Perustelut
Talousarvion valmistelu
Kunnanhallitus hyväksyi talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 14.8.2017 § 348. Sosiaali- ja terveystoimialan raami on 114 064 000 euroa. Raamissa on huomioitu sote- ja maakuntauudistuksen aiheuttamat muuntorajoitukset joissa tehdään jako sosiaali- ja terveyspalveluiden ja kunnan muiden palveluiden kesken. Kuntaan jääviä palveluja on konsernipalveluihin siirtyvät pakolaistyöntekijät sekä Roselius-säätiön talojen yhteistilojen vuokra, siivous ja sähkökulut, tekniselle toimialalle siirtyvä työmarkkinatuen kuntaosuus ja kasvatus- ja sivistystoimeen siirtyvät koululaisten kuraattori- ja psykologipalvelut. Toimialan talousraamista on myös vähennetty työterveyshuollon kustannukset, koska työterveyshuolto on yhtiöitetty ja yhtiön toiminta alkaa 1.10.2017. Kesäkuussa valtuusto muutti talousarviota ja sosiaali- ja terveystoimialalle myönnettiin lisämäärärahaa vammaisten palveluihin 0,6 milj. euroa ja vähennettiin Tuuskodon vuodelle 2017 varattua sisäisen vuokran määrärahaa 0,07 milj. euroa. Tuloissa vähennettiin lääkekeskuksen tuottoja ja lisättiin Kehittämis- ja hallintopalveluiden tuloja. Yhteensä osavuosikatsauksen yhteydessä määrärahamuutokset alkuperäiseen talousarvioon olivat 0,533 milj. euroa ja tulomuutos - 0,027 milj. euroa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi talousarvioesityksensä 20.9.2017 § 76 ja sen jälkeen valmisteltiin pormestarin talousarvioesitys kunnanhallitukselle. Kunnanvaltuusto hyväksyi talousarvion 11.12.2017 § 217 ja sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti toimialan tulosyksiköiden talousarviot 13.12.2017 § 101.
Talousarvion palkkaliitteeseen on päivitetty maaliskuun 2017 palkat korotettuina arvioiduilla sopimuskorotusten vaikutuksilla 1 %:lla. Henkilöstön sivukulut ovat yhteensä 25,8 % palkkasummasta. Laskelmassa työnantajan KuEl –eläkevakuutusmaksu 16,65 % (Vael 18,43 %), tapaturmavakuutus 0,255 %, työnantajan työttömyysvakuutusmaksu 3,23 %, varhemaksu 0,9 %, taloudellinen tuki 0,04 %, eläkemenoperusteinen maksu 3,7 % ja sosiaaliturvamaksu 1,02 %. Eläkevakuutusmaksuja lasketaan muista paitsi Teknisten sopimuksen piiriin kuuluvien henkilöiden kokouspalkkioista.
Kunnanhallitus hyväksyi talousarviokehyksen 14.8.2017 § 348. Sosiaali- ja terveystoimialan kehys oli 114 064 441 euroa. Kunnanhallituksen päätöksen jälkeen todettiin, että:
• TYP toimintaan osoitetut 1,5 henkilöä siirtyvät toimialan sosiaali- ja terveystoimialan mukana maakuntaan, ja kuntakehityksen ja teknisen toimen toimialalle siirtyy kaksi ohjaajaa henkilöstö- ja muine kuluineen (koulutus ja tyhy) yhteensä 77 284 euroa .
• Sosiaali- terveystoimialan kehyksestä oli vähennetty Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän maksuosuus 100 000 euroa, jota ei toimialan vuoden 2017 talousarviossa ole. Kyseessä oleva määräraha on konsernipalveluissa olevassa KUUMA rahassa eikä sitä voi vähentää sosiaali- ja terveystoimialan kehyksestä.
• Lisäksi kunnanhallituksen käsittelyn jälkeen toimialojen neuvottelussa sovittiin, että sosiaali- ja terveystoimialalta siirretään vielä kasvatus- ja sivistystoimialalle yhden psykologin vuosipalkkaa vastaava summa joka sivukuluineen on 50 968 euroa.
Näiden muutosten jälkeen sosiaali- ja terveystoimialan menoraami on 114 116 189 euroa.
Henkilöstön sivukulut ovat yhteensä 25,8 % palkkasummasta.
HUS hallitus 15.6. antoi Tuusulan kunnalle palvelusuunnitelman 36 832 000 euroa, josta vähennys vuoteen 2016 verrattuna (37 085 000 euroa) 253 000 euroa. HUS talouden ja toiminnan seurannan perusteella syyskuussa, maksuosuuden kohdistaminen Tuusulan jäsenkunnalle oli sama 36 832 000 euroa. HUS budjetti oli pienempi kuin vuonna 2017 ja samoin ETEVA. Talousarviossa HUS varaus on 37 472 000 euroa.
Talousarviossa irtaimiston yli 4 000 euron hankinnat tehdään leasingrahoituksella. Talousarviossa varattiin ICT-laitteiden vuokriin, leasingvuokriin sekä muihin vuokriin ja vastikkeisiin yhteensä 200 744 euroa.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tehdään vuoden 2018 aikana seuraavat kaluston investointihankinnat:
• Neitoperhon kalustoinvestointi 50 000 €
• Hammashoitoyksikkö Etelä-Tuusulan hammashoitolaan 30 000 €.
• Keraamisten paikkojen ja kruunujen suunnittelu ja valmistamisyksikkö, Cerec 75 000 €
• Autoklaavi 70 000 €, korvataan käyttökiellossa oleva laite.
• ABI-system ultraäänilaite kolmelle terveysasemalle 12 000
Nämä investointihankinnat muutettiin rahoitettavaksi leasingrahoituksella ja sitä varten käyttötalouteen lisättiin leasingvuokrarahaa 38 400 €.
Kuntastrategia
Pormestariohjelmasta kohti kuntastrategiaa
• Kuntalaiset ja kuntalaisille järjestettävät palvelut ovat keskiössä
Varmistamme sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden sote-maakuntauudistuksessa yhtenä kunnan menestystekijänä
Käynnistämme sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluiden järjestämistehtävän toteuttamisen Keski-Uudenmaan sote- kuntayhtymässä
Varmistamme Tuusulassa matalan kynnyksen peruspalveluihin ja palvelut ovat kaikille kuntalaisille tasavertaiset
Kehitämme vastaanottotoimintaa saatavuuden parantamiseksi mm. valinnanvapauskokeilun ja kotisairaalakokeilun avulla
Tuemme erityisryhmiä mm. avustatajakeskustoiminnan käynnistyksellä 2018
Yhtenäistämme erityisryhmien palvelujen myöntämisen kriteerit Keski-Uudellamaalla.
Lapsiperheiden varhaisen tuen palveluita vahvistetaan mm toimialarajat ylittävän perhekeskustoimintamallin avulla
Kotiin vietävillä tuetun asumisen palveluilla vahvistetaan asiakkaan omaa aktiivisuutta ja itsenäistä selviytymistä kehitysvammapalveluissa, vanhuspalveluissa ja päihde ja mielenterveyspalveluissa
Tuusulaan lisätään kehitysvammaisten asumispalvelua omana toimintana käynnistämällä kehitysvammaisten ympärivuorokautinen palveluasumisyksikkö
• Huolehdimme kaikkien oikeudesta arvokkaaseen vanhuuteen
Järjestämme yhteistyössä järjestöjen kanssa toimintamuotoja, joilla mm yksinäisyyttä voidaan lievittää ja pitää ikäihmiset henkisesti ja fyysisesti vireinä sekä sosiaalisesti aktiivisina.
Varaudumme palvelutarpeen kasvuun ikääntyvien määrän kasvaessa lisäämällä resursseja ennen tehtävien siirtymistä maakunnan vastuulle.
Juurrutamme asiakasarvoa korostavaa toimintakulttuuria kouluttamalla, seuraamalla asiakaskokemusta, ja muuttamalla toimintatapoja Riihikodossa, kotiuttamis- ja arviointiyksikössä ja kotihoidossa.
Uudistamme kotihoidon toimintamallia siten että kotihoidon henkilöstön ajankäyttö tehostuu ja asiakaskohtainen välitön työaika lisääntyy. Yhteistyössä K6-kuntien kanssa aloitetaan virtuaalikotihoito -projekti, jonka avulla löydetään asiakastarpeita, joihin voidaan vastata kuvallisella etäohjauksella. Koko kotona asumista tukeva henkilöstö (kotihoito, kotiuttamis- ja arvioitiyksikkö, Riihikodin lyhytaikaisyksikkö) koulutetaan Kunnon Hoitaja -koulutuksella, jonka tuottaa keinoja / tukea kuntouttavaan hoitotyöhön.
Turvaamme omaishoitajille vapaavuorokaudet ja monipuolisen sijaishoidon.
Tuemme omaishoitajien jaksamista säännöllisillä terveystarkastuksilla ja kuntoutuksella (Kiljava).
Vanhuspalveluissa tehostamme kotiutumista ja tuemme kotona asumista.
Omaishoitoa ja perhehoitoa lisätään palvelujen järjestämistapana vanhus- ja vammaispalveluissa.
Osalistumme STM:n Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa – hankkeeseen.
Luomme vaihtoehtoisia palvelumalleja yhdessä Tuusulan kunnan ja Yrjö ja Hanna-säätiön kanssa.
Lähdetään suunnittelemaan uusimuotoista ja yhteisöllistä asumiskokeilua mm. ryhmäasumista Jokelassa ja Kellokoskella yhteistyössä yhteistyökumppanien kanssa.
Talousarvio
Toimintatuotot
| Selite |
TP 2016 |
TA 2017 |
MTA 2017 |
TAE 2018 |
| Sosiaalipalvelut |
2 700 259 |
1 537 000 |
1 537 000 |
1 357 000 |
| Terveyspalvelut |
4 037 458 |
4 293 172 |
4 263 172 |
3 128 927 |
| Sairaalapalvelut |
451 630 |
592 500 |
592 500 |
442 500 |
| Vanhus- ja vammaispalvelut |
4 308 122 |
4 164 100 |
4 164 100 |
4 580 700 |
| Kehittämis- ja hallintopalvelut |
8 312 |
2 000 |
4 100 |
2 000 |
| Yhteensä |
11 505 781 |
10 588 772 |
10 560 872 |
9 511 127 |
Sosiaalipalveluissa vähennettiin toimentulotuen valtionosuus ja perustoimeentulotuen takasisinperintä, johon STM ohjeen mukaan varattiin vuodelle 2017 vielä sekä menorahaa että tuottoja.
Terveyspalveluissa vähennettiin työterveyshuollon tulot, koska työterveyshuolto on yhtiöitetty kahteen yhtiöön. Lisäksi vähennettiin lääkekeskuksen tuloja, kun vanhustenhuollon palvelurakennemuutokset toteutuivat Järvenpäässä ja Tuusulassa. Valinnnanvapauskokeilu vähentää tulosalueen tuloja kun valinnanvapauden asiakasmaksut kirjataan hankkeelle.
Vanhus- ja vammaispalveluissa lisättiin vammaispalveluiden tuloja (asumispalvelut ja toimintakeskus Kettunen) sekä vanhusten yksityisen palveluasumisen tuloja kun asiakasmäärä kasvaa.
Toimialan tulot pienenevät 0,9 milj. euroa.
Toimintakulut
| Selite |
TP 2016 |
TA 2017 |
MTA 2017 |
TAE 2018 |
| Sosiaalipalvelut |
-19 633 802 |
-16 940 076 |
-16 940 076 |
-14 796 698 |
| Terveyspalvelut |
-20 860 040 |
-21 551 153 |
-21 551 153 |
-19 906 068 |
| Sairaalapalvelut |
-42 641 265 |
-45 408 064 |
-45 406 064 |
-45 126 550 |
| Vanhus- ja vammaispalvelut |
-31 824 586 |
-30 895 486 |
-31 428 009 |
-31 741 595 |
| Kehittämis- ja hallintopalvelut |
-1 097 395 |
-2 346938 |
-2 346 938 |
-2 653 329 |
| Yhteensä |
-116 057 088 |
-117 141 717 |
-117 674 240 |
-114 224 240 |
Toimialalla henkilöstön palkantarkistuksiin sivukuluineen vuodelle 2018 varattiin 1 % korotus.
Kalustohankintojen investoinnit (190 000) muutettiin leasingvuokrarahaksi käyttötalouteen.
Sosiaalipalveluissa vähennettiin vuoden 2017 varaus perustoimeentulotukeen 1-3/2017 ja lisättiin kuntien yhteisen sosiaalipäivystyksen kustannusten kasvua kun tarvitaan reurssilisäystä yöaikaisen sosiaalipäivystyksen turvaamiseksi.
Terveyspalveluissa lisättiin apuvälineostojen, lääkinnällisen kuntoutuksen ja psykososiaalistan palveluiden määrärahaa, koska väestön ikääntyminen lisää apuvälineiden tarvetta, ja Kelan kuntoutuksen myöntämiskriteerit ovat tiukentuneet ja siirtäneet kuntoutuksen kustannuksia kunnan maksettavaksi. Vastaanottopalveluihin tulee sairaanhoitajan vakanssi virkamuutosten aiheuttamia lisäkuluja.
Erikoissairaanhoídossa HUS talousarvio on 253 000 euroa pienempi kuin vuonna 2017. Talousarvioon varattiin Medihelin ja teratologisen keskuksen sekä hammaslääketieteen perusopetusveloituksen kapitaatioperusteiset vuosittaiset maksut. Potilasvahinkovakuutus sisältyy palvelusuunnitelmaan.
Vanhus- ja vammaispalveluissa lisättiin vuoden 2017 I osavuosikatsauksessa vammaispalveluihin myönnetty lisämääräraha 0,6 milj. euroa, jota vähennettiin 0,15 milj euroa.Vammaispaveluun lisättiin määrärahaa kuljetuspalveluiden lakimuutoksesta johtuvan lisääntymisen takia ja henkilökohtaiseen apuun. Lisäksi lisättiin Neitoperhon kahden kuukauden vuokra-arvio asumisyksikön esimiehen kahden kuukauden palkkaan. ja henkilökohtaisen avun avustajakeskuksen kunta-osuus. Vanhus- ja vammaispalveluissa omashoitoon lisättiin määrärahaa. Vanhuspalveluissa varaudutaan vanhusten palveluasumisen kasvuun (15 hoitopaikkaa/vuosi) sekä vanhusten perhehoidon kasvuun.
Kehittämis- ja hallintopalveluissa varataan sijaismäärärahaa toiminnan turvaamiseksi.
Kaikkiaan toimialan menomuutokset ovat 1,8 milj. euroa.
Muuntorajoittimen toimenpiteet/toimintamenojen muutostarpeet (ei siirry maakuntaan)
Kunnan muille toimialaoille siirretään sosiaali- ja terveystoimialan talousarviosta tehtävät ja määrärahat, jotka eivät siirry maakuntaan. Näitä ovat Roselius-talojen yhteistilat, työmarkkinatuki, pakolaiset sekä koulukuraattorit ja psykologit. Lisäksi talousarviosta vähennettiin työterveyshuollon menot.
Talousarvion tasapainottaminen
Toimialalla ensimmäinen talousnavigointi oli toukokuussa. Silloin toimialan määrärahatarpeeksi arvioitiin 7,4 milj. euroa. Muuntorajoittimen muutoksia ei huomioitu.
Tasapainotustoimenpiteenä vähennettiin päihdehuollon määrärahalisäys, jonka perusteena oli järjestämiskuntayhtymän kriteerien aiheuttama kustannusten kasvu. Kuntayhtymässä tehdään yhteiset kriteerit jotka eivät saa lisätä kuntien kustannuksia. Kehitysvammaisten asumisyksikölle oli varattu kustannuksia elokuusta 2018 alkaen. Todettiin, että yksikkö valmistuu aikaisintaan loka-marraskuussa ja varsinainen asumisyksikön toiminta aloitetaan vuoden 2019 alussa. Hus palvelusuunnitelmaan varattiin 1 % kasvu ja myöhemmin saatiin tietää, että HUS hallituksen alustava raami Tuusulalle oli alempi kuin vuonna 2017. Ensihoidon kustannukset kasvaa vuosittain, mutta koska sille ei saada talousarvioesitystä, kasvua ei varata. HUS palvelusuunnitelman toteuma Tuusulassa oli 6,2 % yli talousarvion, mutta ylitykselle ei tehdä toteuman mukaista varausta. Myöskään kalliin hoidon tasausmaksuun ei varata määrärahaa.
