Kunnanhallitus, kokous 29.9.2025

§ 444 Hyrylän sote-keskuksen projektinjohtourakan hankinta

TUUDno-2022-360

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Valmistelu

​​​​​​Hankesuunnitelmaa on työstetty yhteistyössä kunnan, Keusoten ja konsulttien kesken. Konsulttitoimisto WSP on ollut mukana työssä tarveselvitysvaiheesta alkaen. Hankesuunnitelma toimii pohjana kilpailutusvaiheessa tehtäville toiminnallisille ja teknisille vaatimuksille. Laadittuun hankesuunnitelmaan on määritelty hankkeen tavoitteita liittyen laajuuteen, toimivuuteen, laatuun, kustannuksiin ja aikatauluun. Turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.

Hyrylän sote-keskuksen ja tähän liittyvien hankkeiden hankesuunnitelmat on saatu valmisteltua hyväksyntäkierroksella.

Hankesuunnitelmat

Hyrylään sijoittuvaan Hyvinvointikortteliin suunnitellaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Hyrylän sosiaali- ja terveyskeskusta (sote-keskus), joka korvaa Hyrylän sosiaali- ja terveysasemalla olevia palveluita ja muutamia muita hyvinvointialueen alueen palveluita. Sote-keskus sijoittuu ns. Hyvinvointikortteliin välittömästi uimahallin itäpuolelle. Hyvinvointikorttelin kokonaisuuteen on suunniteltu Hyrylän sote-keskuksen, sisältäen yksityisen terveyspalveluiden ja HUS diagnostiikan tarvitsemien tilojen sekä Tuusulan kunnan tarvitsemien yhteisötilojen, pysäköintilaitoksen, ja mahdollisesti kirjaston projekteja. Näistä toteuttamiseen liittyviä vaihtoehtoja on kuvattu hankesuunnitelmissa. Kortteliin sijoittunee lisäksi asuinrakentamista, minkä osalta on käynnistetty markkinakartoitus mahdollisten toteuttajien löytämiseksi.

Sote-keskuksen osuus on pääosin hankesuunnitelmassa esitetyllä tavalla Keusoten käyttöön ja kustannettavaksi tulevia tiloja. Hankesuunnittelun yhteydessä on selvitetty tilatarpeita. Hyrylän uuteen sote-keskukseen integroidaan monipuolisesti nykyisiä sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluita koko Keusoten alueelta. Sote-keskushankkeessa on mahdollisuus kehittää palveluja ja vähentää tilatarvetta. Hankesuunnittelun tavoitteena on luoda edellytykset suunnitella kustannustehokas ja kestävä uudisrakennus, joka samaan aikaan on saavutettava, selkeä ja viihtyisä kaikille käyttäjilleen.

Koska hanke sisältää myös kunnan käyttöön tai ainakin rahoittamia tiloja, tulee sote-keskuksen hankesuunnitelma käsitellä myös kunnassa. Hyvinvointikorttelin eri hankkeiden osalta on valmisteltu hankesuunnitelmat siten, että sote-keskuksen hankesuunnitelma sisältää yksityisen palveluntarjoajan, HUS diagnostiikan ja kunnan yhteisötilan. Näiden rahoitusratkaisusta on tehty ehdollinen päätös 10.6.2024 (§ 231 Hyrylän sote-keskus, pienempien tilojen rahoituksen esisopimus). Sote-keskushankkeeseen on sisällytetty myös kunnan käyttöön tarkoitettu yhteisötila. Nykyistä parempi yhteisötila mahdollistaa osin nyt käytössä olevien yhteisötilojen käytöstä luopumista, mutta tässä vaiheessa mahdollisista tiloista luopumisesta ei ole välttämättä päätettävä. Yhteisötiloihin liittyen on valmisteltu liitteenä oleva hankeselvitys. Kunta tarvitsee sekä tähän kortteliin rahoittamiensa tilojen lisäksi muista tarpeista johtuen runsaasti pysäköintipaikkoja, joiden toteuttaminen tämän hankkeen yhteydessä on mielekästä riittävän tehokkaan pysäköintiratkaisun toteuttamiseksi. Tämän osalta on laadittu koko korttelin kattava pysäköintiratkaisun hankesuunnitelma, joka on liitteenä.

Sote-keskushankkeeseen voidaan niin päätettäessä liittää kunnan pääkirjaston uusien tilojen toteuttaminen. Pääkirjaston osalta on valmisteltu erillinen hankesuunnitelma, jota käsitellään eri asiakohdassa..

Toteutustapa ja organisoituminen

Esityksenä on, että kokonaisuuden toteuttamiseksi perustetaan keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö (kkoy), jonka osakekannan omistavat Keusote ja Tuusulan kunta. Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö vie hankkeen kilpailuttamisen, kehittämisen ja toteutuksen päätökseen, minkä jälkeen kkoy jatkaa kiinteistön ylläpidon järjestäjänä.

Toteutusmalliksi esitetään kehitysvaiheen ja suunnittelun sisältävänä yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka. Tämä tarkoittaa, että perustettava kiinteistöosakeyhtiö ja hankkeen toteuttajaksi kilpailutettava pääsuunnittelu-urakoitsijaryhmä suunnittelee hankkeen toteutusvaiheeseen asti yhteistyöllä. Kiinteistöosakeyhtiön yhteistyö Keusoten ja kunnan palvelualueiden kesken järjestetään sisäisten ohjausryhmien kautta.

Kustannukset ja rahoittaminen

Yhtiön toiminnan rahoittamiseksi Keusote ja kunta pääomittavat keskinäistä kiinteistöosakeyhtiötä summalla, joka kattaa hankkeen toteuttamisen.

Hankesuunnittelun aikana tehdyn tavoitearvion mukaisesti sote-keskuksen ja siihen liittyvän pysäköinnin investointikustannus Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle on 52,8 M€. Sote-keskus on saanut valtiontakauksen 2023–2028 toteutettavana vuokrahankkeena, valtiontakauksen määrä on 60 M€. 

Tuusulan kunnan rakentamisen rahoitusosuus riippuu hankkeeseen sisällytettävistä tilakokonaisuuksista: pääkirjasto, ulosvuokrattavat liike- ja toimitilat ja yhteisötila sekä tarvittavat pysäköintilaitoksen laajuudesta. ​​Kunnan kustannusosuus on esitetty hankesuunnitelman sivulla 52 alkaen. Tavoitehintalaskelman mukaan kustannukset vaihtelevat välillä 16,2 M€ - 41,8 M€. Em. luvuissa ei ole otettu huomioon ns. tonttituottoa eli kunnan saamaa tuloa tontinmyynnistä kirjaston sijainnin valintaan liittyen, kun toisen sijainnin tontti voidaan myydä.

Päätöksenteon aikataulusta

Hankkeen ohjausryhmä 28.10.2024, hankesuunnitelmat hyväksytty vietäväksi luottamuselintein käsiteltäväksi. Arvioitu käsittelyaikataulu:

  • Tekninen lautakunta 19.11.2024
  • Kunnanhallitus 25.11.
  • Kunnanvaltuusto 9.12.2024
  • Keusotessa hankesuunnitelmista päättää Aluehallitus arviolta 3.12.2024.

Hankesuunnitelmien hyväksymisen jälkeen edetään kilpailutusvaiheeseen, joka päättyy hankintapäätökseen arviolta Q4/2025. Hankintailmoitus hankkeesta kiinnostuneiden kartoittamiseksi julkaistaan aikataulussa pysymiseksi jo marraskuussa, mutta hankinta luonnollisesti keskeytetään, mikäli hankesuunnitelmia ei hyväksytä. Hankintapäätöksen jälkeen hankkeen kehittämis- ja jatkosuunnitteluvaihe päättyy toteutusvaiheen käynnistämiseen. Tavoitteena on, että rakennus valmistuu vuoden 2028 puolivälissä, minkä jälkeen kalustamis- ja käyttöönottovaiheen päätyttyä avajaiset ovat Q3/2028.

Ehdotus

Esittelijä

Kai Lange, tilapalvelupäällikkö, kai.lange@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

Kunnanhallitus päättää

  •  käynnistää hankesuunnitelmassa kuvatusti sote-keskuksen ja pysäköintilaitoksen kilpailutuksen perustettavien keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden lukuun.

VALTUUSTO päättää hyväksyä

  • Hyrylän sote-keskuksen hankesuunnitelman
  • Hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman
  • Etelä-Tuusulan yhteisötilat -hankeselvityksen.


Lisäksi tekninen lautakunta

  • päättää tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Päätös

Tekninen lautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

Kunnanhallitus päättää

  •  käynnistää hankesuunnitelmassa kuvatusti sote-keskuksen ja pysäköintilaitoksen kilpailutuksen perustettavien keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden lukuun.

VALTUUSTO päättää hyväksyä

  • Hyrylän sote-keskuksen hankesuunnitelman yhteisötiloineen
  • Hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman


Lisäksi tekninen lautakunta päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotuksen valtuusto päättää -kohdasta otetaan viimeinen kolmas kohta pois ja ensimmäiseen kohtaan lisätään maininta yhteisötiloista.

---

Asiaa selosti kokouksessa ulkopuolinen asiantuntija Paula Pollock WSP Finland Oy:stä

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnahallitus päättää

  •  käynnistää hankesuunnitelmassa kuvatusti sote-keskuksen ja pysäköintilaitoksen kilpailutuksen perustettavien keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden lukuun.


VALTUUSTO päättää hyväksyä

  • Hyrylän sote-keskuksen hankesuunnitelman yhteisötiloineen
  • Hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman

 

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • käynnistää hankesuunnitelmassa kuvatusti sote-keskuksen ja pysäköintilaitoksen kilpailutuksen perustettavien keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden lukuun, mikäli valtuusto hyväksyy sote-keskuksen hankesuunnitelman ja hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman
  • ja ehdottaa valtuustolle, että


VALTUUSTO päättää hyväksyä

  • Hyrylän sote-keskuksen hankesuunnitelman yhteisötiloineen -Hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana esittelijä muutti pohjaehdotustaan:

"Kunnanhallitus päättää

  • käynnistää hankesuunnitelmassa kuvatusti sote-keskuksen ja pysäköintilaitoksen kilpailutuksen perustettavien keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden lukuun, mikäli valtuusto hyväksyy sote-keskuksen hankesuunnitelman ja hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman
  • ja ehdottaa valtuustolle, että


VALTUUSTO päättää hyväksyä

  • Hyrylän sote-keskuksen hankesuunnitelman yhteisötiloineen -Hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman."


Kunnanhallitus hyväksyi muutetun pohjaehdotuksen yksimielisesti. 

​​​​​​Kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen selosti asiaa kokouksessa. 

Ehdotus

Valtuusto päättää hyväksyä

  • Hyrylän sote-​keskuksen hankesuunnitelman yhteisötiloineen
  • Hyvinvointikorttelin pysäköintiratkaisun hankesuunnitelman

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, valtuutettu Raimo Stenvall esitti toimenpidealoitteen yhdessä varavaltuutettu Taina Ketvelin kanssa:
​​​​​​"Esitän, että Sote -keskuksen hankesuunnitelman yhteydessä kartoitetaan mahdollisuutta rakenteelliseen pysäköintiin. Sote -keskus rakennetaan hiekkamaalle.
Maanalainen pysäköinti antaisi tilaa ahtaalle korttelille ja mahdollistaisi säistä riippumattoman, esteettömän siirtymisen Sote -keskukseen sekä monipuolisemman maanpäällisen rakentamisen."

 

Valmistelija

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde 

Tuusulan kunta ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue myöhemmin perustettavien kiinteistöosakeyhtiöiden lukuun ovat pyytäneet tarjouksia Hyrylän sote-keskuksen ja pysäköintilaitoksen toteuttamisesta.  

Hankinnan kohteena on yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana toteutettava Hyrylän sote-keskus suunnitteluineen. Kokonaisuus sisältää varsinaisen sote-keskuksen lisäksi pysäköintilaitoksen, yhteiskäyttötiloja sekä kolmannen osapuolen toimijoiden tiloja.  

Kunnan tavoitteena on hankkeessa tuottaa käyttöönsä monikäyttöinen kokoontumistila sote-keskukseen, pysäköintipaikkoja useiden toimintojen käyttöön sekä rahoittaa liiketilojen toteuttaminen, mikäli tilojen vuokraamisesta toimijalle saadaan kehittämisvaiheen aikana pitkäaikainen vuokrasopimus kunnanhallituksen 10.6.2024 § 231 “Hyrylän sote-keskus, pienempien tilojen rahoituksen esisopimus” mukaisesti. Arvio kunnan osuudesta projektinjohtourakasta on yhteensä 9,4 M€ sisältäen tilat ja pysäköintipaikat. Kunnan kokonaisinvestoinnin arvio on tällä hetkellä 12,5 M€.

Hankinta on jaettu kahteen (2) vaiheeseen: 1) kehitysvaihe; ja 2) tilaajan optiona mahdollisesti tilattava urakan toteutusvaihe. Kehitysvaiheen aikana suunnitellaan hanke ja toteutusvaiheen tehtävät sekä asetetaan toteutusvaiheelle tavoitehinta sekä laaditaan vaiheistus, aikataulu ja toteutusvaiheen projektisuunnitelma. Erikseen optiona tilattavassa toteutusvaiheessa toteutetaan hankkeeseen liittyvät työt kehitysvaiheessa tehtyjen päätösten ja suunnitteluratkaisujen pohjalta. 

Tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan kanssa allekirjoitetaan sopimuskokonaisuus, joka sisältää kaksi erillistä tilausta: kehitysvaiheen tilauksen ja urakan toteuttamisvaiheen optiotilauksen. Sote-keskuksen ja pysäköintilaitoksen urakoista tehdään erilliset projektinjohtourakkasopimukset. Pysäköintilaitoksen urakasta tehdään Sote-keskusta vastaava sopimuskokonaisuus. 

Osallistumisvaihe

Hanke kilpailutettiin julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetussa laissa (1397/2016, hankintalaki) tarkoitettuna EU-kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana käyttäen hankintamenettelynä kilpailullista neuvottelumenettelyä, joka käynnistyi hankintailmoituksen julkaisemisella Hilma-ilmoituskanavassa 18.11.2024 numerolla 2024-016899 ja TED-ilmoituskanavassa 20.11.2024 numerolla 706241-2024.  

Osallistumishakemukset tuli toimittaa Hankintayksikölle 31.12.2024 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti seitsemän (7) ehdokasta: Hartela Etelä-Suomi Oy, Jatke Toimitilat Oy, Lujatalo Oy, NCC Suomi Oy, Rakennusliike Lapti Oy, SRV Rakennus Oy ja YIT Business Premises Oy. 

Hankintayksikkö valitsi 13.1.2025 kolme (3) soveltuvuusvaatimukset täyttävää osallistumishakemusten vertailussa eniten pisteitä saanutta ehdokasta neuvottelumenettelyyn. Seuraavat yritykset valittiin neuvottelumenettelyyn: Hartela Etelä-Suomi Oy, NCC Suomi Oy ja YIT Business Premises Oy. Osallistumisvaiheen päätteeksi kaikille osallistumishakemuksen tehneille annettiin 13.1.2025 sähköpostitse tiedoksi em. mukainen valintapäätös. Valintapäätöksen liitteenä olivat muutoksenhakuohjeet ja osallistumishakemusten vertailu.

Neuvotteluvaihe

Hankinnan neuvotteluvaiheen aikana käsiteltiin tarjoajien kanssa suunnitelmia sekä hankkeen sopimusten kaupallisia ja oikeudellisia kysymyksiä. Avainhenkilöiden haastatteluissa arvioitiin avainhenkilöiden kykyä, osaamista ja valmiutta toteuttaa hanke Tilaajan hankkeelle asettamien odotusten ja vaatimusten mukaisesti. 

Neuvotteluiden jälkeen Hankintayksikkö toimitti tarjoajille lopullisen tarjouspyynnön 19.06.2025.  

Tarjousten käsittely 

Tarjouksille asetettuun määräaikaan 29.8.2025 klo 12:00 mennessä Hankintayksikkö vastaanotti tarjoukset seuraavilta tarjoajilta: YIT Business Premises Oy, Hartela Etelä-Suomi Oy ja NCC Suomi Oy. 

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Hankintayksikkö tarkasti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen.  Tarjousasiakirjojen perusteella kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.  

Soveltuvuusvaatimusten tarkastamisen jälkeen Hankintayksikkö tarkasti soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden ehdokkaiden tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. 

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus  

Kaikkien tarjoajien todettiin tarjousasiakirjojen perusteella täyttävän osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjousten täyttävän tarjouksille tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoukset hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun. 

Tarjousvertailu 

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 40 % ja laadun painoarvo on 60 %. Vertailu suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti. 

