuuden Siilinjärvellä sijainnutta maa-aluetta lukuun ottamatta Tuusulan kunnalle. Tuusulan kunnalle luovutettu osa perinnöstä muodostui rahavaroista, kahden asunto-osakkeen osakkeista sekä Tuusulassa sijaitsevasta tilasta. Kunta päätti ottaa Timoskaisen omaisuuden vastaan ja sitoutui Valtiokonttorin luovutukselle asettamiin ehtoihin. Samalla kunta päätti luovuttaa varat puoliksi sosiaali- ja terveystoimelle käytettäväksi ”Kotona asumista tukevaan hankkeeseen” ja puoliksi kasvatus- ja sivistystoimelle käytettäväksi ” Hyvinvointia kulttuurista kaikille kuntalaisille – hankkeeseen”. (Khall § 311/12.9.2016)

Huhtikuun lopussa 2018 testamentin sosiaali- ja terveystoimen hankkeeseen käytettävän rahaston saldo oli 227 474,21 euroa. Rahasto muodostui kuolinpesän pankkitilin lopetuksen jälkeen siirretyistä rahavaroista (talousjohtajan viranhaltijapäätös 21.12.2017), ja asunto-osakkeiden myyntituotoista (Khall § 426/25.9.2017).

Tuusula liittyi Keski-Uudenmaan sote-järjestämiskuntayhtymään 1.1.2018 alkaen. Kesäkuun aikana Tuusula tekee päätöksen siitä, siirretäänkö SOTE-palvelujen tuottamisvastuu kuntayhtymälle 1.1.2019 alkaen. Kuntayhtymähallitus on hyväksynyt 7.12.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma 2017 – 2022, jossa on linjattu tavoitteita mm. alueellisesti toteutettavista kotona asumista tukevista palveluista.

Keski-Uudenmaan kunnat ovat mukana Uudenmaan I&O-hankkeessa, joka yhdistyy vuoden 2018 alusta pääkaupunkiseudun vastaavaan hankkeeseen. Kärkihankkeessa yhteen sovitetaan iäkkäiden alueellista palvelukokonaisuutta ja kokeillaan erilaisia toimintamalleja muun muassa asiakas- ja palveluohjauksessa, kotikuntoutuksessa sekä omais- ja perhehoidossa. Kotikuntoutus-pilotti käynnistyi huhtikuussa 2018. Kotikuntoutus on osa ikääntyneiden palvelurakennetta ja sillä on tiivis yhteistyö ja rajapinta ikääntyneiden muihin palveluihin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon muihin palveluihin. Asiakkaat ohjautuvat palveluihin palveluohjauksen kautta, jolloin avainasemassa on asiakkuuksien tunnistaminen muissa palveluissa, jotta yksilöllisesti suunniteltu ja varhaista tukea korostava kotikuntoutus tavoittaa oikeat asiakkaat oikea-aikaisesti. Kotikuntoutus on tarkoitettu kuntalaisille, joiden kyky selviytyä itsenäisesti arjessa on äkillisesti heikentynyt esimerkiksi kaatumisen tai sairastumisen johdosta. Jakson tavoitteena on intensiivisellä tuen kohdentamisella parantaa asiakkaan toimintakykyä ja elämänlaatua siten, että hän voi asua omassa kodissaan itsenäisesti ja turvallisesti. Tuusulassa pilotti käynnistyi 0,5 fysioterapeutin ja kotihoidosta osoitetun lähihoitajan työpanoksen turvin.

Järjestämissuunnitelma linjaa alueen akuuttihoidon tavoitteet. Terveyskeskusten akuuttiosastoilla on jatkossa yhtenäiset toimintaprofiilit ja käytännöt. Niiden tehtävä on mm. tukea asukkaiden kotona selviämistä ja toimia kotiin vietävien palvelujen tukipisteinä. Alueen muissa kunnissa on toimivat keskitetyt kotiutumistiimit, jotka vastaavat potilaan kotiutumisen valmisteluista ja toteuttamisesta riippumatta, mistä potilas on kotiutumassa. Kotiutumistiimit tunnistavat jo kotiutumisvaiheessa mahdollisia kotikuntoutuksesta hyötyviä asiakkaita. Lisäksi kotiutustiimi tekee tiivistä yhteistyötä kotihoidon ja kotisairaalan kanssa.

Tuusulassa ei vielä ole keskitettyä kotiutustiimiyksikköä. Tavoitteena on muodostaa kotiutustiimi, joka toimii kahdessa vuorossa ja vähintään ma - pe. Kotiutustiimin minimikokoonpano on kaksi sairaanhoitajaa, kaksi lähihoitajaa, fysioterapeutin palveluiden saatavuus ja lääkärikonsultti. Kotiutustiimillä tulee olla käytettävissään auto. Osa työntekijöistä voi toimia ”kotiyksiköstä” käsin eli akuutti- ja arviointiosastolta, kotihoidosta, kotikuntoutuksesta tai kotisairaalasta. Jatkossa kotiutustiimi voi olla osa I&O:n Kaapo-hankkeen keskitetyn asiakas- /palveluohjauksen toimintamallia.

Järjestämissuunnitelmassa otetaan kantaa Ikääntyneiden kotiin tuotettavien palvelujen valikoiman laajentamisesta mm sähköisen verkon kautta tapahtuvalla hoidolla. Ikääntyneiden palveluryhmä on laatinut alustavan suunnitelman virtuaalisen kotihoidon alueellisesta toteuttamisesta. Pilotti käynnistyy syksyllä 2018. Esiselvityksen perusteella Tuusulan tulee varata 50 000 euroa virtuaalikotihoidon käynnistämiseen. Pilotin tavoitteena on arvioida palvelumuodon vaikuttavuutta asiakkaiden, henkilöstön, palvelun sisällön ja talouden näkökulmasta.

Yllä esitetyt toiminnot ovat osia alueellisesti sovitusta kotona asumista tukevien palveluidenpalveluvalikoimasta tai toimintamalleista. Alueellisen sote-palveluiden yhdenmukaistaminen edellyttää, että Tuusulaan luodaan sovitut toimintamallit.

Kuluarvio:

vuosi 2018:
virtuaalikotihoitotoiminnan käynnistäminen 50 000 euroa
kotiutustiimin 1 sairaanhoitaja = 0,5 (6kk) x 60 000 = 30 000 euroa
kotiutustiimin 0,5 lähihoitaja = 0,5 (6kk)x0,5x 50 000 = 12 500 euroa
kotikuntoutuksen 0,5 fysioterapeutti = 0,5 (6kk)x0,5x 60 000 = 15 000 euroa

vuosi 2019:
1 sh + 0,5 lh + 0,5 fys = 115 000 euroa

Testamenttirahojen kustannus esitettyihin palveluihin vuosina 2018 – 2019 on yhteensä 222 500 euroa.

Lisätiedot: Johtajaylilääkäri Susanna Pitkänen 040 314 3601, Vanhuspalvelujen päällikkö Marjo Liimatainen, p. 040 314 4671

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Vainio, sosiaali- ja terveystoimenjohtaja

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kohdentaa Vesa Timoskaisen Sosiaali- ja terveyspalveluiden hankkeelle varatun osuuden seuraavasti:

  • Kotikuntoutustoiminnan stabiloimiseksi palkataan 0,5 fysioterapeutti
  • Kotiutustiimitoiminnan aloittamiseksi palkataan 1 sairaanhoitaja ja 0,5 lähihoitaja
  • Virtuaalikotihoitotoiminnan käynnistämiseksi varataan 50 000 euroa
  • Johtajaylilääkäri valtuutetaan päättämään testamenttivaroilla vuosina 2018 - 2019 palkattavien määräaikaisten henkilöiden määrärahan kohdentamisen tarkennuksista  

Päätös

Ehdotus hyväksytään.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.