Hammaslääketieteen perusopetusvelvoitteen kustannukset on lisätty HUS kapitaatioperusteisesti maksettaviin kustannuksiin, ja siihen varattiin määrärahaa.
Määrärahatarpeita vähennettiin valinnanvapauskokeilusta aiheutuvien päivtystyksen ja erikoislääkäripalvelujen oston osalta sekä vanhusten perhehoidon osalta vaikeavammaisten kuljetuspalvelun osalta. Lisäystarve vähennettiin kokonaan fysio- ja toimintaterapiasta ja neuvolapalveluista. Alkuperäistä henkilöstösuunnitelmaa priorisoitiin, jonka jälkeen vakanssiesityksiä on 16, joista kolme vakanssia rahoitetaan ostopalvelumäärärahasta ja 12 vakanssia perustetaan vasta 1.1.2019 alkaen.
Uusi sairaanhoitajan vakanssi vastaanottopalveluihin 55 000 €
Suuhygienistin ja hammashoitajan tehtävien perustaminen sekä hammaslääkärin viran lakkauttaminen vastaavasta ajankohdasta alkaen
Sosiaaliohjaajan viran perustaminen ja vastaavasta ajankohdasta toiminnanohjaajan tehtävän lakkauttaminen.
Neitoperhon esimiehelle varataan 2 kk palkka
Nimikemuutoksista tulee kustannuksia ja KeHan sijaismäärärahasta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 20.9.2017 § 76:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti
– lisätä kaksi lähihoitajaa kotihoitoon lisänä talousarvioon pormestariohjelman perusteella
– lisätä perhetyöntekijä lapsiperheiden kotipalveluun lisänä talousarvioon pormestariohjelman perusteella
– yhtenäistämme palveluiden kriteerit Keski-Uudellamaalla järkeistämällä palvelutuotantoa heikentämättä palvelukokonaisuutta ja palvelun saatavauutta
– strategia kohtaan 2.7 lisäys viimeiseksi kohdaksi lisätään
o lähdetään suunnittelemaan uusimuotoista ja yhteisöllistä asumiskokeilua mm. ryhmäasumista Joke-lassa ja Kellokoskella yhteistyössä yhteistyökumppanien kanssa
– että 5 + 5 sulkua ei poisteta ja pormestariohjelman perusteella mahdollistetaan kulkeminen eri toimipisteiden välillä palvelujen saamisen turvaamiseksi
Talousarvion riskit
Talousarvion riskit
Riski
HUS palvelusuunnitelman ylitys - ei varausta
Kalliin hoidon tasaus
Riskin hallinta
Hyvinkään sairaalan sekä sairaanhoitoalueen jäsenkuntien kanssa suunnitellaan yhteisesti palvelujen tuottamista ja arvioidaan tuotantotapoja ja päivitetään hoito- ja palveluketjuja.
Riski
Lastensuojelun määräraha on vuoden 2016 talousarvion tasossa, josta vähennettiin ammatillisen tukihenkilön palkka
Silloin kun ennaltaehkäisevä avopalvelu ei riitä
Perhehoito ei ole mahdollinen asiakkaan ongelmien kannalta.
Riskin hallinta
Lastensuojelun avopalveluissa panostetaan edelleen perheen kotiin vietäviin palveluihin, kuten perhetyöhön, perhekuntoutuksen eri vaihtoehtoihin sekä lastensuojelulain § 37 b mukaisen kiireellisen avohuollon tukitoimipalvelun vahvistamiseen.
Sijaishuollossa perhehoito on ensisijainen vaihtoehto. Jälkihuoltopalvelut tuotetaan 81 prosentille jälkihuollon asiakkaista kunnan omana toimintana.
Riski
Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien palveluasumisen määräraha on vuoden 2016 tasossa, määrärahasta on vähennetty lähihoitajan palkka.
Riskin hallinta
Lähihoitajien työpanoksella lisätään kunnan tuottamia kotona asumista tukevia palveluita, kun asiakasmäärä kasvaa.
Riski
Vammaispalveluissa vähennettiin vuoden 2017 ennusteesta 150 000 euroa ja tuetun asumisen ohjaajan palkka.
Riskin hallinta
Hyvällä yhteistyöllä asiakkaan, läheisten ja yhteistyökumppanien kanssa sekä palvelutarpeen arvioinnilla varmistetaan, että asiakkaat ohjautuvat tarkoituksenmukaiseen palveluun oikea-aikaisesti. Lisäksi huolehditaan ja vaikutetaan, että kunnalla ja yhteistyökumppaneilla on käytettävissä palveluvalikko, jossa on kevyempiä palveluja.
Riski
Palvelutarpeen kasvulle ei ole varausta.
Henkilöstösuunnitelma
HENKILÖSTÖSUUNNITELMA 2018
UUDET PERUSTETTAVAT VIRAT JA TEHTÄVÄT 2018
Sosiaalipalvelut
1. Ammatillinen tukihenkilö Perheiden sosiaalipalveluihin
2. Lähihoitaja/ Mielenterveyskuntoutujien tukipalvelut/Aikuisten sosiaali-palveluihin
3. Sosiaaliohjaajan virka
4. Perhetyöntekijä lapsiperheiden kotipalveluun
Perustelut
1. Tukihenkilöpalvelua tarvitaan lapsen tai nuoren kasvun ja kehityksen tukemiseen ja sillä voidaan estää ongelmien kasvaminen ja jopa sijoitus kodin ulkopuolelle. Palvelua jonotetaan jopa vuoden. Ostopalveluna ammatillinen tukihenkilöpalvelu maksaa 500–2500 euroa kuukaudessa/tuettava. Palvelu tulee edullisemmaksi kunnan omana toimintana, kun tuettavia voi olla 10–15/ammatillinen tukihenkilö. Tehtävän palkkamääräraha katetaan ostopalvelu-määrärahoista.
2. Päihde-, mielenterveys- ja muista sosiaalisista syistä asumispalvelujen tarve kasvaa kunnassa. Yksi ostopalveluasumispaikka maksaa 60 000 euroa/vuosi. Sosiaalipalveluissa työskentelee kaksi lähihoitajaa mielenterveyskuntouttajien kotikuntouttajina. Toiminnalla on voitu vähentää ostopalvelujen tarvetta. Kotiin vietävät palvelut ovat kehittämisen painopisteenä Keski-Uudenmaan soten valmistelussa. Tehtävän palkkamääräraha katetaan ostopalvelu-määrärahoista.
3. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden sosiaaliohjaustehtävät työtoimintakeskuksessa. Sosiaaliohjaaja tekee koskevat asiakaspäätökset, ja siksi pitää perustaa virka. Kuntouttavan työtoiminnan tehostamisella ehkäistään pitkäaikaistyöttömyyttä ja työmarkkinatukikustannusten kasvua. Sosiaaliohjaajan resurssilla selkeytetään kuntouttavan työtoiminnan asiakasprosessia. Palkkamenot katetaan pääosin lakkauttamalla vastaavasti työtoimintakeskuksen toiminnanohjaajan tehtävä.
4. Lapsiperheiden kotipalvelu on sosiaalihuoltolain mukainen perheiden ensisijainen palvelu. Kunnan yhdellä kotipalvelutyöntekijäresurssilla ei voida vastata kasvavaan tarpeeseen, vaan palvelua ostetaan. Ostopalvelun haasteena ovat vaihtuvat työntekijät. Mini-mituntijäärä on yleensä 3-4 h, jolloin myös lyhemmistä käynneistä maksetaan vähintään 4 tunnin mukaisesti. Kotipalvelun perhetyöntekijä vähentää sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön kuormitusta.
Terveyspalvelut
1. Suuhygienisti
2. Hammashoitaja
3. Sairaanhoitaja
Perustelut
1. Suun terveydenhuollon työnjaon kehittäminen kustannustehokkaasti. Tehtävän perustaminen on kustannusneutraali ratkaisu, koska samalla lakkautetaan hammaslääkärin virka.
2. Suun terveydenhuollon työnjaon kehittäminen kustannustehokkaasti ja hammashoitajien itsenäisen työn vahvistaminen. Tehtävän perustaminen on kustannusneutraali ratkaisu, koska samalla lakkautetaan hammaslääkärin virka.