Hankintayksikkö suoritti tarjousten vertailun. Tarjousten vertailu ilmenee tarkemmin tarjousten vertailulomakkeelta, joka on hankintapäätöksen liitteenä. Tarjoajat saivat pisteitä seuraavasti: 

  1. YIT Business Premises Oy 95,01 pistettä  
  2. Hartela Etelä-Suomi Oy 84,49 pistettä 
  3. NCC Suomi Oy 55,91 pistettä 


Sopimuksen allekirjoittaminen 

Päätösehdotuksena on, että hankintayksikkö valitsee tarjouskilpailun voittajaksi YIT Business Premises Oy:n. 

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan neljäntoista (14) päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi. Sopimus allekirjoitetaan kunnan puolesta hallintosäännön mukaisesti. 

Tarjouspalkkio 

Osallistumispyynnön mukaisesti Neuvotteluiden jälkeisessä tarjousvertailussa hyväksytyn tarjouksen jättäneille tarjoajille maksetaan yhteensä enintään 50 000 euron (alv 0 %) palkkio, joka jaetaan tasan palkkionsaajien kesken, kuitenkin enintään 20 000 euroa (alv 0 %) yhtä tarjoajaa kohden. Tarjouspalkkiota ei makseta tarjouskilpailun voittaneelle tarjoajalle. Tarjouspalkkion lisäksi muita tarjoajien kuluja ei korvata. Tarjouspalkkio maksetaan, kun hankintapäätös on tullut lainvoimaiseksi ja sopimukset on allekirjoitettu. 

Toimivalta 

Hallintosäännön hankintoja koskevan toimivaltataulukon 1: talousasiat mukaan kunnanhallitus päättää talonrakennushankkeiden urakkasopimusten hankinnoista, joiden arvo on yli 4 000 000 euroa.  Koska hanke on yhteinen Keusoten kanssa, hankkeen eteneminen edellyttää urakkakilpailun osalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tekemää samansisältöistä päätöstä. 

Mahdollisen optiokauden käyttöönotosta päättää kunnanhallitus. Toteutusvaiheen siirtymisestä tulee Keusoten tehdä saman sisältöinen päätös. Kehittämisvaiheen etenemisestä tiedotetaan aktiivisesti. 

Lisätiedot: 

kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen, etunimi.sukunimi@tuusula.fi, p. 040 314 2012 

Liitteet: 

Liite 1 Tarjousten vertailulomake 

Liite 2 Tarjousten avauspöytäkirja

Ehdotus

Esittelijä

  • Annaliisa Oksanen, kansliapäällikkö, annaliisa.oksanen@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen toimittajan YIT Business Premises Oy:n hankinnan toteuttajaksi kattohinnaltaan 46 723 950,00 euroa (alv 0 %);
  • todeta, että yhteishankinnan ollessa kyseessä, hankinnan toteuttaminen edellyttää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tekemää samansisältöistä päätöstä;
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen toimittajan YIT Business Premises Oy:n hankinnan toteuttajaksi kattohinnaltaan 46 723 950,00 euroa (alv 0 %);
  • todeta, että yhteishankinnan ollessa kyseessä, hankinnan toteuttaminen edellyttää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tekemää samansisältöistä päätöstä;
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Projektijohtaja Pollock, projektipäällikkö Pitkänen ja kuntakehityspäällikkö Honkanen esittelivät asiaa kokouksessa. Esittelyn jälkeen he poistuivat kokouksesta klo 18.28. 
Asian käsittelyn aikana pidettiin tauko klo 18.30 - 18.44. 

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, esittelijä teki muutoksen selostekstiin poistamalla kappaleen:

"Hallintosäännön toimivaltataulukon mukaan mahdollisen optiokauden käyttöönotosta voimassaolevan hankintasopimuksen ehtojen mukaisesti päättää kansliapäällikkö, kun hankintapäätöksen on tehnyt kunnanhallitus. Toteutusvaiheeseen siirtymisestä tulee Keusoten tehdä saman sisältöinen päätös. Kehittämisvaiheen etenemisestä tiedotetaan aktiivisesti.  "

Poistetun lauseen tilalle esittelijä lisäsi seuraavan lauseen: 
Mahdollisen optiokauden käyttöönotosta päättää kunnanhallitus. Toteutusvaiheen siirtymisestä tulee Keusoten tehdä saman sisältöinen päätös. Kehittämisvaiheen etenemisestä tiedotetaan aktiivisesti."

Kunnanhallitus hyväksyi muutoksen yksimielisesti. Muutos on huomioitu pöytäkirjan selostetekstissä. 

Tiedoksi

tarjouksen jättäneet, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, WSP, Hankintajuristit

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula. 

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi