Tekninen lautakunta, kokous 18.3.2025

§ 39 Kiinteistöjen kunnossapidon sähkötöiden puitejärjestely, hankinta

TUUDno-2024-2134

Valmistelija

  • Patrik Kalteva, rakennuspäällikkö, patrik.kalteva@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunnan Tilapalvelut on pyytänyt tarjouksia kunnossapidon sähkötöistä tuntiveloitusperusteisena sekä urakkahinnoitteluun perustuvana laskutyönä kahden vuoden sopimuskaudelle. Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimuskautta yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiolla.

Tilattavat työt ovat pääasiassa Tilapalveluiden ylläpitämien kiinteistöjen sähköjen kunnossapito- tai urakointitöitä, joiden kesto vaihtelee muutamasta tunnista muutamaan viikkoon. Tilattavia töitä ovat ilmanvaihdon huolto- ja kunnostustyöt, pienet peruskorjaustyöt sekä tilamuutoksiin liittyvät ilmastointityöt. Tämän kilpailutuksen perusteella tilattavien töiden koko on pääsääntöisesti 500,00 € - 15 000,00 € (alv 0 %) / työ, kokoluokkaa. Työtilauksiin voi sisältyä myös tarvikehankintoja ja muita työn suoritukseen liittyviä palveluhankintoja.

Urakoitsija toimii tilattujen töiden päätoteuttajana ja vastaa työmaan työturvallisuudesta sekä rakentamiseen liittyvästä tilaajavastuulain mukaisista velvoitteista ja verottajan tiedonantovelvollisuudesta.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään tilaus- tai ostomääriin, koska tulevien töiden määrä ei ole ennalta tiedossa. Tehtäviä ei yksilöidä. 

Tarjouspyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi:ssä ja hankintailmoitukset.fi:ssä 4.12.2024 HILMA-ilmoituksen nro  2024-151538. Tarjouskilpailussa noudatettiin avointa hankintamenettelyä. Kyseessä on puitejärjestely useampien toimijoiden kanssa, hankintaa toteuttamaan valitaan enintään viisi (5) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanutta tarjoajaa.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan tilaajaa sitomaton arvio hankinnan arvosta vuositasolla on 200 000 euroa alv 0 %. Hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus 

Tarjouksia saatiin määräaikaan 17.12.2024 klo 12.00 mennessä 19 kappaletta. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 18.12.2024 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut. 

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi.

Tarjousvertailu

Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että hankintaa toteuttamaan valitaan enintään viisi (5) toimittajaa. Kyseessä on puitejärjestelystä, jonka sisällä Tilaaja tekee tilaukset soveltuvimmaksi katsomaltaan sopimustoimittajalta, jolla on Tilaajan arvion mukaan kyseiseen hankintaan soveltuvimmat resurssit, erityisosaaminen ja aikataulu sopivat. Tarjouspyynnössä on ilmoitettu hankinnan valintaperusteksi kokonaistaloudellinen edullisuus perusteena hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous.

Tarjousten vertailuperusteena oli hinnan painoarvo 70 % ja laadullisten työmaavastuuhenkilöiden koulutus ja kokemus pisteytettiin 30 % painoarvolla.

Tarjousten kokonaisvertailupisteet

  • Sähköpalvelu Koskela Oy, vertailun kokonaispisteet 97,000
  • Oy Sähkö-Vendelin Ab, vertailun kokonaispisteet 85,61379
  • Kiinteistösähkö ja Turva Oy, vertailun kokonaispisteet 85,000
  • Suomen Sähköturva Oy, vertailun kokonaispisteet 81,48649
  • SOL Kiinteistöpalvelut Oy, vertailun kokonaispisteet 80,22798
  • TR-SÄHKÖ OY, vertailun kokonaispisteet 79,27273
  • ESP Suomi Oy, vertailun kokonaispisteet 78,69565
  • Cateva Oy, vertailun kokonaispisteet 77,501
  • SÄHKÖ MIKSU, vertailun kokonaispisteet 76,90099
  • Voltmen Oy, vertailun kokonaispisteet 76,65517
  • TakuuSähkö Oy, vertailun kokonaispisteet 76,61702
  • Suomen Sähkö- ja Kylmätekniikka Oy, vertailun kokonaispisteet 75,05028
  • Uudenmaan IV-asennus Oy, vertailun kokonaispisteet 74,79856
  • Are Oy, vertailun kokonaispisteet 72,34173
  • Sähkö-Sino oy, vertailun kokonaispisteet 71,90374
  • suomenkylän sähkö oy, vertailun kokonaispisteet  70,93204
  • Sähköpalvelu neloset Oy, vertailun kokonaispisteet 67,81818
  • Helsingin Talotekniikka Oy, vertailun kokonaispisteet 66,48148
  • Klaava Kiinteistöt Oy, vertailun kokonaispisteet 28,76429

 Seuraavat tarjoajat valitaan hankinnan kohteen puitesopimustoimittajiksi:

1. Sähköpalvelu Koskela Oy, 2. Oy Sähkö-Vendelin Ab, 3. Kiinteistösähkö ja Turva Oy, 4. Suomen Sähköturva Oy, 5. SOL Kiinteistöpalvelut Oy

Sopimuksen allekirjoittaminen

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi. 

Lisätiedot:

Rakennuspäällikkö Patrik Kalteva, patrik.kalteva(at)tuusula.fi, p. 040 314 2243

Ehdotus

Esittelijä

  • Patrik Kalteva, rakennuspäällikkö, patrik.kalteva@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneet Sähköpalvelu Koskela Oy, Oy Sähkö-Vendelin Ab, Kiinteistösähkö ja Turva Oy, Suomen Sähköturva Oy ja SOL Kiinteistöpalvelut Oy hankinnan puitesopimustoimittajiksi
  • oikeuttaa viranhaltija allekirjoittamaan hankintasopimus sekä mahdollinen väliaikainen hankintasopimus, mikäli hankintapäätöksestä valitetaan markkinaoikeuteen (vain lautakuntien päätöksenteossa)
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, Patrik Kalteva, Mika Savola, Jouko Rautiainen, Timo Sivonen, Suvi Halla, Toni Lainekivi, Seppo Lahdenpää, Tommi Knuutinen, Inkeri Kontiola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula. 

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi