Perustelut
Valmistelua on jatkettu valtuuston 9.9.2024 tekemän päätöksen jälkeen siten, että uudet hahmotellut Hyrylän taideohjelman rahoitusmallit ovat ve 3, 4 ja 5. Vaihtoehtojen kuvaukset ovat alla ja näiden rahaston kertymäarviot liitteenä.
Liitteenä olevassa Hyrylän taiderahaston kertymäarviossa on päivitetty myös Koskensillantien pysäköintilaitoksen kunnan rahoitusosuus viimeisimmän arvion mukaiseksi, 6,9 M€. Tämä tuottaisi taiderahaa 69 000 €, jos taiderahaa kerätään kunnan inverstointihankkeissa 1%.
Vaihtoehto 3 - kunta ja kunnalta tonttien ostajat rahoittavat taiteen, maanomistajat eivät osallistu
Malli tuottaa arvilta noin 580 000 € taiderahaa. Raha kerättäisiin kunnan myydessä tontteja: tontinmyynnin yhteydessä laskutettaisiin 3% taiderahaa tontin hinnasta tontin ostajalta, minkä lisäksi kunta rahoittaisi taideohjelmaa 1,5% myytävän tontin hinnasta. Maanomistajat eivät rahoittaisi lainkaan taideohjelmaa.
Vaihtoehto 4 - kunta ja maanomistajat progressiivisesti
Malli poikkeaa edellisestä siten, että myös maanomistajat osallistuvat taideohjelman toteuttamisen rahoittamiseen, mutta progressiivisesti. Tässä progressiivisessa mallissa maanomistajan taiderahan prosentin suuruus lasketaan jakamalla rakennusoikeus 5000:lla. Näin ollen taideraha on 1 %, jos rakennusoikeutta on 5000 kem2, 2 %, jos 10 000 kem2 jne. eli arvioidun kehityksen mukaisesti edetessä maanomistajien kannalta maltillisempi kuin ve 2.
Taideraha olisi kuitenkin enintään 3%, mikä on määritelty myös Rykmentinpuiston taideohjelman alueella taiderahaprosentiksi.
Maanomistajan progressiivisen osuuden lisäksi kunta maksaa mallissa 1,5 % suuruista taiderahaa rakennusoikeuden arvosta, kuten Rykmentinpuiston mallissa.
Vaihtoehto 5 - kunta ja tonttien ostajat kerryttävät taiderahastoa, minkä lisäksi maanomistajat osallistuvat kiinteällä 2 %:n suuruisella taiderahalla
Ve 5:ssä on selvitetty aiempien vaihtoehtomallien ohelle vielä maanomistajien kannalta vähemmän talousvaikutuksia aiheuttavaa mallia. Tässä vaihtoehdossa taiteen hankkimisen rahoittavat kunta ja rakennusliikkeet tai sijoittajat, jotka ostavat tontin kunnalta. Lisäksi taiderahastoa kerryttävät maanomistajat 2 %:lla asemakaavalla muodostettavan tontin arvosta, johon puolestaan kunta vastaa 1,5: %:lla samaisen tontin arvosta.
Ajallinen jousto taiderahan kerryttämisen osalta
Mikäli valitaan malli, jossa taiderahaa kerätään myös maanomistajilta, voidaan taiderahan osalta tehdä jousto ajallisesti esim. siten, että luonnollisen henkilön ollessa maanomistaja, voidaan sovittava taideraha sopia laskutettavaksi vasta rakennuslupavaiheessa. Näin toimittaessa Jos maanomistaja ei itse toimi rakennushankkeeseen ryhtyvänä, maanomistaja voi näin siirtää kustannusvastuun tontin toteuttajalle tonttia eteenpäin toteutettavaksi myydessään. Maanomistaja sitoutetaan menettelyyn maankäyttösopimuksessa. Tämä hieman helpottaa yksittäisen maanomistajan kiinteistökehityshankkeen rahotiustilannetta.
Siirtymäsäännökset
Selvitettyjä vaihtoehtoja taideohjelman päivittämisen käyttöönoton osalta:
-
Otetaan taideohjelmien päivitykset käyttöön välittömästi tätä koskevan valtuuston hyväksymispäätöksen saatua lainvoiman. Päivitettyjä taideohjelmia noudatetaan tämän jälkeen tehtävissä kaavoituksen käynnistämis- ja maankäyttösopimuksissa ja tontinmyyntiasiakirjoissa, joissa sitoutetaan tonttien ostajat sekä maanomistajat taiderahan kerryttämiseen.
-
Taiderahan kerryttämiseen sitoutetaan vasta niissä hankkeissa, joiden osalta ei ole laadittu kaavoituksen käynnistämissopimusta taideohjelmien päivitystä hyväksyttäessä. Huomattava on tällöin, että Hyrylän keskustan taideohjelman alueella ei ole sellaisia yksityisiä maanomistajia koskevia asemakaavahankkeita, joita päivitetty taideohjelma koskisi ja siten tuottaisi varoja.
Jos valitaan malli, jossa maanomistajat osallistuvat taiderahaston kerryttämiseen, ei siirtymäsäännöstä voi ed. syystä ottaa käyttöön. Toisaalta taas, jos maanomistajia ei sitouteta, ei siirtymäsäännökselle ole tarvetta maanomistajanäkökulmasta. Kunnan kanssa neuvoteltujen tonttivarausten osalta on kerrottu rakennusliikkeille, että taiderahaprosentti on todennäköisesti välillä 0-3 %, eikä tämän ole katsottu rakennusliikkeeiden taholta olevan ongelma, joten siirtymässäännöstä ei siinäkään mielessä ole tarve käyttää.
Jatkotoimenpiteet
Taideohjelmien päivittämisen jälkeen taiteen ohjausryhmä laatii toimintasuunnitelman, joka ohjaa toteutusjärjstystä ja joka sisältää arvion rahaston varojen käytöstä.
Muiden alueiden taideohjelmien laatiminen on tarkoituksenmukaista aloittaa lähiaikoina. Seuraavien taideohjelmien laatimisalueet on suunniteltu Jokelan ja Kellokosken taajamiin.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Annaliisa Oksanen, kansliapäällikkö, annaliisa.oksanen@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- tehdä Rykmentinpuiston taideohjelman ohjausryhmän toimintaan asiatekstissä kuvatut muutokset yhdenmukaistaen taideohjelmien toimintamallin tältä osin;
- hyväksyä Hyrylän taideohjelman 2025;
- että taideohjelmien päivitykset otetaan käytännöksi valtuuston päätöksen saatua lainvoiman.