3. Tarkoituksenmukaisen työnjaon kehittäminen, hoidon tarpeen arvioinninlaadun varmistaminen ja hoitotyön osuuden lisääminen vastaanottopalveluissa. Tehtävän perustaminen on lähes kustannusneutraali ratkaisu, koska samalla lakkautetaan terveyskeskusavustajan tehtävä.
Sairaalapalvelut
1. Lähihoitajan vakinaistaminen
Perustelut
1. Lähihoitaja on toiminut akuutti kuntoutus- ja jatkohoito-osastolla yhtäjaksoisesti 6 vuotta äitiysloma-, hoitovapaa- ja lomasijaisena. Sijaistarve on pysyvä. Kustannusneutraali ratkaisu, koska sijaismäärärahojen tarve pienenee.
Vanhus- ja vammaispalvelut
1. 12 ohjaajaa kehitysvammaisten ympärivuorokautiseen palveluasumisyksikköön Neitoperhoon
2. 2 lähihoitajaa kotihoitoon 1.9 alkaen
3. Ohjaaja, kehitysvammaisten tukiasuminen
Perustelut
1. Kehitysvammaisten ympärivuorokautinen palveluasumisyksikkö Neitoperho valmistuu vuoden 2018 loppupuolella. Toiminnan on tarkoitus käynnistyä vuoden 2019 alusta. Yksikköön tulee asunnot 15 kehitysvammaiselle henkilölle. Palvelut järjestetään kunnan omana toimintana. Jotta yksikkö pystyy antamaan asumispalvelua suunnitellulle asiakasjoukolle, tarvitsee yksikkö riittävän henkilöstön, 12 ohjaajaa. Työntekijät aloittavat työn 2 viikkoa ennen toimintayksikön käynnistymistä. Ohjaajan tehtävät perustetaan ja työntekijöitä haetaan vuonna 2018 ja tehtävät täytetään vuoden 2019 alusta.
2. Tuusulan pormestariohjelma 2017-2021, jonka mukaan "Ikääntyvien määrän kasvaessa myös palveluiden tarve kasvaa, johon varaudumme resursseja lisäämällä ennen tehtävien siirtymistä maakunnan vastuulle. Tässä tarkoituksessa vahvistamme heti valtuustokauden alussa erityisesti kotihoidon määrää ja laatua lisäämällä henkilöstöä sekä kotona asuvien ikäihmisten ja omaishoitajien tukea." Tehtävien täyttämisen tarvetta arvioidaan kun kotihoidon kehittämistoimenpiteiden vaikutus on tiedossa.
3. Kehitysvammaisten tuettua asumista laajennetaan ja ostopalveluista siirrytään osittain kunnan itse tekemään työhön. Tavoitteena on myös saada siirrettyä osa raskaammista asumispalveluissa olevista asiakkaista ajan myötä tuetun asumisen piiriin. Tavoitteena on järjestää keveympää asumisen tukea raskaamman asumisen sijasta silloin, kun asiakas tällaisella palvelulla selviytyy. Kustannukset katetaan ostopalveluista. Omien asumispalveluohjaajien palkkaaminen mahdollistaa riittävän tuen asukkaille ja asiakasmäärän lisääntymisen. Vuoden 2017 talousarvion yhteydessä on perustettu yksi asumisen ohjaajan työsuhde. Tämä on riittämätön, jotta toiminta voidaan omana toimintana kunnassa aloittaa.
Investoinnit
Toimialan investoinnit sekä yhteisinvestoinnit talousarviovuodelle 2018 ovat liitteenä. Sosiaali- ja terveystoimialalla koneet ja kalusto on sovittu hankittavaksi leasing-rahoituksella.
Osavuosikatsaus 30.4.2018
Sosiaalipalvelut
Sosiaalipalveluissa tulojen toteuma on 20,5 % ja menojen 28,3 %.
Maan hallituksen Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman (LAPE) mukaista perhekeskustoimintamallia kehitetään kuntaan sekä Uudenmaan maakunnan LAPE- hankkeen että Keski-Uudenmaan Lapen yhteistyöllä. Tuusula on mukana Uudenmaan Lapen työryhmässä, jossa kehitetään monitoimijaista palvelutarpeen arviointia. Kunnan Lape- hankkeen etenemisestä vastaa kasvatus- ja sivistystoimi. Kunnan omana toimintana on tiivistetty yhteistyötä palvelutarpeen arvioinneissa. Tuusula on vetovastuussa Uudenmaan Lapen ketterän kokeilun toteuttamisesta, jossa luodaan toimintamallia vanhempien vaikeissa huoltoriitatilanteissa elävien lasten auttamiseksi.
Perheiden sosiaalipalvelut
Perheiden palveluissa sosiaalityöntekijöiden työ kohdentuu sosiaalihuoltolain mukaisesti erityistä tukea tarvitsevien lasten palvelutarpeen arviointiin. Huomiota kiinnitetään tilanteisiin, joissa lapsen tilanne vaatii palvelutarpeen arvioinnin, tai kun perhe on autettavissa kevyemmin ohjauksella ja neuvonnalla. Ensisijaisesti tarjotaan kotiin tuotettuja sosiaalihuoltolain mukaisia palveluja: lapsiperheiden kotipalvelua ja perhetyötä, tukihenkilö- ja tukiperhetoimintaa. Kasvaneen tukipalvelutarpeen vuoksi on saatu täyttölupa kahden määräaikaisen perhetyöntekijän ja nuorisoaseman sairaanhoitajan palkkaamiseksi. Muista avustuksista kotitalouksille siirretään 100 000 euroa perheiden tukipalveluihin kahden perhetyöntekijän palkkamäärärahoja varten, joille ei ole varausta talousarviossa. Määrärahan siirto tehdään sosiaalipalveluiden sisällä ja on kustannusneutraali.
Perhekuntoutusta kehitetään yhteistyössä Järvenpään ja Hyvinkään kanssa, tavoitteena on käynnistää syksyllä yli kuntarajojen toimiva ryhmäperhekuntoutus.
Lastensuojeluilmoitusten määrä (182) laski 26 % edellisvuodesta (2017/247). Sosiaalihuoltolain mukaisten yhteydenottojen ja ilmoitusten määrä (194) puolestaan kasvoi 53 % edellisvuoteen verrattuna.
Yhä useammalle lapselle ja perheelle myönnetään palvelut sosiaalihuoltolain perusteella. Sosiaalihuoltolain mukaisessa asiakkuudessa oli 390 lasta (2017:376) ja lastensuojelun asiakasmäärä (213) vähentyi edellisvuodesta (2017: 245).
Tammi-huhtikuun aikana sijaishuollossa oli 97 lasta, 8 % enemmän kuin edellisvuonna (90). Sijaishuollon hoitovuorokausien määrä (10 074) oli 12 % edellisvuotta suurempi (2017:8 965). Perhehoidon osuus sijaishuollon vuorokausista kasvoi alkuvuonna 39 %:iin, luku on 4 % korkeampi kuin vastaavana aikana viimevuonna. Perhesijoitusvaihtoehtoa tarkastellaan ensisijaisena vaihtoehtona jokaisen sijoituksen yhteydessä. Avohuollon kiireellisellä tukipalvelulla voitiin välttää neljän lapsen kiireellinen sijoitus.
Alkuvuoden aikana 84 % jälkihuoltonuorista oli kunnan oman tukipalvelun piirissä. Kunnan omassa testamenttivaroin rahoitetussa asumisvalmennuksessa oli alkuvuonna kahdeksan nuorta. Palvelun avulla pystyttiin tukemaan täysi-ikäistyviä lastensuojelun nuoria intensiivisellä tuella.
Työikäisten sosiaalipalvelut ja päihde- ja mielenterveyspalvelut
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kärkihanke PAPOn tavoitteiden mukaista aikuisten päihde-, mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen alueellista portaatonta palvelumallia valmistellaan K6-järjestämiskuntayhtymässä.
Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa jatkui siirtyminen kevyempiin kunnan tuottamiin palveluihin. Palveluasumista ja tehostettua palveluasumista ostettiin tammi-huhtikuussa 46 asiakkaalle (2017:45). Asumispalveluvuorokaudet vähenivät 4 % edellisvuodesta. Tuetun asumisen ostopalveluissa oli 9 asiakasta (2017:12) ja kunnan omassa asiakkaan kotiin vietävän tukipalvelun piirissä 31 asiakasta (2017: 26). Tuetun asumisen ostopalveluja pystyttiin vähentämään 25 % tarjoamalla kunnan omaa palvelua. Kunnan oma toiminta vahvistuu edelleen kun, talousarviossa 2018 saatu kolmas lähihoitaja saadaan rekrytoitua.
Päihteiden käytön tai muun sosiaalisen syyn perusteella järjestetyssä asumispalvelussa oli 44 asiakasta, joista 64 %:lle (28) pystyttiin tarjoamaan ensisijaisesti kevyempää tuetun asumisen palvelua.
Työmarkkinatuki siirtyi kuntakehityksen ja tekniikan toimialan vastuulle 2018 alkaen. Työikäisten sosiaalipalveluissa on aktiivisesti lisätty kuntouttavaa työtoimintaa, asiakasmäärä ja toimintapäivien määrä on edellisvuotta suurempi.
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä on vahvistanut opioidiriippuvaisten korvaushoidon kriteerit sekä lapsiperheiden kotipalvelun kriteerit ja asiakasmaksun. Kuntayhtymässä valmistellaan laitoksessa tapahtuvien vieroitushoitojen sekä päihde- ja muiden riippuvuuksien kuntouttavan hoidon kilpailuttamista sekä lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelujen kilpailutuksia.
Sosiaalipalveluissa vähennetään tuloista valtion korvausta kuntouttavasta työtoiminnasta 40 000 euroa, koska arvioitujen kuntouttavien työpäivien perusteella maksettava valtion korvaus tulisi olemaan noin 53 000 euroa. Määräraha vähennyksenä menoista sosiaalipalveluissa vähennetään muista avustuksista kotitalouksille 100 000 euroa, koska avustukset myönnetään pääosin täydentävänä toimeentulotukena. Tilin toteuma on vähäinen ja se alittui viime vuonna osaltaan myös kohentuneen taloustilanteen vuoksi. .
Terveyspalvelut
Terveyspalveluiden tulojen toteuma on 31,4 % ja menojen 30,6 %.
Sosiaali- ja terveysministeriön valinnanvapauskärkihanke käynnistyi Keski-Uudellamaalla toukokuussa 2017 ja se laajeni koskemaan suun terveydenhuoltoa 8.1.2018. Valinnanvapauskokeilutoiminta on vakiintunut. Huhtikuun loppuun mennessä yksityisen palveluntuottajan lääkäri- ja sairaanhoitajavastaanottopalvelut valitsi 1220 kuntalaista ja suun terveydenhuollon yksityiset palvelut valitsi 33 kuntalaista. Valinnanvapauskokeilu ei ole aiheuttanut sopeuttamistoimenpidetarvetta.
Sairaanhoito
Vastaanottopalvelujen uusi kiirevastaanottomalli otettiin käyttöön 3.4.2018, jolla parannetaan asiakkaan hoidon etenemistä ja minimoidaan asiakkaan jonottamista kiirevastaanottopalvelukokonaisuuden eri toimintojen välillä. Henkilöstöresursseja kohdennetaan entistä kustannustehokkaammin oikea-aikaisiin ja kohdennetumpiin palveluihin ja vähennetään hukkatyön määrää.
Sähköinen hoidontarpeen arvioinnin käyttöönotto eteni sopimuksen valmisteluun. Klinik Oy:n tuottama ohjelma otetaan käyttöön kevään 2018 aikana helpottamaan palveluiden saatavuutta 24/7.
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kunnissa ja Hyvinkään sairaalan yhteispäivystyksessä toteutetaan yhdenmukaista, vaikuttavuudeltaan tutkimusnäyttöön perustuvaa fysioterapeutin suoravastaanottotoimintaa.
Terveyspalveluissa, vastaanottopalveluissa, lääkärien koulutuskorvauksesta vähennetään tuloja 10 000 euroa, koska oletusarvona on, ettei tänä vuonna ole yhtä paljon erikoistuvia lääkäreitä kuin mitä määrärahavaraus edellyttäisi. Erityisvaltionosuus-rahoitus maksetaan korvausten perusteella puolen vuoden viiveellä, jonka vuoksi korvaukset eivät välttämättä kohdennu oikealle vuodelle.
Suun terveydenhuolto
Suun terveydenhuollon laatutyö jatkui. Keraamisten paikkojen ja kruunujen suunnittelu- ja valmistamisyksikkö Cerec hankittiin, henkilökuntaa koulutettiin ja laitteiston koekäyttö käynnistyi maaliskuussa.
Suun terveydenhuollossa marraskuussa 2017 käyttöön otetun uuden Lifecare potilastietojärjestelmässä on ollut valtakunnallisesti puutteita, jotka ovat vaikuttaneet muun muassa ulkokuntalaskutukseen ja raporttitietojen siirtymiseen Terveyden- ja hyvinvointilaitokseen.
Perheiden terveyspalvelut
Uudenmaan maakunnan LAPE Uusimaa - Yhdessä olemme enemmän - hankkeessa tehtävän kehittämistyön tavoitteena on luoda verkostomainen toimintamalli, jossa toimivat tahot tuottavat vaikuttavia ratkaisuja pienten lasten, koululaisten ja nuorten arkeen liittyviin haasteisiin sekä tukemaan vanhempia heidän kasvatustyössään. LAPE – hankkeen uusien toimintojen käyttöönottoa edistetään ketterien kokeilujen kautta. Tuusulassa ketteriä kokeiluja on toteutettu yhteistyössä perheiden terveyspalvelujen ja varhaiskasvatuksen kesken.
Vuonna 2015 alkanut Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen toteuttama Voimaperhehankesopimus jatkuu vuoden 2018 loppuun. Tuusulassa ohjelman on suorittanut yhteensä 47 perhettä. Seurantatulosten perusteella vanhempainohjaukseen osallistuneiden vanhempien lasten käytösongelmat vähenivät olennaisesti verrattuna vertailuryhmään.
Neuvola- ja kouluikäisen sisäilmaoire-epäilyn toimintamalli on kuvattu ja otettu käyttöön Perheiden terveyspalveluissa. Lapsen sisäilmaperäisen oireiden selvityksiä varten perheet ohjataan ensisijaisesti lapsen neuvola- tai kouluterveydenhoitajalle.
Terveyspalveluissa, perheiden terveyspalveluissa, voimaperhehankkeeseen on 25 000 euron määrärahavaraus. Vuonna 2017 Voimaperhehankkeen palveluja ostettiin 32 000 eurolla eikä kaikille tarvitseville perheille voitu tarjota palvelua. Kuluvan vuoden määrärahat loppuvat huhtikuun aikana, jonka jälkeen palveluihin ohjattujen perheiden tuki joudutaan keskeyttämään eikä uusia perheitä voida ohjata palvelun piiriin. Voimaperhehankkeen toiminnan jatkamiseksi tarvittava 50 000 euroa esitetään siirrettäväksi seulontatutkimuksen määrärahoista. Määrärahan siirto tehdään terveyspalveluiden sisällä ja on kustannusneutraali.
Sairaalapalvelut
Sairaalapalveluiden tulojen toteuma on 36,5 % ja menojen 36,0 %.
Erikoissairaanhoito
HUS raportoi huhtikuussa, että toteutunut palvelusuunnitelma ylittää alkuperäisen palvelusuunnitelman 8,3 % (767 000 euroa) tammi-maaliskuussa ja lisäksi kalliin hoidon tasaukselle ei ole määrärahavarausta (maksettu ennakko tammikuussa 1 080 464 euroa). Erotus edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan (tammi-maaliskuu) on 37 000 euroa. Erikoissairaanhoidossa on ylitysuhka, jota arvioidaan toisen osavuosikatsauksen yhteydessä. Palvelun käytön kasvuun vaikuttivat muun muassa alkuvuoden pitkän epidemiakauden sairaalahoitoa vaativat komplikaatiot sekä väestön vanhenemiseen liittyvien sairauksien hoidontarpeen kasvu.
Vuoden alusta alueen kuntien lastenpsykiatrikonsultaatioista on keskitetysti vastannut erikoissairaanhoito. Alueen hoitokriteereiden yhdenmukaistaminen on käynnistetty. Tuusulassa lastenpsykiatrian erikoislääkärin tarve on ollut aikaisempaa ja arvioitua suurempaa.
Sairaalahoito
Akuuttiosaston kuormitus oli alkuvuodesta suurta varhain alkaneen ja poikkeuksellisen voimakkaan epidemiakauden vuoksi. Tammi-huhtikuun keskimääräinen kuormitus oli 91,8 % ja keskimääräinen hoitoaika 7,6 päivää. Vuoden alusta osastolla on hoidettu 437 henkilöä. Kuormitushuippujen vuoksi yksikön toimintakulut kasvoivat sijaisten palkkauksen, lisääntyneiden palvelujen ja aineiden ja tarvikkeiden ostojen vuoksi.Yksikön toimintakulut olivat suuremmat kuin vastaavana aikana edellisenä vuonna myös vuonna 2017 tehdyn osastoremontin vuoksi. Vuoden alusta akuuttiosastolla ei ole epidemioiden vuoksi ollut sulkujen tai toiminnan supistamisen tarvetta. Selitteenä tähän on mm. vuonna 2017 toteutunut tilaremontti, joka paransi osastohygienian toimintaedellytyksiä.
Tuusulan aikaisempaa akuutti kotihoitoa on kehitetty kohti kotisairaalatoimintaa. Kotisairaalassa aloitti kuudes sairaanhoitaja huhtikuun alussa. Alueellisen kotisairaalatoiminnan keskitettyä koordinointia suunnitellaan yhdessä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kanssa.
Kiljavan sairaala on toiminut osana sairaalajatkohoidon ja kuntoutuksen palveluketjua. Potilaspaikkakäyttö tammi - huhtikuussa oli keskimäärin 17,3 paikkaa kun palvelusuunnitelman edellyttämä paikkakäyttö on 14,4 kuukaudessa.
Vanhus- ja vammaispalvelut
Vanhus- ja vammaispalvelujen tulojen toteuma on 27,8 % ja menojen 27,4 %.
%.
Vanhus- ja vammaispalvelut on osallistunut Uudenmaan maakunnan ja Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kärkihankkeisiin. Tuusula on osallistunut Uudenmaan alueellisen keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen rakentamiseen, omais- ja perhehoidon kehittämishankkeeseen, kotikuntoutusmallin sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen mallin kehittämistyöhön hallituksen kärkihankkeessa, Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa (I&O). Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kärkihankkeissa yhtenäistetään muun muassa vanhus- ja vammaispalvelujen myöntämiskriteerejä sekä kotihoidon ja kotihoidon tukipalvelujen toimintamalleja.
Vanhuspalvelut
Vanhuspalveluissa tehostettiin kotona asumisen tukea sekä kotiutumista akuuttihoidosta ja kotiutus- ja arviointiyksiköstä. Prosessiin lisättiin vanhussosiaalityön panosta. Kuntouttavan työotteen lisäksi otetaan käyttöön toimintakykyä ylläpitävä ja edistävämpi toimintamalli ja koko henkilöstö on käynyt Ikäinstituutin Kunnon Hoitaja -koulutuksen.
Kotihoidon toimintamallin uudistamisessa on edetty toimeenpanoon vuoden 2018 aikana. Toimintamalli sisältää sekä johtamiseen että palvelun sisältöön liittyviä muutoksia. Tämän avulla kotihoidon henkilöstön ajankäyttö tehostuu siten, että asiakaskohtainen välitöntä työaikaa on mahdollista lisätä.
Vanhusten vapaaehtoisen yhteisöllisen ryhmäasumiseen sopivien asuntojen etsintä aloitettiin.
Vanhuspalveluissa kehitetään palveluohjausta ja palvelutarpeen arviointia omaishoitoa ja perhehoitoa sekä uuden maakuntalaajuisen tehostetun kotikuntoutus -mallin käyttöönottoa.
Perhehoidon osuutta palvelujen järjestämistapana on lisätty. Perhehoidon sopivuus asiakkaalle kartoitetaan aina ennen muita palvelumuotoja.
Riihikallion vanhusten asumispalveluyksikön (Riihikoto) toimintamalli muotoutuu edelleen vuoden 2018 aikana ja vanhusten päivittäisen toiminnan sisältöä kehitetään yhdessä yhteistyökumppanien kanssa. Lyhytaikaishoito on keskitetty omaan yksikköönsä. Etelä-Suomen aluehallintovirasto (AVI) teki valvontaohjelmansa mukaisen työsuojelutarkastuksen Riihikotoon huhtikuussa 2018 eikä erityistä huomautettavaa ollut.
Vanhus- ja vammaispalveluissa vanhuspalvelujen tilanne näyttää alkuvuoden perusteella talousarvion ja vuoden 2017 tilinpäätöksen mukaiselta. Riihikodon asumispaikat ovat tällä hetkellä täynnä, joten paikkojen lisäys hankitaan ostopalveluna. Talousarviossa on varaus 15 paikan nettokasvulle varaus (900 000 euroa).
Vanhuspalvelujen osalta on olemassa riski, että suunta kääntyy ja ostopalvelut ylittävät talousarvion. Henkilöstön Tässä vaiheessa vuotta kuitenkin ennakoidaan, että tehtyjen kehittämisasioiden johdosta vanhuspalvelut pysyy osaltaan talousarviossa ja tilanne tarkennetaan elokuun osavuosikatsauksen yhteydessä.
Vanhuspalveluissa vähennetään määrärahaa 150 000 euroa vanhusten ympärivuorokautisen asumispalveluyksikön, Riihikodon, vuokrasta, perustuen viime vuoden toteumaan, joka oli Riihikodon ensimmäinen kokonainen toimintavuosi. Vuokramääräraha perustui arvioon.
Vanhuspalvelujen asiakasmääriä
| Palvelu |
4/2017 |
TA2018 |
4/2018 |
| Säännöllisen kotihoidon asiakkaita |
285 |
280 |
312 |
| - joista yli 75-v |
182 |
200 |
230 |
| Tehostettu palveluasuminen, kunnan toiminta |
111 |
111 |
111 |
| Omaishoidon tuen piirissä vuoden aikana (%-osuus 75-v täyttäneistä kuntalaisista) |
4,1 |
4,2 |
3,2 |
| Omaishoidon tuki 65-v. täyttäneet |
87 |
92 |
92 |
Vanhuspalvelujen käynti- ja päiväsuoritteet
| Palvelu |
4/2017 |
TA2018 |
4/2018 |
| Säännöllisen kotihoidon käynnit |
47 527 |
135 000 |
42 755 |
| Tehostetun palveluasumisen ostojen päivät |
11 471 |
41 500 |
13 428 |
Vammaispalvelut
Keski-Uudenmaan henkilökohtaisen avun keskuksen toiminta käynnistyi tammikuussa Hyvinkäällä. Yksikköön on keskitetty henkilökohtaisen avun palkanmaksu sekä neuvonta palkanmaksuun ja työsuhteeseen liittyvissä asioissa.
Kehitysvammaisten henkilöiden ympärivuorokautisen asumispalveluyksikkö Neitoperhon rakentaminen ei ole vielä käynnistynyt. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) edellyttää rakentamiskustannusten alentamista. Rakentaminen käynnistyy aikaisintaan syksyllä 2018 ja yksikön toiminta syksyllä 2019.
Kehitysvammaisten henkilöiden tuetun asumisen ohjaamisen ostopalveluista siirryttiin kunnan omaan tuotantoon maaliskuussa, jolloin kaksi tuetun asumisen ohjaajaa aloitti työnsä. Tavoitteena on riittävän tuen tarjoaminen ja tuetun asumisen asiakasmäärän kasvaminen.
Oma toiminta korvaa aiemmin hankitut ostopalvelut, joten muutoksella ei ole merkittävää kustannusvaikutusta.
Vuonna 2017 tehdyn kunnan vammaispalveluselvityksen (FCG) esille nostamia kehittämiskohteita työstettiin alkuvuoden aikana tuottavuuden parantamiseksi ja kehittämistyö jatkuu edelleen. Tavoitteena on, että palvelutarpeen arvioinnin menetelmät ja prosessit yhtenäistyvät ja palveluissa voidaan siirtyä kevyempiin palveluihin.
Palvelusetelin käyttöä on edelleen vakiinnutettu palvelujen toteuttamistapana omaishoidon vapaissa, tilapäisessä kotihoidossa ja vanhusten tehostetussa palveluasumisessa. Palvelusetelillä palvelua tarjoavien palveluntuottajien määrä on edelleen kasvanut.
Vammaispalvelujen kuljetuspalvelujärjestelmää ja kuljetusten hankintaa on suunniteltu Uudenmaan soten ja Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän työryhmissä. Lisäksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä on valmisteltu kuljetuspalvelujen väliaikaishankintaa 1.7.2018 alkaen taksiliikenteen vapautuessa ja ennen varsinaisen kilpailutuksen toteutusta.
Vammaispalveluiden talousarvio alittaa vuoden 2017 tilinpäätöksen, koska v. 2017 tehdyn vammaispalveluselvityksen (FCG) perusteella pystyttiin etsimään keinoja tuottavuuden parantamiseksi. Mahdolliset kustannusvaikutukset toteutuvat usean vuoden kuluessa. Vammaispalveluiden tulosyksikössä arvioidaan ylitysuhka palveluiden piirissä olevan asiakasmäärän ja asiakasmäärän kasvun perusteella. Kasvua on henkilökohtaisessa avussa sekä kuljetuspalveluissa. Lisämäärärahan tarve olisi 400 000 – 800 000 euroa. Lisämäärärahan tarve arvioidaan elokuun osavuosikatsauksen yhteydessä.
Vammaispalvelun asiakasmääriä
| Vammaispalvelut, Palvelunsaajat 31.12 |
4/2017 |
TA2018 |
4/2018 |
| Kuljetuspalvelu |
502 |
540 |
515 |
| Henkilökohtainen apu |
121 |
135 |
140 |
| Palveluasuminen, joista asumisyksiköissä |
47 26 |
50 26 |
44 24 |
| Kehitysvammapalvelut, Palvelunsaajat 31.12 |
|
|
|
| Työ- ja päivätoiminta, joista toimintakeskus Kettusessa |
102 56 |
106 60 |
104 57 |
| Autettu asuminen |
56 |
60 |
57 |
| Ohjattu asuminen |
8 |
10 |
13 |
| Tuettu asuminen |
17 |
20 |
20 |
| Pitkäaikainen perhehoito |
7 |
8 |
8 |
| Lyhytaikainen perhehoito |
31 |
35 |
26 |
| Pitkäaikainen laitoshoito |
6 |
4 |
5 |
| Muut vammaispalvelut, Palvelunsaajat 31.12 |
|
|
|
| Omaishoidettavat alle 18-vuotiaat 18-64 vuotiaat Palveluseteli, omaishoidon vapaat |
92 53 38 19 |
95 55 40 30 |
91 55 36 17 |
Kehittämis- ja hallintopalvelut
Kehittämis- ja hallintopalveluissa tulojen toteuma on 204,5 % ja menojen 18,1 %.
Toimialan tukipalvelut tuottavalla tulosalueella on valmistauduttu maakunta- ja soteuudistukseen yhteistyössä Uudenmaan kuntien kanssa. Kehittämis- ja hallintopalvelut koordinoi valmistautumiseen liittyviä keskeisiä teemoja, kuten tilat, talous ja hallinto, ICT, sopimukset ja tukipalvelut. Tulosalueella koordinoidaan myös Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän toimialan tehtäviin liittyviä valmisteluja.
Tuusulassa käyttöönotetaan uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä, Apotti suunnittelukaudella. Vuoden 2018 aikana Tuusulan Apotti-hanke jaetaan pääprojekteihin, jotka ovat toiminnallisuus ja sisältö-, teknologian kehittäminen -, käyttöönotto- ja koulutusprojekti.
Kanta-palvelut laajentuvat sosiaalihuoltoon. Kanta-palvelujen toteutusta tehdään yhteistyössä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen, Kelan ja pääkaupunkiseudun Apotti-kuntien kanssa.
Toimialalla opastetaan ja kannustetaan asiakkaita sähköisten verkkopalveluiden käytössä. Tällaisia palveluita ovat muun muassa Omakanta, HUS:n Terveyskylän palvelut ja Duodecim terveyskirjasto.
Kaikessa toiminnassa tulee noudattaa toukokuussa voimaan tulevaa EU-tietosuoja-asetusta. Toimialalla tämä tarkoittaa päivityksiä ohjeissa ja palveluissa, tietojärjestelmissä sekä henkilötietojen käsittelyssä. Henkilötietoja sisältäviin osto- ja palvelusopimuksiin lisätään tietosuoja-asetuksen mukaiset tietojen käsittelyn periaatteet.
Etelä-Tuusulan sosiaali- ja terveysasemalla akuuttivastaanottotilojen toiminnallisen muutoksen ja tilojen peruskorjauksen suunnittelut on valmistumassa niin, että rakennustyöt voivat käynnistyä suunnitellussa aikataulussa alkusyksyllä 2018.
Kehittämis- ja hallintopalveluiden tulosalue alittaa toimintakuluissa tasaista kertymää muita tulosalueita enemmän. Edellä mainittujen uudistusten lisäksi, tulosalueelta katetaan toimialan yhteisiä menoja ja hankkeita, joita on suunnitteilla muun muassa virtuaalikotihoidon, palvelutarpeen arvioinnin, kiirevastaanottomallin sekä lastensuojelun systeemisen mallin osalta. Tulosalueella varaudutaan yhteisiin sekä odottamattomiin ja äkillisiin ICT-kuluihin. Kehittämis- ja hallintopalveluihin kohdistettiin myös viime vuonna lähes koko toimialan eläkemenoperusteiset maksut (643 689 euroa). Eläkemenoperusteisen maksujen kohdistaminen kehittämis- ja hallintopalveluihin oli kustannusneutraali, sillä määrärahavaraus oli tulosalueilla. Edellä mainittujen syiden vuoksi, tulosalueen määrärahamuutostarve arvioidaan elokuun osavuosikatsauksen yhteydessä.
Toimiala yhteensä
Sosiaali- ja terveystoimen koko toimialan tulojen toteuma on 28,4 % ja menojen 31,3 %.
Tasaisen kertymän taulukkoon verraten, huhtikuun menoista tulisi olla käytetty enintään 33,3 %, jotta talousarvio toteutuisi tasaisesti läpi vuoden. Sosiaali- ja terveystoimen osalta menot ovat toteutuneet alle arvioidun suhteessa muutettuun talousarvioon, toteumaprosentin ollessa 31,3 %. Tulojen toteuma on 28,4 %. Ylityksiä kustannuksissa tapahtui ainoastaan sairaalapalveluissa (36,0 %), joka johtuu siitä, että erikoissairaanhoidossa (36,9 %) HUS:n toteutunut palvelusuunnitelma ylittää alkuperäisen palvelusuunnitelman (8,3 %) sekä kalliin hoidon tasausmaksun ennakosta, jota ei ole huomioitu talousarviossa (1 080 464 euroa). Sairaalapalveluiden tulosalueen menojen toteuma on lähes täysin samassa suhteessa viime vuoden tasoon nähden.
Kulukertymään liittyen tulee huomioida se, että kirjanpito suljetaan pian kuukauden vaihteen jälkeen (6-8. pvä), jolloin toimialan toteumasta puuttuu suoritepäivien perusteella veloitettavia palveluostojen kustannuksia, jotka kirjautuvat vasta seuraavalle kuukaudelle. Keskimääräinen yhteissumma poisjääneistä laskuista on noin miljoona euroa. Tämä heijastuu etenkin sosiaalipalveluihin ja vanhus- ja vammaispalveluihin.
Lastensuojelun asiakasmäärä laski, sillä yhä useampi lapsi ja perhe saa palvelut sosiaalihuoltolain perusteella. Lastensuojelun avohuollon palvelua pystyttiin pääasiallisesti tarjoamaan kunnan omana toimintana ja painopiste on kotiin vietävissä palveluissa.
Sijaishuollon tarve kasvoi edellisvuodesta. Tammi-huhtikuun aikana sijaishuollossa oli 8 % enemmän lapsia kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Perhehoidon osuus sijaishuollon hoitovuorokausista kasvoi kuitenkin 39 %:iin.
Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa kunnan omalla kotiin viedyllä kotikuntoutuspalvelulla voitiin vähentää ostopalveluja.
Sosiaali- ja terveysministeriön valinnanvapauskärkihanke käynnistyi Keski-Uudellamaalla toukokuussa 2017 ja se laajeni koskemaan suun terveydenhuoltoa 8.1.2018. Valinnanvapauskokeilutoiminta on vakiintunut. Huhtikuun loppuun mennessä yksityisen palveluntuottajan lääkäri- ja sairaanhoitajavastaanottopalvelut valitsi 1220 kuntalaista ja suun terveydenhuollon yksityiset palvelut valitsi 33 kuntalaista. Valinnanvapauskokeilu ei ole aiheuttanut sopeuttamistoimenpidetarvetta.
Tuusulan aikaisempaa akuutti kotihoitoa on kehitetty kohti kotisairaalatoimintaa. Kotisairaalassa aloitti kuudes sairaanhoitaja huhtikuun alussa. Alueellisen kotisairaalatoiminnan keskitettyä koordinointia suunnitellaan yhdessä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kanssa.
Vanhuspalveluissa kehitetään palveluohjausta ja palvelutarpeen arviointia omaishoitoa ja perhehoitoa sekä uuden maakuntalaajuisen tehostetun kotikuntoutus -mallin käyttöönottoa.
Kehitysvammaisten henkilöiden tuetun asumisen ohjaamisen ostopalveluista siirryttiin kunnan omaan tuotantoon maaliskuussa, jolloin kaksi tuetun asumisen ohjaajaa aloitti työnsä. Tavoitteena on riittävän tuen tarjoaminen ja tuetun asumisen palvelun kasvaminen asiakkaiden siirtyessä kevyempiin asumispalveluihin.
Sosiaali- ja terveystoimiala koordinoi maakunta- ja soteuudistuksen talouteen, henkilöstöön, tiloihin, ICT:hen, sopimuksiin ja tukipalveluihin liittyviä valmistelujan kunnassa.
Toimiala osallistuu sekä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kuntien yhteisiin hankkeisiin että valtakunnallisiin sosiaali- ja terveysministeriön kärkihankkeisiin; ikäihmisten ja omaishoidon kärkihanke (I&O) sekä lapsi ja perhepalvelujen muutosohjelma (LAPE).
Ylitysuhat arvioidaan vammaispalveluiden sekä erikoissairaanhoidon tulosyksiköissä. Vammaispalveluissa arvioidaan ylitysuhka palveluiden piirissä olevan asiakasmäärän ja asiakasmäärän kasvun perusteella. Kasvua on henkilökohtaisessa avussa sekä kuljetuspalveluissa. HUS raportoi huhtikuussa, että toteutunut palvelusuunnitelma ylittää alkuperäisen palvelusuunnitelman 8,3 % (767 000 euroa) tammi-maaliskuussa ja lisäksi kalliin hoidon tasaukselle ei ole määrärahavarausta (maksettu ennakko tammikuussa 1 080 464 euroa).
Toimialan investoinnit, muut pitkävaikutteiset menot, tietokoneohjelmistot, ovat toteutuneet melko vähäisinä alkuvuoden aikana. Alkuvuoden aikana on toteutettu ja tullaan toteuttamaan terveyspalvelujen hoitajakutsu (pienkehityshankkeet) noin 90 000 euroa sekä hoidontarpeen arviointijärjestelmä (vastaanottopalveluiden sähköinen kehittäminen) noin 30 000 euroa. Myös Apotti-hankkeeseen liittyviä investointeja odotetaan toteutuvan. Muiden pitkävaikutteisten menojen määrärahamuutoksia arvioidaan elokuun osavuosikatsauksen yhteydessä.
Konsernin toimesta päätettiin, että työterveyshuollon maksut kohdistetaan toimialoille. Lisämäärärahantarve esitetään huhtikuun osavuosikatsauksen yhteydessä. Sosiaali- ja terveystoimialalle kohdistetaan yhteensä 182 793 euroa, joka kohdennetaan edelleen tulosalueille ja kustannuspaikoille henkilöstön määrän suhteessa. Sosiaalipalveluihin kohdistetaan 26 545 euroa, terveyspalveluihin 64 521 euroa, sairaalapalveluihin 14 593 euroa, vanhus- ja vammaispalveluihin 71 227 euroa ja kehittämis- ja hallintopalveluihin 5 907 euroa. Vastaava määräraha vähennetään konsernilta, joten toimenpide on kuntatasolla kustannusneutraali.
Valtioneuvosto vahvisti enimmäismäärät kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista perittäville asiakasmaksuille. Vuonna 2018 asiakasmaksujen enimmäismäärät laskevat kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti 1,22 prosenttia. Tätä ei huomioitu talousarvion 2018 laadinnan yhteydessä, jonka vuoksi asiakasmaksuvähennys tehdään huhtikuun osavuosikatsauksen yhteydessä. Asiakasmaksuvähennys kohdistetaan sosiaali- ja terveystoimialalla talousarviossa arvioidun asiakasmaksukertymän suhteessa vanhus- ja vammaispalveluihin 53 354 euroa sekä terveyspalveluihin 31 478 euroa, joissa asiakaskasmaksukertymät ovat toimialan suurimmat.
Kunta-alan virka- ja työehtosopimukset olivat voimassa 31.1.2018 saakka ja uusi sopimuskausi on 1.2.2018–31.3.2020. 1.2.2018 alkaneen sopimuskauden ensimmäisenä vuonna kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen piirissä toteutetaan 1.5. lukien yleiskorotus, joka on 26 euroa tai vähintään 1,25 prosenttia. Seuraavaksi tulee 1.1.2019 paikallinen 1,2 prosentin suuruinen järjestelyerä ja 1.4.2019 vielä yhden prosentin yleiskorotus. KVTES työaikaluvun 10 §:n mukaan niiden sosiaalityötekijöiden, sosiaaliterapeuttien, terveyskeskuksessa ja kasvatusneuvolassa työskentelevien psykologien, joiden työaika on ollut kilpailukykysopimuksen jälkeen 37,5 h/vko, yleistyöaika pitenee 38,25 h/vko, jonka vuoksi palkankorotus on 1.5.2018 alkaen 3,65 %. Talousarvioon 2018 varatut palkkamäärärahat sisältävät 1 % korotusvaran. Sosiaali- ja terveystoimialan palkkakulut alittavat tällä hetkellä tasaista kertymää, jonka vuoksi palkkojen korotusvaikutus määrärahalisäyksenä tarkastetaan elokuun osavuosikatsauksen yhteydessä.
Konsernin toimesta, toimialalta vähennetään työnantajan sivukuluja huhtikuun osavuosikatsauksessa kansaneläke- ja sairausvakuutusmaksujen, työttömyysvakuutusmaksujen sekä muiden sosiaalivakuutusmaksujen osalta yhteensä 187 167 euroa.
Konsernilta saadun tiedon perusteella, erikoissairaanhoidon eläkemenoperusteinen maksu tulee nousemaan ennakoidusta. Ennakkomaksussa osuus on 711 619 euroa ja talousarviossa on määrärahavaraus 581 000 euroa. Määrärahanlisäystarve huhtikuun osavuosikatsauksen yhteydessä on 130 619 euroa.
Toimialalla on aloitettu asiakaskokemuksen mittaaminen viime vuonna. Mittauksilla kerätään asiakkailta tietoa palveluista, jotta asiakkaan näkemys ja kokemus voidaan aidosti huomioida palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä. Terveyspalveluissa on kerätty asiakaspalautettu valinnanvapauskokeiluun liittyen jo kesäkuusta 2017 alkaen. Muissa palveluissa mittareiden luonti aloitettiin loppuvuonna 2017 ja ensimmäiset kyselyt aloitettiin helmikuussa. Taloussuunnitelmassa vuodelle 2018 esitetyt indikaattorit asiakastyytyväisyydestä / asiakasarvosta eivät ole kaikilta osin käypiä, jonka vuoksi niihin esitetään muutoksia. Asiakaskokemuksen mittaaminen on aloitettu pääosin indikaattoreiden laatimisen jälkeen ja mittareiden käyttöönoton jälkeen on todettu, etteivät vanhat indikaattorit vastaa mittauksista saatavia tuloksia.